Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@14:47:03 GMT

حادثه کربلا اسطوره نیست، فرهنگ است

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۸۵۹۵

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین كاظم راشد یزدی، پژوهشگر دینی شب گذشته، 17 آبان‌ماه در ویژه برنامه حرم مطهر رضوی به مناسبت شب اربعین حسینی در رابطه با بقاء حادثه کربلا، عنوان کرد: اربعین امسال هزار و سیصد و هفتاد و هشتمین اربعین امام حسین(ع) است.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۴ قرن آفتاب و باران بر قبر امام حسین(ع) و گنبد آن حضرت تابیده و باریده است، ابراز کرد: نزدیک ۱۴ قرن یک حادثه عمر پیدا کرده و روز به روز رشد کرده که این درخت پر ثمر به برگ و گل میوه رسیده است، چه سری در بقاء حادثه کربلا وجود دارد؟
حجت‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی با اشاره به اینکه قلم‌های زیادی در این مسیر به حرکت درآمده و زبان‌های گویایی میدان داری کرده‌اند تا علت زنده ماندن این حادثه را به رشته تحریر و بیان کشیده‌اند، بیان کرد: بعضی معتقدند چون این حادثه سخت و دلخراش بود، زخمی عمیق بر پیکر احساسات بشر وارد کرده پس به همین دلیل حادثه کربلا همچنان باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پژوهشگر دینی ادامه داد: افراد دیگر می‌گویند قتل عام مردان و اسیر کردن زن‌ها این حادثه را تلخ کرده و به همین دلیل تاریخ یاد آن را زنده نگه داشته است.
حوادث مانند موجودات زنده هستند
وی با بیان اینکه حوادث مانند موجوات زنده هستند، افزود: حوادث همچون موجودات زنده تولدی دارند، دوره‌هایی بر آنان می‌گذرد، بالاخره پیر می‌شوند و می‌میرند؛ دنیا مملوء از این حواث و اتفاقات است.
حجت‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی با تأکید بر اینکه بعضی از این حادثه‌ها می‌مانند و با ما زندگی می‌کنند، تصریح کرد: از تاریخ نباید توقع زیادی داشت که همه حوادث را در صفحات خود محافظت کند؛ زیرا صفحات تاریخ محدود است و تنها از اساس و بن مایه خود حراست می‌کند.
این پژوهشگر دینی حادثه کربلا را تاریخ ساز دانست و افزود: حادثه کربلا نمی‌تواند از بین برود، هر ۵۰ سال یک صفحه از تاریخ ورق می‌خورد؛ معمولا حوادثی که زیر این صفحه واقع می‌شوند نابود خواهند شد و برخی از حوادث تیزی خاص دارند صفحه دیگر را می‌شکافند و ۵۰ سال دیگر هم زنده می‌ماند ولی بعد ۵۰ سال بالاخره می‌میرد، کمتر حادثه‌ای می‌تواند باقی بماند.
وی در رابطه با حادثه کربلا، گفت: این حادثه علاه براینکه زنده مانده بلکه به بهره‌دهی آن روزبه‌روز افزوده می‌شود و هرسال حضور مردم در اربعین از سال پیش پررنگ‌تر می‌شود که در واقع حوادث کربلا زنده‌تر خواهند شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی ادامه داد: سری در حادثه کربلا نهفته است که می‌توانیم از آن به عنوان فرهنگ زندگی استفاده کنیم و با آن زندگی کنیم.
این پژوهشگر دینی با تأکید بر اینکه حادثه کربلا زنده بودن را آموزش نمی‌دهد بلکه زندگی کردن را باید از آن فرا گرفت، ابراز کرد: کربلا اسطوره نیست، فرهنگ است؛ با گذشت نزدیک ۱۴ قرن از این حادثه هنوز حادثه کربلا از زمان جلوتر است.
وی با بیان اینکه حادثه‌ای که بخواهد فرهنگ شود باید جلوتر از زمان حرکت کند، عنوان کرد: حادثه کربلا چون فرهنگ است باقی مانده، این واقعه تا به حال آمده و بعد از این هم خواهد آمد، واقعه کربلا هرچه جلوتر می‌رود، روشن‌تر می‌شود و بیشتر به بهره می‌نشنید.
حجت‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی افزود: بعضی از حوادث مانند درختان مستحکمی هستند که هیچ چیز نمی‌تواند به آنان آسیب برساند، بعضی از حوادث دوام و ریشه ندارند این‌ها کوته ریشه هستند، مانند جلبک‌های روی آب که موج کوچکی آنان را پرت می‌کند.
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه حوادثی می‌مانند که تکیه‌گاه آن‌ها خدا باشد، ابراز کرد: علت زنده ماندن واقعه کربلا و امام حسین(ع) هم همین امر است.
وی با اشاره به اینکه مرد و زن باید برای خدا حرکت کنند، تشریح کرد: اگر اعمال صالحی مانند مدرسه‌سازی، ساخت مسجد و.... انجام می‌دهید، باید این حرکت برای رضای خدا باشد نه خودمان، اگر خدا در میان باشد، کار نیک تا همیشه باقی خواهد ‌ماند.
حجت‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی علت بقا و زنده ماندن کربلا را متکی بودن امام حسین(ع) به خدا دانست و افزود: تا خداوندی خدا برجا است؛ پرچم شاه کربلا هم پابرجا خواهد بود.
این پژوهشگر دینی در پایان سخنرانی گفت: اگر می‌خواهید بدانید دلتان سالم است، باید ببینید حب امام حسین(ع) را در دل دارید یا خیر، چون امام حسین(ع) در دل ناسالم پرتو نمی‌افکند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۸۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امبید به رکورد آیورسن اسطوره‌ای رسید

سنتر کامرونی‌الاصل تیم بسکتبال فیلادلفیا سونی سیکسرز به رکورد اسطوره این تیم در لیگ NBA رسید. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم بسکتبال فیلادلفیا سونی سیکسرز در بازی سوم از سری پلی‌آف کنفرانس شرق لیگ NBA با 50 امتیاز و 8 ریباند جوول امبید از سد نیویورک نیکس گذشت.

 

.

 

امبید، نخستین بازیکن تاریخ NBA است که در مرحله پلی‌آف با کمتر از 20 شوت، بیش از 50 امتیاز می‌گیرد. این ستاره کامرونی‌الاصل، نخستین بازیکن تیم فیلادلفیا پس آلن آیورسن (فصل 2002) اسطوره‌ایست که در پلی‌آف 50 امتیاز می‌گیرد.

لیگ NBA| لیکرز در آستانه حذف/ پیروزی فیلا با درخشش امبید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمرینات روماریو برای بازگشت به فوتبال در 58 سالگی؛ هم تیمی شدن اسطوره برزیلی با پسرش! / فیلم
  • امبید به رکورد آیورسن اسطوره‌ای رسید
  • فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در «کوچه سلامت پلاک۱۰۲»
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • تصویری از اسطوره تنیس زنان در صحرای سوزان دبی
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • پایان کار اسطوره اتلتیک بیلبائو؛ ایکر مونیائین، سن مامس را ترک می‌کند
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • ۸ مصدوم در سه حادثه در کارون و اهواز
  • کودک ۵ ساله خرم‌آبادی خاله‌ ۱۴ ساله‌اش را کشت!