Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خبرگزاري رويترز گزارش داده وليعهد جوان عربستان بعد از آگاهي از اينکه حجم مخالفت‌ها با پادشاهي او در حلقه بستگانش فراتر از تصورات او بوده، تصميم گرفت آنها را سرکوب کند.
العالم _ عربستان سعودي
شنبه 4 نوامبر به ميهمانان هتل پنج ستاره «ريتزکارلتون» در شهر رياض اطلاع داده شده که به دليل رزروهاي پيش‌بيني نشده توسط مقام‌هاي محلي، امکان پذيرش ميهمان جديد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نقطه شروع يک تسويه حساب سياسي در عربستان، از همينجا بود. ظرف تنها چند ساعت، نيروهاي امنيتي ده‌ها نفر از نخبگان سياسي و تجاري عربستان سعودي را بازداشت کرده و به اين مکان منتقل کردند.
يازده شاهزاده و چندين وزير کابينه و فرد ثروتمند ميهمانان ناخوانده هتلي هستند که متعلق به يک شرکت آمريکايي به همين نام است و در 30 کشور جهان، 91 هتل پنج ستاره لوکس دارد.
خبرگزاري رويترز نوشته برخي از اين نفرات بعد از دعوت به نشست با مقام‌هاي سعودي دستگير شدند و بازداشت عده‌اي ديگر در خانه‌هاي آنها صورت گرفت.
منابع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز گفته‌اند به بازداشت‌شدگان اجازه داده شد تماس مختصري با خانواده‌هايشان داشته باشند.
يک منبع نزديک به اين دستگيري‌ها مي‌گويد: «کسي حق تماس تلفني با آنها ندارد و آنها تحت تدابير شديد امنيتي نگهداري مي‌شوند. کسي حق ورود و خروج به اين هتل را ندارد. واضح است که آمادگي‌هاي مقدماتي زيادي براي اين کار صورت گرفته بود.»
دستگيري‌ها به دستور «محمد بن سلمان»، وليعهد 32 ساله عربستان انجام شد. او که بعد از پدرش ملک سلمان وارث تاج و تخت خواهد شد، از هم‌اکنون عملاً اداره کشور را به دست دارد.
کارشناسان مسائل بين‌المللي معقتدند بن‌سلمان در حال مستحکم کردن پايه‌هاي قدرت و زمينه‌چيني براي گرفتن تاج و تخت پادشاهي از پدر و حذف هر گونه مخالفت احتمالي است.
قماري که بن‌سلمان آغاز کرده، مگر در صورتي که پالايش‌هاي داخلي در خاندان حاکم کاملاً با موفقيت پيش برود، مي‌تواند ثبات سياسي بزرگترين کشور توليدکننده نفت جهان را در معرض خطر قرار داده و به ايجاد ناآرامي در آن منجر شود.
يک فرد مطلع به رويدادهاي اخير در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز گفته محمد بن‌سلمان بعد از آگاهي از اينکه حجم مخالفت‌ها با پادشاهي او در حلقه بستگانش فراتر از تصورات او بوده، تصميم گرفت سراغ آنها برود.
اين منبع مي‌گويد: «تمام تبليغات انجام شده حول ماجراي مبارزه با فساد هدفش دستگيري بستگان بن‌سلمان بود. مابقي ماجرا، اقدامات ويتريني است.»
از جمله نفرات دستگير شده، «شاهزاده متعب بن عبدالله»، وزير گارد ملي و فرزند پادشاه پيشين عربستان، ملک عبدالله است.
منابع آگاه به رويترز مي‌گويند متعب در خانه‌اش در رياض بود که به نشستي با وليعهد دعوت شد. چنين دعوتي براي ديدار با يک مقام ارشد، حتي اگر شب‌هنگام باشد، غيرمعمول نيست و باعث ايجاد شک و ظن نمي‌شود.
يک منبع نزديک به شماري از نفرات بازداشت‌شده، در اين باره مي‌گويد: «او به يک نشست دعوت شد و بعد خبري از او نشد.»
برخي از تحليلگراني که مسائل خاندان سلطنتي را از نزديک دنبال مي‌کنند مي‌گويند تنش‌هاي ميان اعضاي خاندان سلطنتي در خلال جلسه‌اي در تابستان نمايان شد.
يکي از اين منابع مي‌گويد وليعهد عربستان تا حد زيادي از اين موضوع آگاه شده بود که برخي از شاهزاده‌هاي قدرتمند، از جمله متعب، احساس خوبي درباره ترفيع جايگاه او ندارند.
«جمال خاشجچي»، نويسنده عربستاني مخالف خاندان آل‌سعود مي‌گويد: «بن‌سلمان از چوب فسادي براي سرکوب استفاده کرد که براي تک تک اعضاي اين خاندان قابل استفاده است. اين اولين بار است که سعودي‌ها مي‌بينند شاهزاده‌ها بابت فسادشان محاکمه مي‌شوند.»
او مي‌گويد: «من معتقدم بن‌سلمان فردي ملي‌گرا است که کشورش را دوست دارد و مي‌خواهد قوي‌ترين فرد باشد، اما مشکل او اين است که مي‌خواهد تنهايي حکومت کند.»
محمد بن سلمان از زمان روي کار آمدن در سال 2015 وعده داده کشورش را متحول و «مدرن» کند. او مي‌گويد قصد ايجاد يک نظم نوين اجتماعي در عربستان دارد که در آن، بورکراسي‌هاي سختگيرانه گذشته کنار گذاشته مي‌شوند و اقتصاد، بدون اثرپذيري از رويدادهاي بازارهاي نفتي، روپا و اشتغال‌زا خواهد بود.
بن‌سلمان، ماه سپتامبر اعلام کرد زنان اجازه رانندگي خواهند داشت. او به علاوه از رئوس کلي طرحي رونمايي کرده که مي‌تواند اقتصاد عربستان را از وابستگي به نفت نجات دهد.
محور اين طرح را برنامه‌ريزي رياض براي تشکيل يک صندوق سرمايه‌گذاري ملي به ارزش دو تريليون دلار از طريق فروش دارايي‌هاي شرکت ملي نفت (آرامکو) تشکيل مي‌دهد.
اما هيچ ضمانتي وجود ندارد که جاه‌طلبي‌هاي بن‌سلمان به سرانجام برسند.
حتي برخي از سرسخت‌ترين طرفداران بن‌سلمان به اينکه او توان عملي کردن طرح‌هايش را داشته باشد به ديد شک مي‌نگرند.
زمامداري از بالا به پايين او که هيچ مخالفتي را برنمي‌تابد، مي‌تواند باعث هراس سرمايه‌گذاراني شود که براي تضمين حاکميت قانون و امنيت، بيش از هر چيز ارزش قائلند. وليعهد عربستان، بدون حمايت سرمايه‌گذاران، شانس چنداني براي پيشبرد برنامه‌هايش نخواهد داشت.
جنگ يمن، بحران‌ ديپلماتيک با قطر و پيگيري سياست تنش‌زايي با ايران، ديگر عواملي هستند که باعث هراس سرمايه‌گذاران شده و آنها را از عربستان دور مي‌کند.
فارس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند