Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - پژوهشگر ارشد مسائل منطقه اي، سفر محمد جواد ظريف به تاجيکستان را نقطه عطفي در روابط تهران - دوشنبه عنوان کرد و گفت: روابط ايران و تاجيکستان از چنان ريشه ها و زمينه هاي عميقي برخوردار است که بازيگران ثالث نمي توانند براي واگرايي دو کشور اقدامي کنند.

فرزاد رمضاني بونش روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا افزود: روابط ايران و تاجيکستان گذشته از پيوندهاي گوناگون فرهنگي، زباني، تاريخي و تمدني بويژه بعد از استقلال تاجيکستان روابط بسيار گرم و به سمت روابط راهبردي در حال حرکت بود اما بروز برخي چالش هاي اقتصادي، سياسي، امنيتي و نوع نگاه مختلف تهران و دوشنبه به برخي مسائل موجب شد در چند سال گذشته روابط دو طرف با فراز و نشيب هايي همراه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي خاطرنشان کرد: با اين حال مي توان نقطه عطف چالش در مناسبات دو طرف را در نگاه به نهضت اسلامي تاجيکستان ذکر کرد.
پژوهشگر ارشد مسائل منطقه اي ادامه داد: به نظر مي رسد نوع نگاه دو طرف به جايگاه نهضت اسلامي تاجيکستان روند روابط دو طرف را با چالش هايي مواجه کرده است، دوشنبه در يکي دو سال اخير اصرار داشته که نهضت اسلامي به عنوان يک جريان تندرو شناسايي شود اما نگاه تهران به اين نهضت به عنوان کسي که ميانجي گر و از عاملان اصلي فرايند صلح تاجيکستان بوده با نگاه دوشنبه متفاوت است.
رمضاني اضافه کرد: همين امر دامنه انتقادات و خواسته هاي دوشنبه از تهران را در يک سال اخير بيشتر کرده و حتي در مقاطعي برخي رسانه ها و برخي مقامات امنيتي و سياسي تاجيکستان تهران را به نوعي دخالت در مسائل تاجيکستان در زمان جنگ داخلي متهم کردند.
پژوهشگر مسائل منطقه اي با بيان اينکه در سال هاي اخير ايران از مجموعه شرکاي اصلي تجاري تاجيکستان بيرون آمده اظهار کرد: علاوه بر اينکه روابط اقتصادي دو طرف در اين سالها با چالش هاي بيشتري روبرو شده، در ساير حوزه ها هم شاهد بسته شدن برخي نهادهاي ايراني در تاجيکستان، اعمال سختگيري بيشتر براي فعاليت هاي بازرگانان و شهروندان ايراني بوده ايم به طوري که اين اقدامات روابط را کاهش داده است.
رمضاني ادامه داد: در کنار اينها نقش بازيگران خارجي را هم مي توان در کاهش روابط تهران و دوشنبه مد نظر قرار داد. در دو سال گذشته تاجيکستان با اعلام سياست درهاي باز نشان داده به دنبال جلب سرمايه خارجي است و رويکردهايي به سمت نهادهاي مختلف اقتصادي و سياسي منطقه اي انجام داده است.
وي يادآور شد: برخي مخالفت هاي آشکار و پنهان تاجيکستان با عضويت کامل ايران در شانگهاي و تداوم برخي اظهارات و سخنان ضد ايراني در رسانه هاي تاجيکستان يک سال اخير بيانگر سردي روابط تهران و دوشنبه در سال هاي اخير بوده است.
رمضاني افزود: سفري که آقاي دکتر ظريف در شرايط کنوني مي تواند نقطه عطفي در روابط دو کشور باشد و چالش هاي اقتصادي، سياسي، ژئوپلتيکي و ديپلماتيک تهران و دوشنبه را حل کند.
به گفته اين پژوهشگر مسائل منطقه، بسترهاي روابط سياسي ديپلماتيک فرهنگي و اقتصادي و ژئوپلتيکي ايران و تاجيکستان به اندازه اي عميق و گسترده است که برخي تحليلگران و کارشناسان به درستي ايران و تاجيکستان را «يک ملت در قالب دو دولت » مي دانند، دو طرف مي توانند با گذر از چالش هاي پيش رو به سمت افزايش روابط در جهات مختلف گام بردارند.
وي با اشاره به تنگناهاي اقتصادي پيش روي تاجيکستان گفت: در وضعيت کنوني اقتصاد تاجکستان با توجه به کاهش درآمدهاي نيروهاي کار از روسيه متاثر است و اين کشور تلاش مي کند اين مشکلات را از طريق همکاري و گسترش مناسبات با کشورهاي ثروتمند عربي و اعزام کارگر به اين کشورها حل کند.
رمضاني با اشاره به سابقه جمهوري اسلامي ايران در ميانجي گري بحران و جنگ داخلي تاجيکستان در سال هاي گذشته اظهار داشت: اگر دو طرف بخواهند ايران باز هم مي تواند براي کاهش تنش و مشکلات بين دولت و نهضت اسلامي در تاجيکستان ورود کند کما اينکه از نگاه بسياري از روشنفکران مقامات حزبي و سياسي تاجيکستان، جمهوري اسلامي از مهمترين عناصر جلوگيري از روند واگرايي در تاجيکستان به شمار مي آيد و در آن مقطع کمک گسترده اي به روند صلح در اين کشور کرده است.
وي با اشاره به حضور گسترده تاجيک ها در صفوف گروه تروريستي داعش اظهار کرد: با شکست هاي داعش در سوريه و عراق و تنگناهايي که اين گروه تروريستي با آن مواجه است، بحث بازگشت اين نيروها به کشورهاي خود قوت گرفته و در اين شرايط نحوه مواجهه به اين نيروهاي رزم ديده هم از مهمترين مسائلي است که دو طرف مي توانند با يکديگر همکاري کنند
به گفته وي با توجه به شناختي که جمهوري اسلامي ايران از روند مبارزه با داعش در سوريه و عراق دارد، دو طرف مي توانند همکاري هاي امنيتي خود را در اين مسئله مد نظر قرار دهند تا مانع از افزايش نا امني در منطقه شود. در هر صورت سفر وزير امور خارجه به تاجيکستان اين سفرمي تواند نقطه عطفي باشد در حل و فصل چالشهاي روابط تهران دوشنبه در ابعاد مختلف سياسي اقتصادي و امنيتي و روابط دو طرف به سمت عادي شدن و توسعه حرکت کند.
رمضاني تصريح کرد: با توجه به ظرفيت هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي موجود براي افزايش مناسبات تهران - دوشنبه به نظر نمي رسد بازيگراني مثل عربستان بتوانند براي تعميق واگرايي بين دو طرف کاري انجام دهند.
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران روز چهارشنبه در سفر تاجيکستان با با امامعلي رحمانف رييس جمهوري اين کشور ديدار و گفت وگو کرد.
سيام **2021 ** گفت وگو: داود مرادپور * انتشار: اميد غياثوند
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است

نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا،‌ محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقای مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟