Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دبيرکل حزب‌الله لبنان به مناست اربعين حسيني و روز شهيد، آخرين تحولات لبنان و منطقه پس از استعفاي سعد حريري را مورد ارزيابي قرار داده و مواضع حزب‌الله لبنان را در اين باره روشن کرد.
به گزارش خبرنگار ايسنا در لبنان، حزب‌الله لبنان استعفاي حريري را قانوني نمي‌داند و همصدا با رييس‌جمهور و رييس پارلمان اين کشور معتقد است هرگونه گمانه‌زني براي انتخاب نخست‌وزير و هيأت وزاري جديد غيرقانوني است و دولت کنوني تا استعفاي رسمي حريري همچنان دولت قانوني لبنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سيد حسن نصرالله در اين سخنراني به تلاش‌هاي سعودي براي بر هم زدن آرامش در لبنان و بهره‌برداري‌هاي منطقه‌اي از اين مرحله جديد اشاره و تاکيد کرد که پادشاهي سعودي در همه سناريوهايي که براي منطقه تدوين کرده، شکست خورده است و به همين دليل ايران و حزب‌الله را متهم مي‌کند.
آنچه در پي مي‌آيد، مهمترين مواضع حزب‌الله لبنان در خصوص تحولات پس از استعفاي سعد الحريري است:
- لبنان از شنبه هفته گذشته ( 13 آبان 96) وارد مرحله تازه‌اي از حيات سياسي خود شده است. پاسخ به اين سوال که آيا اين مرحله، مرحله‌اي خطرناک است يا نه، به چگونگي واکنش طرف‌هاي سياسي، حزبي و جريان‌هاي داخلي لبنان بستگي دارد.
- وضع کنوني لبنان تا اين لحظه با تکيه بر بررسي آنچه در يک سال گذشته در کشور وجود داشته، بسيار خوب بوده است. در يک سال گذشته لبنان با شرايط مستقر و آرام در داخل روبرو بوده است. رييس‌جمهور و نخست وزير در اين مدت انتخاب و موسسات قانوني لبنان روند طبيعي خود را با وفاق ملي پشت سر گذاشته‌اند، هيأت دولت به شکل طبيعي روند اجرايي خود را سپري کرده و بر قانون انتخابات جديد و زمان برگزاري انتخابات پارلماني توافق شده و براي اولين بار پس از يازده سال، قانون برنامه و بودجه مصوب شده است، همه طرف‌هاي سياسي در کشور از تنش‌ها دوري کرده‌اند و امنيت داخلي لبنان و وحدت ملي برقرار بوده است. اين‌ها نشان مي‌دهد همه جريانات در داخل با حس مسئوليت با امور رفتار کرده‌اند و جاهايي که لازم بوده، طرف‌ها براي حفظ امنيت ملي از مواضع خود عقب‌نشيني کرده‌اند و در خصوص امور امنيتي مثل تحولات مرزهاي شرقي لبنان و نواحي اطراف عرسال، کشور شاهد تحولات بسيار خوبي بوده است.
- در چنين شرايطي که لبنان پشت سر مي‌گذاشت، به ناگاه سعد حريري به اجبار بدون مشاوران و معاونينش به سوي رياض مي‌رود و مجبور مي‌شود بيانيه‌اي از پيش آماده شده براي استعفا را از رياض بخواند. از اين جا لبنان وارد مرحله تازه مي‌شود و از همين مرحله بايد بررسي کرد که سعودي با لبنان چه کرده است؟
1- دخالت سعودي به اين شکل در امور داخلي هيچ سابقه‌اي در تاريخ لبنان نداشته است. نخست‌وزير لبنان با ادبياتي کاملا سعودي مجبور به قرائت استعفانامه مي‌شود و حتي نمي‌تواند به کشورش لبنان بازگردد.
2- سعودي تلاش مي کند تا رهبري سياسي از يک شخصيت سياسي لبنان را ساقط کند و بدون آن که جريان وابسته به نخست وزير بدانند تلاش مي کند تا رهبري سياسي در حزب المستقبل بدون هرگونه مشاوره با اعضاي اين حزب را تغيير دهد.
3- عربستان تلاش مي‌کند تا نخست‌وزير جديد خود را به موسسات قانوني و رسمي لبنان تحميل کند و تهديد مي‌کند که اگر مورد پذيرش قرار نگيرد، چنين و چنان مي‌کند.
4- پادشاهي سعودي از اين مرحله فراتر رفته و تلاش مي‌کند تا طرف‌هاي سياسي لبناني خاصي را عليه ديگران تحريک و تشويق کند.
5- عربستان در سايه دخالت در امور رسمي، فضاي داخلي و افکار عمومي کشور دولت‌ها را عليه لبنان مي شوراند.
6- از همه خطرناک‌تر عربستان تلاش مي‌کند تا اسرائيل را عليه کشور لبنان به اقدام وادارد. اين ادعاي حزب‌الله تحليل نيست بلکه مبتني بر اخبار و اطلاعات موجود است که عربستان پس از استعفاي حريري، دست به چنين اقدامي زده است. عربستان در جنگ 33 روزه نيز چنين سابقه‌اي داشته که اسرائيل را براي حمله و استمرار اين جنگ تشويق و تحريک کرده است.
- با آن که در يک سال اخير لبنان شرايط بسيار خوب و آرام و مستقري را طي کرده بود که بسيار بااهميت است، اما حالا سعودي همه را دعوت مي‌کند تا اين حالت مثبت و منحصربفرد را خراب کنند؛ مثل اين که لبناني‌ها را دعوت مي‌کند تا خانه‌هايشان را خراب کنند!
- اين اقدام عربستان معناي نجات لبنان را نمي‌دهد بلکه تشويق به تخريب دستاوردهاي داخلي لبنان است. اين جا است که لبناني‌ها براي واکنش به اين تحولات بايد از تجربه‌هاي موجود در سوريه و يمن درس عبرت بگيرند و بايد بدانند کشور به کدامين سو حرکت مي‌کند. سعودي‌ها در سوريه و براي ايجاد بحران در اين کشور در ابتداي تحولات سوريه امراي خود را در قالب اتاق فرماندهي حوادث به امان در اردن فرستادند اما اکنون سوريه چه وضعي دارد و اهداف سعودي در اين کشور به کجا رفته است؟ لبناني‌ها بايد با حس مسئوليت ملي آينده مسير لبنان را انتخاب کنند.
اما حزب‌الله لبنان در قبال اين تحولات چگونه امور را بررسي و اقدام مي‌کند؟
1- حزب‌الله لبنان اين دخالت آشکار سعودي در امور داخلي لبنان را به شدت محکوم مي‌کند. رفتار سعودي با سعد حريري به شدت اهانت‌آميز بوده است. اين اهانت به نخست‌وزير لبنان اهانت به کل لبنان و مردم اين کشور است. جلوگيري از بازگشت سعد حريري اقدامي غيراخلاقي و غيرقانوني است و حزب‌الله با همه اختلافات سياسي که با سعد حريري دارد، اين اقدامات عربستان را محکوم مي‌کند.
2- حزب‌الله با فراکسيون پارلماني حزب المستقبل در پارلمان لبنان همصدا خواستار بازگشت سعد حريري به لبنان است. ممکن است حريري به لبنان بازگشته و عليه حزب‌الله موضعي را اتخاذ کند و حتي ممکن است بيايد و بگويد که مي‌خواهد با حزب‌الله جنگ کند اما با اين حال حزب‌الله معتقد است که حريري بايد به لبنان بازگردد و اعتقاد دارد وي در نزد سعودي‌ها مثل يک بازداشتي است.
3- اين استعفاي سعد حريري براساس قانون اساسي و موسسات قانوني اين کشور، يک اقدام غيرقانوني و غيرحقوقي و غيرشرعي است و مثال آن مردي است که به زور و اجبار زنش را طلاق مي‌دهد و يا با زور خانه‌اش را مي‌فروشد که در همه حال اين شکل کار غيرقانوني و غيرشرعي محسوب مي شود. لذا حزب‌الله لبنان نخست وزير و هيأت دولت را مستعفي نمي‌داند و اقدامات توطئه‌گرانه کساني را که خواستار انجام گفت‌وگوها براي انتخاب نخست‌وزير و هيأت دولت جديد هستند را محکوم مي‌کند. حزب‌الله انجام چنين گفت‌وگوهايي را بي‌دليل و غير قانوني مي‌داند و معتقد است دولت کنوني همچنان دولت قانوني لبنان است.
4- حزب‌الله معتقد است موضع ميشل عون، رييس جمهور و نبيه بري، رييس پارلمان در چگونگي برخورد با استعفا کاملا حکيمانه بوده است و از آنها حمايت مي‌کند و از همه احزاب و جريانات سياسي لبنان و فراکسيون‌ها در پارلمان مي‌خواهد که پشت سر اين اقدام مشترک رييس‌جمهور و رييس پارلمان ايستادگي کنند.
5- حزب‌الله لبنان در شرايط کنوني از همه طرف‌هاي سياسي کشور مي‌خواهد که با درايت و تعقل و حس مسئوليت ملي در کشور برخورد و از هرگونه اتخاذ مواضع و رفتارهاي نامعقول خودداري کنند. ما براي آن که بتوانيم مواضعي مسئولانه اتخاذ کنيم، بايد بر احساسات و انگيزه هاي شخصي خود غلبه کنيم و اراده ملي را بر مسير آينده لبنان حاکم کنيم. امروز لبنان بيش از هر زمان ديگري نيازمند عزم واراده ملي است.
6- موضوع خودساخته تلويزيون العربيه در روز استعفاي سعد حريري مبني بر وجود خطرات امنيتي عليه جان وي کاملا بي‌اساس و براي توجيه اقامت اجباري وي در سعودي است. همين اين تلويزيون چندي بعد مدعي شد دستگاه ايجاد پارازيت در مسير جاده فرودگاه نصب شده است که اين ادعا نيز دروغي بيش براي ايجاد بحران در داخل کشور نبوده است و همه لبناني‌ها بايد متوجه خطر چنين خبرهاي ساختگي باشند زيرا آنها وحدت ملي لبنان را هدف گرفته‌اند.
7- گرچه حزب‌الله تکذيب نمي‌کند که عربستان از اسرائيل خواسته است که عليه حزب‌الله بجنگد؛ ولو آن که براي اين ادعا هنوز دليل قاطعي ارائه نشده است ولي شرايط منطقه‌اي و لبنان نشان مي‌دهد که چنين فرضيه‌اي با واقعيات موجود همخواني ندارد زيرا اسرائيل مي‌داند که وقوع چنين جنگي عليه لبنان و حزب‌الله هزينه سنگيني براي اسرائيلي‌ها دارد. با اين حال، اسرائيل راه‌هاي ديگري را براي حمايت از مواضع سعودي‌ها عليه حزب‌الله در پيش گرفته و به عنوان مثال از همه سفارتخانه‌ها و لابي‌هايش در کشورهاي مختلف خواسته است که از مواضع پادشاهي سعودي عليه حزب‌الله حمايت کنند و حزب‌الله همراه با سياست سعودي، سازماني تروريستي معرفي شود. اسرائيل از هر فتنه‌اي نيز عليه حزب‌الله سود مي‌برد؛ مثل طرح حمله به روستاي دروزي‌نشين‌ها در منطقه جولان که با حمايت اسرائيل از جبهه النصره صورت گرفته است. اسرائيل به دنبال آن است که احساسات مذهبي را عليه طوايف ديگر تحريک کند. با آن که حزب‌الله با دقت تمام اعمال و رفتار اسرائيل را زير نظر دارد اما معتقد نيست که اين رژيم در صدد تحميل جنگي جديد عليه لبنان است. اسرائيلي‌ها بر اساس محاسبات خودشان وارد جنگ مي‌شوند و نه محاسبه سعودي. آن‌ها سربازانشان را براي سعودي خرج نمي‌کنند؛ در عين حالي که اسرائيل به خوبي مي‌داند که حزب‌الله امروز از هر روز ديگري قدرتمندتر است.
8- حزب‌الله هيچ‌گاه انکار نمي‌کند که مشکلات بسياري با سعودي دارد. حزب‌الله مي‌داند که سعودي‌ها از دستش خشمگين هستند. دولت عربستان فاقد دورانديشي است و نمونه آن تحولات سوريه است. در حالي که ارتش اين کشور امروز در حال ريشه‌کني داعش و رسيدن به مرزهاي بين المللي در شرق سوريه است اما اهداف سعودي در اين کشور به کجا رسيده است؟ بيش از هزار روز از جنگ سعودي عليه يمن مي گذرد و آنها جز محاصره اين کشور و کشتن کودکان و زنان يمني چه چيزي به دست آورده‌اند؟ آيا اعتراض حزب‌الله عليه اين جنايات سعودي به منزله جرم و گناه نابخشودني محسوب مي‌شود؟ آنها مي‌گويند موشک بالستيکي که فرودگاه ملک خالد را در رياض هدف قرار داده توسط ايران تهيه شده و توسط حزب‌الله به انصارالله رسيده است؛ آيا اين است نتيجه تحقيقات سازمان‌هاي اطلاعاتي عربستان سعودي؟ اين برداشت‌ها سبک شمردن قدرت مردم يمن است. اين موشک ساخته دست مردم يمن است و کساني که اين موضوع را قبول ندارند، از قدرت و توانايي‌هاي مردم يمن آگاهي ندارند. سعودي در يمن شکست خورده است و آن‌گاه اتهامات خود را متوجه ايران و حزب‌الله مي کند. آنها براي عبور از ناتواني خود ديگران را متهم مي کنند. آنها مدعي هستند مقاومت مردم يمن نتيجه حمايت‌هاي حزب‌الله است اما حزب‌الله خودش اين موضوع را نمي‌داند و اگر اين طور باشد پس حزب‌الله واقعا قوي است. سعودي فراموش کرده است که مي‌خواستند قطر را زير سيطره خود درآورند اما در اين موضوع هم شکست خوردند. آنها در همه سناريوهايي که براي منطقه ساخته‌اند، شکست خورده‌اند.
حزب‌الله انکار نمي‌کند که سعودي در لبنان نفوذ دارد؛ کما اين که ايران هم در لبنان نفوذ دارد اما يک فرق اساسي بين پادشاهي و موضع محترمانه ايران وجود دارد. ايران در لبنان نفوذ دارد اما هيچ‌گاه در امور داخلي لبنان و تعيين نخست‌وزير يا وزير يا نماينده پارلمان و يا مسائلي مثل موضوع نفت و گاز اين کشور دخالت نمي‌کند و از استقلال رأي مردم لبنان حمايت مي کند9- حزب‌الله انکار نمي‌کند که سعودي در لبنان نفوذ دارد؛ کما اين که ايران هم در لبنان نفوذ دارد اما يک فرق اساسي بين پادشاهي و موضع محترمانه ايران وجود دارد. ايران در لبنان نفوذ دارد اما هيچ‌گاه در امور داخلي لبنان و تعيين نخست‌وزير يا وزير يا نماينده پارلمان و يا مسائلي مثل موضوع نفت و گاز اين کشور دخالت نمي‌کند و از استقلال رأي مردم لبنان حمايت مي کند. هيچکس حتي يک نمونه نمي‌تواند بياورد که ايران در چنين اموري دخالت کرده است اما سعودي اين چنين نيست و در همه امور لبنان دخالت مستقيم مي‌کند که يک نمونه آن همين تحولات اخير است.
10- عربستان در انديشه باطلي است که فکر مي‌کند مي‌تواند بر حزب‌الله فايق آيد. سعودي مدعي است که مي‌خواهد رفتار و مواضع حزب‌الله را عوض کند اما اين جز يک خيال‌بافي سعودي نيست و حزب‌الله هرگز مواضع اخلاقي خود را در قبال يمن تغيير نمي‌دهد.
11- عادل الجبير، وزير خارجه سعودي مدعي است که رياض مي‌خواهد مردم لبنان را نجات دهد آيا اين همان کاري است که سعودي در يمن انجام داد و مدعي بود که براي نجات مردم يمن وارد اين کشور شده است؟ آيا با همين قتل و کشتارها و ايجاد گرسنگي و انتشار وبا در کشور و ويران کردن مساجد، بازارها و قبور مي‌خواهد مردم لبنان را نجات دهد؟ آيا سعودي با تحريک حساسيت‌هاي طايفه‌اي و شوراندن طايفه‌اي عليه طايفه‌اي ديگر در لبنان مي‌خواهد مردم اين کشور را نجات دهد؟ آيا سعودي مي‌خواهد با تحريک اسرائيل به آغاز جنگ عليه لبنان، مردم لبنان را نجات دهد؟
12- راه حل درست و منطقي برخورد با تحولات اخير از نگاه حزب‌الله لبنان، اتخاذ سياست‌هاي وحدت ملي، اراده مشترک، گفت‌وگو و حفظ استقرار، آرامش و امنيت ملي لبنان است.
گزارش از خبرنگار ايسنا، علي منتظري
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۸۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

به گزارش همشهری آنلاین، نیکلاس مادورو در ملاقات با معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) که به ونزوئلا سفر کرده اند با ابراز خوشحالی از سفر هیات ایرانی به این کشور، روابط ایران و ونزوئلا را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و تاکید کرد: این رابطه باید در راستای ارزش ها و حفظ اصول باشد.

وی با بیان اینکه در جهانی زورگو زیست می کنیم، خاطرنشان کرد: هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا قرن ۲۱ را قرن ملت ها می دانست و ما بخشی از قرن ۲۱ هستیم.

رئیس جمهور ونزوئلا ادامه داد: قرن ۲۱ قرن ماست و هیچکس نمی تواند حق آزادی و استقلال و زندگی در صلح و حق پیوند معنویت و فرهنگ و دین را از ما بگیرد.

نیکلاس مادورو در ادامه این دیدار که با حضور رئیس کمیسیون ونزوئلایی همکاری با ایران، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات ونزوئلا همراه بود، ضمن ابراز خوشحالی از سفر دبیر مجمع جهانی اهل البیت(ع) به ونزوئلا، روابط دو کشور را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و افزود: این رابطه باید در راستای ارزش ها و اصول باشد.

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اهمیت ارتباط میان ملت ها با یکدیگر تاکیدکرد: دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت.

وی همچنین با اشاره به ملاقات‌های خود با رهبر معظم انقلاب، ایشان را فردی خردمند و فرزانه دانست و تصریح کرد: آیت الله خامنه ای تحلیل دقیق و عمیقی از جهان و تحولات آن دارند و ما همواره از رهنمودهای ایشان استفاده می کنیم.

مادورو با بیان اینکه جهان وارد تحول جدیدی شده است، گفت: حدود صدسال از نازیسم و فاشیسم می گذرد، اما امروز همین جریان نازیستی و فاشیستی در آمریکا و غرب وجود دارد.

وی افزود: همه مشکلات امروز جهان ناشی از همین نگاه فاشیستی و نازیستی است که در همه ارکان آن نفوذ دارد. امروزه صهیونیست ها آمریکا را اداره می کنند و قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی و حتی کنترل هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در دست آنها است.

نیکلاس مادورو همچنین گفت: صهیونیست ها دو قدرت اصلی نظامی و شبکه های اجتماعی را کنترل می کنندو با قدرت نظامی صلح را به خطر انداخته اند و با قدرت شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر افکار عمومی را دست کاری می کنند.

وی اظهارکرد: البته ما امروز وارد جهان چندقطبی شده ایم که قطب‌های مختلف قدرت مانند چین، روسیه و ایران در آن شکل گرفته اند.

رییس جمهور ونزوئلا با اذعان به اینکه، ایران در حوزه نظامی پیشرفت های خوبی داشت است، افزود: ایران در حوزه شبکه های اجتماعی نیز باید مقتدرانه وارد شود.

مادورو تصریح کرد: ما نیز گام اول خود را توسعه علم و فناوری قرار داده ایم و تبادلات علمی با ایران را آغاز کرده ایم که امیدواریم گسترش یابد.

کد خبر 847075 منبع: ایرنا برچسب‌ها ونزوئلا - نیکلاس مادورو خبر ویژه ونزوئلا رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • ۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
  • واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی طی ۲۰۰ روز
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • مقاومت منطقه معادلات جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است