Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@22:41:56 GMT

عربستان قدرت حمله به لبنان را ندارد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۳۷۷۵۱

عربستان بار دیگر تهدیدهای خود علیه حزب الله را شدت بخشیده و بر طبل جنگ با این جنبش لبنانی می‌کوبد، آن هم به دنبال اینکه «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان را وادار به استعفا کرد، در حالی که کارشناسان جنگ هر گونه اقدام نظامی عربستان علیه حزب الله لبنان را بعید می‌دانند.

در این خصوص روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به سراغ طرف‌هایی خبره در شناخت تجهیزات نظامی کشورهای منطقه، نقشه‌های جنگی آنها و همچنین سابقه آنها در درگیری‌های مسلحانه رفت تا بداند آیا به واقع عربستان قدرت جنگ علیه حزب الله را دارد؟

به گفته این منابع عربستان از دهه هفتاد تاکنون کشوری متفاوت و منحصر به فرد در تاریخ نظامی شمرده می‌شود چون در عین حال که از جمله 10 کشور دارای تجهیزات نظامی قدرتمند است اما به توافق نامه‌های جمعی یا دو طرفه بخصوص با آمریکا برای برخورداری از حمایت آنها اتکا دارد و نمی‌تواند صرفا با در اختیار داشتن منابع جنگی از خود حفاظت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان غربی می‎گویند: عربستان در چند دهه اخیر سابقه جنگی و ورود به درگیری‌های نظامی را ندارد  و تنها جنگی که فرماندهی آن را عهده‌دار است، عملیات طوفان قاطعیت علیه کشوری فقیر، درمانده و از هم گسیخته از لحاظ اجتماعی و امنیتی یعنی یمن بوده است.

منابع مذکور افزودند: در حالی که پس از گذشت سه سال از جنگ و محاصره علیه این کشور امروز جنگ به دروازه‌های ریاض رسیده و موشک بالستیک یمنی‌ها فرودگاه خالد را هدف گرفت آن هم به دنبال اینکه الحوثی‌ها در مناطق مرزی در جنوب عربستان جولان می‌دهند.

به گفته این کارشناسان، عربستان نیروی هوایی قدرتمندی دارد، اما تجربه‌ای در حمله به هدف نداشته است و در یمن هم بیش‌تر از اینکه اهداف نظامی را هدف بگیرد اهداف غیرنظامی را هدف گرفته که تاکنون با کشتار هزاران زن و کودک و سالخورده همراه بوده است و از همین رو سازمان ملل هم از جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن سخن می‌گوید.

این منابع تاکید کردند: جنگنده‌های اف 15 و تورنادو عربستان می‌توانند با رساندن خود به عمق خاک لبنان اهداف مد نظر را هدف بگیرد و هوایی هم سوخت‌گیری کنند اما موانع زیادی در برابر آنها وجود دارد اینکه حزب الله اهداف نظامی آشکاری همچون پایگاه‌های نظامی ندارد که هدف گرفته شود و از همین رو سناریو یمن در حمله به غیرنظامیان می‌تواند تکرار شود .

کارشناسان غربی اعلام کردند که اگر حزب الله اهداف نظامی آشکاری داشت آمریکا و اسرائیل پیش از این آنها را نابود کرده بودند، حزب الله وضعیتی استثنایی دارد یعنی از یک ارتش پنهان و غیرمتمرکز برخوردار است که سرکوب آن بدون نابودی همه لبنان غیرممکن است.

کارشناسان تصریح کردند که اگر هواپیماهای عربستان بخواهند پایگاه‌های حزب الله را هدف بگیرند باید حریم هوایی اسرائیل یا  سوریه را نقض کنند در حالی که اسرائیل به عربستان اجازه عبور از حریم هوایی خود را نمی‌دهد چون این امر به معنای اعلام جنگ اسرائیل علیه حزب الله است و در همین حال نیروی هوایی سوریه نیز که مجهز به سیستم‌های پدافند هوایی روسیه است هواپیماهای سعودی را برای عبور از آسمان سوریه و رسیدن به لبنان آزاد نمی‌گذارند، از همین روی هر هواپیمای سعودی که از آسمان سوریه عبور کند سقوط خواهد کرد.

به گفته کارشناسان غربی، عربستان همچنین ناوگان دریایی نظامی برای رسیدن به آب‌های لبنان و وارد کردن ضربات نظامی به حزب الله را ندارد و پس از جنگ تابستان 2006 نیروی دریایی اسرائیل هم شروع به فاصله گرفتن از آب های لبنان کرده آن هم پس از اینکه در جریان این جنگ ناوچه مشهور ساعر 5 هدف حمله موشک از خاک لبنان قرار گرفت.

کارشناسان خاطرنشان کردند که عربستان همچنین بر خلاف آمریکا، روسیه و حتی پاکستان از نیروهای نخبه برای عملیات ویژه برخوردار نیست تا بتوانند با ورود به خاک لبنان دست به عملیات تخریبی و حمله به اهداف نظامی حزب الله در لبنان بزنند.

منابع مذکور تاکید کردند که نیروهای ویژه اسرائیل هم هنوز نتوانستند با نفوذ به خاک لبنان عملیاتی نظیر حمله به اهداف نظامی حزب الله را پیاده کنند با وجود اینکه از لحاظ جغرافیایی همسایه لبنان محسوب می‌شود و یگان‌های جاسوسی و اطلاعاتی قوی هم در اختیار دارند.

اگر عربستان نیروهای ویژه آموزش دیده نظامی برای ورود به خاک لبنان در اختیار دارد از آن در رویارویی با یمنی‌ها استفاده می‌کردند و حتی اگر مثلا سناریوی جنگ عربستان با حزب الله به وقوع بپیوندد، اهل تسنن لبنان دچار مشکلات بزرگی می‌شوند.

انتهای پیام/

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی

حزب‌الله لبنان از حمله جدید به یک پایگاه رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین، مجاهدان ما بعد از ظهر امروز-شنبه-ساعت ۳:۳۰ دقیقه پایگاه صهیونیستی الرادار در مزارع اشغالی شبعا را هدف حملات موشکی قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که این پایگاه به‌طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفت.

حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری نیز اعلام کرد که امروز ساعت ۲:۱۰ دقیقه تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی در پایگاه الراهب را با سلاح مناسب هدف قرار داده است.

مقاومت اسلامی در لبنان صبح امروز نیز سربازان ارتش اشغالگر را در حالی که در داخل مقر «بیاض بلیدا» در حال فعالیت بودند، با گلوله‌های توپ هدف قرار داد.

مقاومت لبنان در بیانیه خود اعلام کرد که این هدف گیری در حمایت از مردم فلسطین و نوار غزه و در پشتیبانی از مقاومت آنها انجام شده است.

حزب‌الله لبنان یک روز بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا به امروز همواره پایگاه‌های صهیونیستی را هدف قرار داده و خسارت‌های زیادی به آن‌ها وارد کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی+فیلم
  • حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی
  • حمله موشکی مجدد حزب‌ الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • شلیک ۴ موشک به مرکز نظامی اشغالگران در مزارع اشغالی شبعا
  • حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • حزب‌الله: قدرت مقاومت فراتر از آن است که به نمایش گذاشته است
  • شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد
  • حمله حزب الله لبنان به مقر سربازان صهیونیست + فیلم
  • حمله حزب ‌الله لبنان به پایگاه‌های صهیونیستی
  • حمله حزب‌الله لبنان به پایگاه‌های صهیونیستی