Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وين - ايرنا - «کمال خرازي» رئيس شوراي راهبردي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر غيرقابل مذاکره بودن توان موشکي کشورمان، گفت: انتشار اطلاعات نادرست درباره موشک هاي ايران مي تواند منجر به تضعيف برجام و قطعنامه شوراي امنيت شود.

به گزارش جمعه شب ايرنا ، خرازي بعدازظهر امروز در سخنراني خود در مجمع اروپايي در آکادمي ديپلماتيک وين درباره نقش جمهوري اسلامي ايران در خاورميانه و راهبرد اروپا در قبال اين منطقه ، به روند آغاز انقلاب هاي مردمي در خاورميانه و شمال آفريقا اشاره کرد و يادآورشد : اين انقلاب ها که از تونس آغاز شد ، در کشورهاي ليبي ، مصر ، سوريه ، بحرين و يمن با دخالت خارجي از ريل و مدار خود خارج و خاورميانه با بحران تازه اي رو به رو شد که حتي اروپا هم از تبعات آن ايمن نمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: انقلاب هاي عربي عليه حکومت هاي ديکتاتوري و دولت هاي فاسد بود که دخالت هاي خارجي مسير اين حرکت هاي مسالمت آميز را تغيير داد ؛ ديکتاتور تونس در عربستان سعودي پناه گرفت و دولت منتخب دموکراتيک مصر توسط کودتاي مورد حمايت دولت رياض سرنگون شد. حرکت مسالمت آميز مردم بحرين و يمن با مداخله نظامي عربستان سعودي سرکوب شد .
وي افزود: همچنين حمايت کشورهاي ساحلي خليج فارس از گروه هاي تروريستي تکفيري در سوريه و عراق مي توانست منجر به فروپاشي دولت هاي اين کشورها و آشوب در سرتاسر منطقه شود؛ در چنين شرايطي ، حمايت کشورهاي غربي بخصوص آمريکا با سياست هاي مداخله جويانه و ايجاد ائتلاف هاي نمايشي عليه تروريست ها با مشارکت همان کشورهاي مداخله جو منجر به گسترش سريع گروههاي تروريستي در عراق و سوريه شد.
خرازي تاکيد کرد: خطر تروريسم حتي ايران را نيز تهديد مي کرد زيرا تروريست ها بسيار نزديک به مرزهاي جمهوري اسلامي بودند از اين رو تهران به کمک دولت هاي عراق و سوريه شتافت .
رئيس شوراي راهبردي سياست خارجي ايران به روند توسعه وهابيسم در منطقه با حمايت هاي عربستان و آمريکا اشاره کرد و گفت: کلينتون وزير امور خارجه پيشين آمريکا اعتراف کرده که اين کشور به تشکيل گروههاي افراطي در افغانستان براي مقابله با شوروي کمک کرد و به تازگي نيز محمد بن سلمان وليعهد عربستان اذعان کرد که اين کشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران ، سياست توسعه اسلام راديکال را در منطقه در پيش گرفت.
خرازي تاکيد کرد: مايه تاسف است که کشورهاي غربي چشم خود را به روي حمايت کشورهاي عربي منطقه خليج فارس از گروههاي تروريستي در سوريه عراق بستند و اين گروهها امنيت کل منطقه را به خطر انداختند و اگر حمايت ايران از سوريه و عراق نبود ، اين کشور ها بطور کامل تحت کنترل گروههايي مانند داعش و النصره قرار مي گرفت و تمام منطقه دچار بي ثباتي مي شد. بنا براين چه کسي منطقه را بي ثبات مي کند؛ کشورهايي که از گروههاي تروريستي حمايت کردند يا ايران که براي مقابله با پيشرفت گروههاي تروريستي از دولت هاي منطقه حمايت کرد؟
وي افزود: در اينجا توجه شما به اعتراف اخير شيخ حمد بن جاسم نخست وزير پيشين قطر جلب مي کنم که گفت دوحه و رياض بطور مشترک از اين گروهها حمايت کردند و پول و سلاح زيادي در اختيار آنها گذاشتند.
** حمايت ايران از خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي
خرازي همچنين گفت: يک موضوع ديگر که موجب بي ثباتي در خاورميانه شده ، سلاح هسته اي است. ايران ايده خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي را مطرح کرده است زيرا ما زرادخانه هاي هسته اي را تهديدي جدي براي ثبات خاورميانه مي دانيم .
وي توضيح داد: ايران براي اعتمادسازي وارد مذاکراتي با گروه 1+5 شد و به توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست يافت که به اعتقاد من تاثيرات مثبتي بر امنيت و ثبات منطقه داشته و ضروري است که اروپا از دستاوردهاي مهم برجام در برابر فشارهاي آمريکا محافظت کند.
** موشک هاي ايران دفاعي و غير قابل مذاکره اند
رئيس شوراي راهبردي سياست خارجي ايران گفت: موجب تاسف است که برخي مقام هاي اروپايي تلاش مي کنند بين برجام و موضوع غير قابل مذاکره توانايي هاي دفاعي ايران ارتباط برقرار کنند . اين در حالي است که برجام تنها مربوط به موضوع هسته اي است و حتي يک اشاره هم به مساله موشکي يا حضور تهران در منطقه ندارد. حضور ايران در سوريه و عراق تنها بنا به درخواست دولت هاي قانوني اين کشورها براي مبارزه با تروريسم است .
خرازي تاکيد کرد: امنيت فعلي اروپا نيز مديون فداکاري هاي کساني است که عليه گروههاي تروريستي در عراق و سوريه مبارزه کردند.
وي تاکيد کرد: در ارتباط با توانايي هاي دفاعي و توسعه موشکي ايران بايد ذکر کنم که اين حق حاکميتي هر کشور مستقلي است که از خود دفاع کند ؛ بخصوص کشوري مانند ايران که در جنگ هشت ساله هدف صدها موشک از سوي رژيم بعثي عراق قرار گرفته است. شگفت انگيز است که برخي کشورهاي غربي که به کشورهاي غير دموکراتيک منطقه سلاح مي فروشند و درآمدهاي هنگفتي کسب مي کنند ، انتظار دارند ايران قابليت هاي دفاعي از جمله موشک هاي خود را توسعه ندهد.
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ايران تاکيد کرد: برخي مي گويند ايران موشک هاي طراحي شده براي حمل کلاهک هسته اي را توسعه مي دهد که اين يک دروغ محض است؛ ما به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متعهد هستيم و موشک هاي ما تنها براي حمل ماهواره يا سلاح هاي متعارف طراحي شده اند. موشک هاي ما تنها براي مقاصد صلح آميز بوده و بنابراين غيرقابل مذاکره هستند. از اين رو انتشار اطلاعات نادرست توسط برخي مقام هاي اروپايي درباره موشک هاي ايران مي تواند منجر به تضعيف برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت شود زيرا حمايت از مواضع رئيس جمهوري آمريکا است که درصدد از بين بردن توافق هسته است.
خرازي در پايان تاکيد کرد: ايران و اروپا بايد رويکردهاي جديدي در همکاري خود اتخاذ کنند؛ ما مي توانيم نه تنها در حمايت از برجام بلکه همچنين در ارتقاي منع اشاعه سلاح هاي کشتار جمعي در اين منطقه حساس همکاري کنيم. ما همچنين مي توانيم براي بازگرداندن ثبات به سوريه و عراق و کمک به آنها در فرايند بازسازي اين کشورها همکاري کنيم.
وي تاکيد کرد: با مناقشه اخير بين رياض و دوحه ؛ مناقشه هاي داخلي عربستان و تهديدهاي دولت عربستان عليه لبنان ، همکاري ما براي جلوگيري از بحران و بي ثباتي بيشتر در منطقه ، ضروري است.
شبد**اروپام**1078** 1010
خبرنگار: بابک جعفري**انتشار:حسن معظمي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۸۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به «عسقلان»

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که حمله جدیدی را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده است.

بر این اساس مقاومت اسلامی عراق بندر نفتی «عسقلان» در سرزمین‌های اشغالی را هدف حمله موشکی قرار داده است.

مقاومت اسلامی عراق بیان کرد که این حمله با استفاده از موشک کروز پیشرفته «الارقب» به انجام رسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به «عسقلان»
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • بارانی از موشک بر سر صهیونیست‌ها/ شلیک ۷۰ موشک از سمت لبنان
  • توس ۳؛ سلاح رعب‌آور روسی که استحکامات غیرقابل نفوذ را درهم می‌کوبد
  • نویدکیا: با عزیزم و قربانت بروم نمی‌توان کار کرد
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • تغییر محاسبات منطقه با قدرت بازدارندگی ایرانی