Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: بيان مواضعي از سوي اروپا مبني بر مذاکره بر سر برنامه موشکي ايران موجبتضعيف برجام مي شود، زيرا حمايت از موضع دولت کنوني آمريکا تلقي مي‌گردد که آرزويي جز برهم زدن برجام ندارد.
به گزارش ايسنا، کمال خرازي در نشست مجمع اروپا که روز جمعه در وين برگزار شد سخنراني کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن سخنراني رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در اين نشست به شرح زير است:
از آنجا که تحولات سال‌هاي اخير در منطقه خاورميانه آثار سياسي و امنيتي مهمي را بر اروپا داشته است و با شکست داعش در عراق و سوريه ممکن است تهديدات آنها عليه اروپا بيشتر شود، موضوع سخنراني خود را «نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه و استراتژي اروپا» انتخاب کرده‌ام. ضمن اينکه علاقمندم در اين سخنراني به همکاري ايران و اروپا در قبال تحولات خاورميانه و تهديدات محتمل آينده اشاره کنم.
ابتدا چند سؤال را مطرح کرده، سعي خواهم کرد در سخنان خود به آنها بپردازم.
چه کساني در اين منطقه از فروپاشي حکومت‌هاي منطقه و بي‌ثباتي آن سود مي‌برند و چه کساني در پي تثبيت وضع موجود هستند؟ نفوذ ايران ناشي از دخالت غيرقانوني ايران در منطقه است يا به دليل حمايت ايران از دولت‌هاي قانوني سوريه و عراق در برابر تروريست‌ها و اقدامات بي‌ثبات ساز کشورهاي مداخله‌گر؟ نفوذ با جنگ و کشتار و حمايت از گروه‌هاي تروريستي به دست مي‌آيد، يا کمک به دولت‌هاي مستقر براي مقاومت در برابر دخالت‌هاي بيگانه؟ ايران مي‌توانست نسبت به فروپاشي دولت‌هاي عراق و سوريه بي‌تفاوت باشد؟ بي‌ثباتي در اين دو کشور تهديدي براي ايران نبود؟ اگر بغداد و دمشق به دست داعش سقوط مي‌کرد، سرنوشت منطقه در برابر يک تروريسم وحشي عنان گسيخته چون داعش چه مي‌شد و چه تأثيري بر امنيت اروپا داشت؟ پايگاه فکري تروريسم تکفيري کدام ايدئولوژي است و خاستگاه آن کجاست؟
انقلاب‌هاي عربي خاورميانه که از تونس آغاز شد، با دخالت بيگانگان در ليبي، مصر، سوريه، بحرين و يمن به انحراف کشانده شد و در خلأ امنيتي حاصله فضاي لازم براي رشد گروه‌هاي تروريستي فراهم شد. بدين ترتيب، منطفه با بحران‌هاي جديدي روبرو شد، به طوري که حتي اروپا نيز از تبعات آن در امان نماند. ميليون‌ها انسان، آواره، کشته و زخمي شدند و شهرها و روستاهاي زيادي ويران گرديد. هرچند ريشه انقلاب‌هاي عربي را بايد در حکومت‌هاي ديکتاتوري و شيوع فساد در کشورهاي منطقه جستجو کرد، ولي دخالت بيگانگان مسير مبارزات صلح‌آميز مردمي را تغيير داد. ديکتاتور تونس به عربستان سعودي پناهنده شد، حکومت برخاسته از اراده مردم مصر با حمايت عربستان سرنگون گرديد، مبارزات مردم بحرين و يمن با دخالت مستقيم نظامي عربستان سرکوب شد و حمايت کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس از گروه‌هاي تروريستي تکفيري در سوريه و عراق بحراني را دامن زد که مي‌توانست کل منطقه را با فروپاشي روبرو سازد.
در اين ميان، حمايت کشورهاي غربي به خصوص آمريکا از کشورهاي مداخله‌گر و تشکيل يک ائتلاف صرفاً نمايشي عليه گروههاي تروريستي، البته با شرکت همان کشورهاي مداخله گر، به پيشروي سريع گروه‌هاي تروريستي و تصرف بخش وسيعي از خاک سوريه و عراق منجر گرديد. پيشروي گروه‌هاي تروريستي در خاک سوريه و عراق ادامه يافت و چيزي نمانده بود که دمشق و بغداد به تصرف اين گروه‌ها درآيد. آنها به مرزهاي ايران نيز نزديک شده بودند و خطر تروريسم ايران را نيز تهديد مي‌کرد. در اينجا بود که ايران به دعوت سوريه و عراق به کمک آنها شتافت و از سقوط کامل اين دو کشور به دست تروريست‌ها جلوگيري به عمل آورد و در عين حال تهديد را از مرزهاي خود دور ساخت.
در اينجا سؤال اين است که چرا گروه‌هاي تروريستي به اين سرعت پديد آمدند و گسترش يافتند. پاسخ اين است که وهابيت که خاستگاه آن عربستان سعودي است بنياد فکري گروه‌هاي تروريستي تکفيري را تشکيل مي‌دهد. و پول و اسلحه ارسالي به سوريه از طريق ترکيه توسط عربستان و قطر موجب شکل‌گيري گروه‌هايي چون داعش و النصره گرديد. قابل ذکر است که ايدئولوژي افراطي وهابيت در طول قريب به چهار دهه گذشته، يعني از زمان تجاوز شوروي به افغانستان با ايجاد مدارس متعدد وهابي در افغانستان و پاکستان و البته، با حمايت آمريکا ترويج گرديد که منجر به شکل‌گيري القاعده و طالبان شد. از سوي ديگر دانشگاه مدينه در عربستان به تربيت امامان وهابي جهت اعزام آنها به مساجد سراسر جهان پرداخت که امروز همان مساجد به محلي براي عضوگيري داعش و النصره تبديل شده اند. جالب است بدانيد که خانم کلينتون وزير خارجه اسبق آمريکا اعتراف کرده است که آمريکا براي مبارزه عليه شوروي به شکل‌گيري گروه‌هاي افراطي مذهبي در افغانستان کمک کرده است و اخيراً محمد بن سلمان، وليعهد عربستان نيز در مصاحبه‌اي اقرار کرده است که بعد از انقلاب ايران، ما سياست گسترش اسلام تندرو را در منطقه در پيش گرفتيم.
متأسفانه کشورهاي غربي در بحران اخير خاورميانه چشم خود را به خاطر منافع مادي خويش بر روي حمايت کشورهاي حوزه خليج فارس از گروه‌هاي تروريستي بستند و گروه‌هايي همچون النصره و داعش به پيشروي سريع خود ادامه دادند و مي‌رفت که امنيت کل منطقه را به خطر اندازند، به طوري که اگر حمايت ايران از کشورهاي سوريه و عراق نبود امروز اين دو کشور کاملاً در اختيار گروه ضد بشري داعش و النصره قرار داشت و کل منطقه در بي‌ثباتي کامل به سر مي‌برد. بنا بر اين، شما قضاوت کنيد کشورهايي که از تروريست‌ها حمايت مي‌کردند عامل بي‌ثباتي بودند يا ايران که از حکومت‌هاي مستقر و قانوني منطقه حمايت کرد و جلوي پيشروي تروريست‌ها را گرفت. در اينجا شما را به اعترافات اخير شيخ حمد بن جاسم نخست وزير پيشين قطر ارجاع مي‌دهم که گفت قطر، عربستان و ترکيه به طور مشترک به حمايت از اين گروه‌ها پرداختند و سلاح و پول زيادي را راهي سوريه ساختند.
بنا بر اين گزارش، علاوه بر موارد فوق يکي از مسائلي که همواره به بي ثباتي منطقه خاورميانه دامن زده است، مساله هسته‌اي است. ايران که همواره از ايده خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي حمايت کرده است و دستيابي اسراييل به سلاح هسته‌اي را تهديدي براي اين منطقه مي‌داند براي ايجاد اعتماد بين‌المللي که در پي توليد سلاح هسته‌اي نيست، در مذاکره با کشورهاي 1+5 شرکت و با آنها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک به توافقاتي رسيد که مسلماً بر امنيت و ثبات منطقه تأثير مثبتي را بر جاي مي گذارد، ولي جاي تأسف است که اين توافق بين المللي و مورد حمايت شوراي امنيت سازمان ملل امروز با بدعهدي‌هاي مکرر آمريکا و نقض صريح تعهدات آن کشور، با خطر شکست روبروست و شکست آن مي‌تواند آثار منفي بر امنيت و ثبات منطقه داشته باشد. از اين رو ضروري است که اروپا از اين دستاورد بزرگ در برابر فشارهاي آمريکا محافظت کند.
از طرف ديگر متأسفيم که بعضي از مقامات اروپايي با بيانات خود بين برجام و مسائلي همچون توان غيرقابل مذاکره موشکي جمهوري اسلامي ايران و نيز حضور ايران در منطقه ارتباط برقرار مي‌کنند. در حالي که اولاً برجام صرفاً مربوط به برنامه هسته‌اي ايران است و در کل برجام اشاره‌اي به برنامه موشکي و حضور ايران در منطقه نيست. ثانياً حضور ايران در سوريه و عراق به دعوت دولت‌هاي قانوني آن دو کشور صورت گرفته است و نقش اساسي در دفع خطر تروريسم از کل منطقه و حتي غرب داشته است. اروپا نمي‌داند که اگر دولت‌هاي سوريه و عراق توسط تروريست‌هاي النصره و داعش سرنگون شده بودند چه بلايي بر سر مسلمانان غيرتکفيري، شيعيان، مسيحيان، اکراد، ايزدي‌ها، ترکمن‌ها مي‌آمد؟ با اطمينان مي‌گويم که امنيت فعلي اروپا نيز مرهون فداکاري‌ها و هزينه‌هاي مادي و انساني زيادي است که جمهوري اسلامي ايران و يارانش در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي در سوريه و عراق متحمل شده‌اند.
در قسمت پاياني صحبت‌هايم به اين نکته مهم اشاره مي‌کنم که ايران و اروپا بايد بر اساس يک ديد راهبردي و آينده‌نگر از ترديدهاي کنوني خارج شوند. ما مي‌توانيم نه تنها در رابطه با برجام، بلکه در رابطه با عدم اشاعه سلاح‌هاي کشتار جمعي در اين منطقه حساس همکاري کنيم. در حفظ ثبات و امنيت لبنان، سوريه و عراق که تاکنون روند خوبي را نيز طي کرده است با هم کار کنيم. اين به شرطي است که براساس احترام و اعتماد متقابل عمل کنيم و در فکر ثبات، امنيت و توسعه اقتصادي منطقه باشيم و نه حمايت از کساني که عامل بي‌ثباتي و جنگ در اين منطقه حساس هستند. برخي از کشورهاي اروپايي با حمايت از عربستان و امارات و فروش سلاح به اين کشورها و سکوت خويش در قبال تجاوزات مستمر آنها عملاً در کشتار صدها هزار نفر از مردم بي‌گناه و زنان و کودکان يمني و سرکوب مردم بحرين مشارکت دارند.
در رابطه با مسائل دفاعي و توسعه موشکي ايران بايد بگويم که اين حق هر کشوري است که توان دفاعي خود را توسعه دهد. به ويژه کشوري چون ايران که در طول جنگ تحميلي هشت ساله فرود صدها موشک را از سوي رژيم بعثي بر روي شهرها و مردمش تجربه کرده است. برخي از کشورهاي غربي که سلاح‌هاي تهاجمي پيشرفته را به کشورهاي غيرمردم‌سالار منطقه مي‌فروشند و درآمد بالايي را از اين راه به دست مي‌آورند انتظار دارند کشور بزرگي چون ايران توان دفاعي، از جمله توان موشکي خود را توسعه ندهد. متأسفانه بعضاً تبليغ مي‌شود که جمهوري اسلامي ايران موشک‌هايي را آزمايش مي‌کند که براي حمل کلاهک هسته‌اي طراحي شده‌اند. اين ادعا کذب محض است. ما به برجام متعهديم و موشک‌هاي ما صرفاً براي حمل ماهواره يا کلاهک‌هاي متعارف طراحي شده‌اند و جنبه دفاعي دارند و به همين جهت موضوعي نيست که بتوان در مورد آن با کسي مذاکره کرد. بيان چنين مواضعي از سوي برخي مقامات اروپايي باعث تضعيف برجام مي شود، زيرا حمايت از موضع دولت کنوني آمريکا تلقي مي‌گردد که آرزويي جز برهم زدن برجام ندارد. به هر صورت، ايران آماده همکاري با اروپا در اين منطقه حساس است، البته، اگر اروپا به آينده خود در اين منطقه مي‌انديشد، چاره‌اي جز پذيرش واقعيات جديد اين منطقه ندارد. من به همکاري بين ايران و اروپا در راستاي توسعه امنيت و ثبات منطقه اميدوارم.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق

اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق، ۱۹۱ خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول سوریه را از این اردوگاه به عراق بازگرداند.

به گزارش ایسنا، اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق ۱۹۱خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول روز یکشنبه این اردوگاه را ترک کرده و به عراق برگشتند.

به گزارش کردپرس، از ابتدای سال  میلادی جاری، این دومین دسته از آوارگان عراقی ساکن اردوگاه الهول واقع در شمال سوریه هستند که به عراق باز می‌گردند.

اردوگاه الهول در مسافت حدود ۱۰ کیلومتری مرزهای عراق واقع شده است. این اردوگاه که در استان الحسکه در شمال شرقی سوریه قرار دارد بیش از ۵۷ هزار تن را در خود جای داده که بیشتر آنها از اعضای خانواده گروه تروریستی داعش هستند.

اردوگاه الهول سوریه به ویژه با حضور تعداد زیادی از خانواده‌های داعشی با تابعیت‌های مختلف، عامل نگرانی کشورهای منطقه عربی است.

طی ماه‌های گذشته، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق، سلسله نشست‌هایی با سفرای کشورهای خارجی و عربی در بغداد برگزار کرد و در آن از آنها خواست تا اتباع خود را از داخل این اردوگاه بازگردانند.

وی این اردوگاه را یک بمب ساعتی توصیف کرده و گفته است: بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان اردوگاه الهول زیر ۱۸ سال دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • بازنمایی رسانه‌ای ایران در جهان بعد از حملات موشکی به رژیم صهیونیستی
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه