Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@22:59:17 GMT

این معلم مدیریت بحران را قدر بدانیم

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۶۸۳۲۱

این معلم مدیریت بحران را قدر بدانیم

طی سالیان دراز زلزله ابرشهر تهران دغدغه بزرگ شهروندان تهرانی بوده و هست و همواره ترس و نگرانی از نبود برنامه جامع مدیریت بحران در این شهر به دلایل ابعاد گسترده و جبران ­ناپذیر امنیتی و اجتماعی و اقتصادی مسئولان نظام را مشغول خود ساخته بود. وحید حسینی جناب

ایران آنلاین / در سال 1376 برای نخستین بار در کشور گروهی از کارشناسان و محققان نخبه به این دغدغه پرداخته و نخستین واحد مدیریت بحران کشور تحت این نام در اورژانس کشور راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واحد با نظارت معاون آموزش و پژوهش وقت مرحوم دکتر بهرام عبدی دستاوردهای بزرگی در زمینه طراحی کارگروه‌های پاسخگو به حوادث و بحران‌های شهر تهران به همراه داشت که منجر به ایجاد دبیرخانه مدیریت بحران شهر تهران و تکمیل این مطالعات در آن مرکز توسط وی و همکارانش شد. همزمان مسئولیت معاونت آموزش و پژوهش اورژانس کشور و ایجاد تحولات گسترده در این سازمان پس از انقلاب از افتخارات ایشان بود که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: ایجاد ساختار نوین اورژانس کشور، ایجاد واحدهای آموزش و پژوهش در مراکز اورژانس استان ها، انتشار چندین کتاب آموزشی برای تکنیسین‌های اورژانس و راه‌اندازی نخستین نشریه فوریت‌ها، مطالعات بزرگ جایگزینی ناوگان فرسوده اورژانس کشور از جمله امداد هوایی و موتورآمبولانس، راه‌‌اندازی واحد پاسخگویی مسمومیت‌ها در آن سازمان، تدوین استانداردهای نوین تجهیزات آمبولانس و آموزش صدها امدادگر و.... سپس به‌عنوان مشاور نخستین طرح پزشک خانواده کشور در وزارت نفت، الگوهای مناسبی برای راه‌‌اندازی آن در سطح ملی ایفا کرد. او به عنوان یک دوستدار واقعی وطن در ادامه خدمات شایان خود در سال 1379 از پایه‌‌گذاران دبیرخانه طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران شد و با انجام مطالعات تطبیقی گسترده و هماهنگ‌کردن دهها کارشناس داخلی و خارجی از جمله ژاپنی‌ها، طی دو سال با همکاران خود این طرح جامع را تهیه کرده و برای نخستین بار با تصویب طرح و دریافت مجوز از مجلس شورای اسلامی، نخستین سازمان مدیریت بحران در غرب قاره آسیا را در سال 1380 تأسیس کردند که بعدها الگویی برای ایجاد ده‌ها سازمان مدیریت بحران در استان ها و نهادهای کشور شد. در سال 1381 وزارت کشور از گروهی از کارشناسان مدیریت بحران به سرپرستی ایشان درخواست تهیه طرح جامع مدیریت بحران کشور را کردند که بعدها زمینه ساز ایجاد سازمان مدیریت بحران کشور شد.

احساس کمبود شدید متون علمی و طرح‌های تحقیقاتی در زمینه مدیریت بحران سبب شد او در سال 1384 با پذیرش مسئولیت گروه پژوهشی مدیریت بحران در پژوهشکده سوانح طبیعی کشور، گام بزرگی در راستای دانش افزایی مدیریت بحران در کشور بردارد که از جمله دستاوردهای آن عبارت بودند از: طراحی برنامه‌های جامع مدیریت بحران در سطوح استانی و شهری، طراحی نخستین مراکز و اتاق‌های مدیریت بحران در کشور، طراحی نخستین بانک‌های اطلاعاتی مدیریت بحران، تدوین متون علمی فراوان نظیر چندین کتاب در زمینه مدیریت سوانح و دهها مقاله خارجی و داخلی و.... در کسوت معلمی هم خوش درخشید و صدها دانش آموخته این رشته، مدیون دانش و انتقال تجربیات عملی او هستند. شخصیت صبور و تعاملی و اخلاق والا، سبب شده بود که طی این سال‌ها در بیشتر مراکز خدمتی‌اش، به‌عنوان رابط و هماهنگ‌‌کننده بی‌نظیر فعالیت‌های بین بخشی سازمان‌های متولی مدیریت بحران شناخته شود. اقدامات او بسیار بیش از آن بود که اشاره شد./ روزنامه ایران
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۶۸۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به عملیات خرابکارانه علیه تأسیسات انتقال گاز در زمستان پارسال گفت: تلاشگران صنعت گاز در دو بخش‌ عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه، عملکرد ارزشمندی داشتند و با اقدام جهادگونه به مقابله با این بحران و خنثی‌سازی پیامدهای آن پرداختند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، غلامرضا جلالی امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت) در نخستین هم‌اندیشی تعمیرات ایمن و تعالی سازمانی شرکت‌های پالایش گاز که با حضور معاون وزیر نفت در امور گاز و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و گاز برگزار شد، با تأکید بر این‌که صنعت گاز  و خدمات آن در کشور ما یک حوزه مهم است، گفت: دشمن از این موضوع آگاه است و راهبردهای ناامن‌سازی و تهدیدآفرینی در این حوزه را به اشکال متفاوتی دنبال می‌کند.

وی افزود: با توجه به این‌که گاز بخش بزرگی از سبد انرژی کشور را در بخش صنعت و نیروگاهی و مصارف خانگی و خدماتی و تجاری تأمین می‌کند، با این اوصاف طبیعی است که بخش‌های وابسته به این حامل انرژی نیز در گستره وسیعی از محصولات و خدمات جای خواهند گرفت؛ از این رو در مقیاس ملی، ارزش گاز حیاتی است و باید ۱۰۰ درصد مصون‌سازی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: از آن‌جا که موضوع‌های مربوط به پدافند غیرعامل، امری حیاتی است و به‌طور عمده با امنیت کشور سر و کار دارد، برابر قانون مصوبه‌های سازمان پدافند غیرعامل، شأن قانونی و الزام‌آور دارد و در صورت احراز استنکاف از آن، جرم شده است.

جلالی با بیان این‌که آموزش سواد امنیت سایبری برای هر مدیری ضروری است، گفت: مدیران در هر سطحی باید نسبت به الزام‌های حیاتی امنیت سایبر در محیط تحت مدیریت خود آموزش ببیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به اقدام خرابکارانه علیه تأسیسات انتقال گاز در زمستان پارسال اشاره و تصریح کرد: به واقع باید از مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و تلاشگران صنعت گاز در بخش‌های انتقال و ستاد قدردانی کرد که به صورت جهادی به مقابله با این بحران و خنثی‌سازی پیامدهای آن پرداختند که در دو بخش‌ عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه قابل دسته‌بندی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران سال ۱۴۰۲ در جریان حادثه خرابکارانه که علیه تأسیسات خطوط گاز این شرکت انجام شد، در زمینه مدیریت پیامد حمله، عملیات رسانه‌ای و عملیات بازسازی، عملکرد ارزشمندی انجام داد که در صورت مستندسازی آن، می‌تواند به‌عنوان یک دانش ارزشمند برای مدیریت آیندت بحران‌ها استفاده شود.

جلالی در تشریح اقدام‌ها برای مدیریت پیامد حمله در دو بخش عملیات میدانی و رسانه‌ای، اظهار کرد: از سویی در حوزه میدانی، برنامه برگشت‌پذیری زیرساخت به خوبی انجام و بازسازی خطوط در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد و برای چند روستای اطراف که دچار قطع گاز شده‌ بودند، سوخت جایگزین کافی تأمین شد.

وی در پایان، گفت: در عرصه رسانه نیز  همکاران شرکت ملی گاز ایران مدیریت خوب و ارزشمندی داشتند، مدیریت تولید و انتشار خبر از تریبون رسمی شرکت و معرفی مدیر دیسپچینگ شرکت به‌عنوان سخنگوی رسمی شرکت ملی گاز ایران در این بحران سبب شد تا مدیریت پیامد حمله در حوزه رسانه نیز به نحو احسن انجام شود؛ باید توجه داشت که مدیریت صحیح پیامد، سبب خنثی‌سازی اصل حمله می‌شود.

دیگر خبرها

  • عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی در این استان‌ها برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش باران در ۱۸ استان
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند