Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@04:36:06 GMT

«سینما دو» یک برنامه‌ موفق و کمتر جنجالی

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۸۶۵۰

«سینما دو» یک برنامه‌ موفق و کمتر جنجالی

اولین‌های تلویزیون در زمینه سینما را باید در دهه 60 این رسانه یافت، زمانی که فقط دو شبکه وجود داشت. ردپای «سینما تئاتر» در اولین‌های تلویزیون با موضوع سینما کاملا مشهود است؛ برنامه‌ای که به صورت مشترک به سینما و تئاتر می‌پرداخت و ناصر طهماسب مجری آن بود.

با ورود به دهه 70 شاهد افزایش ساعات پخش تلویزیون و تعدد شبکه‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سال‌ها اکبر عالمی، اثرگذارترین برنامه را در زمینه تولیدات سینمایی به دست گرفت؛ برنامه‌ای با عنوان «هنر هفتم» که از شبکه یک روی آنتن می‌رفت.

اما بسیاری برنامه «هفت» را از جنجالی‌‌ترین کارهای تلویزیون در زمینه نقدهای تولیدات سینمایی می‌دانند که در دوره‌های مختلف و از سال 1389 در شبکه سه سیما تولید و پخش شده است. این برنامه تاکنون در سه سری تولید شده و فریدون جیرانی، محمود گبرلو و بهروز افخمی به ترتیب اجرای آن را به‌عهده داشتند.

در فهرست بلندبالای برنامه‌های سینمایی تلویزیون همچنین نام «سینما دو» به عنوان نمونه‌ای موفق و کمتر جنجالی برده می‌شود؛ برنامه‌ای که با نگاهی جامعه‌شناسانه هر هفته تازه‌های سینمای ایران را به نقد می‌کشد.

انتخاب فردی مانند حامد عنقا در سینما دو، توانست جنجالی‌ترین اتفاق سال‌های اخیر تلویزیون یعنی ترک آنتن زنده، آن هم به صورت قهر را به اتفاقی ساده مبدل کند. آنجا که بسادگی و در کمال صداقت در مورد قهر مهمان خود توضیحاتی داد و در پایان از هنرمندان خواست صبر خود را بالا ببرند.

باید به یاد داشته باشیم برنامه‌هایی مانند سینما دو، تلاش دارند با ایجاد فضاهای مناسب، مباحث و موضوعات متنوع و حتی تخصصی را در حوزه سینما به زبانی ساده برای مخاطب متخصص و غیرمتخصص بازگو کرده و با ایجاد تعادل میان سوژه‌های خاص و عام سینما، طیف وسیع‌تری از مخاطبان علاقه‌مند به هنر هفتم را مجذوب کنند. به هر حال سینما به عنوان هنر هفتم، موضوعات مختلف را با نگاهی متفاوت دنبال می‌کند و از چالش‌هایی که در جهت رشد این هنر فراگیر است، استقبال کرده و بر کرامت هنرمندان تاکید دارد.

سینما دو در سری دوم خود مباحث متعددی را طرح کرده است؛ به طوری که در هفت برنامه ابتدایی، تنوع زیادی در موضوعات برنامه داشت. از این نوع موضوعات می‌توان به سوژه‌های مناسبتی مانند ویژه‌برنامه روز ملی سینما یا سینمای دفاع مقدس یا مسائل تخصصی مثل بحران فیلم‌سوزی و اکران و حتی موضوعات مورد علاقه مخاطبان غیرمتخصص مانند دستمزد بازیگران سینما یا سرنوشت بازیگرانی که کارگردان شدند، اشاره کرد. به نظر می‌رسد سینما دو در هر برنامه خود، مطالبی را به شکل پرونده ویژه بررسی می‌کند؛ پرونده‌هایی که هر کدام مبتنی بر اتفاقات روز سینما شکل گرفته‌اند. بنابراین هر موضوعی که در اتفاقات روز سینما بگنجد در این برنامه هم به شکل جدی و البته با نگاهی متفاوت‌تر به آن پرداخته خواهد شد.

می‌توان امیدوار بود این برنامه همچنان به دور از حواشی و جنجال‌های موجود به کار خود ادامه دهد، ولی به یاد داشته باشیم جذابیت برنامه‌های گفت‌وگومحور آن هم از نوع مناظره و نقد به همین چالش‌ها و جنجال‌هاست و اگر قرار باشد بدون داشتن حب و بغض نسبت به افراد و جریان‌های سینمایی، برنامه تولید شود در طول زمان و با گفتن برخی انتقادها و موشکافی‌ها احتمال دارد برخی سوءتفاهم‌ها، دلخوری‌ها و حتی قهر پیش آید. در چنین شرایطی همچنان نقش اجرا پررنگ‌تر خواهد شد، بنابراین باید به یاد داشت مهم‌ترین موضوع انتخاب یک مجری در برنامه‌ای زنده علاوه بر تسلط بر موضوع، مدیریت لحظه‌ها و بینندگان است.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۸۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند

انجمن عکاسان سینما در ارتباط با فعالیت عکاسان غیرعضو در پروژه های سینمایی و نمایش خانگی اطلاعیه‌ای صادر کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بنا به مصوبات هیات مدیره انجمن عکاسان سینما، همچون سنوات قبل به اطلاع تمامی عکاسان غیر عضو این انجمن می رساند، چنانچه برای عکاسی پروژه ای سینمایی یا نمایش خانگی دعوت بکار می‌شوند، پیش از آغاز رسمی پروژه، می‌بایست بصورت کتبی از انجمن صنفی عکاسان سینما مجوز لازم را دریافت کنند. جهت دریافت این مجوز موارد زیر رعایت شود.

1- نامه رسمی از طرف تهیه کننده، مدیر تولید یا کارگردان پروژه درخصوص دعوت به همکاری عکاس

2- ارسال رزومه عکاس

3-ارسال نمونه آثارعکاسی (عکاسی صحنه از سریال، فیلم کوتاه، تله فیلم، تئاتر) هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان سینما بعد از بررسی موارد ارسال شده، پاسخ کتبی خود را اعلام می نماید.

احترام و پایبندی به حقوق حرفه ای انجمن عکاسان سینما می تواند درمسیرعضویت عزیزان فعال دراین حوزه بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید |‌حرف های جنجالی مدیر آزمایشگاه در تلویزیون | ویدئو
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • «هفت» دوباره روی آنتن