Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی عملیاتی شده و ۴۰۰ میلیون دلار نیز به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران با اشاره به اینکه ۴.۱ میلیارد دلار تقاضای خارجی برای توسعه تجدیدپذیرها در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است، گفت: از این بین ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیارد دلار عملیاتی و ۴۰۰ میلیون دلار نیز به بهره‌برداری رسیده است.

سید محمد صادق‌زاده در حاشیه برپایی هفدهمین نمایشگاه بین المللی برق با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به خیز جهانی برخورداری کشورها از سهم بیشتر تجدیدپذیرها برای سبد حامل های انرژی های گفت: بسیاری از کشورها در تلاشند تا در آینده بتوانند ۱۰۰ درصد انرژی خود را از تجدیدپذیرها تامین کنند چرا که این نوع از انرژی به مرور ارزان تر و دسترسی به آن راحت تر می شود.
وی آینده ایران و جهان را در گرو توسعه تجدیدپذیرها دانست و افزود: امروزه انرژی‌های فسیلی توسعه بسیار خوبی در دنیا پیدا کرده و به نقاط نهایی خود نزدیک می شود به طوری که هم اکنون دو هزار و ۵۰۰ محصول از گاز طبیعی و نفت به دست می آید که ارزش افزوده این محصولات قطعا بسیار بیشتر از احتراق و سوزاندن گاز و نفت خواهد بود.
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران بر لزوم استفاده بهینه تر از منابع ملی تاکید کرد و افزود: امروزه در دنیا به گاز و نفت دیگر به عنوان منبعی برای سوزندان نگاه نمی شود بلکه در تلاش هستند از خورشید و باد به عنوان منابع پاک و ارزان تر برای تامین انرژی استفاده کنند. آیندگان ما را نخواهند بخشید اگر از منابع به صورت غیربهینه استفاده کنیم.
صادق زاده انرژی های تجدیدپذیر را یک منبع صادرات و کسب درآمد ملی برشمرد و گفت: انرژی های تجدیدپذیر نه تنها برای تامین مصارف داخلی بلکه به جهت غنای که در کشور ما در زمینه تجدیدپذیرها وجود دارد می توان آن ها را تبدیل به برق و برای تامین نیاز سایر کشورها صادر کنیم.
وی با تاکید بر اینکه براساس قانون برنامه ششم توسعه بایستی پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب و بهره برداری شود، خاطرنشان کرد: در چند ماه نخست اجرای این برنامه ظرفیت تجدیدپذیرهای کشور به بیش از ۴۰۰ مگاوات رسیده که مطمئنا با ادامه چنین روندی و اتکای به توان بخش خصوصی برنامه تکلیفی مجلس در زمینه تجدیدپذیرها محقق خواهد شد.

 دو هزار و ۱۰۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران تاکید کرد: هم اکنون دو هزار و ۱۰۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با بخش خصوصی منعقد شده که از این بین ۷۰۰ مگاوات آن که مربوط به نیروگاه های روی زمین بوده در حال ساخت است و هشت هزار مگاوات پروانه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر نیز از سوی بخش خصوصی دریافت شده است.
صادق زاده در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: با روندی که امروزه در زمینه تجدیدپذیرها شکل گرفته اطمینان دارم که پنج هزار مگاوات نیروگاه تکلیفی وزارت نیرو در زمان مقرر محقق خواهد شد مگر اینکه در این مسیر اتفاقات غیرمترقبه ای رخ بدهد.
وی ادامه داد: یکی از نگرانی های ما مربوط به بسته قانونی است که مجلس برای این حوزه تصویب کرده و باید به صورت یکجا اجرا شود. با وجود اینکه قانون برنامه وزارت نیرو را متعهد به انجام برنامه یاد شده کرده ولی منابع مالی لازم آن را نیز در قانون دائمی خود مشخص کرده است.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران تصریح کرد: براساس بند سه ماده ۱۲ قانون اساسنامه ساتبا و ماده پنج قانون حمایت ازصنعت برق بایستی مبلغی به عنوان عوارض برق برای توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها از مشترکان برق دریافت شود.
صادق زاده ادامه داد: براساس برآورد صورت گرفته مبلغ جمع آوری شده در این بخش در حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان آن دریافت و در حساب خزانه نگهداری می شود. براساس قانون بایستی ۱۰۰ درصد این مبلغ به توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها اختصاص پیدا کند ولی نگرانی ما از بابت آن است که این مسیر منحرف و منابع مالی این بخش به سایر حوزه ها اختصاص پیدا کند.

تعرفه تولید هر کیلووات تجدیدپذیر ۳۷۰ تومان

وی با تاکید بر اینکه تاکنون تنها ۳۴ میلیارد تومان از سوی خزانه در اختیار سازمان ساتبا قرار گرفته است، بیان کرد: این رقم در مقابل ۵۰۰ میلیارد تومانی که از سوی مردم دریافت شده بسیار ناچیز است و نمی تواند با سیاست های کلی که مجلس برای توسعه تجدیدپذیرها در نظر گرفته هماهنگی داشته باشد. هم اکنون از طریق مجاری قانونی پیگیر تخصیص این منابع هستیم تا منابعی که از سوی مردم پرداخت می شود مجددا به سوی مردم بازگردد.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران با تاکید بر اینکه بد اجرا شدن قانون نه تنها برای ما بلکه مورد قبول قانون گذار هم نیست، اضافه کرد: مسلما اگر همگان پایبند به قانون باشند مسیر توسعه کشور به خوبی محقق خواهد شد.
صادق زاده با تاکید بر اینکه به طور متوسط تعرفه ای ۳۷۰ تومانی برای تولید هر کیلووات تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: قراردادهای خرید تضمینی این بخش نیز ۲۰ ساله است و هر ساله متناسب با تورم نیز افزایش پیدا می کند همچنین نرخ بازگشت سرمایه برای بهترین حالت چهار سال و برای بدترین وضعیت هشت سال در نظر گرفته شده است.
وی افزود: امروزه نرخ خرید برق تولیدی از نیروگاه های زیست توده(زباله سوز) سه هزار و ۷۰۰ ریال است در حالی که ما برق را به مشترکان ۷۰۰ ریال می فروشیم و سه هزار ریال بر کیلووات ساعت برای این بخش یارانه می پردازیم.

 وزارت نیرو به تنهایی قادر به توسعه نیروگاه های زیست توده نیست

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران ادامه داد: وزارت نیرو به عنوان مجموعه ای که مسئول تامین برق کشور است مشارکت سه هزار ریالی را برای هر کیلووات ساعت به عنوان مشوق مثبتی برای توسعه این حوزه در نظر گرفته است اما مشکل محیط زیست و دفع بهداشتی زباله ها بر عهده شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست و این مجموعه ها نیز باید نقش خود را در این بخش به خوبی ایفا کنند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به تنهایی قادر به توسعه نیروگاه های زیست توده نیست و ارگانی همچون شهرداری به عنوان متولی سامان دهی پسماندهای شهری کشور بایستی وظیفه خود را در این بخش به خوبی اجرا و مشارکت بیشتری در این حوزه داشته باشند.
صادق زاده اظهار کرد: در حال حاضر پنج نیروگاه زیست توده با ظرفیت ۱۰.۵ مگاوات در حال فعالیت هستند که برق آن ها را به صورت تضمینی خرید و ماهیانه مبالغ آن را پرداخت می کنیم به طوری که دراین بخش هیچگونه بدهی به نیروگاه های مربوطه وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو متولی دفع بهداشتی زباله نیست، خاطرنشان کرد: با این وجود وزارت نیرو یارانه بسیار خوب و کافی برای این حوزه در نظر گرفته است ولی انتظار داریم شهرداری با توجه به مسئولیتش فعالیت بسیار بیشتری حتی از وزارت نیرو در این بخش داشته باشد. اگر حمایت های لازم از سوی دستگاه های مرتبط با این بخش صورت بگیرد مطمئنا تمام زباله های کشور تبدیل به برق خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران با تاکید بر اینکه برای تامین منابع مالی توسعه تجدیدپذیرها از توان داخل و خارج کشور استفاده می کنیم، گفت: شرایط کاملا مساوی برای این بخش در نظر گرفته ایم و تبعیضی بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود ندارد که همین امر باعث شده در زمینه تجدیدپذیرها تقاضاهای خوبی شکل بگیرد.
صادق زاده با اشاره به اینکه ۴.۱ میلیارد دلار تقاضای خارجی برای توسعه تجدیدپذیرها در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است، گفت: از این بین ۱.۵ میلیارد دلار عملیاتی و ۴۰۰ میلیون دلار نیز به بهره برداری رسیده است.
 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۴۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

  وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.   علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.   وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.   توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.   علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.   وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.   حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.   وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.   اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری   علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.   وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند