Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@07:40:08 GMT

خانه (ائو)؛ فیلمی منحصربه فرد و تمام عیار

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۶۲۶۰

خانه (ائو)؛ فیلمی منحصربه فرد و تمام عیار

رویداد۲۴- مازیار وکیلی: فیلم خانه را می‌توان یک غافلگیری تمام عیار دانست؛ فیلمی کوچک و در ظاهر ساده که با نگاهی خلاقانه ساخته شده و انقدر تمام اجزایش به درستی کنار یک‌دیگر چیده شده که نمی‌توان جزئی را از جزء دیگر جدا کرد. 
خانه بر خلاف ظاهر معمولی و داستان ساده‌اش فیلم بسیار پیچیده‌ای است. داستانش خیلی ساده آغاز می‌شود و در مسیر مشخصی پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبری از شکست، زمان تغییر راوی و فلاش‌بک هم نیست. فیلم اساساً کاری به اصول روایی پست مدرن ندارد و داستانش را به کلاسیک‌ترین شکل ممکن پیش می‌برد. به خاطر همین هم هست که خانه یک غافلگیری تمام عیار و یک اتفاق ویژه در سینمای ایران است. 
داستانی چنین ساده با روایتی ساده‌تر چگونه ممکن است به نتیجه درخشانی ختم شود؟ جواب یک کلمه است: جزئیات. فیلم خانه پر است از جزئیات ریز و کوچکی که یک کل عظیم را می‌سازند. تمام آدم‌های آن خانه صاحب هویت هستند. از مجید و سایه بگیر تا تک تک زنانی که در آن خانه حضور دارند صاحب هویت مخصوص به خودشان هستند. ساخت این شخصیت‌های با هویت  نه از راه‌های پیچیده که به مینی‌مال‌ترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد. 
یک دیالوگ ساده یا یک نگاه در فیلم خانه کار شخصیت‌پردازی را انجام می‌دهد. مثل جایی که یکی از زنان حاضر در خانه از مطلبی که در تلگرام خوانده صحبت به میان می‌آورد. یا مادر شوهر سایه که مدام دنبال قرآن می‌گردد که بالای سر جنازه بخواند و یا سکانسی که مجید از خانه بیرون می‌آید و در خلوت خودش ناگهان زیر گریه می‌زند. همه این لحظات لحظاتی بسیار کوتاه و به ظاهر گذرا هستند اما همین لحظات ساده، کوتاه و به ظاهر گذرا هستند که شخصیت‌ها را می‌سازند و آن‌ها را صاحب هویت می‌کنند. این مینی‌مالیسم به دقت اجرا شده به یوسفی‌نژاد کمک کرده تا فیلمش را پر از شخصیت‌هایی کند که هر کدام هویت خودشان را دارند. حتی آن سربازی که بعد از شکایت احمدی به خانه آن‌ها می‌آید صاحب فردیت و هویتی ویژه است. (هر چند در نسخه اکران شده سکانس حضور سرباز در داخل خانه حذف شده و همین امر هویت او را مخدوش کرده است). 
تعدد شخصیت‌های فیلم کار نویسنده را برای حفظ انسجام داستانی سخت می‌کند. اگر نویسنده نابلد و ناشی باشد این حجم از شخصیت در یک محیط کوچک ممکن است باعث آشفتگی داستان فیلم شود و آن را از مدار منطق خارج سازد. اما یوسفی‌نژاد با تبحری مثال‌زدنی اجازه نمی‌دهد این تعدد شخصیت‌ها به داستان لطمه‌ای وارد کند. کاملاً مشخص است که یوسفی‌نژاد تک‌تک این شخصیت‌ها را از قبل می‌شناخته و همین شناخت باعث شده هنگام نگارش کوچک‌ترین مشکلی برای پردازش و معرفی آن‌ها به تماشاگر نداشته باشد. اما این شخصیت‌پردازی مینی‌مال تنها نکته مثبت فیلم خانه نیست. 
نحوه پیش‌برد داستان فیلم یکی از بهترین اشکال روایت داستان در چند سال اخیر سینمای ایران است. فیلم انقدر سهل و ممتنع پیش می‌رود که تماشاگر اگر ذره‌ای دقت نکند ممکن است از داستان عقب بماند و یا انقدر درگیر جزئیات داستان شود که ماجرای اصلی فیلم را گم کند. شخصیت کلیدی فیلم برای ورود به جهانی که فیلم‌ساز خلق کرده شخصیت سایه است. مسیر تغییر و تحول او انقدر دقیق و جذاب طرحی شده که می‌شود کل فیلم را در وجود او خلاصه کرد. 
در ابتدای فیلم با دختری بی‌قرار طرفیم که از سوگ پدر بسیار غمگین است و خودش را به آب و آتش می‌زند تا مراسم ختم پدرش هرچه بهتر برگزار شود. اما هرچه از زمان فیلم می‌گذرد با وجوه تازه‌ای از شخصیت سایه آشنا می‌شویم. زنی خونسرد، مغرور و بی‌رحم که می‌تواند در کمال شقاوت و بی‌رحمی پدرش را به قتل برساند. آدم‌های فیلم خانه همگی دنبال منافع شخصی خودشان هستند. یکی برای اقوامش دنبال همسر می‌گردد، سرباز می‌خواهد به دختر شماره بدهد(که در نسخه اکران حذف شده) احمدی می‌خواهد جنازه را زودتر ببرد تا استخدامش به مشکل نخورد. این بی‌رحمی و تلخی زمانی عیان می‌شود که بدانیم خود جنازه هم چندان آدم خوشنامی نبوده و در ایام حیات انقدر تندی و تلخی کرده که دخترش حاضر می‌شود در کمال خونسردی او را به قتل برساند.
 پشت ظاهر ساده این فیلم جهانی به شدت تلخ و گزنده پنهان شده است. از عشقی که نابود شده(عشق صادقانه مجید به سایه)، تا مردمی که به جای عزاداری مشغول کارهای خاله‌زنکی خودشان هستند تا دختری که با بی‌رحمی تمام پدرش را می‌کشد. همه این آدم‌ها گرگ‌هایی هستند در لباس انسان. هر کس به فکر منفعت خودش است. اصلاً در جاهایی از فیلم جنازه بدل به یک مسئله فرعی می‌شود. جنازه بهانه‌ای می‌شود تا آدم‌ها ذات خودشان را نشان دهند. دعوا هم بر سر همان خانه‌ای است که مراسم در آن برگزار می‌شود. سایه و شوهرش به قصد تصاحب آن خانه جنایت خود را با خونسردی تمام انجام داده‌اند.
اما کارگردان لازم نمی‌بیند این مفاهیم را به روترین شکل ممکن به تماشاگر نشان دهد، بلکه این موضوعات و مفاهیم را در لفافه و با استادی تمام مطرح می‌کند طوری که ممکن است تماشاگر در دیدار اول متوجه این مطلب نشود. خانه جغرافیای منحصربه‌فرد خودش را دارد. نه فقط به خاطر این‌که لهجه آدم‌های فیلم ترکی است. جزئیات حاکم بر روابط فیلم و نحوه دیالوگ‌‌نویسی و برخورد آدم‌ها با یکدیگر فیلم را بدل به یک فیلم ترکی خالص و بااصالت می‌کند که از دل همان فرهنگ برمی‌خیزد و چون فیلم‌ساز بر جزئیات آن فرهنگ احاطه داشته به خوبی توانسته آن را به تماشاگر منتقل کند. 
فیلم در عین آن‌که کاملاً بومی است مضمونی همه فهم و جهانی دارد و به همین خاطر می‌توان سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر را حق مسلم آن دانست. تماشای خانه تجربه منحصربه‌فردی است. تجربه‌ای است یگانه و جذاب که تماشایش مخاطب پیگیر سینمای ایران را به وجد می‌آورد. فضای فیلم انقدر منحصربه فرد است که تماشاگر را درگیر می‌کند. پیچیدگی درونی فیلم هم آن را جذاب‌ کرده نه مبهم. 
خانه به خاطر ویژگی‌های منحصربه فردش یکی از بهترین فیلم‌های امسال سینمای ایران است. فیلمی نو و تازه که با تکیه بر جزئیات کلیتی باشکوه را بنا می‌کند و کارگردان با روایت درست یک داستان پیچیده فیلم درخشانی می‌سازد که شاید در الگو با دیگر تجربیات سینمای ایران اشتراکاتی داشته باشد اما در استفاده از جغرافیا، جزئیات و توجه به یک فرهنگ بومی و روابط حاکم برآن فرهنگ تجربه‌ای کاملاً تازه و بدیع در سینمای ایران است و در کنار این فضای بومی و به شدت ایرانی لحن، داستان و مضمونی جهانی دارد. یوسفی‌نژاد با ساخت خانه خودش را به عنوان کارگردانی متبحر اثبات می‌کند و نشان می‌دهد چقدر کارگردان متبحر و توانایی است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۶۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟

فرارو- حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران ظرف سه ماه گذشته انتقاد‌هایی از سوی فعالان بازار به‌دنبال داشته است. هدر رفتن ذخایر بانک مرکزی یکی از اتهام‌های مطرح شده است و موضوع دوم بی‌تاثیر بودن حراج شمش طلا در روند هفته‌های اخیر بازار عنوان می‌شود.

به گزارش فرارو؛ حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا با این حال ارتباطی به ذخایر بانک مرکزی ندارد و اصطلاحا در راستای رفع تعهدات ارزی خود صادرکنندگان صورت می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد همچنان هدف اصلی بانک مرکزی از حراج شمش محقق نشده است. طوریکه از زمان آغاز حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، حدود ۳۰ درصد به قیمت طلا ۱۸ عیار در بازار اضافه شده است.

قیمت شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا

قیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار، ظرف سه ماه گذشته در مرکز مبادله ارز و طلا حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قیمت شمش طلا درجریان آخرین معاملات مرکز مبادله ارز و طلا که روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت انجام شد، به‌طور متوسط چهار میلیارد و ۶۵۷ میلیون به ثبت رسید، اما این عدد همزمان با برگزاری اولین حراج نزدیک سه میلیارد و ۶۰۳ میلیون تخمین زده می‌شد.

قیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار، در مرکز مبادله ارز و طلا ظرف حدود سه ماه قریب یک میلیارد و ۵۰ میلیون ارتقا پیدا کرده که این اتفاق را نمی‌توانیم بدون توجه به افزایش نرخ طلا ۱۸ عیار و وقایع هفته‌های اخیر در بازار بررسی کنیم.

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا ۱۸ عیار همزمان با برگزاری ۲۰ مرحله حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلا حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.
هر گرم طلا ۱۸ عیار، روز ۲۷ دی‌ماه پارسال معادل دو میلیون و ۷۰۹ هزار تومان در طلافروشی‌ها معامله می‌شد، اما با برگزاری بیستمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا، این عدد روی تابلو صرافی‌ها به سه میلیون و ۵۶۳ هزار تومان تبدیل شد.

طلا ۱۸ عیار در این مدت و به‌خاطر اتفاقاتی که احتمالا درجریان آن قرار دارید، برای اولین بار تا مرز گرمی سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان جلو رفت و اتفاقا در همان برهه قیمت شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار در مرکز مبادله ارز و طلا تا عدد چهار میلیارد و ۸۶۶ میلیون بالا رفت.

حراج شمش طلا ذخایر بانک مرکزی را هدر می‌دهد؟

حراج شمش طلا توسط بانک مرکزی در هفته‌های اخیر، انتقاد بخشی از رسانه‌ها و کارشناسان این حوزه را در پی داشته است.

حراج شمش طلا از دید این گروه یکجور هدرفتن ذخایر بانک مرکزی مطرح می‌شود. طوریکه از نگاه آن‌ها چوب حراج به ذخایر طلا کشور کنترل بازار ارز گره‌گشا نبوده. اما واقعا حراج شمش طلا هدر دادن ذخایر بانک مرکزی است.

حراج شمش طلا طبق دستور‌العمل بانک مرکزی ذاتا در راستای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان انجام می‌شود و اصلا ارتباطی به ذخایر قبلی بانک مرکزی ندارد. تصور کنید صادرکنندگان برای فرار از رفع تعهد ارزی و فروش ارز صادراتی خود در مرکز مبادله، با واردات و اجاره شمش طلا از ایفای تعهدات خود شانه خالی می‌کردند، اما با تصمیم بانک مرکزی واردات شمش طلا حالا مشروط به عرضه در مرکز مبادله است.

عرضه شمش طلا با هدف کنترل بازار، فقط یکی از اهداف مورد انتظار بانک مرکزی است که البته هنوز تاثیر این اتفاق نمایان نشده است، اما از یک طرف دیگر هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق عنوان می‌شود؛ یعنی حتی اگر خروج طلا ادامه داشته باشد، به صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه
  • پیامد‌های شکست در اراک؛ ضربه به شخصیت پرسپولیس، نمایان شدن مشکلات دفاعی و عیار گلر جوان
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • احمدعباسی: ما اینجاییم تا قهرمان شویم / آماده یک مسابقه تمام عیار هستیم
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • نگرانی وزیر خارجه ایران از سرکوب دانشجویان آمریکایی/ امیرعبداللهیان: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌ عیار واشنگتن از رژیم اسراییل است
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۵ اردیبهشت ماه
  • تزئین ناخن یک زن با طلا 24 عیار در تهران!