Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@14:12:27 GMT

مخالفت حماس با دخالت اسرائیل در اداره غزه

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۲۸۵۰

مخالفت حماس با دخالت اسرائیل در اداره غزه

سخنگوی حماس ضمن اعلام مخالفت رسمی این جنبش با بازگشایی گذرگاه‌های غزه بر اساس توافق سال ۲۰۰۵ قاهره تاکید کرد که دولت وفاق ملی فلسطین نباید اجازه مداخله مجدد اسرائیل در اداره گذرگاه‌ها را بدهد.

 به گزارش مشرق، «فوزی برهوم»، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت‌وگو با روزنامه «القدس العربی» تاکید کرد: حماس و دیگر گروه‌هایی که به برنامه‌های تشکیلات خودگردان درباره بازگشایی گذرگاه رفح در مرز با مصر بر اساس توافق سال ۲۰۰۵ معترض هستند قرار است این موضوع را در نشست‌های آشتی که ۲۱ نوامبر در قاهره برگزار می‌شود، مطرح کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دلیل بروز مشکل امنیتی در گذرگاه‌ها به تصمیم دولت درباره تخلیه آنجا از عناصر امنیتی بازمی گردد که در طول دوره تسلط حماس بر این گذرگاه‌ها مسئولیت تامین امنیت آنجا را عهده دار بودند.

برهوم گفت :حماس در دیدارهای دوجانبه‌ای که با فتح خواهد داشت و همچین در دیدار گسترده‌ای که گروه‌های فلسطین و از جمله گروه‌های معترض به تصمیم بازگشت به اجرای توافق ۲۰۰۵ حضور دارند موضوع گذرگاه رفح را به بررسی خواهد گذاشت و سوال‌هایی را درباره دلیلی که تشکیلات خودگردان را به این کار واداشته است مطرح کند بخصوص که هیچ کسی از آن چنین درخواستی را نکرده حتی مصر که شریک فلسطینیان در گذرگاه است.

سخنگوی حماس از اصرار تشکیلات خودگردان بر پیاده کردن توافق ۲۰۰۵ درباره مدیریت گذرگاه رفح ابراز تعجب کرد و گفت: این توافق قرار شد پس از یک سال منقضی شود بخصوص که به دنبال عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه وضع شده بود.

برهوم تصریح کرد: احیای این توافق به معنای دخالت مجدد اشغالگران اگرچه به صورت غیرمستقیم است اما حماس می‌خواهد که این گذرگاه تحت حاکمیت و نظارت فلسطین و مصر باشد و دلیلی برای حضور طرف سومی نیست و بازگشت به توافق پیشین به معنای مرتبط کردن گذرگاه به رژیم اشغالگر اسرائیل است.
توافق پیشین گذرگاه‌ها که تشکیلات خودگردان خواهان اجرای آن در خصوص گذرگاه رفح است شامل استقرار تیمی از ناظران اروپایی است که آمادگی خود را برای کار مجدد در آنجا در صورت درخواست فلسطینیان اعلام کردند علاوه بر اینکه بر ورود افرادی که تابعیت فلسطینی ندارند نظارت شود و همچنین بندهای خاص دیگری هم درباره ورود کالاها و تجهیزات بازرسی در این گذرگاه مطرح است.
در همین راستا سخنگوی حماس تاکید کرد: مخالفت با بازگشت توافق پیشین گذرگاه‌ها تنها مختص حماس نیست بلکه همه گروه‌های فلسطینی با آن مخالفند و مصر نیز به توافق سال ۲۰۰۵ در دیدارهای آشتی اخیری که به انعقاد توافق درباره بندهای آشتی در دوازدهم ماه گذشته منجر شد نپرداخت.

برهوم  ضمن درخواست از تشکیلات خودگردان برای انصراف از موضع خود گفت: باید به موضع همه اقشار ملت فلسطین احترام گذاشته شود بخصوص که این گروه‌ها برنامه‌های آشتی در دیگر مسائل را وضع خواهند کرد.

شماری از رهبران حماس پیش‌تر مخالفت خود را با تصمیم تشکیلات خودگردان برای بازاجرای توافق سال ۲۰۰۵ مربوط به گذرگاه‌ها اعلام و آن را اقدامی مغایر با خواسته گروه‌های فلسطینی و مردم فلسطین خواندند.

«رامی الحمد  الله»، نخست وزیر فلسطین اخیرا گفته بود که اگر راه حل‌های عملی برای مساله امنیت گذرگاه‌ها وجود نداشته باشد کار اداره گذرگاه‌های غزه که کنترل آن را از حماس تحویل گرفته ممکن نیست؛ وی گفته که این گذرگاه‌ها تا این لحظه بدون امنیت کار می‌کنند.
سخنگوی حماس تاکید کرد: نبود امنیت به تصمیم تشکیلات خودگردان بازمی‌گردد چون این دولت بود که در اوایل ماه جاری از نیروهای امنیتی که ناظر بر امنیت گذرگاه‌های غزه بودند خواست آنجا را به طور کامل تخلیه کنند
برهوم گفت: تشکیلات خودگردان از این نیروهای امنیتی و همچنین کارمندان غیرنظامی آنجا که ۱۱ سال سابقه کار دارند خواست آنجا را تخلیه کنند که تصمیم اشتباهی بود و همین مشکلاتی را که حالا الحمد الله به آن معترف است پدید آورد.

آن گونه که تشکیلات خودگردان اعلام کرد قرار است گذرگاه رفح در مرز مصر با غزه نیمه های ماه جاری میلادی طبق سازو کاری که قبل از تسلط حماس بر این گذرگاه وجود داشته باز شود و تا موعد مذکور تنها چند روز باقی مانده در حالی که ساکنان غزه مشتاق رسیدن این روز هستند بخصوص که تاکنون قریب به ۳۰ هزار نفر شامل افراد بیمار، دانشجو یا فلسطینی هایی که تابعیت خارجی دارند منتظر بازگشایی گذرگاه ماندند.
گذرگاه رفح تنها گذرگاه زمینی اهالی غزه ست که از ۱۱ سال پیش در محاصره اسرائیل است و مقامات مصری از تابستان ۲۰۱۳ این گذرگاه را مسدود کردند و تنها در ایام معدودی به صورت پراکنده باز است که نیاز ساکنان محاصره شده غزه را برطرف نمی کند.

آخرین باری که گذرگاه رفح به شکل اضطراری باز شد ۲ ماه پیش آن هم تنها برای سه روز بود از آن زمان مصر این گذرگاه را که کار گسترش آن را از چند ماه پیش شروع کرده و انتظار می رود تا نیمه های ماه جاری تمام شود، باز نکرده است.

حماس یک هفته پیش اداره گذرگاه رفح را به دولت وفاق ملی فلسطین تحویل داد.

اداره گذرگاه های نوار غزه در مرز مصر و مرز سرزمین های اشغالی به وسیله دولت وفاق ملی یکی از بندهای توافقی است که اخیرا میان جنبش حماس و  فتح ایجاد شده است.

قرار شده بود چندین هزار نیروی امنیتی وابسته به دولت وفاق ملی، حفظ امنیت داخلی و گذرگاه های نوار غزه را برعهده داشته باشند.

منبع: فارس ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۲۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست

یکی از مسئولان جنبش حماس با اشاره به اینکه این جنبش همچنان به شروط اصلی خود در هرگونه توافق برای آتش‌بس پایبند است تاکید کرد نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت طرف صهیونیستی با خواسته‌های حماس است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات جدید مربوط به مذاکرات آتش بس غزه در قاهره «ولید کیلانی» مسئول بخش اطلاع رسانی جنبش حماس فلسطین در لبنان طی سخنانی به جزئیات بحث‌های جاری درباره آتش بس در نوار غزه پرداخته و اعلام کرد که رسانه‌های عبری درباره ساعات سرنوشت ساز برای رسیدن به توافق یا ورود ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه صحبت می‌کنند. این مطالب منتشر شده در رسانه‌های عبری همان مانورها و فضاسازی‌های قبلی است که تل آویو از روزهای اول مذاکرات سعی در ایجاد آن داشت.

ولید کیلانی در گفتگو با وب سایت النشره اظهار داشت که ما نمی‌توانیم بگوییم به توافق آتش بس نزدیک شده‌ایم؛ مگر بعد از رسیدن به ابتکار نهایی و امضای آن. بعد از پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع جنبش حماس در مذاکرات، هیئت این جنبش به منظور روشن شدن برخی نکات مندرج در پاسخ اسرائیل، به قاهره رفت و قرار بر این است که حماس پاسخ پیشنهاد رژیم صهیونیستی را طی ساعات یا روزهای آینده بدهد.

وی تصریح کرد که نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت تل آویو با خواسته‌های حماس بوده و این جنبش از شروط اساسی خود مبنی بر آتش بس جامع و عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال غزه عقب نشینی نمی‌کند. برخی شاخص‌های مثبت در این زمینه مشاهده شده که می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به پرونده اسرا باشد.

این مسئول حماس درباره پیشنهاد جدیدی که در مذاکرات برای آتش بس غزه مطرح شده گفت که اسرائیل اصرار دارد در مرحله اول که 42 روز طول می‌کشد آتش بس دائمی وجود نداشته باشد و در این میان آمریکایی‌ها از تضمین‌هایی درباره تبدیل آتش بس موقت به آتش بس دائمی در مرحله دوم صحبت می‌کنند.

رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن 2 اسیر در غزه را ثابت کردحماس: پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم

وی در رابطه با پرونده تبادل اسرا نیز اظهار داشت که بحث‌ها درباره تعداد اسرایی که باید مبادله شوند همچنان ادامه دارد.

در حالی که هیئت حماس دیروز برای گفت‌وگو با مسئولان مصری درباره مذاکرات آتش‌بس غزه به قاهره رفته بود، رهبری این جنبش طی پیامی به گروه‌های مقاومت فلسطین به تشریح مواضع این جنبش درباره مذاکرات قاهره برای رسیدن به آتش بس در غزه پرداخت.

در این پیام آمده است: هیئت حماس به قاهره رفت و در آخرین پیشنهادی که به جنبش ارائه شد، درباره چندین موضوع مشورت و رایزنی کرد. این هیئت به توضیحات و نقطه نظرات میانجیگران مصری و قطری در خصوص جزئیات پیشنهاد اخیر گوش فرا داد.

پیش از این «سامی ابوزهری» یکی از رهبران حماس اعلام کرده بود: ما همچنان در حال بررسی پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد هستیم و هنوز برای تصمیم‌گیری جهت پاسخ به آن زود است.

ابوزهری تأکید کرد: جنبش حماس هرگز هیچ توافقی را که شامل توقف کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.حماس به برادران مصری و قطری اطمینان داده است که برای دستیابی به توافق جدی است اما تسلیم هیچ فشار آمریکایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نتانیاهو: امکان دستیابی به توافق ضعیف است/ وارد رفح می‌شویم
  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • شرط یحیی السنوار برای توافق با اسرائیل؛ رسانه صهیونیستی فاش کرد
  • اسرائیل در قبال حماس کوتاه آمد؟
  • حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود
  • سابقه سیاه تشکیلات خودگردان از «انتفاضه فلسطین» تا «طوفان الاقصی»
  • تشکیلات خودگردان؛ از مهار اعتراضات ضد صهیونیستی تا سرکوب آن
  • هشدار تشکیلات خودگردان درباره پیامدهای حمله صهیونیست‌ها به رفح
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!