Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-30@05:16:53 GMT

انواع فیلتر هوا را در خودرو بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۳۲۸۶

انواع فیلتر هوا را در خودرو بشناسید

رکنا: قطعات سیستم‌های داخلی خورو ها با هم در ارتباط هستند و نفوذ یک ناخالصی کوچک عملکرد آن را با مشکل مواجه می کند، به این علت از فیلتر‌های هوا استفاده می شود .

قطعات در سیستم‌های داخلی اتومبیل‌ها به صورت مداوم با هم در ارتباط هستند و نفوذ حتی یک ناخالصی کوچک، می‌تواند عملکرد کل اتومبیل را دچار مشکل کند، از همین رو مهندسان و طراحان صنعتی فعال در حوزه اتومبیل‌سازی با استفاده از فیلتر‌های هوا از ورود مواد خارجی به داخل سیستم‌های داخلی اتومبیل جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلتر‌های هوا نقش اساسی در تنظیم وضعیت سلامت فنی اتومبیل دارند، از همین رو صاحبان اتومبیل‌ها، همیشه باید حواسشان به وضعیت فیلتر‌ هوای خودرو خود باشد تا در صورت نیاز سریعا آن را تعویض کنند. به طور معمول هر ۱۰ هزار کیلومتر رانندگی با خودرو، باید فیلتر هوای آن عوض شود، در صورت به تعویق انداختن تعویض فیلتر هوا، راندمان عملکردی خودرو کاهش می‌یابد و هوای کافی به سیستم احتراق اتومبیل نمی‌رسد، از همین رو به تعویق انداختن تعویض فیلتر هوا، مصرف سوخت اتومبیل را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. در چند سال اخیر با پیشرفت علم و شناخت متریال‌های جدید تنوع فیلتر‌های هوای خودرو بیشتر از قبل شده است و امروزه صاحبان اتومبیل‌ها در هنگام تعویض فیلتر هوای خودرو خود انتخاب‌های بیشتری دارند؛ اما مسئله‌ای که صاحبان خودرو‌ها همیشه با آن درگیر هستند این است که چه نوع فیلتر هوایی برای خودروشان مناسب‌تر است و آیا فیلتر‌های هوای گران‌تر ارزش پرداخت پول بیشتر را دارند یا خیر.
فیلتر‌ هوای سلولزی
فیلتر هوای سلولزی یا همان فیلتر‌ هوای کاغذی، عمومی‌ترین و پرکاربردترین نوع فیلتر هوای استفاده شده توسط کمپانی‌های خودروسازی است. فیلتر‌های هوای سلولزی، از یک فریم پلاستیکی برای ایجاد ثبات در ساختار خود بهره‌ می‌برند و از یک کاغذ پلیسه‌دار آکاردئونی برای جذب ناخالصی‌های هوا استفاده می‌کنند. فیلتر‌ هوای سلولزی توانایی جذب ۸۰ تا ۹۰ درصدی ذرات خارجی دارند و نسبت به مابقی فیلتر‌ها بسیار ارزان‌تر هستند اما عمر کوتاهی دارند و باید پس مدت کوتاهی تعویض شوند.
فیلتر هوای اسفنجی
در طراحی فیلتر هوای اسفنجی از مکانیزم فیلتر‌های هوای روغنی قدیمی در اتومبیل‌های کلاسیک، الهام گرفته شده است. فیلتر هوای اسفنجی از یک فریم فلزی و یک بستر پلی اورتان روغنی برای جذب مواد اضافی استفاده می‌کند. در گذشته فیلتر هوای اسفنجی فقط در تراکتور‌ها و وسایل حمل و نقل سنگین استفاده می‌شد، اما امروزه با بهره‌گیری از فناوری نانو، این فیلتر‌ها به شکل چند لایه در اتومبیل‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود. فیلتر هوای اسفنجی از فیلتر هوای سلولزی گران‌تر است، اما در خودرو‌های شهری معمولی فیلتر‌های هوای سلولزی بهتر عمل می‌کنند.
فیلتر هوای کتان
گران‌ترین فیلتر هوای اتومبیل لیست ما، فیلتر‌های هوای کتان هستند. فیلتر‌های هوای کتان از ۶ لایه پارچه مخصوص روغنی برای جذب بهتر مواد اضافی استفاده می‌کند. فیلتر‌های هوای کتان قابل شستشو هستند به همین دلیل عمر بسیار طولانی‌تری دارند. به دلیل فرم کلی ساختار فیلتر‌های هوای کتان، خودرو تنفس بهتری دارد و جریان هوا با سرعت بالا‌تری در سیستم‌های داخلی اتومبیل انتقال پیدا می‌کند، از همین رو اتومبیل عملکرد بهتری خواهد داشت.
آیا فیلتر هوای کتان ارزش هزینه اضافی را دارد؟
قطعا جواب سوال بالا مثبت است، زیرا اثر فیلتر‌های هوای کتان در طولانی مدت قابل شهود است و از آنجایی که سیستم‌های داخلی اتومبیل با بهره‌گیری از این فیلتر‌ها عملکرد بهتری دارند، استهلاک خودرو کاهش می‌یابد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری اتومبیل به شکل قابل توجهی کم می‌شود.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین، دانستن برخی از نشانه های مهم و هشدار دهنده اولیه حمله قبلی می تواند فرد را از مرگ حتمی نجات دهد.

اطلاعات آنلاین در گزارشی نوشت: لازم است نظر متخصصان درباره برخی از علائم هشداردهنده اولیه حمله قلبی و آنچه که باید انجام دهید را بدانید دانستن این نشانه‌ها می‌تواند در برابر حمله قلبی نجات دهنده باشد.

درد یا احساس فشار در قفسه‌سینه

آنژین که درد متناوب قفسه سینه است، بر اثر تجمع تدریجی پلاک در داخل رگ‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند یک علامت هشداردهنده باشد. اگر متوجه هر نوع ناراحتی در قفسه سینه شدید (آنژین می‌تواند به اشکال دیگری غیر از درد نیز ظاهر شود)، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید.

درد گردن، شانه یا فک

معمولاً ما حملات قلبی را با درد فوری در دست چپ مرتبط می‌دانیم. بااین‌حال، علائم اولیه درد ممکن است چندان واضح نباشد. گاهی اوقات حمله قلبی مترادف با درد قفسه سینه است، اما گاهی اوقات به‌ویژه در افراد مسن، ممکن است علائم مرتبط دیگری مانند درد یا بی‌حسی که از گردن، شانه یا بازو منتشر می‌شود، وجود داشته باشد.

حالت تهوع یا سایر مشکلات معده

درد شکم، حالت تهوع و خستگی نیز از علائم هشداردهنده حمله قلبی هستند. اما این علامت مخصوص همه بیماران نیست.

سرگیجه، سبکی سر یا ضعف

اگر ناگهان دچار عدم تعادل می‌شوید، اتاق شروع به چرخیدن می‌کند یا بینایی شما کاهش می‌یابد، بدن شما ممکن است در مورد حمله قلبی قریب‌الوقوع هشدار دهد. اگر این علائم را تجربه کردید، فوراً به اطرافیان خود اطلاع دهید.

تنگی نفس

تنگی نفس می‌تواند بر اثر فعالیت بدنی، دمای بالا یا ارتفاع زیاد ایجاد شود.

عرق سرد

تعریق زیاد در حالت استراحت و یا تجربه عرق سرد می‌تواند از علائم هشداردهنده حمله قلبی باشد. بازه زمانی بین علائم و حمله قلبی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. اما تقریباً دو سوم از بیماران می‌توانند یک ماه قبل از حمله قلبی به زمانی اشاره کنند که درد قفسه سینه را تجربه کرده‌اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900119

دیگر خبرها

  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • (عکس) اولین قربانی تصادف در ایران چه کسی بود؟
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید