Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@12:32:37 GMT

آمریکا عاجز از اجماع‌سازی جهانی در پیشبرد کاتسا

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۶۰۷۹

آمریکا عاجز از اجماع‌سازی جهانی در پیشبرد کاتسا

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا دیگر مانند گذشته یک ابرقدرت نیست و عاجز از اجماع‌سازی جهانی برای پیشبرد قانون تحریمی کاتسا است.

به گزارش گروه رسانه‌‌های دیگر آنا، ایالات متحده آمریکا در دوره پسا برجام به‌و یژه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سیاست‌های خصمانه‌ای را با اتهام‌زنی و تهدید به تحریم‌های بیشتر، اتخاذ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا که خود سال‌ها برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران تلاش کرده بود که سرانجام این تلاش‌ها و مذاکرات متوالی به برجام منجر شد، باید بر اساس این توافق به تعهدات خود پایبند باشد اما با روی کار آمدن ترامپ این توافق به صورت علنی نقض و حتی اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه بخش‌های نظامی و دفاعی کشور کرده است و به صورت نامشروع از ایران خواسته تا فعالیت‌های موشکی خود را متوقف و درب‌های سایت‌های نظامی را به روی بازرسان بگشاید. همچنین آن‌را جزئی از توافق برجام دانسته در صورتی‌ که برجام فقط یک توافق هسته‌ای است و در آن هیچ اشاره‌ای بر بازرسی از سایت‌های نظامی ایران نشده است. در این راستا دولت آمریکا برای مهار ایران اقدام به وضع تحریم‌های جدید به‌ نام کاتسا کرده که این تحریم نیروهای مسلح کشور به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است.

اظهار عجز آمریکا از مهار ایران در ۳۸ سال گذشته

«حسن عابدینی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا در تحلیل تحریم‌های کنگره و مطرح نمودن ادعای بازدید از سایت‌های نظامی ایران گفت: تحریم‌های «کاتسا» یا همان قانون مقابله با دشمنان ایالات متحده از طریق تحریم‌ها، در حقیقت برای سه کشور روسیه، جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی وضع شده است. حالا اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران را مشمول این تحریم جدید کرده‌اند باید بگویم اول اینکه جمهوری اسلامی ایران موجب شکست سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا شده و دوم، سرمایه‌گذاری کلانی که آمریکا روی ایجاد خاورمیانه جدید کرده بود و به گفته دونالد ترامپ این سرمایه بیش از شش تریلیون دلار بوده، هیچگونه دستاوردی تاکنون برای آن نداشته است و احساس می‌کند که طی این سال‌ها، جمهوری اسلامی را نه تنها نتوانسته‌ متوقف سازد بلکه نفوذ ایران در منطقه روزبه‌روز گسترده‌تر شده است.

وی ادامه داد: بنابراین آمریکا به این نتیجه رسیده که بار دیگر باید مقدمات مهار ایران را فراهم کند. در واقع دولت‌های پیشین ایالات متحده هم تلاش کرده بودند تا با تحریم نظام اسلامی ایران را مهار کنند که در این راستا اولین دور تحریم‌ها بر ضد کشورمان به ۱۸ آبان ۱۳۵۸ یعنی در دولت «جیمی کارتر» باز می‌گردد و بعد در زمان «بیل کلینتون» در قالب «مهار دو جانبه» و در دوره اوباما هم با عنوان طرح‌های تحریمی فلج کننده ادامه یافت. یعنی ما در ۳۸ سال گذشته فارغ از اینکه چه دولتی در آمریکا روی کار بوده است یعنی چه جمهوری‌خواه باشد و یا دموکرات، همواره از ابزار تحریم را و حتی تهدید نظامی استفاده کرده‌اند اما هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند.

سپاه در خط مقدم مبارزه با تروریسم و ایدئولوژی صهیونیسم قرار دارد

عابدینی درباره اهداف ترامپ و کنگره در اعمال تحریم‌های جدید که بر خلاف برجام است، افزود: در دوره ترامپ ما شاهد هستیم که تحریم «کاتسا» و تحریم‌هایی که نیروهای مسلح ما را هدف قرار داده‌اند، دو هدف عمده را پیگیری می‌کنند. اول اینکه می‌خواهند قدرت دفاعی ایران را کاهش دهند و دوم محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران است. همچنین در به دنبال ضربه وارد کردن به محور اصلی مبارزه با گروهک تروریستی تکفیری داعش و ایدئولوژی صهیونیسم، یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که امروز در خط مقدم مبارزه قرار دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ناکارآمد بودن این تحریم‌ها گفت: بسیاری از مردم دنیا می‌دانند که آمریکا با دو مشکل اساسی مواجه است؛ اول اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند قوانین داخلی خودشان را بر کل دنیا تحمیل سازند و نکته دوم این است که سیاست ستیز با جمهوری اسلامی را به سایر متحدین جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای گسترش دهد که فراگیری آن به سایر شخصیت‌ها و نهادها کشانده شود، یعنی تا الان اگر یک فردی را تحریم می‌کردند همان فرد فقط تحریم می‌شد و اگر کسی با آن فرد تحریم شده، ارتباط تجاری برقرار می‌کرد آن دچار تنبه می‌شد؛ اما الان به گونه‌ای شده که آن فرد مورد تنبیه قرار نمی‌گیرد بلکه آن‌ را هم تحریم می‌کنند یعنی چیزی به نام سیاه‌چال تحریمی راه انداخته‌اند. حتی الان به مرحله‌ای رسیده‌اند که رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) را هم مورد تحریم قرار داده‌اند و تحریم یک شخص و یا رئیس یک نهاد را باید به معنی تحریم آن مجموعه تلقی کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من آمریکا در مؤثر بودن این تحریم‌ها، موفق نخواهند شد، چرا که دولت آمریکا توان یک ابر قدرتی را ندارد و دیگر مثل گذشته قدرت تمام کننده نیست و حتی از مهار مخالفانش هم عاجز است و اینکه توان ایجاد یک اجماع میان موافقین خود را نداشته و بنابراین به نظر می‌رسد که این یک هیاهویی بیش نیست و یک مدتی ادامه پیدا خواهد کرد و بعد هم بدون نتیجه فیصله می‌یابد و دوباره به دنبال طرح جایگزین می‌روند.

منبع: ایکنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!

به گزارش همشهری‌آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 847432 برچسب‌ها ناصر کنعانی انگلیس ایران و آمریکا خبر ویژه کانادا

دیگر خبرها

  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد