Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@00:54:50 GMT

6 عامل سکته مغزي در زنان

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۳۹۸۹۸

6 عامل سکته مغزي در زنان

خبرگزاري آريا -

عوامل سکته مغزي در زنان
6 عامل سکته مغزي در زنان
بيش از نصف 795هزار سکته مغزي که هر ساله در ايالات متحده رخ مي‌دهد به خانم‌ها اختصاص دارد. بعلاوه، مطالعه‌اي جديد که در مجله نورولوژي منتشر شده، نشان مي‌دهد کيفيت زندگي زنان پس از سکته مغزي متاسفانه بدتر از کيفيت زندگي مردان است.
هورمون ها، بارداري، وضع حمل و نيز ديگر عوامل خاص جنسي آنان را بيشتر از مردان در معرض خطر انسداد مرگبار عروق مغز قرار مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه بر اساس نکاتي براي پيشگيري سکته مغزي زنان به عوامل اصلي بروز سکته مغزي در زنان و هم به راه هاي مقابله با اين عوامل اشاره خواهد شد.
1. عارضه بارداري
پري اکلامپسي هر چند شيوع چنداني ندارد و تقريبا کمتر از 5 درصد زنان باردار را مبتلا مي سازد، اما يکي از بيماري هاي خطرناک دوران بارداري است که براحتي مي تواند سبب مرگ مادر يا جنين شود. بعلاوه چه در دوره بارداري و چه پس از آن عامل خطرناکي در بروز سکته مغزي در زنان به شمار مي رود. به همين دليل اگر شما قصد باردار شدن داريد، حتما در فکر پيشگيري از اين عارضه مهم باشيد.
راهکارهايي ​براي پيشگيري از سکته مغزي زنان توصيه مي کنند، زناني که به فشار خون مبتلا هستند يا طي دوره بارداري قبلي خود فشار خون بالا داشته اند و اکنون براي بار ديگر باردار شده اند، از هفته 12 بارداري تا زمان وضع حمل آسپرين با دز پايين مصرف کنند. البته اين يک تجويز عمومي نيست و کاملا به شرايط بيماري بستگي دارد و مصرف آسپرين در اين دوره حتما بايد تحت نظر پزشک صورت پذيرد. بعلاوه اگر شما روزانه کمتر از 600 ميلي گرم کلسيم دريافت مي کنيد، توصيه مي شود مکمل هاي خوراکي کلسيم را در برنامه خود بگنجانيد، که البته اين مورد هم بايد با مشورت پزشک متخصص صورت پذيرد.
اگر طي دوره بارداري به فشار خون بالا مبتلا شده ايد، حتما براي آگاهي از روش هاي مهار آن با پزشک خود مشورت کنيد. هم داروهاي مفيدي براي مهار فشار خون شما وجود دارد که مصرف آنها در دوران بارداري مشکل يا عوارضي براي مادر و کودک به همراه نخواهد داشت و هم تغييراتي در سبک زندگي مي تواند شما را در اين راه ياري کند. اما همه اينها از يک بيمار به بيماري ديگر متفاوت است و حتما بايد به تشخيص، توصيه و تجويز پزشک معالج انجام شود.
2. مصرف قرص هاي ضدبارداري
مصرف اين قرص ها خانم ها را در معرض خطر سکته مغزي قرار خواهد داد. به همين دليل است که دستورالعمل فوق توصيه مي کند حتما پيش از آغاز مصرف قرص هاي ضد بارداري فشار خون خود را کنترل کرده و از سلامت آن مطمئن باشيد. بعلاوه اگر سيگار مي کشيد، هرگز از قرص هاي ضد بارداري استفاده نکنيد زنان جواني که قرص هاي ضدبارداري مصرف مي کنند و در عين حال سيگار هم مي کشند، در معرض خطر بسيار بالاتر سکته مغزي و نيز حمله قلبي قرار خواهند داشت.
3. هورمون درماني
هورمون درماني، که براي رفع برخي نارسايي ها مثلا در دوران يائسگي يا حتي براي درمان برخي سرطان ها کاربرد دارد با خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي، که سکته مغزي يکي از آنهاست، ارتباط دارد. نکاتي براي پيشگيري از سکته مغزي خانم ها تاکيد مي کند اين روش ها براي افرادي که در معرض خطر سکته مغزي قرار دارند نبايد به کار گرفته شود.
4. ميگرن همراه با آئورا
احتمال ابتلاي زنان به ميگرن چهار برابر​مردان است. ميگرن همراه با آئورا، ميگرني است که علاوه بر سردرد با علائمي نظير اختلالات بينايي، سوزن سوزن شدن يا گزگز پوست، بي حسي، دشواري در تکلم و علائم ديگري از اين دست همراه است که همگي ممکن است پيش از بروز سردرد نمايان شود. اگر به ميگرن مبتلا هستيد يا احتمال مي دهيد چنين باشد، حتما مساله را با پزشک خود در ميان بگذاريد تا چاره اي براي آن بينديشد؛ زيرا هر چه دفعات حمله ميگرني بيشتر باشد، احتمال بروز سکته مغزي در زنان نيز بيشتر خواهد بود.
5. ضربان غيرمعمول قلب
اين عارضه که به آتريال فيبريليشن نيز موسوم است، رايج ترين مشکل ضربان قلب و يکي از عوامل اصلي بروز سکته مغزي در زنان است که البته خوشبختانه مي توان آن را درمان کرد و از اين طريق خطر سکته مغزي در زنان را کاهش داد. در واقع ضربان غيرمعمول قلب خطر سکته مغزي را چهار تا پنج برابر افزايش مي دهد. هر چه سن زنان افزايش يابد، خطر ابتلا به ضربان غيرمعمول قلب نيز بيشتر مي شود. اگر تپش قلب داريد و احساس مي کنيد قلب تان نامنظم مي زند يا هر اشکال و ايراد ديگري در قلب خود حس مي کنيد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنيد. مهار کردن آتريال فيبريليشن مي تواند کمک موثري در کاهش خطر سکته مغزي زنان باشد.
6. فشار خون بالا
رابطه ميان فشار خون بالا و سکته مغزي در زنان يکي از محکم ترين پيوندها در ميان تمام پيوندهاي کشف شده در عالم پزشکي است. شما هر چه فشار خون بالاي خود را پايين تر بياوريد، درواقع، احتمال بروز سکته مغزي را کاهش داده ايد. بهترين راه براي کاهش فشار خون بالا آن است که به سبکي سالم زندگي کنيد، يعني ورزش منظم و تغذيه سالم را سرلوحه خود قرار دهيد.
اگر بخواهيم کمي دقيق تر باشيم، بايد بگوييم فعاليت جسماني منظم، سيگار نکشيدن، رژيم غذايي سرشار از ميوه ها، سبزيجات، حبوبات، آجيل سالم و بهداشتي، روغن زيتون و نيز مصرف کم چربي هاي اشباع، همگي در کنار هم مي تواند به مهار فشار خون بالا و کاهش خطر سکته مغزي زنان کمک کند.
البته نگاهي به پژوهش هاي جديد مي تواند راهگشاتر و دلگرم کننده تر باشد: يک مطالعه جامع در نشريه پزشکي آمريکا مي گويد يک رژيم غذايي کامل و البته متوازن مي تواند بيش از رژيم هاي غذايي که فقط بر غذاهاي کم چرب تاکيد مي کند در کاهش خطر بروز بيماري هاي قلبي ـ عروقي موثر باشد.
منبع: مجله سيب
salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۳۹۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

به گزارش خبرنگار مهر، رضا جعفری، صبح جمعه به خبرنگاران گفت: کبد زنده یاد امیرحسین ربیعی جوان ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که در اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، صبح امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه برای پیوند به شیراز منتقل و به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

وی افزود: امیرحسین چهار روز قبل در اثر سانحه تصادف به بیمارستان شهید باهنر منتقل و متأسفانه علیرغم تلاش‌های کادر درمان دچار مرگ مغزی شده بود که پس از تأیید مرگ مغزی و رضایت اهدا عضو از خانواده، کبد وی جهت پیوند به شیراز منتقل شد.

جعفری، با بیان اینکه تاکنون ۲۲۰ اهدای عضو در استان کرمان انجام شده است، تصریح کرد: باید از زحمات و تلاش‌های مسئول و هماهنگ کنندگان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی کرمان، کادر جراحی، ارتوپدی و بیهوشی و کادر پرستاری بخش‌های جراحی و آی سی یو و همکاران اتاق عمل بیمارستان شهید باهنر تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: علاوه بر کبد، قسمتی از استخوان زانو وی نیز جهت ترمیم مشکل حرکتی زانو سه بیمار برداشته شد تا به این عزیزان پیوند زده شود.

کد خبر 6088976

دیگر خبرها

  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • سفربه تهران قدیم؛ اولین مجری برنامه‌های مهران مدیری سکته کرد (+عکس)
  • مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی