Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير خارجه آمريکا با تأکيد بر اين‌که لبنان نبايد به ميداني براي جنگ نيابتي تبديل شود، خواستار آن شد که الحريري به لبنان بازگردد و استعفاي خود از نخست‌وزيري را رسما اعلام کند. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم به نقل از خبرگزاري فرانسه، موج بي‌سابقه بازداشتي‌ها در عربستان سعودي به بهانه مبارزه با فساد، «نگراني» واشنگتن را بعد از چند روز از اعلام حمايت کامل «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا از اين روند را برانگيخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در 4 نوامبر، بيش از 200 تن از چهره‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي در عربستان سعودي، در چارچوب عمليات پاکسازي، که شاهزاده‌ها، وزراي سابق و تجار را هدف قرار داده است، بازداشت شدند. اين بازداشت‌ها ساعتي بعد از تشکيل «کميته مبارزه با تروريسم» به رياست «محمد بن‌سلمان» وليعهد سعودي صورت گرفته که ارزيابي‌ها بر اين است که وي با اين اقدام در پي تقويت قدرت و نفوذ خود است.
دادستاني کل عربستان مي‌گويد که بازداشت‌‌شده‌ها تحت محاکمه علني قرار خواهند گرفت.
اين در حالي است که «رکس تيلرسون» وزير خارجه آمريکا، روز گذشته گفته که بازداشت‌هاي بي‌سابقه در عربستان سعودي «برخي نگراني‌ها» را ايجاد مي‌کند.
تيلرسون، که در مسير سفر به ويتنام بود، تصريح کرد: «با عادل الجبير، وزير خارجه سعودي براي دريافت برخي توضيحات تلفني گفت‌وگو کردم. با استناد به اين رايزني‌ها، معتقدم نيات خوبي(در وراي اين بازداشتي‌ها) است.»
تيلرسون درخصوص سرنوشت «سعد الحريري» نخست‌وزير مستعفي لبنان نيز گفت که «هيچ دليلي ندارد» که ثابت کند که الحريري بر خلاف ميلش در عربستان بازداشت شده است. وي افزود، ايالات متحده از او مي‌خواهد به لبنان بازگردد و استعفاي خود را رسما اعلام کند.
اين در حالي است که «سيد حسن نصرالله» دبيرکل حزب‌الله لبنان، عصر ديروز طي سخنراني‌اي تأکيد کرد که عربستان سعودي الحريري را «بازداشت کرده است» و سعودي‌ها او را «تحت فشار گذاشته‌اند» تا استعفاي خود را از رياض اعلام کند و سپس «مانع بازگشت او به لبنان گشته‌اند».
وزير خارجه آمريکا، عصر ديروز همچنين در بيانيه‌اي، نسبت به استفاده از لبنان به عنوان ميداني براي «جنگ نيابتي» هشدار داد.
تيلرسون در اين بيانيه گفت: «ايالات متحده از تمامي طرف‌ها چه در داخل لبنان چه خارج از آن، مي‌خواهد که به وحدت و استقلال نهادهاي ملي و قانوني در لبنان از جمله به دولت و نيروهاي مسلح احترام بگذارند. در اين راستا، ما به سعد الحريري، نخست‌وزير لبنان به عنوان يک شريک جدي ايالات متحده احترام مي‌گذاريم.»
وزير خارجه آمريکا ضمن مطرح کردن ادعاهايي بي‌اساس عليه ايران، در اين بيانيه مدعي شد: «هيچ مکاني و هيچ نقشي قانوني در لبنان براي نيروها يا شبه‌‌نظاميان يا عناصر مسلح خارجي به‌غير از نيروهاي امنيتي قانوني، که تابع دولت لبنان هستند، وجود ندارد. بايستي تأکيد کرد که نيروهاي امنيتي دولت لبنان و ارتش اين کشور تنها نيروي مشروع تامين امنيت لبنان هستند.»
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض

معاون اقتصادی وزیر امو خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد صبح امروز وارد ریاض شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه امروز صبح در فرودگاه ریاض مورد استقبال علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان قرار گرفت.

صفری برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد با شعار «همکاری بین‌المللی، توسعه و انرژی» با حضور سران کشورها و سیاستگذاران  اقتصادی کشورهای مختلف جهان به عربستان سفر کرده است.

هدف از این نشست یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی مرتبط با مسائل بشردوستانه، تغییرات اقلیمی و موضوع‌های اقتصادی عنوان شده است.

آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایرانتعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه