Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان امروز در همایش بین المللی ' امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی' گفت : برخی دولت های خارجی تروریست های فعال در افغانستان را تامین مالی می کنند

وزیر امور خارجه افغانستان در این همایش که در شهر سمرقند ازبکستان جریان دارد ، افزود: درگیری های مداوم گروه های شبه نظامی با نیروهای دولتی در افغانستان جنگ داخلی نیست و برخی کشورها با تامین مالی تروریست ها برای به هم زدن اوضاع در آسیای مرکزی تلاش می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ربانی افزود: در وهله اول باید به این موضوع توجه کرد که در افغانستان جنگ داخلی وجود ندارد و تروریست های تامین مالی شده از سوی برخی دولت ها اوضاع در کشورمان را به هم می زنند و تروریست داخل افغانستان مورد حمایت تروریسم فراملی هستند.

وزیر امور خارجه افغانستان بدون اشاره به نام کشور مشخص گفت : هدف عمده این کشورها با به هم زدن اوضاع در افغانستان، ایجاد نا امنی در منطقه ا ست.

به گفته صلاح الدین ربانی شرایط فعلی افغانستان نشان می دهد کشورهای آسیای مرکزی از نظر امنیت به یکدیگر مرتبط هستند و باید تلاش های مشترک در مبارزه با تروریسم و تهدیدات مشترک که می تواند به همسایگان افغانستان نیز گسترش یابد ، به طور جدی و عملی پیگیری شود .

وی تقویت روابط اقتصادی و بازرگانی میان کشورهای منطقه را یکی از روش های مبارزه با تروریسم و تهدیدا ت مشترک عنوان کرد و گفت : حامیان تروریست ها بیشتر از طریق فقر که بسیاری از مردم در رابطه با آن ناگزیر به گرفتن سلاح به دست هستند ، برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند .

همایش بین المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی ، امروز با حضور 500 شرکت کننده از کشورهای مختلف جهان و با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سمرقند آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.

این همایش که با سخنرانی شوکت ضیایف رئیس جمهوری ازبکستان و میزبان این همایش شروع شد ، محمد جواد ظریف از سخنرانان این همایش بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۴۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور