Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی هفت ماهه گذشته ازسالجاری بیش از 2 میلیون و 209 هزار و 180 راس دام سبک و سنگین در این استان علیه 10 بیماری واگیر دامی توسط 28 اکیپ واکسینه شده اند.

محمدباقر حاج کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی هفت ماهه گذشته از سالجاری تک سمی‌ها، دام‌های سبک (بز و گوسفند) و سنگین (گاو و گوساله) در استان زنجان علیه بیماری‌ها شاربن، کزاز، شاربن علامتی، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، تب برفکی، آبله، لمپی اسکین، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، واکسینه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارکرد: دست اندرکاران بهداشتی در جمعیت دامی درباره پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام در تلاش هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی هفت ماهه گذشته از سالجاری، واکسیناسیون 594 هزار و 461راس دام سبک و سنگین و تک سمی علیه بیماری شاربن و کزار واکسینه شده اند.
حاج کاظمی با بیان اینکه بیماری دامی شاربن مشترک بین انسان و دام نیست، اظهارکرد: این بیماری زیان های اقتصادی قابل ملاحظه ای به دامداران وارد می کند.
وی ادامه داد: شاربن علامتی بیماری عفونی باکتریایی و کشنده گاو و گوسفند در هر سنی است که طی این مدت 14 هزار و 269 راس از این دام ها علیه این بیماری واکسینه شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دام‌های جوان حساسیت بیشتری در ابتلا به این بیماری دارند و از خصوصیات بیماری التهاب عضلانی و توکسمی شدید و تلفات است.
حاج کاظمی با بیان اینکه 228 هزار و 446 راس گوسفند و بز در هفت ماهه گذشته از سالجاری در استان زنجان علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شده اند، افزود: به این بیماری، بیماری پرخوری یا قلوه نرمی نیز گفته می‌شود که به دنبال جذب مقادیر زیاد سم از دیواره روده بروز می‌کند.
وی، به بیماری دامی قانقاریا اشاره کرد و یادآورشد: عامل این بیماری از طریق دستگاه گوارش وارد بدن دام شده و از طریق سیاهرگ باب وارد کبد می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: ضایعه کبد موجب بروز قانقاریا می شود و به طور معمول دام های سن بالاتر از یک سال، بیشتر از دام‌های جوان به این بیماری حساس هستند.
حاج کاظمی افزود: طی مدت بیان شده نیز 21 هزار و 95 راس گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شده اند.
وی خاطرنشان کرد: عامل بیماری آگالاکسی نوعی باکتری و یک بیماری عفونی و واگیرداراست که در جمعیت دامی گوسفند و بز بیشتر بوده و آثار آن در چشم، پستان و پاهای دام مشاهده می شود.
حاج کاظمی افزود: هفت ماهه گذشته از سال 6 هزار و 680 دام بز و گوسفند علیه بیماری بیان شده واکسینه شده اند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از واکسیناسیون یک میلیون و 244 هزار و 219هزار راس دام سبک و سنگین در استان علیه بیماری‌های تب برفکی و آبله خبرداد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: علاوه بر بیماری‌های بیان شده، لمپی اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دیگر بیماری هایی است سلامت دامهای سبک و سنگین را تهدید می کند.
حاج کاظمی یادآورشد: 100 هزار و 13 راس گاو، گوساله، بز و گوسفند نیز طی هفت ماهه گذشته از سال علیه این بیماری ها واکسینه شده اند.
وی تاکید کرد: همه این مایه کوبی ها توسط 28 اکیپ دامپزشکی در دامداری های صنعتی و سنتی استان زنجان انجام شده که از این تعداد 15 اکیپ دولتی و 13 اکیپ نیز از بخش خصوصی به طور رایگان به جامعه هدف خدمات ارائه داده اند.
به گزارش ایرنا، شیوع بیماری های طاعون، شاربن، تب برفکی، بروسلوز، سل، آبله، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی می تواند زیان های فراوانی به دامداران برساند که خوشبختانه با واکسیناسیون به موقع دام ها این زیان ها بسیار کاهش و بیماری ها نیز مهار شده است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش ایسنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است