Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - پژوهشگر تاریخ، ادب و هنر و استاد دانشگاه از علامه اقبال لاهوری به عنوان مبلغ اندیشه های مولانا یاد کرد و گفت: علامه اقبال، مولوی عصر حاضر است.

به گزارش ایرنا دکتر 'محمد بقایی (ماکان)' عصر سه شنبه در همایش بین المللی علامه اقبال لاهوری در اسلام آباد پاکستان، با تبیین اندیشه‌های اقبال لاهوی و مولانا، مولوی را شمس اندیشه اقبال نامید و گفت: اقبال فواید آموزه‌‏های عرفانی و فلسفی مولانا را برگرفته و خود را مبلغ اندیشه‌‏های مولانا می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بقایی در ادامه سخنانش از 'اقبال لاهوری' به عنوان 'مولوی' عصر حاضر یاد کرد و گفت: پس از او کسی هم تراز مولانا نیست که با فلسفه جدید و قدیم، عرفان، تفکرات شرق و غرب، نظریه‌‏های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی و تمامی پدیده‌‏های نظری، عملی و علوم جدید آشنا باشد، لذا اقبال لاهوری 700 سال اطلاعات پس از مولانا را در چنته داشت.
این پژوهشگر فرهنگ و هنر ایرانی با اشاره به تأثیرات مولانا بر اقبال در مورد مهم ترین مضامین و مفاهیم مشترک گفت: اقبال در تمامی آثار خود از 'اسرار خودی' تا 'ارمغان مجاز' دلبستگی شدید خود را به افکار مولانا ابراز می کرد تا جایی که از او با نام های مرشد و پیر یاد می کند.
وی با بیان اینکه اقبال در جاوید نامه خود که به سبک 'ارداویر افنامه'، 'سیر العباد سنایی' و 'کمدی الهی دانته' به نگارش درآورد، مولوی را به عنوان راهنمای سفر خیال خود بر می گزیند، ادامه داد: این مهم بیانگر احترام عظیم برای مرشد و مراد خود است و عقل و عشق را در او می‌‏جوید.
مؤلف مجموعه 24 جلدی 'بازشناسی افکار و آثار اقبال'، مولوی را شمس اندیشه اقبال نامید و تصریح کرد: اقبال لاهوری در جای جای آثارش فواید آموزه‌‏های عرفانی، اجتماعی و فلسفی مولانا را برگرفته است، اقبال خود را مبلغ اندیشه‌‏های مولانا می داند و رسالت خود را این می داند که با ترویج مولانا و افکارش در شرق عالم (مسلمانان) تحرک پدید آورد تا حرکتی را که از خود دارند از بیگانه نجویند.
بقایی با بیان اینکه اقبال عصر خود و مولانا را از بسیاری جهات هماهنگ می‌داند، افزود: در زمان مولانا به دنبال استیلای مغولان فضائل اخلاقی در انحطاط به سر می‌برد، مغولان سبب از بین رفتن قدرت سیاسی شرق شدند، اقبال نیز معتقد بود در دنیای امروز مغولان تازه‌‏ای آمدند‌‏: عقل گرایی مفرط و فناوری غرب. از این رو اقبال رسالت خود را در آن دید که مانند مولانا به مقابله با این خطر برخیزد.
وی ادامه داد:مولانا در زمان چیرگی و حتی زمانی که 'معین الدین پروانه'، وزیر آنان بود، آشکارا از آنان بد می گفت و مردم را به ایستادگی ترغیب می کرد تا استقلال یابند و این اندیشه از مضامین محوری افکار اقبال است، به بیان دیگر او نقش مولوی را در 700 سال پیش برای خود قائل است.
مؤلف 'لعل روان' افزود: اقبال از مولانا آموخت که جوامع بشری جز با عشق فعال نمی شوند، این عشقی است که اقبال در کتاب 'بازسازی اندیشه دینی' آن را راه حیاتی می‌‏داند و او آموخت که انسان واقعی باید پیوسته در طلب آرمانهای انسانی باشد که پویایی و تلاش سرلوحه آن است و این اندیشه حضور خود را در همه سروده‌‏های اقبال نشان می‌‏داد.
مؤلف 'در شبستان ابد' وجه دیگر تشابه مولانا و اقبال لاهوری را اینگونه بیان کرد: اقبال و مولوی هر دو متفکری پویا و تکامل طلب بودند و به نظر هر دو آدمی از اسفل به اعلی می رود و برای پیشرفت انسان محدودیتی نیست.
مولانا و اقبال تلاش را زندگی و عدم تحرک را مرگ می دانند و هر دو رسیدن به جاودانگی را به میزان تلاش آدمی می دانند، هر دو با زمینه تفکرات پیش از خود آشنا بودند، هر دو در قلمرو عقل حضور دارند، ولی نمی خواهند ماوراء عقل را تجربه کنند. هر دو شاعر جهانی اند، شعرشان فلسفی، اجتماعی و عرفانی است.
بقایی تصریح کرد‌‏: اقبال بر خلاف صوفیه وحدت وجودی معتقد به مقام فنا فی الله نیست، بلکه معتقد است خود انسان پس از طی مراحل سلوک در کنار خود اعلی جای می گیرد و خدای گونه می شود، از دید اقبال خدا نیازمند انسان متعالی و کمال یافته است.
به گزارش ایرنا، همایش سه روزه بزرگداشت علامه اقبال لاهوری از سوی موسسه پژوهشی مطالعات ' مسلمان' اسلام آباد با حضور صاحبنظرانی از کشورهای افغانستان، آذربایجان، چین، تاجیکستان، سریلانکا، سودان، ترکیه، آمریکا، ترکیه، مجارستان روسیه و دیگر کشورها در اسلام آباد پایتخت کشور پاکستان برگزار شد.
این همایش فردا چهارشنبه به کار خود پایان می دهد.
علامه اقبال لاهوری نخستین کسی بود که ایده ایجاد یک کشور مستقل را برای مسلمانان شبه قاره هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد.
مردم پاکستان، علامه اقبال را شاعر ملی کشورشان می دانند.
این شاعر نامدار در سال 1256 شمسی (1877 میلادی) متولد شد و در اردیبهشت 1317 (21 آوریل 1938 میلادی) در 61 سالگی دیده از جهان فرو بست. مقبره او در شهر لاهور پاکستان است.
مردم پاکستان همه ساله روز نهم نوامبر را به عنوان زادروز علامه اقبال لاهوری جشن می گیرند و به این شاعر و فیلسوف بزرگ که توانست با اشعار و ایده هایش، فضایی انقلابی برای ایجاد یک کشور مستقل در بین مردم کشورش ایجاد کند، ادای احترام می کنند.
محمد اقبال لاهوری معروف به علامه اقبال، شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبانهای فارسی و اردو سروده است.
بیشتر آثار علامه اقبال لاهوری، شخصیت بزرگ تاریخ پاکستان، به زبان فارسی سروده شده و فقط سه منظومه از اشعار او به زبان اردو است.
زبور عجم، جاوید نامه، اسرار خودی و اسرار و رموز، ارمغان حجاز و از جمله آثار برجسته علامه اقبال است که به زبان فارسی سروده شده است.
شبد**6125*9122*سیدبهادر حسینی**انتشار دهنده: مهدی نعمتی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشاگران ایرانی در بانکوک همه را غافلگیر کردند (عکس)

به گزارش ورزش سه، با برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال، برای اولین بار تیم ملی فوتسال حتی روی سکوها هم با برنامه ظاهر شد و حضور یکی از سرمشوق‌های تیم ملی و اقلام هواداری توزیع شده و اقدامات فرهنگی باعث شد تا تصویر متفاوتی از تماشاگران ایرانی خلق کنند.

در حالیکه جز کشور میزبان تایلند در سایر مسابقات تماشاگران کم تعدادی روی سکوها برای حمایت از کشورهایشان حضور دارند، تشویق یکپارچه ایرانیان حاضر در بانکوک حال و هوای ویژه‌ای به مسابقات ایران بخشیده است. آنها شب گذشته در رفتاری متفاوت بعد از پیروزی ملی‌پوشان مقابل ازبکستان، به تشویق بازیکنان حریف که بعد از شکست در حال اشک‌ریختن بودند پرداختند که شگفتی و تحسین حاضران در استادیوم را به همراه داشت.

هواداران ایرانی حاضر در بانکوک که به خوبی برای این مسابقات سازماندهی شده‌اند همچنین در پایان هر مسابقه به جمع‌آوری زباله‌های تولید شده می‌پردازند و چهره‌ای محترم از فرهنگ ایران نزد حاضران در این مسابقات ایجاد کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • تماشاگران ایرانی در بانکوک همه را غافلگیر کردند (عکس)
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد