Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- ميدل ايست آي به نقل منابعي در رياض، دامنه سرکوب هاي اخير عليه مقامات، شاهزاده ها و سران تجاري در عربستان را بسيار وسيع تر از ادعاي مقامات سعودي دانست و نوشت شماري از اين شخصيت ها، به علت شدت جراحات ناشي از بدرفتاري هنگام بازداشت يا بازجويي به بيمارستان منتقل شدند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، پايگاه اينترنتي ميدل ايست آي در گزارشي به قلم ديويد هرست نوشت: برخي از شخصيت هاي بلندپايه اي که در پاکسازي شنبه در عربستان بازداشت شدند،‌ هنگام دستگيري يا در بازجويي ها به قدري شديد مورد ضرب و جرح، و شکنجه قرار گرفتند که لازم شد براي درمان به بيمارستان منتقل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منابع دادگاه سلطنتي عربستان همچنين به ميدل ايست آي اعلام کردند دامنه اين اقدامات سرکوبکرانه که هر روز با بازداشت افراد جديدي همراه است، بسيار وسيع تر از آن است که مقامات سعودي اذعان کرده اند، به طوري که تاکنون بيش از 500 تن بازداشت، و دو برابر اين تعداد هم بازجويي شده اند.
اعضاي خاندان حاکم، وزيران، و غول هاي تجاري عربستان، در موج ناگهاني دستگيري ها به دستور محمد بن سلمان، وليعهد اين کشور و به بهانه تلاش براي مبارزه با فساد مالي، دستگير شدند.
با برخي از شخصيت هاي بلندپايه اي که دستگير شدند، با خشونت شديد رفتار شد، به طوري که استفاده از روش هاي شکنجه قديمي باعث ايجاد جراحت هاي عميق روي بدنشان شد. روي صورت آنها هيچ جراحتي ديده نمي شود، در نتيجه اگر در ملاء‌ عام ظاهر شوند، در ظاهر، اثري از رفتار خشونت آميز با آنها ديده نمي شود.
برخي از بازداشت شدگان شکنجه شدند تا جزئيات مربوط به حساب هاي بانکي شان را فاش کنند. ميدل ايست آي براي ناشناس ماندن منابع خود، قادر به گزارش جزئيات دقيق درباره نوع رفتار با بازداشت شدگان نيست.
اين پاکسازي که در پي بازداشت روحانيان مسلمان، نويسندگان، کارشناسان اقتصادي و شخصيت هاي دولتي صورت گرفته، باعث بروز وحشت در رياض، به ويژه در ميان افراد نزديک به رژيم ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان شده است. ملک عبدالله سال 2015 درگذشت و قدرت از وي به برادر ناتني اش، ملک سلمان واگذار شد.
بسياري نگرانند هدف اوليه اين سرکوب ها، تلاش محمد بن سلمان براي از ميدان به در کردن همه رقبايش در داخل و خارج از آل سعود، پيش از آن باشد که به جاي پدر 81 ساله اش بر تخت پادشاهي بنشيند.
چهارشنبه شب، هفت شاهزاده از هتل ريتز کارلتون در رياض -که از شنبه در آنجا نگه داشته شده بودند- آزاد شدند. به گفته منابع، اعضاي بلندپايه خاندان حاکم به کاخ پادشاه منتقل شده اند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، دارايي هاي محمد بن نايف، پسرعموي وليعهد، که همچنان در بازداشت خانگي است، مسدود شده است. پسران سلطان بن عبدالعزير نيز دستگير، و اموالشان مسدود شده است.
يکي از معروف ترين شخصيت هايي که دستگير شده است، شاهزاده بندر بن سلطان، سفير سابق عربستان در واشنگتن، و فرد مورد اعتماد جرج دبليو بوش، رئيس جمهور سابق آمريکاست.
معلوم نيست چه بر سر وي آمده است، اما به گفته مقامات سعودي، يکي از پرونده هاي فساد مالي که در دست بررسي است، توافق تسليحاتي اليمامه است که بندر بن سلطان در آن مشارکت داشت.
بندر بن سلطان با بخشي از پورسانتي که از توافق تسليحاتي اليمامه دريافت کرد، روستايي را در منطقه زيباي کاتسولدز در مرکز انگليس، و يک زمين ورزشي به وسعت دو هزار جريب را خريداري کرد. - ارزش اين قرارداد، 43 ميليارد پوند (56 ميليارد و 500 ميليون دلار)، و براي فروش جنگنده هاي شرکت بي اي اي انگليس به عربستان بود.
ادعا مي شود بالغ بر 30 ميليون دلار به حساب بندر بن سلطان در «ريگز بانک» واشنگتن واريز شده است، و اين امر منجر به تحقيقات درباره فساد مالي در آمريکا و اروپا شد، هر چند که اين پرونده سال 2006 پس از مدخله توني بلر، نخست وزير انگليس در اين کشور کنار گذاشته شد.
از ديگر افرادي که بازداشت شده اند، ريم، دختر الوليد بن طلال است. وي تنها زني است که هدف پاکسازي هاي اخير قرار گرفته است.
مسدود شدن حساب هاي بانکي
محمد بن سلمان براي جلوگيري از فرار ديگران، دستور مسدود کردن همه حساب هاي بانکي شخصي را داده است. منابع در رياض در گفتگو با ميدل ايست آي اعلام کردند تعداد حساب هاي بانکي مسدود شده و افرادي که ممنوع السفر شده اند، چندين برابر افرادي است که دستگير شده اند.
هيچ کسي انتظار سرکوبي با اين دامنه وسيع عليه شاهزاده هايي را نداشت که از چنين سمت هاي بلندپايه اي در آل سعود برخوردارند. به همين دليل است که بسياري از افرادي که بازداشت شده اند، غافلگير شدند و فرصتي براي فرار نداشتند.
پاکسازي ديگر اعضاي خاندان سلطنتي در تاريخ معاصر عربستان بي سابقه است. وحدت خانوادگي، که ثبات رژيم را از زمان تاسيس آن تضمين کرده بود، از بين رفته است.
تازه ترين رويداد مشابه با اين دامنه وسيع در عربستان، سرنگوني ملک سعود به دست برادرش، شاهزاده فيصل در سال 1964 بود. در آن ماجرا، شاهزاده فيصل به گارد ملي دستور داد کاخ پادشاه را محاصره کنند، اما هرگز به پادشاه بي حرمتي نشد و يا با وي بدرفتاري نشد.
وي با احترام از قدرت کنار گذاشته شد، و همه مقامات بلندپايه، از جمله خود فيصل در فرودگاه وي را بدرقه کردند.
محمد بن سلمان قبل از آنکه وليعهد شود، اين قول را داده بود که: «به شما اطمينان مي دهم که هيچ کسي از پرونده فساد مالي در امان نخواهد بود، خواه شاهزاده باشد، خواه وزير.»
اما در حال حاضر، پسران هر چهار شخصيت کليدي آل سعود که ارکان اين خاندان در چهار دهه گذشته بوده اند، هدف قرار گرفته اند. آنها پسران ملک فهد بن عبدالعزير، ملک عبدالله، شاهزاده سلطان، و شاهزاده نايف هستند.
اقدام اخير محمد بن سلمان مظهر حمله بي سابقه به جايگاه و ثروت ارکان آل سعود، از جمله سه تن از برجسته ترين شخصيت هاي قبيله سديري است.
ملک سلمان يکي از هفت برادر سديري است. سديري قبيله اي است که در 40 سال گذشته بر عربستان سلطه داشته اند. ديگر برادر باقي مانده از هفت برادر سديري، احمد بن عبدالعزيز است که به حاشيه رانده شده است.
سلمان تنها به اين دليل تاج و تخت را به دست آورد که دو تن از چهار برادر وي، يعني سلطان و نايف، زماني که وليعهد بودند درگذشتند.
همانطور که ميدل ايست آي در گزارش قبلي خود اعلام کرد، ملک عبدالله پيش از آن که بتواند حکم خارج کردن سلمان از ميان نامزدهاي جانشيني خود را امضا و منتشر کند، درگذشت.
تحقير علني
در فرهنگ بدوي، حمله به پسرعموها هرگز فراموش يا بخشوده نخواهد شد. تحقير علني (شاهزاده هاي سعودي) و مسدود کردن دارايي هايشان، به منزله بي حرمتي به آنها قلمداد مي شود که ديگر اعضاي خاندان خود را موظف مي دانند بابت آن انتقام بگيرند.
حمله وليعهد به شخصيت هاي برجسته تجاري نيز به همان اندازه با خطر همراه است.
يکي از کساني که شنبه بازداشت شد، بکر بن لادن، رئيس بزرگترين شرکت ساختماني عربستان است. وي دهه هاست که از طريق سلسله پيمانکاران فرعي که به طور مستقيم به آنها دستمزد مي داد، بزرگترين برنامه هاي ساختماني را مديريت و اجرا کرده است.
بکر بن لادن به قدري ثروتمند بود که مي توانست هزينه ها را پيش از آنکه مجبور شود به مقامات دولتي براي کار اوليه و قراردادي که با آن موافقت کرده بودند، رشوه بدهد، بپردازد.
وقتي شما فرد يا شرکتي را حذف کنيد که در راس يک هرم پيمانکاري فرعي است، هيچ يک از کساني که براي اين شرکت يا آن فرد کار مي کنند، حقوق دريافت نخواهند کرد، و بدين ترتيب کل آن صنعت ساختماني دچار اضمحلال خواهد شد. اين امر در مورد شرکت «سعودي اوگِر» نيز رخ داد؛ شرکت متعلق به سعد حريري، نخست وزير سابق لبنان که سي و يکم ژوئيه اعلام ورشکستگي کرد.
برخي از وزيران محمد بن سلمان نيز در اين پاکسازي دستگير شدند، از جمله عادل فقيه، وزير سابق برنامه ريزي و اقتصاد که در راس طرح بلندپروازانه خصوصي سازي محمد بن سلمان موسوم به «چشم انداز 2030 » قرار داشت.
وي در اعلام طرح احداث شهري عظيم در سواحل درياي احمر با کمک 500 ميليارد دلاري دولت نقشي کليدي داشت.
فقيه، که شهردار سابق جده است، چهارم نوامبر دستگير شد. عادل الطريفي، وزير اطلاعات وليعهد نيز به همين سرنوشت دچار شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۳۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی

یک شرکت ژاپنی به نام Astroscale سیستمی را برای تصویربرداری از زباله‌های فضایی توسعه داده است. این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه حرکت زباله‌ها را درک کنند و راه‌هایی برای پاکسازی آنها از مدار زمین بیابند. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، زباله‌های فضایی شامل قطعات کوچک و بزرگی از تجهیزات دست‌ساز بشر است که در مدار زمین رها شده‌اند. این زباله‌ها می‌توانند با سرعت‌های باورنکردنی حرکت کنند و به ماهواره‌ها و فضاپیماها آسیب برسانند.

زباله‌های فضایی شامل ماهواره‌های شکسته، قطعات موشک‌های دورانداخته شده و سایر قطعات کوچک و  بزرگ فلزی است که اغلب سرعت زیادی در اطراف سیاره ما دارند. این زباله‌های فضایی، ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه فضایی چین را تهدید می‌کنند و حتی برای ساکنان زمین نیز خطرناک است چراکه اخیراً شاهد فرود آمدن یک زباله فضایی بر سر یکی از ساکنان خانه‌ای در ایالات متحده بودیم.

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

یک شرکت ژاپنی به نام Astroscale سیستمی را برای تصویربرداری از زباله‌های فضایی توسعه داده است. این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه حرکت زباله‌ها را درک کنند و راه‌هایی برای پاکسازی آنها از مدار زمین بیابند.

ماهواره Astroscale's Active Debris Removal by Astroscale-Japan (ADRAS-J) تصویر بالا را از مرحله بالایی یک موشک دور انداخته شده از فاصله چند صد متری گرفته است. ایده سیستم ADRAS-J بازرسی قطعات زباله و گرفتن عکس از آنها برای تعیین حرکات و وضعیت آنها است تا به درک چگونگی حرکت زباله برای عملیات حذف آتی کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • پاکسازی ریه با سیگار کشیدن!
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • عددی بی‌سابقه برای الهلال در لیگ حرفه‌ای
  • محمد مهاجری: آقای نصیری! انتقادهایتان روی چشم؛ اما شاهزاده شویی چرا؟
  • تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو