Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@17:14:35 GMT

گوگل ترنسلیت دقت کن / آغاز یک جستجو

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۳۵۳۰

گوگل ترنسلیت دقت کن / آغاز یک جستجو

همه ‌ما با «ترجمه‌گر گوگل» یا همان «گوگل ترنسلیت» آشنایی داریم، یک سرویس ترجمۀ رایگان که می‌تواند متون و کلمات مورد نظر را از زبان اصلی‌شان به‌ زبان‌های مختلفی ترجمه کند.

به گزارش ایمنا، ترجمه‌گر گوگل در کنار ویژگی‌های متعدد، زبان‌های مختلفی را در خود جای داده که قادر است هر کدام از آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به یکدیگر ترجمه کند هرچند که دراین میان چالش‌هایی نیز در ترجمه دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترجمه‌گر گوگل یا همان گوگل ترنسلیت، خدماتی در مرحله بتا، از شرکت گوگل است که برای ترجمۀ بخشی از یک متن و یا یک صفحه وب، به زبانی دیگر به کار می‌رود. این ترجمه‌گر قوانین دستوری را اعمال نمی‌کند، چراکه الگوریتم‌هایش بر تحلیل‌های آماری استوار است تا تحلیل‌های قاعده‌مندِ سنتی و از روش ترجمۀ ماشینی آماری برای ترجمۀ متون بهره می‌برد. درحال حاضر مترجم گوگل می‌تواند واژه‌ها، متون و یا وب‌سایت‌ها را به بیش از ۱۰۰ زبان ترجمه کند.

چالش‌ها و محدودیت‌های ترجمه‌گر گوگل

ترجمه‌گر گوگل نیز همانند هر ابزار ترجمۀ خودکار دیگر، مرزها و محدودیت‌های خود را دارد. بنابراین ترجمۀ دقیق و درست یک متن همیشه ممکن نیست و برخی زبان‌ها نسبت به بعضی دیگر بهتر ترجمه می‌شوند. ترجمه‌گر گوگل معمولاً زمانی در بهترین حالت، ترجمه می‌کند که زبان مقصد انگلیسی و زبان مبدا یکی از زبان‌های اصلی اتحادیه اروپا باشد. در مترجم گوگل در صورتی که زبان مبدأ یا مقصد انگلیسی نباشند، زبان مبدأ ابتدا به انگلیسی ترجمه شده و سپس ترجمۀ انگلیسی آن به زبان مقصد ترجمه می‌شود. این به آن دلیل است که ترجمه‌گر گوگل بانک لغات کاملی از هر زبان به زبان دیگر در اختیار ندارد و همین مسئله می‌تواند باعث بروز خطا در ترجمه شود.

زبان فارسی در ترجمه‌گر گوگل

گوگل در تاریخ ۱۹ژوئن ۲۰۰۹ زبان فارسی را به سرویس ترجمه‌اش اضافه کرد. زبان فارسی در حال حاضر از نظر دقت ترجمه و دایره واژگان در جایگاه سیزدهم در مترجم گوگل قرار دارد. این زبان علی‌رغم چالش‌های موجود(مانند تفاوت‌های ساختاری در دستور زبان) در حال گسترش و بهبود است.

نحوۀ استفاده از ترجمه‌گر گوگل

برای ترجمه لغات و متون خود وارد نسخه مرورگر این سرویس شوید. پس از آن در کادر نوشتن، لغت و یا متن مورد نظر خود را وارد و سپس روی دکمه Translate ضربه بزنید. شما می توانید به وسیله فهرستی که در بالای کادر نوشتن قرار دارد زبان مبدأ و مقصدتان را انتخاب کنید. مترجم گوگل در کسری از ثانیه لغت و یا متن وارد شده را به زبان مورد نظر شما ترجمه می‌کند.

استفاده از واژۀ جعلی خلیج عربی توسط رئیس جمهور امریکا

اکتبر سال جاری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا در سخنان خود در مورد سیاست جدید آمریکا در قبال ایران از کلمه جعلی خلیج عربی به جای واژۀ خلیج فارس استفاده کرد، هرچند در متنی که کاخ سفید بر روی سایت خود از سخنان دونالد ترامپ قرار داد کلمه خلیج فارس جایگزین خلیج عربی شده بود اما بر زبان آوردن خلیج عربی که به حق واژه ای جعلی است واکنش گسترده ای ازسوی کاربران ایرانی را در پی داشت.

کاربرد خلیج عربی توسط برخی شیخ نشینها حاشیۀ خلیج فارس

ازسویی دیگر برخی از شیخ نشین‌های حاشیۀ خلیج فارس نیز از مدت‌ها قبل بر طبل استفاده از واژه خلیج عربی بجای خلیج فارس کوبیده‌اند و همچنان نیز بعضاً این ادعای موهوم را تکرار می‌کنند.

جرقۀ یک جستجو

«کانون میراث پژوهان کوچک» که به عنوان یکی از شبکه‌های مجازی حوزۀ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بصورت کاملاً هدفمند با بهره‌گیری از کاشناسان این حوزه همواره تلاش کرده است میراث فرهنگی و تاریخی تمدن ایران را به کودکان و نوجوانان معرفی کند، در پی معرفی جامع خلیج همیشگی فارس به فرزندان این مرز و بوم، درصدد برآمد این موضوع را بصورت مبسوط جستجو کند و یکی از نکات قابل توجه و البته تأمل برانگیر در این بررسی، استفاده از ترجمه‌گر گوگل بود. به همین دلیل و به منظور دستیابی به این آگاهی که کاربران ترجمه‌گر گوگل، واژۀ «خلیج فارس» را با چه زبانی می‌شناسند و آیا در ترجمۀ واژۀ «خلیج فارس» از طریق این ترجمه‌گر دقیقاً معادل «خلیج فارس» حاصل می شود یا خیر؛ به این بررسی پرداخت و بر این اساس واژۀ «خلیج فارس» و همچنین Persian gulf را در ترجمه‌گر گوگل به زبان‌های مختلف ترجمه کرد و نتیجه را مورد بررسی قرارداد.

ترجمۀ واژۀ Persian gulf به سایر زبان ها در ترجمه‌گر گوگل

«کانون میراث پژوهان کوچک» به منظور بررسی دقیق‌تر این موضوع، واژۀ Persian gulf را در ترجمه‌گر گوگل به زبان های مختلفی ترجمه کرد. نتایج نشان داد که در ترجمۀ بدست آمده از زبان‌های موجود در این ترجمه‌گر از جمله زبان‌های رسمی اتحادیۀ اروپا، دقیقاً معادل واژۀ Persian gulf حاصل شد.

ترجمۀ واژۀ Persian gulf به زبان عربی در ترجمه‌گر گوگل

آنچه در این ترجمه‌ها مورد توجه قرارگرفت این بود که در نهایت شگفتی مشخص شد که ترجمه‌گر گوگل واژۀ Persian gulf را در زبان عربی به صورت «الخلیج العربی» ترجمه می‌کند! این درحالی است که در سایر زبان‌ها دقیقاً واژۀ معادل « Persian gulf» جایگزین ترجمه می‌شود.

ترجمۀ واژۀ خلیج فارس به سایر زبانها در ترجمه‌گر گوگل

«کانون میراث پژوهان کوچک» تلاش کرد تا این ترجمه را ازطریق ترجمۀ واژۀ «خلیج فارس» به سایر زبان ها در ترجمه‌گر گوگل بیازماید. نتایج ترجمه نشان داد که واژۀ «خلیج فارس» نه تنها در زبان انگلیسی به صورت Persian gulf ترجمه شده است بلکه در بسیاری از زبان ها و ازجمله زبان های رسمی اتحادیۀ اروپا دقیقاً واژۀ معادل واژۀ «خلیج فارس» به عنوان ترجمه حاصل می شود، به عنوان مثال واژۀ «خلیج فارس» در زبان آلمانی بصورت persischer Gulf، در زبان ایتالیایی بصورت Golfo Persico، و در سایر زبان ها نیز دقیقاً معادل واژۀ فارسی در زبان مقصد به عنوان ترجمه بدست می آید.

ترجمۀ واژۀ خلیج فارس به زبان عربی در ترجمه‌گر گوگل

در این ترجمه و با شگفتی فراوان مشخص شد که تنها در ترجمۀ واژۀ «خلیج فارس» به زبان عربی است که در واژۀ «الخلیج العربی» حاصل می شود؛ این درحالی است در سایر زبان ها دقیقاً واژۀ معادل «خلیج فارس» جایگزین ترجمه می شود.

تصحیح ترجمۀ «خلیج فارس» و «Persian gulf» به زبان عربی

باتوجه به موارد مهم ذکرشده و اشتباهات فاحش موجود در ترجمه‌گر گوگل، به منظور تصحیح این اشتباه، «کانون میراث پژوهان کوچک» تلاش گسترده ای را انجام داده و با ایجاد هشتگ گوگل ترنسلیت دقت کن(# گوگل_ ترنسلیت _دقت _کن)، کاربران فضای مجازی را به اهتمام برای تصحیح ترجمۀ واژه ها «Persian gulf»  و «خلیج فارس» به زبان عربی تشویق کرده است.

برای تصحیح ترجمۀ واژۀ «خلیج فارس» به زبان عربی، ابتدا وارد نسخه مرورگر این سرویس شوید. پس از آن در کادر نوشتن، واژۀ خلیج فارس را وارد و با انتخاب زبان مبدأ و مقصد، یعنی زبان فارسی به عنوان زبان مبدأ و زبان عربی به عنوان زبان مقصد، واژۀ خلیج فارس را به زبان عربی ترجمه کنید. در ترجمۀ حاصل شده، واژۀ الخلیج العربی مشاهد می‌شود. سپس روی گزینه suggest an edite کلیک کنید، به این ترتیب امکان ویرایش الخلیج العربی به شما داده می شود، بنابراین واژۀ «الفارسی» را جایگزین «العربی» کنید تا «الخلیج الفارسی» حاصل شود و در نهایت روی گزینه contribute (به معنای کمک، ارسال و یا مشارکت) کلیک کنید.

شما می‌توانید همین روش را برای ترجمۀ واژۀ Persian gulf به زبان عربی بکار ببرید؛ یعنی ابتدا وارد نسخه مرورگر این سرویس شوید. پس از آن در کادر نوشتن، واژۀ Persian gulf را وارد و با انتخاب زبان مبدأ و مقصد، یعنی زبان فارسی به عنوان زبان مبدأ و زبان عربی به عنوان زبان مقصد، واژۀ خلیج فارس را به زبان عربی ترجمه کنید. در ترجمۀ حاصل شده، واژۀ الخلیج العربی مشاهد می شود. سپس روی گزینه suggest an edite کلیک کنید، به این ترتیب امکان ویرایش الخلیج العربی به شما داده می شود، بنابراین واژۀ «الفارسی» را جایگزین «العربی» کنید تا «الخلیج الفارسی» حاصل شود و در نهایت روی گزینه contribute یعنی کمک کن کلیک کنید.

همچنین شما می توانید با کلیک بر روی گزینۀ Continue improving translation quality به حساب کاربری خود در گوگل وارد شوید و با انتخاب گزینه validate زبان هایی را که به آنها تسلط دارید انتخاب کرده و به ترجمۀ بهتر در ترجمه‌گر گوگل کمک کنید.

پژوهشی ازسوی کانون میراث پژوهان کوچک

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان در قالب کتابی به دو زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار قرار می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی جعفری با اشاره به نمایشگاه ایران اکسپو 2024 در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نمایشگاه ایران اکسپو 2024، اتفاق بی‌نظیر همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولتی را شاهد هستیم. 

وی تصریح کرد: از روز گذشته که نمایشگاه افتتاح شد، نشست‌های دو جانبه‌ای بین بخش خصوصی خراسان جنوبی و دیگر استان‌ها برگزار شده که نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به حضور 84 کشور دنیا در این نمایشگاه گفت: حضور هیئت‌هایی از کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، کانادا، ترکیه و... در پاویون خراسان جنوبی با مذاکره‌های خوبی همراه بود. 

جعفری به حضور نماینده وزارت خارجه در استان در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برای استفاده حداکثری از حضور هیئت‌های تجاری و کنسولی برنامه‌ریزی شده است. 

وی از حضور هیئت مدیره اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان در نمایشگاه خبر داد و ادامه داد: برقراری ارتباط با تجار و سرمایه‌گذاران دیگر استان‌ها و حتی در حوزه بین‌المللی هم در دستور کار است. 

به گفته وی؛ نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران اکسپو 2024، فرصت مناسبی برای عرضه و معرفی تمام ظرفیت‌های استان به ویژه سه زنجیره ارزش گوهرسنگ‌ها، زرشک و بنتونیت است. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: 110 فرصت اقتصادی خراسان جنوبی در قالب کتابی به دو زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار قرار می‌گیرد. 

جعفری ادامه داد: زنجیره‌های ارزش استان (گوهرسنگ‌ها، زرشک و بنتونیت) هم به 5 زبان ترجمه شده‌اند. برای کتاب‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری و زنجیره‌های ارزش استان بارکد -رمزینه - تعریف شده است و این رمزینه‌ها دسترسی افراد به اطلاعات کامل و جامع درباره ظرفیت‌های استان را تسهیل می‌کند. 

به گفته وی؛ 40 شرکت سرمایه گذاری در حوزه زنجیره‌های ارزش و 60 هیئت تجاری از خراسان جنوبی در این نمایشگاه حضور دارند. 

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • یک‌روز برای خلیج همیشه فارس
  • پسوند آبی ها عوض می شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم های عربی!
  • پسوند آبی‌ها عوض می‌شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم‌های عربی!
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود