Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بهداشت و درمان امتداد نیوز، نوشین محمد حسینی داروساز در خصوص طبقه‌بندی مکمل‌ها در گروه داروها توضیح داد: مکمل‌ها از آنجا که به شدت بر جذب داروها و سوخت و ساز داروها تأثیر می‌گذارند و می‌توانند با داروها ترکیبی تشکیل دهند که مدنظر پزشکی نباشد، اهمیت دارند و نباید خود‌سرانه مصرف شوند، زیرا مصرف خود‌سرانه آنها انواع مسمومیت و حتی بیماری را می‌تواند ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه افرادی که سبزیجات نمی‌خورند و غذاهای دریایی به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند، لازم است از مکمل امگا ۳ استفاده کنند، اما میزان آن باید توسط پزشک تعیین شود، ادامه داد: مکمل امگا ۳ بیشتر از محصولات دریایی به خصوص از ماهی تهیه می‌شود؛ ماهی جیوه دارد و اگر مکمل امگا ۳ جیوه‌اش تصفیه نشود، آسیب جدی به بدن فرد وارد می‌شود، اما برای طولانی‌مدت، افراد باید از امگا ۳ فاقد جیوه استفاده کنند.

محمدحسینی با اشاره به نیاز خانم‌ها به مکمل روی تاکید کرد: روی نوعی فلز است که اگر تجمع آن در بدن اتفاق بیفتد، حتی در سطح پوست مشاهده می‌شود. بنابراین هر خانمی نیاز به مصرف روزانه روی ندارد و فقط باید توسط پزشک در یک دوره خاص تجویز شود. مصرف خود‌سرانه روی ممنوع است.

وی با بیان اینکه افراد سالمند به مکمل ویتامین B12 نیاز دارند، گفت: معده این افراد قادر به جذب ویتامین B12 نیست، اما مصرف مکمل با تجویز پزشک باید صورت گیرد.

این داروساز با بیان اینکه با توجه به اینکه کمبود ویتامین D3 در کشور ما وجود دارد، مصرف این مکمل لازم است، افزود: اما باز هم مصرف خودسرانه آن توصیه نمی‌شود. بهتر است میزان ویتامین D3 هر فرد مشخص شود و اگر میزان آن در خون کم است، درمان با ویتامین D3 تجویز شود.

وی در خصوص بهترین موقع خوردن کلسیم D3 ادامه داد: هنگام صبح چون همراه صبحانه لبنیات مصرف می‌کنیم. مصرف قرص کلسیم بهتر است همراه غذای گوشتی و سبزیجات نباشد تا جذب آن بهتر انجام شود.

محمدحسینی در خصوص عوارض مصرف مکمل پروتئینی (گلوتامین) تصریح کرد: بسته به تاثیر دارو بر کبد و میزان مصرف دارو تاثیر دارد. کبد آسیب می‌بیند چون وظیفه دفع دارو را عهده‌دار است. باید مراقب باشیم و از محل‌های نامناسب مکمل‌ها را تهیه نکنیم چون ممکن است غیر از پروتئین مواد دیگری هم داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از مکمل‌های جمع آوری شده از باشگاه‌های ورزشی، حاوی مواد دارویی، هورمونی و کورتونی بوده که می‌تواند بشدت آسیب‌زا باشد. مکمل‌ها باید از مراکز ذی‌صلاح تهیه شود و در کنار مربی از متخصص تغذیه هم کمک گرفته شود.

این داروساز در پایان به ورزشکارانی که قصد مصرف مکمل‌ها را دارند، در برنامه رادیویی سلامت خاطرنشان کرد: برخی مکمل‌ها موجب از دست رفتن کلیه‌ها می‌شوند یا ممکن است عقیمی ایجاد کنند. همچنین ممکن است مشکلات حرکتی ایجاد کنند. بنابراین مکمل‌ها را خودسرانه مصرف نکنید و از مراکز فروش معتبر تهیه کنید.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۳۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان

وزیر بهداشت در واکنش به مسمومیت الکلی جمعی از پزشکان در شیراز گفت: انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، به آن عمل هم کنند.

به گزارش مشرق، بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند موجب کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است. بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این‌که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم