Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@11:40:53 GMT

ویژگی های جن در قرآن کریم

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۱۴۶۷

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) افکارنیوز نوشت: در قرآن کریم علاوه بر اینکه سوره‌ای بنام جن وجود دارد، ۲۲ بار واژه جن و ۷ مرتبه واژه جانّ و ۵ بار عبارت «الجِنّه» که جمع جن است بکار رفته است. وجود جن از اصول مسلم قرآنی و اعتقاد به آن از مصادیق ایمان به غیب است. قرآن کریم به برخی از ویژگی‌های جن اشاره کرده است، که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده خلقت: در آیات قرآن از ماده اولیه آفرینش جن سخن به میان آمده و آن آتش است. یعنی ماده اولیه خلقت جن آتش است:

«وَ الْجَانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُوم‏» [۱]«وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ‏ مِنْ نارٍ» [۲]مارج در اصل به معنای اختلاط و آمیزش و در اینجا منظور از آن اختلاط شعله‌های مختلف آتش با هواست که رنگ‌های مختلفی از آن پدید می‌آید. بنابراین جن از ترکیب دو عنصر آتش و هوا آفریده شده، چنانچه آدم از دو عنصر آب و خاک است. از ترکیب دو عنصر آتش و هوا، مارج و از ترکیب دو عنصر آب و خاک، طین بدست می‌آید.

۲. تناسل: در میان جنیان هم مانند انسان‌ها تناسل وجود دارد، با این تفاوت که تناسل در بشر با القای نطفه در رحم و در جن با القای هوا در رحم است. آیه «لَمْ یَطْمِثْهُنَ‏ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» [۳]دلالت بر آمیزش جنسی جنیان دارد.

۳. جنسیت مذکر و مونث: از آیه «رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ‏ بِرِجالٍ مِنَ الْجِن‏» [۴]می‌توان استفاده کرد که اگر در میان جنیان مردانی هستند، پس بین آن‌ها اناث هم باید وجود داشته باشد، چرا که رجال در برابر اناث است.

۴. زمان آفرینش: خلقت جن پیش از خلقت انسان و پس از آفرینش ملائکه بوده است و به گفته برخی مراد از خلیفه در آیه «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فی‌ها مَنْ یُفْسِدُ فی‌ها وَ یَسْفِکُ‏ الدِّماء» [۵]آمدن انسان بعد از جن در زمین است. جن قبل از هبوط آدم در زمین زندگی می‌کرده و فساد و خونریزی مورد اشاره در این آیه، فساد جنیان است. بهرحال جنیان دارای زندگی زمینی بوده، قدرت حضور در آسمان‌ها را نیز دارند؛ و بر اساس آیه ۲۵ سوره فصلت از زندگی دسته جمعی و طایفه‌ای برخوردار هستند.

۵. برخورداری از ابزار فهم و درک: جنیان مانند انسان ابزار فهم و درک نظیر قلب، گوش، و چشم دارند: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُون بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل‏ُِّّّ‏» [۶]بنابراین آنان نیز همانند انسان وقتی از قلب و چشم و گوش خود برای درک حقیقت استفاده نکنند، از حیوان پست‌تر می‌شوند. هم چنین آن‌ها قدرت فهم کلام بشر را دارند. چنانچه از آیه اول سوره جن «إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً» [۷]بر می‌آید که جن قدرت فهم قرآن و تشخیص کلام خارق العاده از کلام عادی را دارد. ازاینرو وقتی قرآن تحدی می‌کند گروه جنیان را نیز مانند انسان‌ها به مبارزه می‌طلبد. البته میان جنیان افراد سفیه و کم خرد نیز وجود دارد: «وَ أَنَّهُ کانَ یَقُولُ سَفیهُنا عَلَى اللَّهِ شَطَطا» [۸]

۶. حرکت: جن دارای سرعت فوق العاده‌ای است و در مدت زمان کوتاه می‌تواند عرض و طول زمین را بپیماید، چنان چه عفریت جنی در برابر درخواست احضار تخت بلقیس توسط سلیمان گفت: من بر آوردن تخت بلقیس پیش از آنکه از جایگاه خود برخیزی قادرم: «قالَ عِفْریتٌ‏ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ وَ إِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمینٌ» [۹]بااینکه میان سبا و شام بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله بود.

۷. خوردن: درباره خوردن و آشامیدن جن اختلاف است. برخی معتقدند جن نه می‌خورد و نه می‌آشامد. برخی معتقدند هم می‌خورد هم می‌آشامد. اما در قرآن در این باره سخنی به میان نیامده است. [۱۰]

پی نوشت:

[۱]؛ و جن را پیش از آن از آتشى سوزان و بى ‏دود پدید آوردیم. حجر،۲۷

[۲]؛ و جن را از آمیزه ‏اى [از شعله‏ هاى مختلف‏]به وجود آورد. الرحمن،۱۵

[۳]. پیش از آنان دست انس و جنّى به آنان نرسیده است. الرحمن،۷۴

[۴]. مردانى از آدمیان به مردانى از جن پناه مى ‏بردند جن،۶

[۵]؛ و [یاد کن‏]هنگامى که پروردگارت به فرشتگان فرمود:: مسلماً من جانشینى در زمین قرار خواهم داد. گفتند: آیا کسى را در آن قرار مى‏ دهى که فساد مى ‏کند و خون مى‏ ریزد؟ بقره،۳۰

[۶]؛ و مسلماً بسیارى از جنّیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده ‏ایم [زیرا]آنان را دل‏هایى است که به وسیله آن [معارف الهى را]در نمى ‏یابند، و چشمانى است که توسط آن [حقایق و نشانه ‏هاى حق را]نمى‏ بینند، و گوش‏ هایى است که به وسیله آن [سخن خدا و پیامبران را]نمى‏ شنوند، آنان مانند چهارپایانند بلکه گمراه ‏ترند. اعراف،۱۷۹

[۷]. همانا ما قرآن شگفت آورى شنیدیم‏. جن،۱

[۸]؛ و اینکه سبک‏ مغز و نادان ما همواره درباره خدا سخنى دور از حق مى‏ گفت: [که او داراى همسر و فرزند است!]جن،۴

[۹]. یکى از جنّیان کاردان و تیزهوش گفت: من آن را پیش از آنکه از مسند خود برخیزى نزد تو مى ‏آورم، و من بر این [کار]توانا و امینم. نمل،۳۹

[۱۰]. دائره المعارف قرآن کریم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،۱۳۸۲، ج. ۱۰، ص. ۲۸-۳۳

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۱۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حمیدرضا نصیری قاری و محمدرضا زاهدی حافظ قرآن کشورمان را به نمایندگی از ایران به شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی از سوی کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن کریم، اعزام می‌کند.   در شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی علاوه بر دعوت از شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق که هر ساله انجام می‌شود، امسال برای نخستین بار از شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن کریم نیز دعوت شد.   بر همین اساس در رشته قرائت تحقیق حمیدرضا نصیری و در رشته حفظ کل قرآن کریم محمدرضا زاهدی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی خواهند بود.   این دو قاری و حافظ قرآن کریم در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که سال گذشته در شهر بجنورد استان خراسان شمالی برگزار شد، رتبه‌های دوم رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم را دریافت کردند.   حمیدرضا نصیری، مهندس کامپیوتر و از قاریان ممتاز نیروی هوایی و برنامه‌نویس سیستم‌های رایانه‌ای نیروی هوایی است و از سن ۱۰سالگی، با توجه به اهتمام عمویش «ایوب نصیری» که از قاریان شهر زنجان است در جلسات عمومی و سنتی قرآن این شهر حضور پیدا می‌کرد و از همین طریق استعداد او در زمینه قرائت قرآن، مشخص شد.   این قاری کشورمان از محضر پیشکسوت قرآنی زنجان «محمود رنگرز» بهره برده است و پس از پذیرش در دانشگاه هوایی شهید ستاری در سال ۸۰-۸۱ و حضور در تهران از اساتید این شهر از حضور اساتیدی همچون احمد ابوالقاسمی، محمدحسین سعیدیان و سیدمحسن موسوی بلده بهره برد.   این قاری کشورمان علاوه بر دریافت رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کریم در چهل و ششمین دوره، در ادوار مختلف مسابقات قرآن نیروی هوایی، مسابقات سراسری ارتش و مسابقات قرآن نیرو‌های مسلح رتبه‌هایی دریافت کرده است.   محمدرضا زاهدی علاوه بر شناخته شدن در زمینه حفظ قرآن کریم، به عنوان یک قاری نیز شناخته می‌شود. او متولد شهریورماه ۱۳۸۱ در تهران است و از سن هفت‌سالگی شروع به حفظ قرآن کریم کرد و همزمان با آن یادگیری فنون تلاوت را نیز آغاز کرد.   سعید حاجیان، حافظ، قاری و مدرس قرآن کریم یکی از اصلی‌ترین استادان محمدرضا زاهدی در دوران یادگیری قرآن کریم بوده است. او سال ۱۳۹۷ در حالی که ۱۶ سال سن داشت در بیست‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی در امارات در بخش حفظ حضور یافت، اما رتبه‌ای کسب نکرد. بهترین رتبه این حافظ کل قرآن همان رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کشورمان در سال ۱۴۰۲ و در چهل و ششمین دوره است.   محمدرضا زاهدی، فارغ از دریافت هر رتبه‌ای در مسابقات مالزی، نخستین نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی خواهد بود.   مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در دو مرحله مقدماتی (مجازی) و نهایی (حضوری) برگزار می‌شود، سبکی که ایران در طی سال‌های اخیر مبدع آن بوده است.   این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود.   قاریان ایرانی بعد از کشور مالزی حائز بیشترین رتبه اول این مسابقات در ۶۳ دوره گذشته هستند. از جمله قاریان ایرانی حائز رتبه اول در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی می‌توان به مرحوم محمدتقی مروت، عباس سلیمی، علی و مسعود سیاح‌گرجی، عباس امام‌جمعه، منصور قصری‌زاده، احمد ابوالقاسمی، شهید منا محسن حاجی‌حسنی کارگر و ... اشاره کرد.   آخرین قاری ایرانی که حائز رتبه نخست این مسابقات شده، حامد علیزاده در سال ۱۳۹۶ بود. قاریان ایرانی علاوه بر دریافت چندین رتبه نخست، صاحب چندین رتبه دوم، سوم و چهارم در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شده‌اند.   سال گذشته و در شصت و سومین دوره این مسابقات علیرضا بیژنی که همراه با امین پویا به عنوان استاد راهنما عازم این مسابقات شده بود، موفق به دریافت رتبه دوم شد.

دیگر خبرها

  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهیدان خلیل سلیمی و محمدباقر سلیمی + تصاویر
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد