Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: خرید یک یا چند اثر تاریخی توسط شهرداری و یا دولت راه نجات بافت تاریخی تهران نیست و در این خصوص باید به جایگاه مردم به عنوان صاحبان شهرهمچنین وظایف سایر نهادهای عمومی و نیمه‌عمومی در قبال مردم نیز دقت کرد.

به گزارش ایسنا علی محمد سعادتی در واکنش به وضعیت کنونی ابنیه میراثی و تاریخی در شهر تهران گفت: اگر امروز سرنوشت بسیاری از ساختمان‌های تاریخی و ارزشمند تهران مشابه سرنوشت خانه حسام لشگراست، این رخداد محصول فقدان توجه کافی دستگاه های‌مرتبط با میراث فرهنگی شهرمان، ضعف در معرفی ارزش‌های فرهنگی و تاریخی تهران به شهروندان و غفلت از قدرت مردم در پاسداری از ارزش‌ها و بروز زمینه مناسب برای معدودی فرصت‌طلب است که با سوداگری ریشه‌های هویتی و فرهنگی این شهر را پایمال می کنند و روز به روز در این مسیر فربه‌تر می‌شوند و دغدغه‌ای غیر از سود و منفعت مالی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که اظهار نظرها و ابراز نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت خانه حسام لشگر را باید فرصتی برای بیان مطالبات اجتماعی و فرهنگی شهروندان عزیز تهرانی قلمداد کرد، اظهارکرد: نباید از نظر دور داشت که متاسفانه حال و روز بسیاری از دیگر ساختمان‌های تاریخی شهر تهران چه ساختمان‌هایی که به علت آرایه‌های معماری و فرهنگی‌شان ارزشمند تلقی شده  و چه ساختمانهایی که به ثبت آثار ملی در آمده‌اند، اینگونه بوده و در معرض اینگونه مخاطرات هستند.  

وی با اشاره به لزوم اقدامات مقدماتی در زمینه صیانت از ابنیه تاریخی تهران از سوی سه عنصر کلیدی «دولت و مجلس شورای اسلامی»، «شهرداری ها و سایر نهادهای خدمات رسان در شهرها» و «مردم و جامعه شهری»، گفت: اگر این آثار به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی کشور ایران قلمداد می‌شود، دولت در خصوص حفاظت و صیانت از آنها سهم دارد و مسئول است و به دور از انصاف است که صرفاً مسئولیت‌های متعدد و هزینه‌های سنگین مالی نگهداری از این آثار را متوجه مالکان این ابنیه کنیم چرا که می‌توان یکی از نقش‌های مقدماتی دولت را تزریق منابع مالی و ریالی به صورت اعطای وام‌های حمایتی( با نرخ ۴ درصد) به منظور حفاظت و بهسازی از این آثار دانست همچنین معافیت‌های مالیاتی و بخشودگی جرایم نیز از دیگر راهکارهای تشویقی قلمداد می‌شود.

مدیر بافت و بناهای تاریخ شهر تهران با اشاره به لزوم اصلاح نظام درآمدی شهرداری‌ها و سایر نهادهای خدمات‌رسان در شهرها اظهارکرد: اصلاح نظام درآمدی این نهادها و عدم انتظارکسب درآمد (بویژه درآمدهای غیرپایدار) در کوتاه‌مدت و میان‌مدت از بافت و بناهای تاریخی شهر تهران ساده ترین وظیفه و کمترین انتظار خواهد بود. از سوی دیگر صدور مجوزهای لازم جهت بهره‌برداری های بلند مدت با تعیین فعالیت‌های مجاز به استقرار و متناسب با بافت تاریخی می‌تواند به تولید یک چرخه اقتصادی کارا و پایدار در محدوده‌های تاریخی بینجامد.

وی افزود: شورای اسلامی شهر و شهرداری باید با هدف اقتصادی کردن چرخه حفاظت و بهسازی از بناهای تاریخی درکوتاه مدت منتخبی از فعالیت‌های اقتصادی،فرهنگی، اقامتی، خدماتی متناسب با بافت تاریخی را مشخص کند و به مالکان اجازه بهره‌برداری انتفاعی از بناهای تاریخی را به شرط استقرار فعالیت‌های مجاز برای دوره‌های میان مدت و بلندمدت اراِیه کند.

سعادتی با اشاره به نقش و جایگاه مردم و جامعه شهری در این خصوص افزود: بدون شک مردم مهمترین نقش در پاسداری از این میراث گرانبها را دارند. در واقع افزایش آگاهی عمومی نسبت به ثروت‌های فرهنگی شهر و افزایش حساسیت نسبت به اقداماتی که این دارایی‌های عمومی را حفظ می‌کند بسیار اثر بخش خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران سعادتی در خاتمه توجه بیش از پیش رسانه ها در معرفی و بازتاب ارزش‌های هویتی را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: رسانه‌های عمومی با اطلاع‌رسانی ، فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی می توانند نظارت و کنترل اجتماعی را ایجاد و از این طریق نهادهای مسئول را در پاسداری از میراث فرهنگی شهرمان یاری کنند.
 
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۶۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از انتشار آگهی مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری از بنای تاریخی خانه آصف اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی برای احیا و ساماندهی بناهای تاریخی استان با مشارکت بخش خصوصی و واگذاری از طریق صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی، فراخوان مزایده یکی دیگر از بناهای تاریخی اردبیل توسط این صندوق منتشر شد.

وی افزود: واگذاری خانه تاریخی آصف اردبیل از طریق فراخوان مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری از بناهای تاریخی منتشر شده از سوی صندوق توسعه و احیا انجام می‌شود و متقاضیان تا ۱۷ اردیبهشت ماه فرصت شرکت در این فراخوان را دارند.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به با برنامه‌ریزی برای واگذاری سایر بناهای تاریخی استان، تاکید کرد: با توجه به اینکه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی راه حلی مناسب برای مرمت و احیای این بناها است، در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از ۴ بنای تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز سایر بناها به مرور در لیست واگذاری قرار می‌گیرند.

محمدی ادیب ادامه داد: علاقمندان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بنای تاریخی می‌توانند برای شرکت در مزایده به سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) مراجعه کنند.

کد خبر 749477

دیگر خبرها

  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  • شهرداری در حوزه بافت فرسوده چه کرد؟
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر