Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:32:59 GMT

سیاست خارجی فرانسه و تحولات خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۴۹۷۹

سیاست خارجی فرانسه و تحولات خاورمیانه

فرانسه همچنان به روابط نظامی با آمریکا در قبال خاورمیانه به عنوان یک شریک اصلی و استراتژیک می‌نگرد و به نظر می‌رسد فرانسه اعتقادی ندارد که آمریکا و سیاست‌هایش در خاورمیانه و به خصوص حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور به عنوان یکی از سرحلقه‌های بروز تروریسم در خاورمیانه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، خانم فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در سخنانی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشنگتن دیدگاه‌های فرانسه را در این باره اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی می‌گوید: امروز وقتی به شرایط خاورمیانه، تروریسم، بحران مهاجرت، تنش در اروپای شرقی و آزمایشات متعدد موشکی و هسته‌ای نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد جهان در حال گذار به یک وضعیت مبهم و ناشناخته است. در چنین شرایطی فرانسه و آمریکا نیروهای خود را برای مبارزه با تهدیدات مشترک تجمیع کرده‌اند. 

وی معتقد است که دوستی آمریکا فرانسه از قدمت زیادی برخوردار بوده و ریشه در قلب و ذهن فرانسه دارد. وی به رغم اعلام برخی اختلاف دیدگاه‌های سیاسی اما با تاکید می‌گوید: اما در حوزه نظامی هیچ زمانی به اندازه امروز کشورهایمان به یکدیگر نزدیک نبوده‌اند. فرانسه و آمریکا هم اکنون در زمینه مبارزه با تروریسم از منطقه شام گرفته تا منطقه ساحل، شانه به شانه یکدیگر تلاش می‌کنند.

اولویت اول فرانسه در عهد ماکرون مبارزه با داعش و تروریسم است

فلورانس پارلی معتقد است آمریکا و فرانسه همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه مبارزه با تروریسم داشته‌اند و تاکید دارد داعش باید نابود شود. البته در همین نگاه جدید دولت ماکرون نوعی تغییر در سیاست خارجی فرانسه مشاهده می‌شود. در دوران سارکوزی و  اولاند تا قبل هجوم‌های تروریستی پی در پی به پاریس، دولت فرانسه در کنار مبارزه با تروریسم به صورت قاطع از سرنگونی دولت سوریه و شخص بشار اسد سخن می‌گفتند اما پارلی وزیر دفاع فرانسه حالا با صراحت و بدون اشاره به تغییر نظام در سوریه می گوید: در سوریه باید اولا داعش را کاملا نابود کنیم. اما این پایان داستان نیست. باید از بروز فجایع دیگر نیز جلوگیری نماییم.

حفظ استقلال فرانسه در راهبردهای سیاست خارجی

وی با اشاره به رویکرد مستقلانه فرانسه در راهبردهای نظامی و دفاعی که پاسخ به همان نقدهای گذشته در سیاست تابعی و متبوعی بین فرانسه و آمریکا است اشاره می‌کند و می‌گوید: فرانسه به منظور مقابله با چالش‌های روزافزون، دو هدف را مد نظر قرار داده است. نخست، حفظ استقلال راهبردی فرانسه و دوم کمک به ایجاد اروپای قدرتمند تر و همچنین اتحادهای پایدارتر. وی ادامه می‌دهد: حفظ استقلال فرانسه نیازمند تقویت مولفه بازدارندگی هسته‌ای و همچنین تقویت بخش اطلاعات، قدرت پیش بینی و نیز برخورداری از نیروی نظامی همه جانبه و متوازن می‌باشد. به طور مشخص نیروهای فرانسه باید از آمادگی لازم برای انجام اقدامات مستقل در زمینه بازدارندگی هسته‌ای، حفظ سرزمین ملی و همچنین فعالیت در حوزه‌های اطلاعاتی و نیز فضای سایبری برخوردار باشند.

برای فرانسه هنوز راه حل سیاسی روشنی در سوریه وجود ندارد

فلورانس پارلی بر ضرورت تلاش در قالب ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا تاکید دارد اما عدم دیدگاه روشن در قبال حل سیاسی سوریه و عدم وجود راه حلی روشن از نگاه فرانسه نیز تاکید می‌کند و می‌گوید: در مورد سوریه هنوز هیچ چیز مشخص نیست. می‌دانیم که بعد از مرحله نظامی، مرحله سیاسی فرا خواهد رسید، ولی هیچ آینده مشخصی را پیش رو نداریم. این اظهار نظر پارلی در حالی است که فرانسه انگار در گذشته سیاست روشن و نقشه‌هایی آماده برای حل بحران سیاسی سوریه در دست داشته که در راس آن سقوط بشار اسد و جایگزینی ائتلاف ملی سوریه به جای دولت وی بوده است اما به مرور زمان و با گذشت شش سال از این بحران بزرگ در خاورمیانه حالا فرانسه نیز از مبهم بودن آینده سیاسی و راه حل سیاسی سوریه سخن می‌گوید و این موضوع جدید می‌تواند گویای این امر باشد که فرانسه به دلیل اشتباهات راهبردی در دیدگاه‌های آغازین بحران، حالا از عدم شفافیت آینده سیاسی سوریه حرف می‌زند.

فرانسه، سوریه را از دست بدهد لبنان را هم از دست داده است

نباید از این نکته غافل شد که وقتی فرانسه از سوریه سخن می‌گوید در حقیقت به شکل غیر مستقیم از لبنان نیز سخن گفته است. برد سیاسی یا نظامی فرانسه در سوریه می‌تواند به برد سیاسی و نظامی در لبنان منجر شود و هرگونه شکست فرانسه در تحولات سوریه می‌تواند به از دست رفتن نقش فرانسه در لبنان نیز منجر شود و این امری انکار ناپذیر است زیرا تحولات لبنان به شکل غیرقابل انکاری به تحولات سوریه گره خورده است؛ به همین دلیل است که از همان آغاز بحران در سوریه، طرف های سیاسی اساسی لبنان مواضع خود را متناسب با هم پیمانی با نیروهای منطقه‌ای اعلام کردند و صف بندی های روشنی در لبنان در قبال تحولات سوریه ایجاد گردید و در یکی از مهمترین مصادیق این صف بندی‌ها و پس از نفوذ گسترده سلفی‌ها و تکفیری‌ها به سوریه از طریق شمال لبنان و امداد رسانی از این نقطه به مجموعه‌های مسلح ضد نظام در دمشق، حزب‌الله لبنان به شکل روشن و اشکار وارد تحولات نظامی سوریه شد و توانست در پایداری نظام سیاسی سوریه نقشی استراتژیک ایفاء کند. اوبر ودرین، وزیر خارجه اسبق فرانسه نیز در کتابش " دنیاهای میتران " بر همین نکته و جایگاه کلیدی لبنان و سوریه برای فرانسه انگشت می‌گذارد و می‌گوید:  از زمان جنگ جهانی دوم فرانسه عملا در خاورمیانه نقشی نداشته است و اگر سوریه و لبنان را از دست بدهد همه نقش خود را در خاورمیانه و خلیج فارس از دست خواهد داد زیرا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اول و آخر به سمت آمریکا باز می‌گردند.

ایران در راهبرد سیاست خارجی فرانسه

از مهمترین راهبردی‌های سیاست دفاعی و خارجی فرانسه در منطقه خاورمیانه بدون شک به ایران باز می‌گردد. فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در سخنرانی خود در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن بر لزوم حفظ برجام و دفاع تمام عیار فرانسه از آن تاکید دارد و معتقد است از بین بردن برجام اولین گام به سوی جنگ در آینده خواهد بود، اما درخصوص برنامه دفاع موشکی ایران موضعی غیر شفاف اختیار می‌کند و معلوم نیست که آیا فرانسه قصد دارد از مواضع آمریکا در قبال برنامه موشکی و توسعه موشک‌های بالستیک ایران حمایت کند یا نه؟ زیرا فلورانس به خوبی می‌داند که هرگونه اصرار بر توقف برنامه دفاع موشکی ایران می تواند آثار مخربی بر توافق اتمی (برجام) برجای گذارد. فلورانس پارلی می‌گوید: در عین حال باید درخصوص فعالیت‌های بی ثبات کننده این کشور (ایران) در زمینه موشک‌های بالستیک و همچنین فعالیت‌های منطقه‌ای ایران با جدیت برخورد کنیم. هم اکنون در حال کارکردن بر روی این موضوع هستیم.

فرانسه به خوبی می‌داند ایران به شریکی بزرگ و اصلی در مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است و اگر ایران حضوری جدی در حمایت از دولت سوریه نداشت اکنون اروپا و فرانسه با کابوس بزرگ داعش و گسترش آن در قلب اروپا و فرانسه مواجه بود؛ به همین دلیل درگیر کردن ایران تحت عنوان موشکهای بالستیک در زمانی که در حال مبارزه با داعش است می‌تواند ضربه‌ای شدید به ایران وارد کند و آثار مخربی برای مبارزه با داعش و تروریسم در خاورمیانه ایجاد کند لذا نباید با آمریکا در خصوص برنامه موشکی ایران هم صدا شود به خصوص آن که در غیاب نیروی هوایی استراتژیک، دفاع موشکی ایران از مهمترین ارکان دفاعی ایران در قبال هرگونه تجاوزی به شمار می‌رود، از سوی دیگر فرانسه به خوبی می‌داند، برنامه موشکی ایران هیچ ربطی به توافق اتمی ندارد و منعی برای توسعه برنامه موشکهای بالستیک ایران وجود ندارد در حالی که کشورهای هم پیمان با آمریکا و غرب در منطقه از جمله سعودی در کنار داشتن نیروی هوایی مدرن و وارداتی از آمریکا و اروپا، هزاران موشک بالستیک وارداتی نیز در اختیار دارند.    

عملیات تروریستی در پاریس و تغییر سیاست در قبال سوریه

تردیدی نیست که هجوم‌های تروریستی و ضد انسانی داعش به پاریس در فوریه و نوامبر سال 2005 سرآغاز تغییر جزیی در نگاه سیاست خارجی فرانسه به تحولات سوریه به شمار می‌رود. شاید اگر این عملیات وحشیانه در فرانسه و سپس در دیگر کشورهای اروپایی رخ نمی‌داد نه فرانسه و نه هیچیک از کشورهای اروپایی متوجه گرگ وحشی داعش در سوریه، عراق، لبنان و خاورمیانه نمی‌شدند. مماشات اروپا با ترکیه و دستکم گرفتن خطر تروریسم در سوریه و آثار مستقیم آن بر اروپا و از جمله فرانسه باعث شد تا سیل عناصر افراطی اروپایی به سوی داعش رفته و سپس با کوله باری از تجربیات تروریستی و فراگیری‌های نظامی و عملیات انتحاری به اروپا بازگشتند تا فجایع انسانی زیادی را خلق کنند.

تغییر راهبرد آمریکا در خاورمیانه و تاثیر آن بر فرانسه و اروپا

در هر حال عملیات تروریستی در پاریس باعث گشت تا مسیر سیاست خارجی فرانسه از سرنگونی مطلق نظام در سوریه به نابودی کامل داعش در سوریه و عراق تغییر جهت دهد. در همین لحظه بود که فرانسوی‌ها به وضوح دریافتند برای حفظ امنیت خویش نباید اتکای بیش از حدی به آمریکا داشته باشند زیرا اروپا به دلیل اتصال زمینی به سوریه و عراق امکان آسیب پذیری بیشتری را دارد در حالی که بین منطقه خاورمیانه و امریکا هزاران کیلومتر فاصله دریایی است. زمان تغییر نسبی سیاست نظامی در قبال سوریه همان زمانی است که زمزمه‌های تغییر استراتژی آمریکا در منطقه خاورمیانه به گوش می‌رسید و گمان‌ها بر آن بود که امریکا توجه اصلی خود را از خاومیانه به شرق آسیا و اقیانوس آرام و دیگر نقاط استراتژیک دنیا تغییر می‌دهد.

فرانسه از انتقاد سیاست روسیه تا همراهی با آن در خاورمیانه

با آن که در سایه تحولات بین اوکراین و روسیه و انضمام جزیره کریمه به روسیه، بحران مهاجرت از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا و بحران هویت در اروپا که می‌توانست اصول و پایه‌های اتحادیه اروپا را متزلزل کند اما فرانسه درک کرد که باید در دل اتحادیه اروپا سیاست‌های امنیتی مستقلی را تعقیب کند که در صورت بروز هرگونه بحران در اتحادیه بتواند از مصالح ملی خویش در درون مرزها و خارج حمایت کند، در همین بررسی‌ها و اتخاذ راهبردهای جدید روشن شد که خاورمیانه می‌تواند یکی از مصادر اصلی تهدید امنیت ملی فرانسه باشد.

اکنون انتظار می‌رود روابط فرانسه با روسیه در خاورمیانه به منظور مبارزه با تروریسم توسعه یابد. پیشتر در عهد سارکوزی و اولاند، فرانسه نقد شدیدی نسبت به سیاستهای روسیه در سوریه داشت و حتی در برهه‌ای از دوران ریاست جمهوری اولاند این کشور اعتراض شدیدی به دخالت نیروی هوایی روسیه در جنگ سوریه کرد، با این نگاه که دخالت نظامی روسیه منجر به تغییر موازنه نظامی بین مخالفان مسلح و نظام و البته به نفع دولت  سوریه می شود اما هجوم‌های پاریس و حملات دیگر داعش به دیگر کشورهای اروپایی باعث شد تا فرانسه از یک منتقد شدید سیاست‌های روسیه در سوریه به یک مشوق تبدیل گردد و از همین مرحله است که همکاری‌های امنیتی بین دو کشور برای مبارزه با تروریسم و داعش در خاورمیانه توسعه می‌یابد.

در همین حال فرانسه اکنون تلاش می‌کند تا با همکاری روسیه به مکانیمسی سیاسی در حل بحران این کشور دست پیدا کند گرچه فرانسه به دلیل سیاستهای گذشته‌اش در قبال سوریه، از نقش اولی در حل بحران این کشور کاملا خارج شده است که یکی از مصادیق آن آغاز، استمرار و اجرای دستورات مذاکرات آستانه بین روسیه، ترکیه، ایران و برخی گروه‌های مخالف مسلح مخالف نظام است.  

امانوئل ماکرون و تغییرات در راهبرد فرانسه در قبال سوریه

با ریاست جمهوری آمانوئل ماکرون پیش بینی‌های بسیاری وجود داشت که وی سیاست خارجی فرانسه را در منطقه خاورمیانه و به خصوص در باره سوریه تغییر اساسی خواهد داد. البته طبیعی است که هرگونه تغییری در سیاست خارجی کشورهای بزرگ نیاز به وقت کافی برای اجراء دارد. ماکرون در نطق‌های انتخاباتی اش یکی از منتقدین سیاست خارجی فرانسوا اولاند، رییس جمهور پیشین بود. ماکرون معتقد بود که در تحولات خاورمیانه و به خصوص سوریه باید با ایران و روسیه همکاری نزدیک داشت. مواضع وی در خصوص بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز با روسای جمهور دیگر فرق داشت و هیچگاه تغییر حاکمیت سوریه را به عنوان هدف اصلی فرانسه اعلام نکرد و معتقد بود که سیاست خارجی فرانسه نتوانسته امنیت داخلی کشور را حفظ کند و منادی تغییر در این سیاست بود لذا پیش بینی‌های زودهنگامی وجود داشت که وی ممکن است روابطی را با دولت سوریه برقرار کند.

با این همه از زمان ریاست جمهوری ماکرون تغییرات اساسی در سیاست خارجی فرانسه در قبال سوریه صورت نگرفته است و اکنون به همان شکل سنتی این سیاست بر تغییر برخی رویکردها ادامه دارد. فرانسه اکنون نیروهایی را در شمال شرقی سوریه در مناطق کردنشین دارد که هماهنگ با حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه است. برخی آمارها اشاره دارد که این نیروها جزو همان 1200 نفر از نیروهای نظامی فرانسوی است که در منطقه خاورمیانه تحت عنوان مبارزه با ترویسم حضور دارند. مهمترین رویکرد فعلی فرانسه مبارزه با داعش و ریشه کنی آن در سوریه و عراق است و دیگر از شعارهای تند گرایانه فرانسوا اولاند مانند سرنگونی بشار اسد در مواضع رییس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون خبری نیست.

بر خلاف دونالد ترامب که شعارهای حساب نشده‌ای را در تبلیغات انتخاباتی و سپس آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش می‌داد، ماکرون با انتخاب تیمی امنیتی و سیاسی تلاش کرد تا سیاست‌ها و مواضع حساب شده‌ای در قبال تحولات خاورمیانه اتخاذ کند و لذا در آغاز کار کمیته‌ای از نخبه‌های سیاسی و امنیتی تشکیل داد که می‌توانستند او را در اتخاذ و اعلام سیاستهای روشن تر و دقیق‌تری یاری دهند. از جمله اعضای این کمیته جان کلود کوسران "مدیر کل سابق اطلاعات خارجی فرانسه" و ناتای لویزاو "مدیرکل سابق وزارت خارجه " و جوستان فایس "رییس برنامه ریزی وزارتخارجه فرانسه " بود.

فرانسه و تشکیل دولت فلسطینی در عهد ماکرون

ماکرون درخصوص موضوع فلسطین معتقد است که اسرائیل باید وجود هویت و دولت فلسطینی را در کنار خود بپذیرد تا صلح واقعی بین دو طرف ایجاد شود و ایجاد شهرکهای یهودی نشین را در کرانه غربی رد کرده و ایجاد هرگونه شهرکهای جدید را غیرقانونی می‌داند و با این سیاست دولت اشغالگر اسرائیل مخالفت می‌کند. با این همه ماکرون معتقد است نباید در اعتراف به دولت فلسطینی عجله‌ای به خرج داد زیرا این اقدام فرانسه ممکن است با مبنا و اصول مذاکرات بین دو طرف خدشه وارد کند. هنگامی که ماکرون در مواضع رسمی‌اش اولین بار به عنوان یکی از سیاسیون بارز فرانسه اعتراف کرد که فرانسه در سالهای اشغال الجزایر جرایم ضد انسانی مرتکب شده است، همه بر این اعتقاد بودند که وی پراگماتیک و واقع گرایی را در سیاستهای خارجی در پیش خواهد گرفت و بر همین اساس در قبال موضوعات مهم و استراتژیک در خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین اقدام و موضع گیری خواهد کرد اما این واقعیت را نیز نباید هرگز نادیده گرفت که آمریکا به عنوان حامی اصلی اسرائیل همیشه یکی از عناصر اصلی تخریب مذاکرات سازش بین دو طرف بوده است و دلایل آن این است که آمریکا همیشه تلاش کرده است تا اعمال و جرایم ضد انسانی اسرائیل در خاورمیانه و در قبال مردم فلسطین را نادیده بگیرد و تا زمانی که آمریکا چنین سیاستی را در قبال اسرائیل در منطقه اعمال می‌کند نمی‌توان حتی اجرای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را در باره مردم فلسطین انتظار کشید.   

راهبردهایی که فرانسه در خاورمیانه می‌تواند دنبال کند

شکی نیست که فرانسه به لحاظ تاریخی و نوع روابطش با خاورمیانه قادر است مهمترین کشور اروپایی تاثیر گذار در خاورمیانه باشد، از همین رو می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های جدید و یا اصلاح سیاستهای گذشته نقشی تعیین کننده در اینجا ایفاء کند:

1-     فلسطین و سیاستهای اسرائیل اصلی‌ترین و مهم ترین موضوع خاورمیانه به شمار می‌رود. با آن که رشد جریانهای افراطی – تکفیری و ظهور نوع جدیدی از تروریسم در اندیشه تکفیری خاورمیانه باعث شده است تا بر اصلی‌ترین موضوع خاورمیانه غبار بنشاند اما اتخاذ و حمایت از سیاستی که منتج به اجرای راهی عادلانه در قضیه فلسطین و احقاق حقوق مشروع مردم فلسطین  بشود می‌تواند از بروز جنگهای جدید در خاورمیانه جلوگیری کند.

2-     همچنان که بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات‌های کهنه کار فرانسوی معتقد هستند فرانسه باید فاصله‌ای مشخص بین خود و آمریکا در خاورمیانه ایجاد کند تا بتواند طرفی مهم در دگرگونی تحولات خاورمیانه و پیدا کردن راه حل‌های مسالمت آمیز در منطقه تبدیل شود. تا زمانی که سیاست خارجی فرانسه در قبال تحولات خاورمیانه عین آمریکا و حرکت در چهارچوب سیاست‌های اعلام شده آمریکا باشد دولتهای منطقه هیچ دلیلی ندارند که در فرانسه به دنبال شریک استراتژیک خود بگردند.

3-     تحولات سوریه معیار و مصداق دقیقی در ارزیابی تغییر سیاست خارجی فرانسه در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. فرانسه با آن همه پیشینه و روابط تاریخی با منطقه خاورمیانه و با تکیه بر بسیاری از موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی‌اش از ارزیابی تحولات سوریه عاجر ماند و دلیل روشن این ناتوانی، تصور سقوط زودهنگام نظام سوریه از سوی روسای جمهور این کشور همچون فرانسو اولاند است. اکنون که پس از گذشت شش سال از تحولات منطقه به خصوص در عراق، سوریه و لبنان عمق تحولات شکافته شده و علت اصلی بروز هرج و مرج در خاورمیانه روشن شده است، فرانسه می‌تواند با روشی متکی به حمایت از مردم منطقه، سیاست‌هایی در پیش گیرد که ضمن جلوگیری از دخالت خارجی در تعیین سرنوشت مردم این منطقه، راه حل‌هایی ارائه کند که نتیجه آن استقرار و امنیت منطقه و سپس توسعه پایدار و رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه باشد.

4-     فرانسه اکنون هیچ راهی ندارد جز آن که با تغییرات پیش آمده در خاورمیانه و سوریه کنار آید. روسیه با آن که به دلیل سیاستهای آمریکا در پرونده‌های اروپایی در کشاکشی طولانی و دایمی با کشوری مثل فرانسه قرار گرفته است اما اکنون به یکی از عناصر اصلی راه حل‌های سیاسی در خاورمیانه تبدیل شده است لذا با حساب باز کردن بر نقش روسیه در حل بحران نظامی عراق و سوریه باید در مشاوره دایمی با این کشور باشد.

5-     با آن که در واژگان سیاسی سالهای اخیر از ایران با اصطلاح بازیگری اصلی در خاورمیانه نام برده می‌شود اما باید از این واژه که اصطلاحی اصیل به شمار نمی‌آید عبور کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران جزیی جدایی ناپذیر از حلقه‌های اصلی استقرار و امنیت در خاورمیانه به شمار می رود. ایران مسئولیت خویش در این جایگاه را در مذاکرات اتمی 5+1 و دستاورد سیاسی آن یعنی برجام نشان داده است و آشکار کرده است که به عنوان یک نظام نوپا در منطقه به مسئولیت‌های خویش در قبال امنیت منطقه اشراف کامل دارد از همین رو فرانسه باید به ایران به عنوان یکی از عمودهای اصلی خاورمیانه و پایه های حل و فصل بحران‌های آن بنگرد و متناسب با حجم واقعی ایران با آن در تعاملی سازنده باشد به همین دلیل فرانسه نباید با سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران همراهی کند بلکه باید به عنوان یکی از قدرت های برتر اروپایی با ایران قدرتمند در منطقه و با هدف استقرار و آرامش و رشد و توسعه اقتصادی خاورمیانه همکاری نزدیکی داشته باشد و در عین حال از همه عوامل و روابط خود برای بهبود روابط کشورهای منطقه با ایران استفاده کند زیرا این امر در دراز مدت به نفع فرانسه است زیرا کشوری با ماهیت فرانسه در خاورمیانه‌ای همراه با آرامش و امنیت، بهتر می‌تواند کار کند تا آن که جنگ و نابسامانی در آن ادامه داشته باشد.

6-     فرانسه با بحران‌های مشابه منطقه نباید برخوردی دوگانه یا " یک بام و دو هوا " داشته باشد. یمن و تحولات آن در آینده می‌تواند یکی دیگر از معیارهای قضاوت درباره راهبردهای جدید فرانسه در منطقه خاورمیانه باشد از همین رو فرانسه برای اثبات حسن نیت خویش در منطقه باید از همه توانایی‌های سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش برای پایان دادن به جنگ علیه ملت یمن استفاده کند و آرامش را به این کشور بازگرداند.

7-     فراتر از آثار مخرب جنگ در سوریه،بروز تجزیه کشورهای منطقه است که خود می‌تواند در قالب تثبیت مرزهای کشورهای تجزیه شده به جنگی دراز مدت در خاورمیانه تبدیل شود. از همین رو فرانسه به عنوان عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل و یکی از ارکان اصلی اتحادیه اروپا باید از وحدت و یکپارچگی کشورهای خاورمیانه حمایت کند و از بروز هرگونه تجزیه در سوریه، عراق و یا کشورهای دیگر منطقه جلوگیری کند. در طول سه سال اخیر شبح سایکس – پیکوی جدید که یک طرف آن فرانسه و طرف دیگرش انگلیس بوده‌اند بر منطقه حاکم بوده است، از همین رو این بار فرانسه بهتر است برای حفظ مصالح خود از وقوع چنین سناریوی جدیدی در خاورمیانه جلوگیری کند.      

گزارش از خبرنگار ایسنا : علی منتظری

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۴۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

به گزارش «تابناک» به نقل از منیبان، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخیر کریمی قدوسی گفت: اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ایران هسته ای و اتمی نیست با اینکه در این رابطه کشور توانمند است.

او در گفتگو با منیبان، افزود: اگر ایران و اسرائیل وارد فضای جنگ تمام عیار شوند ایران مجبور است به سمت بمب اتم حرکت کند تا توازن ایجاد شود اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخیر ایران و اسرائیل، این رژیم به تنهایی نمی تواند علیه ایران اعلام جنگ کند.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: در تقابل اخیر ایران و اسرائیل وابستگی اسرائیلی ها به قدرت های فرا منطقه ای مشخص شد و به همین دلیل بایدن شرایطی را شکل داد که اسرائیل جنگ را فراگیر نکند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه به سود همگان است تنش ها در خاورمیانه کاهش پیدا کند، گفت: طرح مباحثی مانند دسترسی ایران به بمب اتم در این شرایط فقط زمینه را برای کسانی فراهم می کند که فتنه را گسترش دهند. رافائل گروسی تا پیش از این به صورت تلویحی می گفت ایران قابلیت تولید سه بمب هسته ای را دارد اما امروز به یکباره از هفت بمب هسته ای سخن به میان می آورد.

او افزود: بمب مربوط به دوران جنگ است، ایران تا آستانه جنگ قدم برداشت اما از این مسیر بازگشت. تهدیدی که امروز متوجه ایران است تشدید انزوا و تحریم های جدید است همانطور که اخیرا و پس از ماجرای اسرائیل، تحریم های گسترده علیه ایران آغاز شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: در گذشته هم یک مثلث چالش آمیز در ایران وجود داشته است. ادعای رسیدن ایران به بمب، ادعای خروج از ان پی تی و ادعای بستن تنگه هرمز ضلع های این مثلث بودند که هر سه این ادعا، پشتوانه های حقوقی و دفاع مشروع ایران را تضعیف می کند.

او افزود: کشور درحال حاضر سیاست خارجی شعار زده دارد. علاوه براین یکی از مواردی که تحریم ها و انزوای ایران را تشدید کرده بلوف هایی است که پشتوانه عملی ندارند و اساسا راهبرد سیاست خارجی کشور هم نیستند اما بهانه ای برای ایجاد تنش برای ایران ایجاد کرده اند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: نقطه ضعف دیپلماسی عمومی ایران این است که افراد تریبون هایی را در نقاط مختلف در اختیار دارند که بهانه ای برای تحمیل فشار بر کشور ایجاد می کنند.

او در پایان تاکید کرد: تاوان بلوف زنی برخی افراد را، سیاست خارجی ایران می دهد.

دیگر خبرها

  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • تحولات غزه؛ محور گفت‌وگوی دیپلمات‌های روسیه و چین