Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا کاهش قیمت تخمه آفتابگردان و کدوی آجیلی در سطح کشور به علت به هم خوردن عرضه و تقاضا، بازاریان را با مشکلات عدیده مواجه کرده و بر اساس ادعای فعالان بازار، قیمت تخمه آفتابگردان 2 سال قبل 100 هزار ریال برای هر کیلو معامله شده اما در سال گذشته و امسال به 60 هزار ریال کاهش یافته است.
یک تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان در روستای نوائی خوی گفت: واردات بی رویه تخمه های آجیلی آفتابگردان و کدو موجب کاهش قیمت این محصولات شده است و درآمد کشاورزان با هزینه های صرف شده برای تولید این محصولات برابری نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدی غلام نژاد با تاکید بر اینکه بیش از 30 درصد محصول آفتابگردان و کدوی آجیلی ایران در خوی تولید می شود، افزود: راه اندازی تشکلی در راستای حمایت از تولیدکنندگان این محصولات در این شهرستان ضروری است.
عزیز علیلو، یکی دیگر از تولیدکنندگان این محصول در روستای ' ویشلق علیای ' خوی نیز با بیان اینکه از زمین کشاورزی وی و اکثر کشاورزان منطقه به طور میانگین سه خانواده امرار معاش می کنند، افزود: تخمه های تولیدی اکثر کشاورزان به قیمت پایین به فروش می رسد و هزینه گذران زندگی خانوارها را تامین نکند.
علی جهانبخش، یکی ازغرفه داران بازار بورس تخمه های آجیلی در خوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توقف واردات غیرضروری این محصولات را خواستار شد تا محصول با کیفیت تولیدی کشاورزان ایرانی به قیمت واقعی خود به فروش رود.
اکبر گلوانی یکی دیگر از غرفه داران بازار بورس تخمه های آجیلی نیز گفت: اگر جلوی واردات محصولات بی کیفیت خارجی گرفته نشود، علاوه بر کشاورزان، تجار و فعالان این بازار نیز بیکار می شوند و به ناچار برای تامین معاش به شغل های کاذب روی می آورند.
به گفته رئیس اتحادیه خشکبار خوی با واردات بی رویه تخمه آفتابگردان و کدوی آجیلی از کشورهای چین، جمهوری آذربایجان، آرژانتین، کانادا و حتی آمریکا با قیمت پایین، روند داد و ستد این محصول در سال های اخیر مختل شده است.
حیدر تقی لو با تاکید بر اینکه با صادرات این محصول به کشورهای اروپایی، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس، ده ها میلیون دلار ارز وارد کشور می شود، اضافه کرد: انتظار کشاورزان و بازاریان در سال جاری افزایش صادرات این محصولات به دلیل کیفیت بسیار مطلوب آن نسبت به سال های گذشته بود اما این مهم نیز هنوز میسر نشده است.
تقی لو با اشاره به سرمایه گذاری تجار طی سالیان متمادی در این بخش، اقدام لازم در زمینه رفع رکود بزرگترین بازار بورس این محصولات را خواستار شد.
وی کیفیت بالای محصولات ایرانی را یادآوری کرد و گفت: هم اکنون کشورهای رقیب در تلاش هستند تا با در اختیار گرفتن بازارهای هدف، محصولات بی کیفیت و ارزان قیمت خود را در این بازارها عرضه کنند.
رئیس اتحادیه خشکبار خوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال اظهار کرد: تخمه آفتابگردان و کدوی آجیلی وارداتی به کشور از نظر کیفیت در حد پایینی قرار دارد و به هیچ وجه در کیفیت و طعم نمی توانند با محصولات مطلوب ایرانی رقابت کند اما به لحاظ ظاهر زیبا و برخورداری از قیمت پایین تر، مورد توجه مصرف کنندگان این محصولات قرار می گیرد.
تقی لو گفت: بسیاری از تخمه های وارداتی آلوده به مواد شیمیایی نگهداره است و در فرآوری این تخمه ها نوعی بوی نامطبوع متصاعد می شود و در بلند مدت موجب بروز بیماری های گوارشی در مصرف کنندگان این محصولات می شود؛ اگر به صورت آزمایشی این تخمه ها را بکاریم، نخواهند رویید.
رئیس اتحادیه خشکبار خوی اضافه کرد: عمده تخمه های وارداتی به کشورمان با عنوان تخمه های روغنی وارد می شود و این در حالی است که همه آنها تخمه های آجیلی است.
سید تقی کبیری، نماینده مردم شهرستان های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در راستای حمایت از کشاورزان، تجار و کسبه، افزایش تعرفه گمرکی واردات تخمه آفتابگردان و کدو در دستور کار هیات وزیران قرار دارد و به محض تشکیل جلسه و اتخاذ تصمیم در این زمینه به اجرا گذاشته می شود.
ایرج مرندی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی نیز گفت: تخمه آفتابگردان وارداتی تحت عنوان تخمه روغنی وارد کشور می شود و در سال جاری واردات تخمه کدو متوقف شده است.
وی اظهار کرد: اگر تخمه روغنی جهت مصرف کارخانجات روغن کشی هم وارد کشور شود، مستقیما در همان کارخانه مصرف شده و در بازار عرضه نمی شود.
وی راه اندازی هر چه زودتر سامانه جامع انبارها را در کنترل بارهای وارداتی از مبدا تا مقصد در این زمینه بسیار موثر دانست.
مرندی، میزان تخمه آفتابگردان در بورس خوی را ٢٤ هزار تن و تخمه کدو را ١٦ هزار تن اعلام کرد.
به گزارش ایرنا خوی قطب اول تولید دانه های آفتابگردان و کدو در کشور است و از مجموع 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی این شهرستان، نزدیک به 30 هزار هکتار به صورت سالانه زیر کشت این 2 محصول می رود؛ بیش از 14 هزار خانوار روستایی و شهری از طریق کشت و فروش این محصولات امرار معاش می کنند.
با توجه به اینکه بازار بورس تخمه های آجیلی خوی عمده اشتغال مردم خوی را تشکیل می دهد، توجه مسئولان به مشکلات صنفی آنان و یافتن راه حلی مناسب نه تنها موجب رونق مجدد صادرات این محصولات می شود بلکه از تعطیلی و رکود بازار بورس این محصولات در خوی و بیکار شدن هزاران کارگر، تاجر و افراد فعال در این بخش جلوگیری می کند.
در بازار تخمه های آجیلی خوی بیش از یکهزار نفر در 300 غرفه و 50 کارگاه فرآوری مشغول به فعالیت هستند.
3072/3214
** انتشار: علیرضا فولادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس در سکوت

آفتاب‌‌نیوز :

بازار سهام اولین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می‌رسد فعلا نه انگیزه‌ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی جرئی به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید. همچنین نیز شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی ۱۴۰۰ واحدی به ارتفاع ۷۶۵ هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «شپنا» و «شستا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «شگویا» و «تجلی» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «خزامیا» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «کرمان» و «کرومیت» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مبلغ ۵ هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود ۵۱ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته‌ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می‌خورد، بازگشایی منفی صندوق‌های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز ۱۶۳ نماد در محدوده مثبت و ۲۶۶ نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس ۱۶۰ نماد در محدوده مثبت و ۱۸۰ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا