Web Analytics Made Easy - Statcounter

به تازگی یک ماهی خاویاری 205 کیلوگرمی در استان گیلان بر اثر یک اشتباه و به دلیل نبود عدم امکانات کافی به جهت جابجایی و تشخیص جنسیت تلف شد که باید از چنین اتفاقاتی در آینده جلوگیری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری افق انزلی دریای خزر دارای منابعی غنی در زمینه های مختلف است که در صورت بهره برداری از آنها می توان به یک اقتصاد پویا و کارامد دست یافت و برای مردم ساکن در حاشیه آن ایجاد شغل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از منابع درآمد زا در این دریا صید ماهی و به ویژه ماهیان خاویاری است که ارزش بسیار بالایی دارند و یکی از گران ترین منابع غذایی است که اتفاقا این منبع غذایی شرایط پرورشی مناسبی را در دریای خزر داراست. اما با  وجود تمام موهبتهای الهی، امکانات و زیر ساختهای مناسب به جهت بهره برداری صحیح از اینگونه ماهی ها در گیلان فراهم نیست.

به تازگی خبری مبنی بر اینکه به  دلیل اشتباه در عملیات تشخیص جنسیت و استحصال اشتباه خاویار یک قطعه فیل ماهی خاویاری نر که با وزنی بیش از ۲۰۵ کیلوگرم در گیلان تلف شد.

پنج گونه ماهی خاویار شامل  تاس ماهی ایرانی یا “قره برون”، تاس ماهی روسی یا “چالباش”، فیل ماهی یا “بلوگا”، اوزون برون یا “سوروگا” و”شیپ” یا تاس ماهی شکم برهنه در دریای خزر زیست می کنند.

تولید هرچه بیشتر بچه ماهیان خاویاری و رهاسازی آنها در دریا، تبدیل سریع صیدگاه ها به ایستگاه های پرورش ماهی خاویاری با استفاده از آب دریا از جمله طرحها برای حفظ این ذخایر است و امیدواریم با انجام فعالیتهای بازسازی ذخایر و حفاظت از منابع آبزی پروری به خصوص ماهیان خاویاری این سهمیه را حفظ کنیم.

اما اظهارات مدیرکل شیلات گیلان در اشاره به اینکه فیل ماهی ۲۰۵ کیلگرمی در هر صورتی تلف می شد و همچنین شرایط جابجایی آن برای اعمال نظر کارشناسان وجود نداشت. بیانگر این است که در استان گیلان ضعف بسیار بالایی به جهت مدیریت اقتصادی ماهیان خاویاری وجود دارد.

به هر روی برای حفاظت از گونه های ارزشمند دریای خزر نیازمند عزم ملی، برنامه مدون اصولی و تدبیر کلان نگر است. بنابراین ذخایر آبزیان از مواهب الهی بوده و در اشتغال و تامین معاش نقش بسیارزیادی دارد و برای حفظ این ذخایر باید مدیریت و برنامه ریزی شود.

قطعا این اشتباهات در گذشته کم نبوده اند و در اینده نیز اتفاق خواهند افتاد.در شرایطی که هنوز زیر ساختهای لازم حتی برای یک جابجایی ساده ماهی از مکانی به مکان دیگر فراهم نیست و ماهی در هر صورتی پس از شکار تلف می شود ایجاد سرمایه با استفاده از منابع ماهیان خاویاری نیازمند ایجاد راهبردی بلند مدت است.

به گزارش افق انزلی ۱۱۴ گونه، ۶۳ زیرگونه و ۱۴ نژاد از کمیاب ترین ماهیان جهان در دریای خزر زیست و زادآوری می کنند که پنج گونه مهم ماهیان خاویاری در آبهای دریای خزر از اهمیت و شهرت جهانی برخوردار است.

انتعای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۵۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلط مرد ماهی فروش به انگلیسی

بازدید 3 ویدیویی از تسلط به زبان انگلیسی یک ماهی فروش اهوازی مورد توجه قرار گرفته که با دو کودک انگلیسی صحبت می‌کند. از این پیرمرد پیش از این نیز ویدیوهایی منتشر شده بود. این ویدیو را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • برندگان پولیتزر ۲۰۲۴ در بخش روزنامه‌نگاری و کتابمعرفی
  • توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری
  • آماده همکاری مشترک مطالعاتی با دانشگاه محقق اردبیلی هستیم
  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • نرخ قند و شکر در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات در سال آینده
  • نامه نگاری های ارتقای آبسرد به بخش انجام شده است
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • تسلط مرد ماهی فروش به انگلیسی
  • آذربایجان غربی صاحب رتبه نخست کشوری درتولید آرتمیا