Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در اربعين من جهش زمان را ديدم، يعني اينکه آخر الزمان نه تنها در حال نزديک شدن است، بلکه به سمت ما در حال جهش است.ما شاهد حضور 20 ميليون شيعه هستيم که به سمت ريشه هاي خودشان حرکت مي کنند.
به گزارش مشرق از کربلاي معلي؛ پروفسور الکساندر دوگين نظريه پرداز و استراتژيست برجسته روس که در پياده روي اربعين حضور يافته بود، در خيمه کمپين "حسين، عشق بين المللي" واقع در عمود 741 در گفتگويي با مهدي نصيري با حضور نادر طالب زاده که ميزبان آقاي دوگين و جمعي ديگر از مهمانان خارجي بود، شرکت کرد و به سئوالات نصيري پاسخ گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنچه در زير مي خوانيد، گزارش خبرنگار مشرق از اين گفتگو است:
نصيري: پروفسور دوگين! خير مقدم ميگم و حضورتان را در اين اجتماع عظيم گرامي مي داريم. با شما درباره آخرالزمان قبلا در شبکه افق و نيز نشست هاي خصوصي صحبت کرده بودم. شما معتقد بوديد که ما در متن حوادث آخرالزماني قرار داريم. البته به اين نکته هم تاکيد داشتيد که نبايد با قاطعيت در باره وقت ظهور مسيح و مهدي عليهما السلام سخن بگوييم که برام جالب بود. چون در آموزه هاي شيعي هم دقيقا از توقيت نهي شده اما در هر صورت سخن از آخرالزمان گفتن و پي جويي نشانه هاي آن و تفال به نزديک يودن آن مشکلي ندارد. خب با اين مقدمه آيا موافقيد که اين حادثه اربعين و اين اجتماع عظيم را يک پديده آخر الزماني بدانيم؟
دوگين: خيلي جالبه که با حضور در اينجا، در عراق، و در سال 2017، من احساس مي کنم که آخرالزمان نزديکتر شده است و نشانه هاي بسياري براي آن وجود دارد. يک درک عمومي و يک دريافت روحاني از آنچه که در جريان است وجود دارد. ما در شرايطي به آخرالزمان نزديک مي شويم که در همين زمان هم زندگي مي کنيم و کمي عجيب به نظر مي رسد. اينجا نقطه انقطاع است چراکه ذات زمان در تداوم است و آخرالزمان محل قطع اين تداوم و اين يک چرخش سريع است، نوعي جهش در زمان؛ گاهي زمان سريعتر و گاهي کندتر حرکت مي کند و گاهي زمان مي تواند جهش داشته باشد. در اربعين من جهش زمان را ديدم، يعني اينکه آخر الزمان نه تنها در حال نزديک شدن است، بلکه به سمت ما در حال جهش است. اين برداشت عمومي [از مراسم اربعين] است. من نمي توانم تفسير عقلي و منطقي از اين موضوع ارائه بدهم. ما شاهد حضور ميليون ها نفر هستيم. 20 ميليون شيعه که به سمت ريشه هاي خودشان حرکت مي کنند، چرا که ريشه شيعيان امام علي و ديگر امامان مقدس است. حرکت از نجف به سمت کربلا که از حرم امام علي (ع) به سمت حرم امام حسين (ع) است، تداعي کننده و نشان دهنده بازگشت شيعيان به ريشه هاي مقدسشان است.
اما نکته مهم اين که حرکت به سوي آينده است، از امام اول به امام سوم و درنهايت به سوي امام آخرين (حضرت مهدي) حرکت مي کنند؛ اين هدف نهايي است و اين يعني از طريق زمان به سمت آخرالزمان حرکت مي کنند چراکه نقطه نهايي آنجاست (ظهور حضرت مهدي) از نجف به کربلا يک مسير مقدس و خاک مقدس است. يهوديان سنتي معتقدند در عراق قطعه اي از بهشت پنهان است؛ نه اينکه در قديم بوده بلکه در زمان حاضر نيز هست و بخشي از بهشت در آن پنهان و غايب است و اين همان اعتقاد به غيبت منجي و امام عصر (حضرت مهدي) است که گنج غايب است. اين يک راز و معماي بزرگ است. معمايي که زمان هاي مختلف را به هم متصل مي کند. گذشته، حال و آينده در اينجا متجلي مي شود.
ايران و روسيه، آمريکا و هژموني اش را در سوريه به زير کشيدند و اين يک پيروزي بزرگ است چون حالا قدرت دجال يا ضدمسيح کمتر از گذشته است و اين کاهش قدرت [دجال] همزمان با تقويت هويت شيعه رخ داده است.
من معتقدم ما بر داعش در سوريه تقريبا پيروز شده ايم. ايران و روسيه، آمريکا و هژموني اش را در سوريه به زير کشيدند و اين يک پيروزي بزرگ است چون حالا قدرت دجال يا ضدمسيح کمتر از گذشته است و اين کاهش قدرت [دجال] همزمان با تقويت هويت شيعه رخ داده است. من ملت و جامعه جديدي را مي بينيم که اينجا و در اربعين 2017، متولد شده است که پيش از اين نبوده، اين شکل گيري يک هويت ديني و شيعي فراتر از مرزهاي ايران و عراق و لبنان يا سوريه و کشورهاي ديگر است. من فکر مي کنم ابعاد جهاني هويت شيعه اينجا آشکار شده است.

ديروز ايراني ها و عراقي ها دشمن بودند و يکديگر را در جنگ مي کشتند، اما همه چيزحالا متفاوت است. شما يک دشمن جديد و البته قديمي داريد و آن دجال (آمريکا) است
ديروز ايراني ها و عراقي ها دشمن بودند و يکديگر را در جنگ مي کشتند، اما همه چيزحالا متفاوت است. شما يک دشمن جديد و البته قديمي داريد و آن دجال (آمريکا) است و شما در برابر آن متحد هستيد و اينجا در اربعين، عشق بين شيعيان و عراق و ايران است که حکومت مي کند. اين يک اسلام کاملا متفاوت است در مقابل آن چيزي که با خشونت و کشتار به نام اسلام معرفي کردند اما آن اسلام نيست، ساخته غرب و تکفيري هاست و اين اسلام شيعي مدرن امروز بسيار با کرامت و قدرتمند شده است و در عين حال معتدل نيز هست. .وقتي مي گوييم اسلام، دين عشق است، اربعين تجلي و معناي اين عشق است. اين پياده روي اربعين صرفا رفتن به کربلا نيست بلکه فراتر از کربلا و حرکت به سوي آخرين امام است. تنها حرکت از امام اول (نجف) به سوي امام سوم (کربلا) نيست، بلکه حرکتي به سوي امام دوازدهم است. فکر مي کنم اين اتفاقي که اينجا (پياده روي اربعين) در جريان است، نه تنها در ميان ملت هاي ايران و عراق و ديگر کشورها بلکه در تمام جهان اسلام تاثير گذار است. اين سرنوشت تازه اي براي خاورميانه و شايد کل دنيا در آخرالزمان رقم خواهد زد.
نصيري: چرا رسانه هاي مدرن و جريان اصلي رسانه اي غرب، به واقعه عظيم پياده روي اربعين روي خوش نشان نمي دهند و آن را منعکس نمي کنند؟
دوگين: آنقدري که من رسانه را مي شناسم، رسانه ها عموما بي طرف نيستند. ما رسانه واقعا راستگو در غرب بسيار کم داريم. رسانه اختراع طبقه بورژواست و گسترش رسانه ها با آغاز مدرنيته مصادف شد و شاکله آن عمدتا شيطاني است. رسانه اغلب آن چيزي را نشان مي دهد که فکر مي کند بايد نمايش داده شود، نه آنچه هست. رسانه نمي تواند بدون فلسفه باشد. رسانه هميشه در عجله و شتاب است تا چيزي را نشان دهد. رسانه اغلب از حقيقت گريزان است. آنها (رسانه هاي جريان اصلي) متعلق به دجال هستند چراکه آنها بخشي از نظام دروغ دجال هستند. تنها بخش بسياري کوچکي از رسانه ها در دنيا انقلابي هستند که تحت کنترل دجال نيستند.
اگر ميليونها شيعه از سفر اربعين بازگردند (بدون وجود رسانه) و به خانواده و دوستان خود بگويند چه تجربه اي داشته اند، اين حقيقت خواهد بود. آنها منتقل کننده حقيقت هستند. رسانه هاي جريان اصلي تاثير بسيار منفي بر واقعيت دارند. آنها از لحاظ فني به آنچه مدرنيته و توسعه گفته مي شود متصل هستند. رسانه هاي مدرن در حال خراب کردن ارتباط انسان ها هستند و از ارتباط رو در رو و چهره به چهره انسان ها جلوگيري مي کنند.
بنابراين عظمت اين واقعه (اربعين) منعکس نمي شود چرا که عظمت آن را استراتژي هاي رسانه اي نابود مي کند. اربعين مي تواند يک بيداري روحي براي رسانه ها باشد.

نصيري: ما الان خاطره خوشي از همکاري ايران و روسيه در سوريه داريم که در برابر داعش به پيروزي رسيدند و هميشه شما از مدافعان اين همکاري بوديد؛ فکر مي کنيد زمينه هاي همکاري بعدي ايران و روسيه چيست و در چه مواردي اين همکاري بايد ادامه پيدا کند.؟
ايران و روسيه بايد طرح خاورميانه جديد را پيشنهاد بدهند. پروژه آمريکايي خاورميانه بزرگ شکست خورد و تمام شد. هيچ عقل سليمي ديگر از آن حمايت نمي کند
دوگين: اين سوال خوب و دقيقي است. من هميشه موافق نبرد مشترک شيعيان و روسيه در برابر داعش و تکفيري ها بودم. فکر مي کنم بايد اين همکاري را ادامه بدهيم اما شرايط متفاوتي پيش رو داريم. ايران و روسيه بايد طرح خاورميانه جديد را پيشنهاد بدهند. پروژه آمريکايي خاورميانه بزرگ شکست خورد و تمام شد. هيچ عقل سليمي ديگر از آن حمايت نمي کند. اين به دليل تغيير دولتها هم هست. دولت ترامپ پروژه خاورميانه بزرگ آمريکا را بطور کلي از بين برد. بنابراين ترامپ هر آنچه را توسط اوباما و بوش و هيلاري در خاورميانه ساخته و پرداخته شده بود، نابود کرد. اين يک فرصت است. چراکه نفوذ و تاثير آمريکا افت کرده است. تاثير و نفوذ ما بايد بيشتر شود و ما بدون همکاري به نتيجه نخواهيم رسيد. حالا از ائتلاف دفاعي بين ايران و روسيه و شيعيان و روسيه عليه داعش و تکفيري ها بايد به سمت همکاري هاي بيشتر مرحله بعدي برويم. نه تنها همکاري و ائتلاف استراتژيک بايد ادامه پيدا کند بلکه همکاري براي ساخت خاورميانه جديد بايد صورت بگيرد.
ما بايد پروژه خاورميانه اي خودمان را داشته باشيم که همه بازيگران منطقه در آن ديده شده باشند و نکته بسيار مهم قطر و عربستان هستند که آخرين دژهاي حمايت از داعش بودند ولي حالا بدنبال راهي براي خروج از اين شرايط هستند. همه از آمريکا نااميد شده اند و مردمي که در خاورميانه زندگي مي کنند بايد توازن قدرت جديدي در منطقه ايجاد کنند. در شرايطي که نقش روسيه در پيروزي برابر داعش بسيار تعيين کننده بوده، کشورهاي منطقه بايد روسيه را که در نزديکي منطقه و يک کشور قدرتمند است، در نظر بگيرند. روسيه با رويکردي اخلاقي به منطقه کمک کرد. بنابراين ما بايد اين همکاري را براي منطقه برنامه ريزي کنيم. پايه هاي اين همکاري بر اساس همکاري ايران و ترکيه و روسيه است. ترکيه نماينده بخش سني و اوراسيايي است. ايران نماينده بخش شيعه و روسيه نيز نماينده اوراسيا است. همزمان عراق و سوريه هم بايد مدنظر قرار بگيرند. بغداد و دمشق هم در مبارزه با تروريسم با در اختيار قرار دادن آسمان و زمين کشورشان نقش بسيار مهمي داشتند. ما نبايد فقط با دشمن مشترک بجنگيم بلکه بايد براي آينده هم برنامه ريزي داشته باشيم. بنابراين نياز است که به صورت فعال بر روي اين پروژه همکاري کنيم. و منافع هر يک از بازيگران را در نظر بگيريم.
و من پيشنهاد مي کنم که توجه بسيار بيشتري به کردها داشته باشيم. چرا که همه کردها را ابزار و عامل آمريکا و اسرائيل مي دانند. البته اين نکته درستي است. اما اين ما هستيم که با بي توجهي به کردها در ترکيه و سوريه و عراق آنها را به سمت آمريکا و اسرائيل هل مي دهيم. لازم است که ما به آنها پيشنهادي با رويکرد مثبت بدهيم و تلاشمان فقط به بازداشتن آنها از داشتن يک کشور محدود نباشد بلکه نگاه مثبت هم به آنها داشته باشيم. ما بايد همانند ديگر مردم خاورميانه نماينده آنها نيز باشيم.
در مورد سوريه ما به پيروزي رسيده ايم. ما مي گوييم که اسد بهترين گزينه براي سوريه است. اگر اسد بهترين راه حل براي سوريه بود جنگي صورت نمي گرفت. ما بايد به اسد کمک مي کرديم دربرابر تروريست ها، دولت اسد را نجات داديم. اما اين راه حل نهايي براي مردم سوريه نيست. حالا بايد تلاش کنيم تا راه حلي پيدا کنيم که مورد قبول همه باشد. اين مشکل اسد نيست بلکه مشکل نظام و ايدئولوژي سوريه است. همچنين فکر مي کنم که بايد به ترکيه هم کمک کنيم تا هويت واقعي خودش را پيدا کند. ترکيه راههاي اشتباه بسياري را امتحان کرده. همکاري با اتحاديه اروپا براي پيوستن به اتحاديه، مشارکت با آمريکا در پيمان آتلانتيک شمالي، همکاري با تکفيريها، با سعوديها و... و. همه اين مسيرها به خطا رفت. ترکيه به راه جديدي براي معرفي هويت خود نياز دارد. اين مشکل هويتي براي اکثر کشورهاي خاورميانه وجود دارد. بايد خيلي بيشتر از پيش برويم و در فکر آينده باشيم.

نصيري: ما قبلا که با شما در ايران ديدار داشتيم و در باره آمربکا صحبت مي کرديم، هنوز ترامپ انتخاب نشده بود ولي الان آقاي ترامپ سرکار است. خيلي از رسانه هاي غربي سعي مي کنند ترامپ را يک استثنا از نظام مدرن آمريکا نشان دهند و بگويند اين مشکلاتي که ترامپ ايجاد مي کند ناشي از شخص ترامپ است و ربطي به سيستم ندارد. و مي خواهند با اين تبليغات کل سابقه امپرياليسمي آمريکا را پاک کنند. تحليل شما در اين رابطه چيست؟
دوگين: همان طور که يکي از کارشناسان آمريکايي گفته ما بيش از خود ترامپ به ترامپيزم اعتقاد داريم. کمپين انتخاباتي ترامپ بي نظير و عالي بود. ضدامپرياليسم، ضدمداخله گري، ضدجهاني سازي عالي بود و مردم به اين برنامه اي که از طرف ترامپ عرضه شد رأي دادند. اوضاع آن قدر که دشمنان ترامپ سعي مي کنند نشان دهند ديوانه وار و آشفته نيست. وقتي ترامپ به قدرت رسيد خيلي زود مشخص شد که او نمي تواند هيچ يک از وعده هايش را عملي کند. به دو دليل: اول اين که مقاومت در برابر او بسيار شديد بود و او نمي توانست بر آن غلبه کند. دوم، ايده هاي ترامپ بسيار پيچيده و عجيب بود که از طرف تيمش طراحي مي شد و مهمترين چهره تيم ترامپ استيو بنن بود که اخراج شد. استيو بنن يکي از چهره هاي شاخص ترامپيزم بود. و پس از آن ترامپ ديگر نتوانست آن تيم را تشکيل دهد.
بنابراين ترامپ به تنهايي آن ترامپ رقابتهاي انتخاباتي نيست. چرا که ديگر آن ترامپ تيم تحت رهبري استيو بنن نيست و از طرف ديگر به طور کامل تحت کنترل گلوباليستها نيست. او مقاومت مي کند. و همين نشانه اين بود که رأي مردم آمريکا به ترامپ رأي به تغيير و انقلاب بود. رأي به يک آلترناتيو بود. ما مردم آمريکا را نبايد دشمن تلقي کنيم، بلکه دشمن، گلوباليستهايي هستند که مردم در انتخابات اخير آنها را رد کردند. شايد آنها بار ديگر موفق شوند مردم آمريکا را به گروگان بگيرند اما به هر حال مشخص شد که دسته سومي هم وجود دارد.
بنابراين ترامپ نه انتخاب جمهوري خواهان بود و نه انتخاب ليبرالها، بلکه انتخاب دسته سومي بود که همان مردم واقعي آمريکا هستند. اين دسته سوم هيچ نهاد يا ساز و کار يا گروهي ندارند که آنها را حمايت کند. اين حزب اکثريت مردمي است که ناديده گرفته شده اند و به تغيير رأي دادند چرا که اوباما هم تغييري ايجاد نکرد. بنابراين آمريکا به تغيير رأي داد. ترامپ هم نمي تواند تغييري ايجاد کند چرا که ابزار لازم را در اختيار ندارد. اما او نماد اين تمايل به تغيير است. ترامپ در حال حاضر در حال تخريب استراتژيهاي گلوباليستها در خاورميانه است. شايد استراتژي جايگزينش چندان هوشمندانه نباشد. اما مهم اين است که او مي تواند تخريب کند. و او در حال تخريب تمام استراتژيهاي منطقه اي آمريکا در خاورميانه است و اين لطف بسيار بزرگي است که او در حق مردم دنيا مي کند. ما بايد از اين فرصت ايجاد شده به سرعت استفاده کنيم. تا زماني که او بر سر کار است اين فرصت را در اختيار ما قرار داده بدون اينکه خودش بداند. ما بايد تا پايان دوره ترامپ تمام مشکلات را حل کنيم. بايد به پيش برويم و بايد پيروز شويم. اين فرصتي است که به ما داده شده است.

نصيري: شما در زمره مشاوران غير رسمي آقاي پوتين هستيد. پوتين در روزهاي اخير ديداري با آيت الله خامنه اي در تهران داشت. شما از نظر آقاي پوتين در باره اين ديدار خبري داريد؟
دوگين: بله، اين ديدار مثل ديدار قبلي ايشان با رهبري انقلاب اسلامي براي پوتين بسيار رضايت بخش بوده است. پوتين براي شخصيت فکري و معنوي و برخورد از موضع صلابت و قدرت رهبر شما با آمريکا و استعمارگران مدرن احترام ويژه اي قائل است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۹۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو

معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتایان خود از کشورهای عضو گروه بریکس در مورد وضعیت دشوار  مردم غزه و لزوم برقراری آتش بس فوری در این منطقه گفتگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه در نشستی با معاونان وزاری خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس درباره وضعیت فاجعه بار در نوار غزه که به دلیل تشدید درگیری‌ها بین فلسطین و رژیم صهیونیستی ایجاد شده، بحث و تبادل نظر کرد.

طبق اطلاعات منتشره در وب سایت وزارت خارجه روسیه، در این دیدار درباره مسائل منطقه‌ای گفتگو شد و تاکید شرکت کنندگان روی وضعیت فاجعه‌بار در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل و لزوم برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای نجات جان هزاران نفر از مردم بیگناه منطقه متمرکز بود.

طبق این گزارش، نمایندگان کشورها همچنین درباره راه‌های کمک به تلاش‌ها در جهت عادی‌سازی اوضاع در خاورمیانه و حل و فصل همه‌جانبه بحران‌ها در سوریه، لبنان، سودان، لیبی و یمن تبادل نظر شد. شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که قصد دارند به منظور همکاری مشترک برای حل و فصل مشکلات خاورمیانه و دستیابی به حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران‌های منطقه، به تماس‌های منظم خود ادامه دهند.

کشورهای شریک در بریکس توافق کردند که اقدامات خود در مورد بسیاری از موضوعات را در سایر سازمان‌های بین المللی، از جمله در سازمان ملل متحد، بیشتر هماهنگ کنند.

در این دیدار مشکلات در شمال آفریقا نیز مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مصر، اتیوپی، ایران و امارات برای اولین بار از زمان پیوستن کشورهایشان به بریکس در این رایزنی‌ها شرکت داشتند.

آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکوتاکید ایران بر حضور جدی در رویدادهای بریکس

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت