Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@19:35:41 GMT

چمنيان: مردم مي‌گويند با تيمتان حال کرديم

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۲۸۹۳۲

چمنيان: مردم مي‌گويند با تيمتان حال کرديم

خبرگزاري آريا - وقتي هدايت تيم ملي جونان را بر عهده گرفت، در واکنش به بي اعتمادي و حمايت نشدن از سوي فوتبالي‌ها، تيم ملي ايران را نايب قهرمان آسيا و پنجم جام جهاني نوجوانان کرد.
به گزارش "ورزش سه" به نقل از ايسنا، عباس چمنيان، سرمربي تيم ملي جوانان در رقابت هاي جام جهاني جوانان در بازگشت به ايران حرف‌هاي جالبي را به زبان مي‌اورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مربي مشهدي مي‌گويد روز نخستي که با شاگردانش رو به رو شده به آن‌ها قول داده که قهرمان جهان مي‌شوند و اين هدف وابسته به تلاش خود بازيکنان است.
شايد عباس چمنيان و شاگردانش خوشبخت‌ترين مربي و بازيکنان ايراني‌اي بودند که در بهترين زمان و مکان ممکن با هم کار کردند. بازيکنانش از او کار ياد گرفتند و او هم با نتايج تيم ملي توانايي‌هاي خود را ثابت کرد. مربي 54 ساله مشهدي نشان داد خيلي خوب کار با فوتباليست‌هاي جوان را بلد است و اين بار تيمش را براي قهرماني جهان در سال 2019 آماده خواهد کرد.
در ادامه صحبت‌هاي خواندني موفق ترين مربي ايراني سال‌هاي اخير را مي‌خوانيد:
هميشه مي‌گويم در اوج برويد که فکر نکنند، ضعيف بوديد
قبلا سرمربي شهرداري ياسوج بودم که در نيمه‌نهايي جام حذفي به استقلال خورد و حذف شد ولي مقابل استقلال حضور نداشتم. ما سال 91 تراکتورسازي و فولاد را برديم و حذف کرديم و بعد از بازي با فولاد در رختکن از بازيکنان خداحافظي کردم چون فضا را مناسب نمي‌ديدم. به من گفتند تيمت را تا اين مرحله آوردي، حيف از استعفا ميدهي؟ اما گفتم بايد در اوج بروم که فکر نکنند از روي ضعف بوده است.
روز اول کاري به بازيکنان و کميته فني گفتم قهرمان جهان مي شويم
حدود يک سال و نيم قبل، اعضاي کميته فني پيشنهاد مربيگري تيم‌ملي نوجوانان را ارائه کردند. آن‌ها شناخت خوبي از من داشتند و من هم به شناخت آن‌ها اعتقاد و ايمان داشتم چون مي‌دانم کار درست و با برنامه حتما به نتيجه مناسب ختم مي شود. خدا وعده داده که اگر به هدفتان ايمان داشته باشيد و با برنامه پيش برويد، موفق خواهيد شد. در نخستين ديدارم با بازيکنان تيم ملي و در محضر کميته فني گفتم "شک نکنيد اين تيم موفق مي شود و بعد از قهرماني در آسيا، به جام جهاني مي رويم و قهرمان مي شويم".
موفقيت تيم ملي محصول کار است و اتفاقي نيست
به بازيکنانم گفتم "قهرماني در جهان شرط دارد. من به خودم سخت مي گيرم و کار براي شما هم سخت خواهد بود". در اين يک سال و نيم، ساعتي بدون برنامه نبوديم و از اردو بيرون نرفتم. هيچ دقيقه‌اي از تمرينات و جلسات فني ما بدون هدف نبوده است. موفقيت تيم ملي محصول کار است و اتفاقي نيست. موفقيت تصادفي نيست. براي موفقيت بايد برنامه، تلاش و پشت کار داشت. البته موفقيت تيم ملي به انتخاب آگاهانه کميته جوانان و کميته فني هم بر مي‌گردد که برابر همه انتقادات ايستادگي کردند.
هيچ گاه به اندازه بازي با عربستان، به پيروزي تيمم مطمئن نبودم
تيم‌ملي در نخستين بازي خود در مسابقات قهرماني آسيا – شهريور 95 – با عربستان بازي کرد و در نيمه نخست دو گل از حريف عقب افتاد اما در طول 25 سالي که مربيگري مي‌کنم، هيچ گاه به اندازه آن بازي فکر نمي‌کردم که موفق مي‌شويم. ما بين دو نيمه دو تعويض انجام داديم که شرايط عوض شد. قبل از بازي اطمينان داشتم که موفق مي‌شويم. بازيکنان و مربيان درجه يک کساني هستند که وقتي شرايط بر عليه شان است، مي توانند شرايط را عوض کنند. بازي با عربستان خيلي به ما کمک کرد و بازي را 3 بر 2 برديم. بازيکنان باور کردند که مي‌توانند به فينال بروند. در ديدار پاياني قهرماني فوتبال آسيا، در ضربات پنالتي مقابل عراق شکست خورديم که کمتر از قهرماني نبود. هدف ما قهرماني بود و به آن رسيديم. اين قهرماني باعث شد يک سال ديگر مسير پيشرفت اين تيم ادامه داشته باشد.
پنج بار تيم قهرمان آسيا را عوض کرديم
بعد از قهرماني آسيا، پنج بار تيم را بازسازي کرديم. براي ما داشتن باور ذهني بالا بسيار مهم بود. بازيکنان بايد خلق شگفتي، پيروزي و موفقيت را باور داشته باشند. جام جهاني جايي نيست که از نظر ذهني آماده نباشيد. بايد شخصيت جام جهاني داشته باشيد. به من گفتند "چرا تيم قهرمان را عوض کردي؟" نکته مهم اين بود که بازيکنان ما پيشرفت کنند. بازيکنان ما در وهله نخست استعداد هستند و تا وقتي پرورش پيدا نکنند، به جايي نمي‌رسند. بازيکنان ما خوب هستند ولي در صورتي به سطح اول فوتبال مي‌رسند که مسير موفقيت‌شان ادامه داشته باشد.
با مسجل شدن صعود به جام جهاني، شبانه جلسه گذاشتيم
در کار مربيگري چيزي به اسم تيم‌سازي وجود دارد. زماني مي‌توانيد به حضور موفق در جام جهاني اميدوار باشيد که تمام مراحل کار را مورد ارزيابي قرار بدهيد. اين موضوع درباره تغيير نفرات، شيوه بازي و رفتار بازيکنان صدق مي‌کند. در مواقع متعددي تاکتيک‌ها و بعضي مواقع نفرات را عوض کرديم. 11 نفر از 21 نفر حاضر درجام جهاني، در مسابقات قهرماني آسيا حضور نداشتند و بعد از اين مسابقات به جمع ما اضافه شدند. اين کار نشان دهنده پويا بودن و جريان داشتن انتخاب بازيکنان در تيم ملي بود. پنج بار خودم براي استعداديابي به استان‌هاي مختلف رفتم و يک استعداديابي گسترده هم از سوي کميته جوانان انجام شد و هنوز هم ادامه دارد. روزي که ويتنام را برديم و به جام جهاني رفتيم، شبانه جلسه گذاشتيم و گفتيم از الان بايد به فکر جام جهاني باشيم و شروع به استعداديابي کنيم. براي مسابقات آسيايي زمان کمي در اختيار من بود اما بعد از آن يک سال زمان داشتيم که تيم را بازسازي کنيم. خيلي ها در اين استعداديابي به ما کمک کردند و در نهايت 11 بازيکن جديد را به تيم اضافه کرديم نفرات قبلي را هم به صورت چرخشي به تمرينات دعوت مي کرديم تا عملکردشان را بسنجيم.
دلفي و نامداري از تيم ملي خط خورده بودند اما پيشرفت کردند
يونس دلفي بعد از تورنمنت مسکو که سه گل هم به ثمر رساند، از بين نفرات اصلي کنار رفت اما همچنان عملکرد او را زير نظر داشتيم. به طور مرتب با سيروس پورموسوي و بعدا با عبدالله ويسي صحبت ميکرديم و از شرايط او با خبر مي‌شديم و در نهايت سطح خودش را ارتقاع داد. وحيد نامداري، يکي از بازيکنان خوب ما در جام‌جهاني، در مسابقات قهرماني آسيا همراه ما بود اما بعد از اين مسابقات به مدت پنج، شش ماه از تيم ملي خط خورد ولي به او فرصت داديم و پيشرفت خود را به نمايش گذاشت.
فقط خودمان ازشش پيروزي متوالي تعجب نکرديم
باور قهرماني سخت نبود؛ بلکه چيزي که به باورهاي ما خدشه وارد مي‌کند، عدم توجه به مسير درست است. اگر مسير درست را برويم موفق مي‌شويم. تنها کساني که از برد مکزيک، آلمان، گينه، کاستاريکا و فرانسه تعجب نکردند، تيم خودمان بود. بازيکنان جزء به جزء کارها و تمرينات را ديدند. در شش پيروزي متوالي، عملکرد تيم‌ملي با ثبات بود. ما آمار و ارقام بسيار خوبي را از خودمان به جا گذاشتيم و نشان داديم روي برنامه پيش رفتيم و تمرکز داشتيم. اگر بازيکنان ايراني در مسير درست قرار بگيرند، موفق مي شوند.
از نگاه فرانسه، ما تيم درجه چندم بوديم اما در نگاه ما تفکر و غرور وجود داشت
قبل از اينکه گزينه فدراسيون براي هدايت تيم ملي نوجوانان باشم، با کميته فني در ارتباط بودم و هميشه مي‌گفتم اگر کاري درست باشد، شک نکنيد موفق مي‌شويم. مطمئنم تيم ملي جوانان ايران مي‌تواند به جام جهاني برود. به اعتقاد من تيم ملي اميد مستعد رفتن به المپيک است. تعدادي از کشورها بدون داشتن استعداد فوتبالي به جام جهاني مي‌آيند و موفق مي‌شوند؛ در حالي که ما خودمان استعداد هم داريم. با اعتقاد به خودمان به جام جهاني رفتيم و باور داشتيم موفق مي‌شويم. اين باور به ما کمک کرد. زماني که در کمپ اسپانيا با فرانسه رو به رو شديم، نگاه شان به ما فوتبال درجه چندم بود. در عوض در نگاه ما توام با غرور و تفکر بود و مي‌دانستيم در بازي چه کارهايي را انجام مي‌دهيم. به بازيکنان فشار نياوردم که برويد زمين و چهار گل بزنيد بلکه تاکيد کرديم که مي توانيم موفق شويم. تعريف موفقيت، گل زدن نيست. مهم ترين دليل نتيجه گيري ما، عملکردمان بود.
فلسفه کاري ما پيروزي همراه با بازي زيبا بود
فلسفه کاري ما، بازي زيبا همراه با کسب نتيجه بود. از روز اول گفتم که براي موفق شدن بايد زيبا بازي کنيم و خودمان لذت ببريم. بازيکنان تا لذت نبرند، موفق نمي‌شوند. بازي زيبا مي‌کنيد، لذت مي‌بريد، انگيزه مي‌گيرد؛ زيباتر بازي مي‌کنيد، نتيجه مي‌گيريد و براي موفقيت بعد انگيزه مي‌گيريد. اين سيکل منجر به موفقيت مي‌شود. روزي در مقايسه با فوتبال ژاپن، کره شمالي و امارات عقب بوديم اما امروز در آسيا آقايي مي‌کنيم. عراق، ژاپن و کره شمالي در آسيا حذف شدند. هند و کره شمالي تيم هاي آخر جام شدند در حالي که ما پنجم شديم. ما در نيمه نهايي قهرماني آسيا کره شمالي را در ضربات پنالتي شکست داديم اما در جام جهاني خيلي بهتر عمل کرديم. اين نشان مي‌دهد که ما موفق بوديم. موفقيت شرط دارد و بايد برنامه داشت.
به خاطر روح بازي جوانمردانه مقابل کاستاريکا با قدرت به ميدان رفتيم
به دو دليل در بازي با کاستاريکا که قبل از آن صدرنشيني ما مسجل شده بود، با ترکيب اصلي به ميدان رفتم. نخست اينکه رده سني نوجوانان جايي است که بايد بازي زيبا کنيد و خوب نتيجه بگيرد. نمي توانم خلاف فلسفه خودم کار کنم و به دنبال بازي زيبا و بردن نباشم. دليل دوم اينکه به خاطر روح بازي جوانمردانه اين کار را کرديم. فيفا روي اين موضوع تاکيد داشت. نتيجه بازي ما مي توانست در سرنوشت گينه و آلمان تاثيرگذار باشد. در کنفرانس خبري بازي سوال کردند، در بازي با کاستاريکا با چه ترکيبي به ميدان مي رويد که گفتم شک نکنيد با تمام قوا به ميدان مي رويم. البته به قادري و شريفي استراحت دادم.
مکزيک تيم بسيار قدرتمندي بود اما گل نمي زد
از بازي با کاستاريکا تا بازي با مکزيک چهار روز فرصت داشتيم و اصلا خسته نبوديم. پيروزي خفيف ايران برابر مکزيک به خاطر قدرت بالاي مکزيک بود. آن ها حريف دست و پا بسته‌اي نبودند. برخي مي‌گويند چرا توانستيم ده روز قبل از جام‌جهاني اين تيم را با چهار گل شکست دهيم اما در جام جهاني اين تيم را 2 بر يک برديم. در بازي تدارکاتي اين تيم مي توانست نيمه اول را 2 بر صفر ببرد ولي با تساوي به رختکن رفتيم. در نيمه نخست خوب دفاع کرديم. در نيمه دوم روي يک ضد حمله به گل رسيديم. بعد از گل نخست، ترفندي زديم به جاي حفظ نتيجه و وارد کردن مدافع، چهار بازيکن هجوم تيم را عوض کرديم و 10 دقيقه دو گل ديگر زديم. از چهار نفري که به صورت تعويضي وارد زمين شدند، دو نفر گل زدند و دو نفر هم پاس گل دادند. مکزيک فکر نمي‌کرد که اينطور گل بخورد.
اگر به بازي‌هاي مکزيک در مسابقات جهاني نگاه کنيد، مي‌فهميد که اين تيم استحقاق سرگروهي را داشت ولي موقعيت‌هاي خود را به گل تبديل نمي‌کردند. اين موضوع به ما کمک کرد. البته تيم ما هم موقعيت‌هاي زيادي را گل نکرد. در جام جهاني دفاع منسجم در بازي هاي ما مشهود بود. ما روي ساختار دفاعي خوب کار کرديم. تا قبل از بازي با اسپانيا تنها دو گل دريافت کرديم.
بر اساس واقعيت هاي فوتبال مان استراتژي ها را اتخاذ کرديم
عده‌اي مي‌گفتند چرا در برابر مکزيک و اسپانيا حفظ توپ نکرديم. چند درصد از فوتبال ما توان حفظ توپ دارد؟ چقدر زمين خوب در ايران داريم؟ از طرفي تيم هاي باشگاهي و تيم ملي فوتبال ما هم در امر گلزني و حفظ توپ مشکل دارند. پس براي گلزني يک راهکار را پيش بيني کرديم. با توجه به مشکل گلزني، به جاي ايجاد چهار موقعيت گل و زدن يک گل، تصميم گرفتيم هشت موقعيت گل ايجاد کنيم و دو گل بزنيم. از نظر ايجاد موقعيت گلزني، اول يا دوم شديم. برابر آلمان و گينه هم موقعيت‌هاي زيادي داشتيم. استراتژي ما در برابر مکزيک هم جواب داد. در بخش حمله از نظر گلزني سومين تيم جام شديم. بر اساس واقعيت‌هاي فوتبال‌مان استراتژي‌ها را پيش‌بيني کرديم.
به بازي هاي دوستانه به چشم فرصت نگاه کرديم
بازي‌هاي تدارکاتي قبل از جام‌جهاني در ايجاد باور موفقيت تاثيرگذار بود. ما سه بازي دوستانه با تيم‌هاي بزرگسال سايپا، پيکان و اکسين البرز انجام داديم. همين بلاها را سر هر سه تيم آورديم. به سايپا يک صفر باختيم، با پيکان مساوي کرديم و اکسين را دو بر صفر برديم. به نظرم خوب شد پيکان و سايپا را نبرديم. ما به بازي دوستانه به چشم يک فرصت نگاه مي کنيم. اگر شکست هم خورديم نااميد نشديم. بعد از بازي با فرانسه و مکزيک، در زمين بازي نکات را به بازيکنان گفتم و مهلت ندادم به رختکن برويم.
چه نشانه اي غرور در تيمم ديدند که گفتند تيم ملي مغرور نشود؟
در يک برنامه تلويزيوني مي گفتند تيم ملي و بازيکنان را غرور نگيرد؟ جواب من اين بود که شما چه نشانه اي از اين تيم ديديد که فکر مي‌کنيد بازيکنان مغرور مي‌شوند. آيا شما صحنه‌اي ديديد که بازيکنانم مغرور شوند؟ مجري به من گفت يکي از بازيکنان به جاي پاس دادن در يک صحنه شوت زد. اتفاقا اين توصيه خود من به بازيکنان است که در يک سوم حمله در بعضي از مواقع بايد خودخواه باشند. اگر لازم است خودخواهانه عمل کنيد، اين کار را انجام دهيد. اگر بازيکن نوجوانان در تشخيص پاس يا شوت اشتباه کند، گلايه کنيم؟ اينکه در طول بازي‌هاي تيم ملي نوجوانان کسي غر نمي‌زند، نشان دهنده روحيه تيمي است.
در همه بازي‌ها درصد مالکيت‌مان کمتر از رقبا بود. استراتژي ما اين بود که توپ در اختيار حريف باشد ولي آن ها را وادار به اشتباه کنيم. در اين امر خيلي موفق بوديم ولي اسپانيا مقابل ايران کم اشتباه بودند. اينطور نبود که بگوييم مدافعان چپ و راست حريف دفاع را خالي نمي‌کردند. شرايط لازم براي به اشتباه افتادن حريف فراهم نشد. در روزي که اسپانيا خيلي خوب بود، فرصت‌هاي زيادي براي گلزني نداشتيم. چون آن‌ها کم اشتباه بودند، نتوانستيم در نيمه نخست به گل برسيم اما در نيمه دوم چند اشتباه فردي داشتند که ما توانستيم موقعيت‌هايي را ايجاد کنيم.
اسپانيا کاملا بي‌اشتباه بود و نتوانستيم کاري کنيم
گل اول را خيلي زود از اسپانيا خورديم. گل دوم را هم خيلي بد خورديم. وقتي دو گل عقب افتاديم، به بازيکنان گفتم نفوذ کنند. وقتي نيمي از بازيکنان در خط حمله بودند، گل سوم را هم دريافت کرديم. معادلات تاکتيکي تيم‌مان کاملا بهم خورد. همه مهاجم‌ها را جلو آوردم و قرار شد پنج نفر از بازيکنان در خط حمله و پنج نفر در خط دفاع بمانند. اين چيزي بود که با برنامه‌هاي ما همخواني نداشت. چاره‌اي جز اين نداشتيم. يک گل زديم و يک موقعيت مسلم گلزني هم داشتيم. اگربازي پنج دقيقه بيشتر ادامه داشت، باز هم گل مي زديم.
شکست مقابل اسپانيا براي کسي مهم نبود
روح بازي جوانمردانه مي گويد هر گاه حريف بهتر از تو بود، احترام بگذار. هر چقدر انتظار داشتيم آلمان به ما احترام بگذارد، ما هم بايد به اسپانيا احترام بگذاريم. مي دانم براي کسي شکست مقابل اسپانيا مهم نبود. نه تاج، نه ساکت و نه معيني از شکست مقابل اسپانيا ناراحت نبودند. همين که سه هيچ عقب بوديم و بازيکنان تلاش و جوانمردانه بازي کردند، پرخاش نکردند، نشانه خوبي بود.
هيچ وقت حسرت نمي خورم بلکه درس مي گيرم
هيچ وقت از شکست يا هر چيزي ديگري حسرت نمي‌خورم. اخلاقم اينطور است. سعي مي‌کنم درس بگيرم. اگر از قبل خودمان را آماده کنيم، اين طور نمي‌شود. بازيکنانم آنقدر قوي شدند که بهم نريزند. در فوتبال بايد منتظر هر اتفاقي بود. همه چيز را بايد خودمان رقم بزنيم. من هميشه روي عملکرد تاکيد دارم. همان قدر که درس‌هاي پيروزي برابر آلمان مي‌تواند به ما کمک کند، شکست مقابل اسپانيا هم مي‌تواند به ما کمک کند. بعد از بردن آلمان، يک گروه آلماني،بازي اين تيم برابر ما را تحليل کردند و مشکلات را يافتند. دليل برتري ما برابر آلمان اين بود که کاملا کم اشتباه بوديم. همانطور که اسپانيا برابر ما کم اشتباه بود. آلمان بعد از باخت به ايران، توانستند تا يک چهارم نهايي بروند و با اختلاف يک گل به برزيل باختند.
کاستي هايي زيادي براي موفقيت داريم
کاستي‌هايي زيادي در فوتبال‌مان داريم. همچنان نياز به زيرساخت هاي مناسب داريم. فدراسيون تلاش مي‌کند زمين شماره دو را آماده کند چرا که زمين شماره يک چمن هموار ندارد. قبل از جام‌جهاني سعي مي‌کرديم، بازي مالکانه انجام دهيم اما از آنجايي که بايد در زمين شماره يک بازي کنيم، امکان بازي ماکلانه وجود ندارد. تا زماني که زير ساخت مناسب وجود نداشته باشد نمي‌توان منتظر ارتقاع تيم باشيم. تورنمنت چين، روسيه و اسپانيا خيلي کمک کرد ولي مطمئن باشيد بازي‌هاي دوستانه ما از اکثر تيم‌ها کمتر بود. اگر بازي‌هاي دوستانه بيناللمي بيشتري انجام مي‌داديم مقابل اسپانيا هم کم نمي آورديم. تا قبل از بازي با گينه، تجربه بازي با تيم هاي آفريقايي را نداشتيم. به نظرم هنوز از رده نونهالان بايد کار کنيم. همچنان اعتقاد دارم در پرورش استعداد مشکل داريم نه اينکه نتوانيم استعدادها را پيدا کنيم. از طرفي همه فکر مي کنند، پرورش استعدادها کار تيم ملي است.
بازيکن تيم ملي در خانه تمرين مي کند
مگر کشور ما 25 استعداد فوتبالي دارد؟ اين همه بازيکن در سطح باشگاه ها وجود دارد. چقدر آکادمي مناسب در کشور داريم؟ بازيکنان ما به صورت مستمر تحت پرورش نيستند. بازيکني مثل اللهيار صيادمنش تحت قرارداد جايي نيست و در خانه تمرين مي کند. در حالي که بازيکنان تيم ملي اسپانيا در بارسلونا، رئال و والنسيا تمرين مي کنند. کاستي هاي ما بايد برطرف شود. مي توانيم بهتر از اين کار کنيم.
دو سال بعد مي‌توانيم قهرمان جهان شويم
جام جهاني 2019، احتملا در رواندا برگزار مي شود. کارمان براي جام جهاني آينده سخت‌تر است. اين موضوع را به مسئولان هم گفتم. سطح توقعات جامعه و حتي مسئولان بالا رفته است. الان رفتن به يک چهارم نهايي را موفقيت بزرگي مي‌دانند ولي براي دو سال بعد بايد رده بهتري را کسب کنيم. ما بايد براي قهرماني تلاش کنيم که دور از دسترس نيست. سال گذشته بعد از مسابقات قهرماني آسيا گفتم "شک نکنيد اگر برنامه‌ها اجرا شود، اين تيم شگفتي‌ساز مي‌شود. برنامه‌هاي من در حد بضاعت خودمان است نه بيشتر. من آدم غير منطقي و رويا پرداز نيستم. قهرماني جهان دور از دسترس نيست. وقتي اين تيم مي‌تواند در مدت زمان کوتاهي تا اين مرحله برود، نسل بعدي مي‌توانند قهرمان جهان شوند. اگر مي‌خواهيم جايگاه بهتري را کسب کنيم، بايد بهتر بازي کنيم.
بازيکنانم زماني که اردو نداشتيم، برنامه روزانه خود را مي فرستادند
سبک کاري من به اين شکل است که بازيکنانم در زماني که در اردو نيستند، برنامه روزانه خود را براي من مي فرستند. هر شب برنامه 60، 70 بازيکن تيم ملي زير 16 و زير 17 سال را بررسي مي‌کردم. براي اين کار ساعتي را مي‌گذاشتم اما ارزشمند بود. وقتي اين کار را بکنيم، بچه ها عادت به داشتن برنامه مي‌کنند. در طول اين مدت اردويي براي تيم ملي زير 16 سال نداشتيم. ان‌شاء‌الله فدراسيون هر وقت تشخيص بدهد، کار را شروع مي‌کنيم. اگر من باشم يا نباشم، بايد براي قهرماني هدف گذاري کنيم. چه در سطح ليگ برتر و چه در سطح ملي، بايد به فوتبال آکادميک رو بياوريم.
تيم ملي نوجوانان لذت فوتبال را به مردم هديه کرد
فوتبال آکادميک هم تعريف ساده‌اي دارد. اسپانيا وقتي ما را سه هيچ مي‌برد، بازيکنانش محصول بارسلونا، رئال، سويا و والنسيا هستند. کسي نمي‌گويد اين بازيکن از محله بارسلون است. آکادمي توجه به علم و برنامه است. فوتبال ما بايد به علم احترام بگذارد. ما به فوتبال علمي نياز داريم. مگر مي‌شود کسي کار کند و پيشرفت نکند؟ دنيا بارها راه‌هاي موفق را نشان داده است. ما نبايد آزمون و خطا کنيم. تيمملي نوجوانان الگوي مناسبي براي هر تيمي است. اين تيم در مسير خود عملکرد موفقي را داشته است. اين تيم لذت فوتبال را به مردمي داد که با لذت فوتبال بيگانه بودند. چون يا اسير نتيجه بودند يا اگر نتيجه مي گرفتيم با شک و ترديد بود.
خبرنگاران هندي ميگفتند چرا نمي‌خندي و خوشحالي نمي‌کني؟
در جام جهاني، يک خبرنگاران هندي به من گفتند "چرا لبخند نميزني و آرام کنار زمين نظاره‌گر بازي هستي؟" به آن‌ها گفتم ما به اندازه کافي از حرکات هيجاني لطمه خورديم. بازيکنانم مي‌دانند کنار زمين کسي حضور دارد که با بردشان هوا نمي‌رود و با باختشان زمين نميخورد. همين آرامش به بازيکنان متتقل مي‌شود. من هم احساس دارم؛ گفتم بايد اردوي ما بياييد تا ببيند آنجا شوخي مي‌کنم يا نه. من در طول جلسات فني هر 10 دقيقه يک بار شوخي مي‌کنم. قرار نيست ديکتاتور باشم. با همين رفتارها بازيکنان قلبشان بازي مي‌کردند. نمي‌توان احساس بدي را به آن‌ها منتقل کرد.
به اندازه کافي روزهاي بدي داشتيم؛ اميدوارم موفقيت ها مقطعي نباشد
خيلي کامل صحبت کرديم. هميشه صحبت‌هايم با آرزو تمام مي‌شود. هيچ چيز به اندازه اميدواري ايجاد انگيزه نمي‌کند. براي پيشرفت کردن و جلو رفتن بايد نگاه رو به جلو داشته باشيم. خدا چشم ما را جلوي سرمان قرار داد تا جلو برويم. اگر متوقف شديم، نمي‌توانيم اميد به آينده و پيشرفت داشته باشيم. اميدوارم روزهاي خوبي داشته باشيم. وقتي مردم اعضاي تيم ملي را مي‌بينند به زبان عاميانه مي‌گويند "با تيم حال کرديم و لذت برديم"، " دمتان گرم خيلي حال داد." همه اين جملات نشان دهنده اين است که روزهاي خوبي داشتيم. اين روزهاي خوب نبايد مقطعي باشد. به اندازه کافي روزهاي بد داشتيم.
از رسانه ها و شما تشکر کنم. شما جزو رسانه‌هايي بوديد که هميشه به تيم ملي و فوتبال پايه توجه کرديد. روزهايي که مسابقه آنچناني نداشتيم کنار ما بوديد. به ساکت، تاج، معيني و محصص گفتم که نگاه‌شان توام با توجه و احترام به فوتبال پايه است. اگر توجه شود، خيلي کمبود ها خودنمايي مي‌کند و متوجه کاستي‌ها مي‌شويم. خيلي از امکانات باشد و توجه احترام نباشد.
گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: مرتضي يعقوبي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۸۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته فوتسال مقصر بازی‌های ضعیف تیم ملی است

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ایران در دیدار نهایی رقابت‌ها جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا روز یکشنبه ساعت ۱۴:۳۰ به مصاف میزبان مسابقات یعنی تیم ملی تایلند خواهد رفت. فوتسالیست‌های ایرانی در حالی به دیدار نهایی صعود کردند که در بازی نیمه نهایی برابر ازبکستان با مشکل مواجه شدند و پس تساوی در وقت‌های قانونی و اضافه، در ضربات پنالتی به برتری رسیدند. مسأله‌ای که موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتسال شد.

ناصر صالح کارشناس فوتسال و مدرس AFC در گفت و گو با خبرنگار مهر به بررسی شرایط تیم ملی در این بازی‌ها پرداخت و گفت: بازی تیم ملی فوتسال ایران برابر ازبکستان متفاوت از همه بازی‌ها شد و فکر می‌کنم بازیکنان ما بیش از حد استرس داشتند که همین استرس موجب شد مشکلات زیادی در این بازی به وجود بیاید. تا زمانی که تیم ما به بازی‌های گروهی اعتقاد نداشته باشد کار ما سخت می‌شود به خصوص آنکه تیم ملی فوتسال تایلند در حضور تماشاگرانش برابر ما بازی خواهد کرد.

باید به دنبال کارهای تیمی باشیم

وی ادامه داد: به نظرم بازیکنان تیم ما توانایی‌های بسیار زیادی دارد اما متأسفانه در دیدار دیروز به دنبال کارهای انفرادی بودیم. کارهای انفرادی در صورتی با ارزش است که در ۱۰ متر زمین حریف برای رسیدن به گل انجام بشود. اینکه بخواهیم مهارت‌های فردی را از زمین خودی آغاز کنیم کار سخت می‌شود و تیم‌های دیگر هم فضاها را مسدود می‌کنند و دیروز همین اتفاق افتاد. در دیدار دیروز همان اتفاقی رخ داد که در دیدار نهایی دوره قبل مسابقات برابر ژاپن رخ داده بود و بازیکنان ما به هیچ وجه خوب بازی نکردند.

مقصر اصلی بازی‌های بد تیم ملی کمیته فوتسال است

این کارشناس فوتسال گفت: مسبب اصلی همه این بد بازی کردن بازیکن‌های ما فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال است چرا که بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم ما در نظر نگرفتند. بازی در تورنمنت کافا نمی‌تواند تیم ما را تحت فشار قرار دهد. بازی‌های تدارکاتی ما با تیم‌های ضعیف بود و مادامی که با تیم‌های ضعیف بازی کنیم ضعف تیم مشخص نمی‌شود. تیم‌هایی مثل برزیل، آرژانتین و پرتغال تیم‌های خوب جهان هستند و باید با این تیم‌ها بازی تدارکاتی برگزار کنیم. متأسفانه فدراسیون فوتبال بازی‌های تدارکاتی خوبی را برگزار نمی‌کند و فکر می‌کند که ایران باید همیشه قهرمان شود. در حالی که این‌طور نیست و کشورهای دیگر هم کار می‌کنند و زحمت می کشند.

وی ادامه داد: متأسفانه فدراسیون در آماده سازی تیم ملی کوتاهی کرد. آماده کردن تیم به این معنی نیست که تیم را به جام کافا یا تورنمنت ویتنام بفرستند. ۲ بازی تدارکاتی هم با روسیه در ایران انجام دادیم که بازی اول را بردیم اما در بازی دوم ۶ گل دریافت کردیم. در تورنمنت ویتنام فقط مراکش تیم خوبی بود که او هم تیم ما را شکست داد. دو تیم دیگر تیم‌های ضعیفی بودند که برابر مراکش بازی را واگذار کردیم.

فدراسیون باید بازی‌های تدارکاتی خوبی را فراهم کند

ناصر صالح گفت: لازمه داشتن یک تیم خوب برگزاری بازی‌های تدارکاتی خوب با تیم‌های قدرتمند است که ضعف‌های تیم نشان داده شود و مربیان برای برطرف کردن این ضعف‌ها تلاش کنند. نه مربیان و نه بازیکنان در این امر مقصر نیستند و مقصر اصلی فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال و شخص آقای احسان اصولی است که نتوانستند بازی‌های تدارکاتی خوبی فراهم کنند. دیدار با ازبکستان هم نتیجه همین کم کاری‌ها بود و وقتی با تیمی موجه می‌شویم که برابر ما سخت کار می‌کند نمی‌دانیم باید چه کنیم و صرفاً به مهارت‌های فردی بازیکنان اتکا می‌کنیم.

وی افزود: همه تیم‌ها در آسیا زحمت می کشند. برای نمونه تیم‌هایی مثل تاجیکستان و افغانستان بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام می‌دهند. آقای مرتضایی در تیم افغانستان تأثیر خیلی خوبی داشت. من ۴ دوره در افغانستان تدریس کرده‌ام و شناخت خوبی از مربیان این تیم دارم و بسیاری از آنها از شاگردان من بوده‌اند. آقای مجید مرتضایی یک مربی فهمیده و خوب است و نشان داده است که لیاقت حضور در این تیم را دارد و اگر بتواند در دیدار با قرقیزستان تاکتیک خود را به تیم حریف تحمیل کند به موفقیت خواهد رسید.

شمسایی با جسارت خود بازیکنان جوان را به تیم ملی دعوت کرد

این مدرس AFC در خصوص حضور بازیکنان جوان در تیم ملی فوتسال گفت: کار تغییر نسل باید از ۱۰ سال قبل و قدم به قدم انجام می‌شد. وحید شمسایی این جسارت را داشت که این کار را انجام دهد. این تیم با بازی‌های تدارکاتی خوب می‌تواند در جام جهانی نتایج خوبی بگیرد. بازیکنان جوانی هم که به تیم اضافه شده‌اند بازیکن‌های خوبی هستند و باید برای آنها کار کرد و زحمت کشید که به موفقیت برسند.

وی ادامه داد: تیم تایلند نسبت به حریف خود بهتر بازی می‌کرد. بازی فوتسال بازی لحظه‌ها است و اگر یک لحظه اشتباه صورت بگیرد کار سخت می‌شود. فکر می‌کنم بازیکنان ما در صورتی که با صبر و حوصله کارهای تیمی را انجام دهند موفق خواهند بود. برای بازیکنان تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که قهرمان شوند.

کد خبر 6089625

دیگر خبرها

  • بسکتبال بالا و پایین دارد، اما برد خوبی داشتیم
  • عنایتی: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است
  • انتظارات بازیکنان تیم ملی فوتسال ایران برای حضور در جام جهانی
  • علی اصغر حسن زاده: تفکر ما سورپرایز کردن تیم ها در جام جهانی است!
  • حسن‌زاده، کاپیتان تیم ملی فوتسال: می‌خواهیم در جام جهانی تیم‌ها را سورپرایز کنیم
  • حسن‌زاده: می‌خواهیم در جام جهانی تیم‌ها را سورپرایز کنیم
  • حسن زاده: قهرمانی برای مردم است/ تایلند تیم خوبی بود
  • افغانستان راهی جام‌جهانی شد/ شاگردان مرتضایی شگفتی‌ساز شدند
  • کمیته فوتسال مقصر بازی‌های ضعیف تیم ملی است
  • کاپیتان تیم ملی فوتسال: تمرکز، فقط تمرکز!