Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز جمعه 19 آبان در خطبه‌های نمازجمعه قیدار به ادامه ریشه‌ها و علل بی‌تفاوتی در خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره و اظهار کرد: يكی ديگر از ريشه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‎ و علل بی‌تفاوتی در نتیجه ترک امر به معروف و نه از منکر و مسئوليت‌ناپذيری،‌‌‌‌‌‌‎‎ ترس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌‌‌‌‌‌‌‎ گاهی مشاهده منكرات برای فرد ناخوشايند است و نمی‌خواهد بی‌تفاوت باشد ولی ترس كه جنبه روحی دارد مانع از انجام این واجب می‌شود.‌‌‌‌‌‌‌‎

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه ترس اقسامی دارد، تصریح کرد: از جمله انواع ترس، ترس از جان است، گاهی فرد چون می‌‌‌‌‌‌‎ترسد آسيبی به جان خود يا بستگانش برسد اين امر مهم را ترک می‌‌‌‌‌‌‎كند يا نسبت به آن بی‌‌‌‌‌‌‌‎تفاوت‌‌‌‌‌‌‌‎ می‌‌‌‌‌‌‎شود. گاهی افراد برای حفظ اموال خود ‌‌‌اين امر مهم را ترک می‌‌‌‌‌‌‎كنند يا نسبت به آن بی‌‌‌‌‌‌‌‎توجه‌‌‌‌‌‌‌‎ می‌‌‌‌‌‌‎شوند زيرا احتمال می‌‌‌‌‌‌‎دهند افرادی با آنان مقابله و دشمني كنند و به آنها ضرر مالی برسانند و یا منافع مالي خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به فرمایشی از امام باقر (ع) گفت: این امام همام می‌فرمایند: «در آخرالزمان از قومی تبعيت خواهد شد كه گروهی از آنها رياكار هستند و به عبادت و زهد می‌‌‌‌‌‌‎پردازند. تازه‌كارانی سفيه هستند كه امربه‌معروف‌‌‌‌‌‌‌‎ و نهی ‌ازمنكر‌‌‌‌‌‌‌‎ نمی‌‌‌‌‌‌‎كنند مگر وقتي كه از ضرر و خطر ايمن باشند؛ [برای فرار از تكليف] به دنبال بهانه و راه گريز می‌‌‌‌‌‌‎گردند، از لغزش و اعمال بد دانشمندان پيروی می‌‌‌‌‌‌‎كنند، به نماز و روزه و هرچه كه برايشان ضرر مالی و جانی نداشته باشد، رو می‌كنند،‌‌‌‌‌‌‌‎ و اگر هم نماز برايشان ضرر مادی داشته باشد،‌‌‌‌‌‌ آن را ترک می‌‌‌‌‌‌‎كنند؛ كما اينكه برترين و ارزشمندترين واجبات (امربه‌معروف‌‌‌‌‌‌‌‎ و نهي‌ازمنكر) را رها كرده اند».

امام جمعه قیدار تاکید کرد: گاهی هم به خاطر ترس از آبرو امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کنند اگر چه در اسلام به حفظ آبرو توجه خاصی شده است.‌‌‌‌‌‌‌‎ افراد نه تنها در حفظ آبروی خود بلكه بايد در حفظ آبروی ديگران تلاش كنند؛‌‌‌‌‌‌‌ اما اين مساله نبايد مانع امر و نهی الهی شود و افراد را بی‌تفاوت و بی‌مسئوليت كند.

وی افزود: يكی ديگر از عوامل بی‌تفاوتی افراد ترس از سرزنش‌ ديگران است.‌‌‌‌‌‌‌‎ گاهی فرد احساس می‌‌‌‌‌‌‎كند با تذكر دادن‎، به افراد،‌‌‌‌‌‌‌‎ دوستان و خويشان مورد ملامت و سرزنش قرار می‌‌‌‌‌‌‎گيرد به همين دليل هيچ اقدامی انجام نمی‌دهد، اما قرآن كريم افرادی كه اين خصوصيت را ندارند ستایش كرده و فرموده است: «وَلا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» و از سرزنش هيچ ملامتگری نمی‌‌‌‌‌‌‎ترسند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به سخنی از نبی مکرم اسلام، گفت: پيامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌‌‌‌‌‌‎فرمايند:. «قُلِ الْحَقَّ وَإِنْ كَانَ مُرّاً قُلْتُ يَا رَسُولَ اللهِ زِدْنِي قَالَ (ص) لا تَخَفْ فِي اللهِ لَوْمَةَ لائِمٍ»؛ «حق را گرچه به مذاق كسي تلخ باشد، بگو. [ابوذر می‌‌‌‌‌‌‎گويد:] گفتم بيشتر پندم دهيد. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: در راه خداوند از سرزنش هيچكس هراس به دل خويش راه مده».

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای طرح نور فراجا

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه اجرای درست طرح نور موجب امنیت اخلاقی خواهد شد، گفت: این طرح باید به همه بخش‌ها از جمله معابر، شوارع، اماکن ورزشی، مراکز تجاری، تفرجگاه‌ها، سینماها و امثال آن تسری پیدا کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمد موحدی؛ دادستان کل کشور با اشاره به طرح نور فراجا برای حفظ امنیت اخلاقی گفت: باید فراجا و مسئولان قضایی در تمامی حوزه‌ها به وظیفه قانونی خود در این خصوص عمل کنند و اجرای صحیح طرح نور مستمر و اثربخش باشد.

موحدی با تأکید بر اهمیت اجرای طرح نور و مطالبه آحاد جامعه در اجرای این حرکت گفت: این طرح باید به همه بخش‌ها از جمله معابر، شوارع، اماکن ورزشی، مراکز تجاری، تفرجگاه‌ها، سینماها و امثال آن تسری پیدا کند. اجرای درست و مستمر طرح نور موجب ایجاد احساس آرامش و امنیت اخلاقی خواهد شد.

همه دستگاه‌ها باید به وظایف‌شان در «طرح نور» عمل کنند

دادستان کل کشور همچنین امنیت را یک نعمت الهی دانست و گفت: نفس وجود پلیس در جامعه امنیت‌ساز است و بدون حضور پلیس برای هیچکس امنیت معنا نخواهد داشت. پلیس هم امنیت‌ساز است و هم حافظ امنیت.

وی ادامه داد: لذا مردم ما قدردان فرزندان خود در تمامی حوزه‌های امنیتی و انتظامی بوده و واقف هستند که با تلاش شبانه‌روزی حافظان امنیت است که در جای جای این کشور پهناور امنیت و آسایش حرف اول را می‌زند. بنابراین، قانون هم از اقدامات آنان دفاع کرده و تمرد از دستورات پلیس را جرم و قابل تعقیب می‌داند.

برخی در مقابل جنایات تروریست‌ها ساکت و مدافع مجرمان هستند

موحدی در بخش دیگری از سخنانش که در شورای معاونین دادستانی کل بیان می‌کرد، به انتقاد از رویه برخی افراد در حمایت از افراد مجرم پرداخت و گفت: متأسفانه عده‌ای در کشور تحت القائات معاندین از یک مجرم حمایت می‌کنند لکن در قبال جنایات تروریست‌های اجاره‌ای که اخیراً تعدادی از حافظان امنیت را به شهادت رساندند سکوت در پیش گرفته‌اند. این افراد اندک، غیرت و تعصب دینی، ملی و وطنی خود را زیر پا گذاشته و البته باید بدانند اقدامات آنان رصد می‌شود.

هیئت نظارت بر مطبوعات به وظیفه خود عمل کند

دادستان کل کشور سپس به لزوم حفظ امنیت روانی جامعه تأکید کرد و گفت: برخی از جراید و روزنامه‌ها عناوین و تیتر صفحه اول را عمداً به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که ضمن اینکه مورد خوشایند معاندین واقع می شود، موجب ناامنی و مخدوش شدن امنیت روانی جامعه نیز می‌شود. با توجه به مسبوق به سابقه بودن این رفتار در برخی از جراید لازم است هیئت نظارت بر مطبوعات به فلسفه وجودی خود توجه کرده و نظارت قانونی بر عملکرد و فعالیت مطبوعات را جدی بگیرد.

موحدی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فعالیت شبکه‌های معاند و صهیونیستی در فضای مجازی پرداخت و گفت: وفق قانون هر نوع همکاری با شبکه‌‌های معاند جرم است. لذا نهادهای نظارتی بایستی نسبت به شناسایی افرادی که با این شبکه‌ها همکاری دارند اقدام کرده و افراد مجرم را با مستندات به دستگاه قضایی معرفی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر
  • توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای طرح نور فراجا
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!
  • وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است
  • امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باعث پیشرفت و تعالی جامعه می شود
  • پرونده معاون امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان شفاف‌سازی شود
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود
  • هشدار به افراد مشهور و خانواده‌شان در زمان اجرای طرح حجاب | فیلم
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است