گالریهایی که با آنها خش خش برگهای پاییز را حس میکنید
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۹۳۰۲
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنر یکی از مواهب خداوندی است که سبب آرامش روح انسان میشود. برای همین پیشنهاد گالریگردی را در طول هفته برای شما داریم که در اینجا به معرفی اجمالی برخی از آنها میپردازیم.
گالری مهر مریم
مجتبی رستمی آثار خود را در این گالری از 19 آبان تا 2 آذر ماه سال جاری عرضه میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گالری نگارخانه 14
مرضیه فخر آثار خود را در این گالری از 19 آبان تا 7 آذر ماه سال جاری عرضه میکند. علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری نگارخانه 14 مراجعه کنند.
گالری تم
جواد صبا آثار خود را در این گالری از 19 تا 25 آبان ماه سال جاری عرضه میکند. علاقهمندان میتوانند برای بازدید به گالری تم مراجعه کنند.
کیوان عسکری آثار خود را به همراه آثار کسانی چون مهشید آسوده خواه، نگین احتسابیان، بنفشه احمدزاده، عطیه بزرگ سهرابی، مرجان ثابتی، هدا حدادی، پژمان رحیمیزاده، فرشید شفیعی، مریم طباطبایی، کمال طباطبایی، حسن عامه کن، نجوا عرفانی، عطیه مرکزی، مائلی منوچهری و مرجان وفاییان گردآوری کرده است و از 19 تا 29 آبان ماه سال جاری در این گالری عرضه میکند. علاقهمندان می توانند برای بازدید به گالری ویستا مراجعه کنند.
گالری زیر زمین دستان
کاوه ایرانی آثار خود را در این گالری از 12 آبان ماه در این گالری عرضه کرده است. این گالری تا 26 آبان ماه سال جاری برپاست. علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری زیر زمین دستان مراجعه کنند.
گالری فرشته
اسماعیل رشوند آثار خود را در این گالری از 12 آبان ماه سال جاری عرضه کرده است. این گالری تا 23 آبان ماه برپاست. علاقهمندان میتوانند برای بازدید به گالری فرشته مراجعه کنند.
گالری طراحان آزاد
فرسام سنگینی آثار خود را در این گالری از 12 آبان ماه عرضه کرده است.این گالری تا 24 آبان ماه سال جاری برپاست.علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری طراحان آزاد مراجعه کنند. هنرمند در این مجموعه، پیکرهها را در لحظهای تصویر کرده است که حضور ندارند و ذهنشان مشغول چیز دیگری است.
گالری ژاله
هنرمندانی چون هاوار امینی،احسان ضیافتی و بهناز فاطمی آثار خود را در این گالری از 12 آبان ماه سال جاری عرضه کرده است و تا 22 آبان ماه سال جاری ادامه دارد. علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری ژاله مراجعه کنند.
گالری رج
آرمان صداقت آثار خود را در این گالری از 12 آبان ماه سال جاری عرضه کرده است و تا 22 آبان ماه ادامه دارد. علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری رج مراجعه کنند. این هنرمند درباره آثار ارائه شده اش در این گالری نوشته است:
هنرمندان همیشه چون آینه صرفاً تقلیدی از پدیدههای طبیعی نمی آفرینند؛ بلکه با برداشت ذهنی از نمونههای موجود به بیان افکار و احساسات خود با نمود تصویر میپردازند. اسلیمی ها در واقع خلاصه ای از تصویر درختان تاک و گیاهان در هم پیچیده در قوس های دورانی روبه بیرون و درون هستند.
خط و کتابت حاصل خرد جمعی میتواند علاوه بر کاربرد ادبی و رساندن پیام، به عنوان عنصر بصری فرم استفاده شود. انسان معناساز با دخل و تصرف در تصویر، معانی را تغییر میدهد. گاه با پوشاندن بخشی از تصویر میکوشد تا با این پرهیز بصری، معنایی متعالی را در مخاطب خویش القا کند.
گالری ایوان
مجید رفیعی منفرد آثار خود را در این گالری از 12 آبان ماه عرضه کرده است این گالری تا 26 آبان ماه سال جاری ادامه دارد. علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری ایوان مراجعه کنند.
سعید رفیعی منفرد نقاش حالات و رفتار انسان ایرانی در وضعیت های بغرنجِ معاصر است. بررسی هر دوره از آثارش، رصد کردن احوال جامعه ما در فراز و فرود مسائل اجتماعی و کاوش در روحیات و خلقیات و آرای هنرمند است. آثار او نمایشگر موقعیت های تعلل و تردید است و شرح اضطراب و ملال آدمها در موقعیتی کم تحرک و تأکیدی بر اضطرار و رخوت سال های رفته؛ انسان های او نظاره گر فروپاشی و بدعهدی دوران خویش اند. کارنامه ی هنری او، جستجوگری اش در یافتن معناهای متفاوت هستی را به نمایش می گذارد، آثاری عمیقاً پرسشگر و تلخ اندیش در بطن زندگی.
نقاشی های سعید رفیعی منفرد، زیستن دوبارۀ بیم و امیدهای زندگی بر روی بوم است. او بی آنکه بخواهد جوابی فرا روی مخاطبان اش قرار دهد، سوال هایش را از زندگی بر پرده ی نقاشی نقش می زند و در هر بار پرسش، همان بیم و امیدهایی را پیش روی مخاطب می گستراند که خود زیسته است.
گالری دلگشا
امید معصومی آثار خود را در این گالری از 12 آبان ماه عرضه شده است و تا 7 آذر ماه سال جاری ادامه دارد. علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری دلگشا مراجعه کنند.
گالری اُ
مونا نجفی زاده آثار خود را در این گالری از 12 آبان عرضه کرده است. این گالری تا 23 آبان ماه سال جاری ادامه دارد. علاقه مندان می توانند برای بازدید به گالری اُ مراجعه کنند. بعضی از مفاهيم و رويدادها را با ذهنيتی دو ارزشی نمیتوان سنجيد. يک شیء تنها آن چيزی نيست كه خود را با وضوح تمام نشان داده است. بلکه این ناحیه واضح مرکزی، محصور در منطقهای از مفاهیم است که به تدریج به سمت عدم قطعیت میل میکند.
مجموعه کوچکِ پیش رو تجربه ای است به واسطه حضور دو شیء که در رابطه با يكديگر قرار گرفته اند. فضای ايجاد شده، نه این و نه آن است بلکه چیزی میانِ آن دو است.
انتهای پیام /
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۹۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
"کارن کی هو" نویسنده حوزه هنری میگوید:"اگر سعی میکردید زندگی تان را بدون هنر دوباره تصور کنید بله، کاملا متفاوت به نظر میرسید. هنر با چیزهایی بیشتر از آن چه مردم فکر میکنند تلاقی میکند".
به گزارش فرارو به نقل از وُکس، این صرفا ون گوگها و مونهها نیستند که آثار هنری شان بر روی دیوار موزهها آویزان شده اند. هنر در آثار هنریای مانند سازه "دروازه ابر" ساخته "آنیش کاپور" هنرمند بریتانیایی هندی تبار در پارک میلینیوم (هزاره) در شیکاگو یا در عمارت مارپیچ ساختمان گوگنهایم در نیویورک نیز وجود دارد.
هنر هم چنین، هنر زینت بخش پوستر فیلمهای سینمایی و تابلوهای ویترین فروشگاهها میباشد. هنرمندان با هنرشان بر لباسهایی که میپوشید، موسیقیای که گوش میدهید و محصولاتی که مصرف میکنید تاثیر میگذارند. به زبان ساده هنر همه جا حضور دارد.
با این وجود، اگر هنر اصلی اساسی از فرهنگ ما میباشد آیا بسیاری از ما احساس میکنیم که آن را درک نمیکنیم؟نتیجه نظرسنجیای انجام شده توسط "یوگاو" در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد نشان داد که تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان امریکایی گفته بودند که خود را هنرمند نمیدانند. ۵۸ درصد یا حتی میزان بیش تری از پاسخ دهندگان گفته بودند که با جریانها یا سبکهای هنری معروف آشنا نیستند.
شما شاید بخواهید ستایش گر هنر باشید، اما برای تبدیل شدن به فردی هنردوست باید با هنر ارتباط برقرار کنید.
به هنر به عنوان یک ماجراجویی تعاملی نگاه کنیدگاهی اوقات استفاده از راهنماهای صوتی یا گوش دادن به صحبتهای هنرمندان برای روشن شدن تاریخچه یک اثر کمک کننده است، اما لزوما همواره به شما کمک نمیکند با هنر ارتباط برقرار کنید.
رمزگشایی معنای یک اثر مستلزم نگاه کردن به کالبدی بودن آن است. اتصال یک اثر هنری به سایر مصنوعات فرهنگی و در عین حال انتقال تجربیات زندگی خود از این باور سوررئالیستی پیروی میکند که معنا از مثلث سه ضلعی خود اثر، نیت هنرمند و واکنش بیننده به آن ناشی میشود.
معنای هنر از تعامل بین بیننده و هنرمند ناشی میشود. آن چه بیننده از یک اثر استنباط میکند صرفنظر از نیت هنرمند که خالق اثر بوده اهمیت دارد. از این منظر برای فهم یک اثر هنری باید کمتر احساس ترس به خود راه دهیم، زیرا هیچ راه درست یا غلطی برای خوانش یک اثر هنری وجود ندارد و صرفا ایدههایی هستند که میتوانند توسط هنرمند بسط یافته یا هدایت شوند.
"مولی اووندن" هنرمند و شاعر در مینه سوتا در این باره میگوید:" نیازی ندارم بیننده نقاشی هایم دقیقا منظورم را بداند، اما دوست دارم به اصطلاح با اثرم دست بدهد. این بیشتر در مورد گشودگی به روی یک گفتگو یا دعوت به یک تجربه است". این رابطه با در نظر گرفتن بازدید از موزه یا گالری به عنوان یک اقدام فعال و نه منفعل ممکن است به تحکیم رابطه با هنر کمک کند.
یک مطالعه ۲۰ ساله که در سال ۲۰۱۷ میلادی مجددا تایید شد نشان داد که ما به طور متوسط صرفا به مدت ۲۷ ثانیه به یک اثر هنری در موزه یا گالری نگاه میکنیم که شامل عنوان و اطلاعات همراه آن میشود. "دیل" هنرمند چند رشتهای میگوید:"تلاشی برای خلق اثری وجود دارد که نیازی نیست زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آن کنید". با این وجود، او معتقد است که تفکر انتقادی برای هر هنری هم از طرف هنرمند و هم از طرف بیننده امری حیاتی میباشد.
اووندن میگوید:"ما در مدرسه یاد میگیریم چگونه در مواجهه با شعر یا هر اثر هنری دیگری همه اجرا را شناسایی کرده و آنها را از هم جدا کنیم". با این وجود، او در کار خود به عنوان یک مربی هنری سعی میکند مخاطب را وادار کند که به این فکر کند که پس از آن تشریح چه رخ میدهد. او میگوید: "وقتی همه چیز از هم پاشید یاد نمیگیریم که چه کار کنیم و به نوعی اثر را رها میکنیم". اووندن بر این باور است که رابطه بین بیننده و اثر در روند جمعآوری دوباره جهان شکل میگیرد.
اگر هنر فرآیندی از تخیل است که واقعیت را قابل تصور، به یاد ماندنی و گاهی حتی قابل پیش بینی میسازد همانطور که "سوزان لنگر" فیلسوف فرهنگی گفته بود چنین تعاملی میتواند حتی فراتر از این نیز پیش برود، زیرا باعث ایجاد احساساتی میشود که ما هر روز با آن در تماس نیستیم احساساتی مانند انزجار و ترس. برای مثال، با تماشای آثار دیل متوجه میشویم که تعدادی از قطعات او الهام بخش طنز هستند و هم چنین تجربه بومیان امریکا را به تصویر میکشد، زیرا انسانیت به تصویر کشیده شده و حقیقت نگران کنندهای را در مورد تسخیر آمریکا نشان میدهد.
دیل با اشاره به این که نقش او به عنوان یک هنرمند آن است که ایده هایش را با صداقت بیان کند میگوید: "من سعی نمیکنم اثری را خلق نمایم و سپس به این فکر کنم که مخاطبان آن را دوست خواهند داشت". هنر صادقانه حتی میتواند مخاطبان را به شدت ناراحت کند. دیل میگوید:"با این وجود، این ناراحتی بخش مهمی از کار است".
در این مورد بخشی از عدم فهم هنر مخاطب میتواند ناشی از بی میلی برای مقابله با آن ناراحتی باشد. همان گونه که لنگر نوشته آموزش هنر آموزش احساس است وقتی هنر باعث ایجاد احساساتی میشود که ما همیشه به آن دسترسی نداریم ممکن است برای مدیریت آن کار دشواری پیش روی مان قرار داشته باشد. با این وجود، در جریان دست و پنجه نرم کردن با آن احساسات است که ارتباط با هنر و در نهایت درک و فهم آن شکل خواهد گرفت.
چگونه میتوان تمایل به ناراحتی را آموزش داد؟ اووندن در این باره میگوید حتی به عنوان یک عاشق مشتاق هنر او متوجه میشود که واکنش احساسی همیشه آسان نیست. او میگوید: "این میتواند واقعا طاقت فرسا باشد".
مراقب زوزههای تجربه خود باشیدشاید بتوان نحوه ارتباط مان با هنر را دلیلی بر کاتارسیس* دانست. این کاری است که آثار هنری انجام میدهند. در طول زندگی انسانی مان ما حجم قابل توجهی از درد اندام خیالی* را داریم از دست دادن پدر و مادر در دوران کودکی یا نوجوانی، حضور در جنگ و حتی چیزی به اندازه داشتن یک معلم بدجنس. سپس به دنبال پیدا کردن راهی برای مقابله با آن از طریق کار کردن یا گوش دادن به یک آهنگ یا طرق مختلف دیگر خواهیم بود.
"کارن کی هو" میگوید اگر فکر کردن به هنر را به عنوان راهی برای تغییر زمان یا تغیبر تجربه خود آغاز کنید و اگر از پاسخ سطحی "این یک عکس خوب است" فراتر بروید آن زمان تماشای یک اثر هنری میتواند تلاشی واقعا جالب توجه باشد.
او به نمایش آثار "یوهاس ورمیر" نقاش هلندی قرن هفدهمی در موزه رایکس آمستردام اشاره میکند که با استقبال چشمگیری مواجه شد و بازدیدکنندگان را از سراسر نقاط جهان به سوی خود جلب کرد. علیرغم آن که ممکن است فکر کنید زندگی تان ارتباط اندکی با زندگی اشراف هلندی قرن هفدهمی دارد آثار ورمیر در به تصویر کشیدن زیبایی لحظههای روزمره برای تان الهام بخش خواهد بود تا از نو به زندگی خود نگاه کنید. او میگوید:"امیدوارم وقتی به انجام آن کارها فکر میکنید متوجه شوید که زیبایی در آن لحظه نیز وجود دارد".
* کاتارسیس اصطلاحی است که ارسطو برای تزکیه روحی و روانی تماشاگر از تراژدی عنوان میکند. کاتارسیس به نوعی شبیه همذات پنداری یا حس سمپاتیک در تماشاگر است.
*اندام خیالی یا Phantom Limb سندرومی روانی است که فرد هم چنان اندام بدنی از دست رفته را حس کرده و حتی درد را در آن ناحیه احساس میکند. در واقع این احساس درد در ناحیه اندام از دست رفته انکار واقعیت تلخی است که در صورت اتمام درد فرد باید با آن روبرو شود.