Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هافبک پيشين کاونتري بر اين باور است که مراکش مستحق حضور در جام جهاني است و مردمش مدت طولاني در آرزوي چنين روزي بوده‌اند.
سرويس ورزش مشرق - مصطفي حاجي بازيکن سال‌هاي نه چندان دور تيم ملي فوتبال مراکش و هافيک پيشين کاونتري انگليس اين روزها در سمت دستيار مربي تيم ملي مشغول کمک‌رساني به فوتبال ملي کشورش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او خاطرات تلخ و شيرين زيادي از فوتبال ملي خود دارد و مي‌گويد: مردم مراکش مدت طولاني منتظر رسيدن به چنين روزي بوده‌اند.
براي هر کشوري صعود به جام جهاني موضوع بسيار مهمي است، گاهي پيش آمده که يک کشور زير سايه شوم جنگ، يا يک تحريم ناعادلانه در وضعيت بدي به سر مي‌برد اما يک بازي فوتبال مهم و حيثيتي چنان حال مردم آن کشور را تغيير داده که براي چنين تغيير مثبتي بايد ميلياردها دلار هزينه مي‌شود، گاهي يک شعار ساده روي پيراهن تيم ملي مي‌تواند با سال‌ها فرهنگ سازي در عرصه وطن دوستي يا مسائال مذهبي و اعتقادي، برابري کند. فوتبال چنين معجزاتي را در دل خود دارد و انکار اين قدرت جهاني، شدني نيست.
پس از جام جهاني 1998 فرانسه، اين نخست باري است که مراکش خود را در آستانه صعود به جام جهاني مي‌بيند و در صدر گروه خود دل به يک تساوي ساده بسته تا جشن ملي صعود به جام جهاني را برگزار کند، در مقابل، اين ساحل عاج است که البته سرنوشت خود را در دست گرفته اما محکوم به پيروزي است.
مصطفي حاجي از خاطرات تلخ خود از جام جهاني 1998 فرانسه مي‌گويد:
«بين مراکش و فرانسه براي کسب امتياز ميزباني جام جهاني 98 رقابت سنگيني وجود داشت، کشور من در آن زمان مي توانست ميزبان جام جهاني باشد، از فيفا بارها براي آزمايش امکانات مراکش آمده بودند، هر بار هم ايرادات بيهوده‌اي را ذکر مي‌کردند و کلي هم از آنها پذيرايي مي‌شد و بعد هم مي‌رفتند، دولتمردان مراکش بعدها متوجه شدند که مقامات فيفا به دنبال رشوه و هديه و از اين دست مسائل بودند و ما متوجه منظور آنها نمي‌شديم، در واقع کاري را که فرانسه به خوبي بلد بود، ما هرگز در تصور خود هم نداشتيم، کشور من کشوري اسلامي است، ما ساده و يک رنگ و صادق بوديم و تمام دستورات فيفا را مو به مو انجام مي‌داديم، آنها هيچ دليلي براي رد ميزباني مراکش نداشتند اما در روز راي گيري فرانسه، راي‌هاي بسياري را خريده بود. آنها 12 راي آوردند و ما با 7 راي شکست خورديم. 7 راي ما ارزش داشت چون براي داشتن آن راي ها هيچ هزينه اي نکرده بوديم اما 12 راي فرانسه جز دو راي، کاملا خريداري شده بود. آن روز يکي از تلخ‌ترين روزهاي فوتبال مراکش است و البته تلخ ترين روز براي تاريخ فوتبال. بعدها اين مقامات پول دوست و فاسد، به سزاي اعمالشان رسيدند و بازداشت شدند و حق مثل هميشه پيروز شد.»
مصطفي حاجي در ادامه مي‌گويد: جام جهاني فرانسه شروع شد، ما در گروه خود، با نروژ، برزيل و اسکاتلند همگروه بوديم، در بازي اول به تساوي 2 بر 2 مقابل نروژ رسيديم. در بازي دوم 3 بر صفر برابر برزيل تن به شکست داديم و کار به بازي سوم رسيد. ما اسکاتلند را 3 بر صفر شکست داديم و اگر نروژ که يکي از ضعيف‌ترين‌ها بود از برزيل شکست مي‌خورد، ما صعود مي‌کرديم اما در کمال ناباوري يک اتفاق زشت ديگر در فوتبال رخ داد و برزيل برابر نروژ تن به شکست داد!

وي مي‌افزايد: اين قانون فوتبال است، به هر حال بايد قبول مي‌کرديم که نروژ قوي تر از برزيل بوده و فوتبال مثل هميشه پاک است! ما هميشه در قاره آفريقا از بهترين‌ها بوده‌ايم و اين حق مراکش و کشور آماده و مدرن ما نيست که فوتبال خوب و پاکش اين گونه با چهره کثيف فوتبال دست و پنجه نرم کند. فوتبال مراکش بارها دچار بدشانسي‌هاي عجيب و غريب شده است، تب هولناک ابولا، جان 6 بازيکن کليدي تيم ملي فوتبال ما را چند سال پيش گرفت، شورش‌هاي داخلي نيز چند بار فوتبال مراکش را سياست زده کرد و فيفا هم از خدا خواسته، ما را محروم و مجرم معرفي کرد.
حاجي در ادامه تصريح کرد: و اما اکنون، يک تساوي ما را به جام جهاني 2018 روسيه خواهد فرستاد، پيروزي برابر تيمي که ما سابقه شکست دادنش را هم داريم، اما آنها محکوم به پيروزي برابر ما هستند تا بليت جام جهاني روسيه را خريداري کنند. اين يک بازي سخت و عجيب و غير قابل پيش بيني است. به من ثابت شده که داشتن کيفيت بالا در فوتبال هميشه کافي نيست، شما شانس هم لازم داري و البته حضور و نقش پر رنگ هواداران و ماجراهايي مثل داوري و ناداوري، مصدوميت‌ها و تعويض‌هاي اجباري و غيره.
وي ادامه داد: من مصطفي حاجي هستم، کسي که مليت خود را خودش انتخاب کرد، مي توانستم در فوتبال انگليس پيشرفت بيشتري داشته باشم و شايد به تيم ملي اين کشور هم دعوت مي‌شدم اما خاک اجدادي خودم را انتخاب کردم و شايد به همين دليل ديده نشدم اما شما اشتباه مي کنيد، من در رسانه‌هاي مافيايي و پولکي جهان ديده نشدم اما مقابل ديدگان مردم عزيز کشورم ديده شدم و هرگز از انتخاب خود پشيمان نيستم و به مراکشي بودن خود افتخار مي‌کنم.
مصطفي حاجي در بخش مهمي از سخنان خود گفت: بعد از اسلام، شايد فوتبال دومين موضوع مهم در کشور من باشد و البته اسلام مثل تمام موضوعات، روي اين مورد هم تاثير دارد، ما هميشه با دعا و نيايش تمرين خود را آغاز مي‌کنيم و از خدواند مي خواهيم به ما کمک کند تا آنچه صلاح ما است اعم از پيروزي يا شکست برايمان رقم بخورد، اگر شکست بخوريم، يا اگر پيروز شويم، غمگين نيستيم چون خواست خدا بوده است. مردم کشور من مدتها است منتظر چنين روزي بوده اند و اکنون زمان آن فرا رسيده که هديه خوبي به مردم مراکش بدهيم. فقير و غني، فردا شب منتظر صعود و يک جشن بزرگ ملي در مراکش هستند.
گروه C: گابن – مالي، ساحل عاج – مراکش
به گزارش مشرق، حساس‌ترين بازي‌ انتخابي جام جهاني شايد مربوط به همين گروه است. جايي که دو تيم ساحل عاج و مراکش فردا شب تلاش خواهند کرد تا به جام‌جهاني راه يابند. اين دو تيم بايد در آبيجان برابر هم به ميدان بروند. ساحل عاج براي صعود به جام جهاني بايد مراکش را شکست دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۰۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بارگذاری: پرسپوليس در انتظار خبر مهم

به گزارش “ورزش سه”، باشگاه پرسپوليس که به دنبال دریافت مجوز حرفه‌ای حضور در لیگ قهرمانان آسیاست، مراحل پایانی بارگذاری مدارک را صورت داد.

با اتفاق روز گذشته در خصوص واگذاری سهام پرسپوليس، آخرین مرحله که مربوط به بحث مالکیت بود نیز به انجام رسید تا اکنون این باشگاه در انتظار تصمیم نهایی و تایید آن از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد.

امیرعلی حسینی با انتشار تصویری از پایان مرحله بارگذاری مدارک مربوط به دریافت مجوز حرفه‌ای خبر داده است و باید دید اکنون این مدارک مورد تایید قرار خواهد گرفت و این باشگاه موفق به دریافت مجوز حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان خواهد شد یا خیر.

دیگر خبرها

  • مورایس سرمربی پرتغالی سپاهان مسلمان شد
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • هوادار با شکست مس سونگون صعود کرد
  • پایان انتظار برای سفر به سرزمین وحی
  • روسیه : از پیوستن بولیوی به «بریکس» حمایت می‌کنیم
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • پایان بارگذاری: پرسپوليس در انتظار خبر مهم