Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که واشنگتن، ریاض و تل‌آویو به شدت با گسترش نفوذ تهران در منطقه مخالف هستند، نشانه‌هایی از یک راهبرد مشترک بین این سه کشور در مقابل ایران دیده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بلومبرگ در گزارشی با اشاره به عزم و اراده آمریکا، اسرائیل و عربستان برای عقب راندن قدرت تهران در منطقه، نوشت این مسئله موجب اتحاد بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و دونالد ترامپ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته بلومبرگ، هر سه نفر اینها، نگرانی و هراس خود را از پیروزی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و متحد ایران و در نتیجه آن افزایش نفوذ تهران در منطقه ابراز کرده‌اند. این وضعیت در شرایطی حاصل شده است که برای سال‌ها سیاست آمریکایی‌ها و سعودی‌ها بر گزاره «اسد باید برود» متکی بود. اما اسد تا حد زیادی شورشیان و عناصر مسلح مورد حمایت آمریکا و سعودی را شکست داد.

در این وضعیت، این سه کشور که به دنبال عرصه‌ای دیگر برای عقب راندن ایران بودند، به سراغ لبنان و حزب‌الله رفتند، گروهی که از دیده سه کشور سعودی، اسرائیل و آمریکا «تروریست» به حساب می‌آید.

سعد الحریری که تحت الحمایه و وابسته به عربستان است، از سال گذشته و از طریق ائتلاف با حزب‌الله بر لبنان حکمرانی می‌کرد؛ اما هفته گذشته با سفر به ریاض، ضمن اعلام استعفای خود و انتقاد شدید از ایران، گفت که «دستان ایران در منطقه قطع خواهند شد». ساعاتی پس از آن نیز نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا در برابر اقدامات خصمانه ایران دست به عمل بنند. روز بعد از آن نیز کانال 10 تلویزیون اسرائیل گزارش داد که دیپلمات‌های اسرائیلی دستور گرفته‌اند که در کشورهای محل مأموریت خود استعفای حریری را به عنوان نشانه‌ای از نفوذ تهدید‌کننده ایران به تصویر بکشند.

علیرغم رویکرد مشترک اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها بر ضد ایران، اما هیچکدام تاکنون ارتباط مستقیم بین خود را تأیید نکرده‌اند، خاصه از آن جهت که این موضوع می‌تواند برای سعودی‌ها تبعات منفی داشته باشد، کسانی که خود را متولی مقدس‌ترین اماکن مسلمانان و رهبری جهان اسلام می‌دانند، جایی که اسرائیل عمیقا نامحبوب است.

در این شرایط، به گفته علیرضا نادر، پژوهگشر اندیشکده رَند، «احتمال زیادی دارد که عربستان سعودی و اسرائیل یک راهبرد مشترک در برابر حزب‌الله و ایران تدوین کنند. در شرایطی که عربستان تاحدودی نفوذ دیپلماتیک و اقتصادی در لبنان دارد، اما نمی‌تواند با استفاده از ابزار نظامی به حزب‌الله حمله کند، اما اسرائیل توان حمله نظامی را دارد».

در این میان، نقش واشنگتن به عنوان عامل همگرایی بین سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها چندان مشخص نیست. کارشناسان سیاست خارجی ایالات متحده در منطقه می‌گویند که هدف آمریکا ترغیب متحدان‌اش - که مخالف ایران هستند - به هماهنگی است. موضوعی که فرآیند آن آغاز شده است.

انتهای پیام/

R1016168/P36447/S8,90,95,1128/CT7 موضوعات مرتبط اخبار عربستان سعودی اسرائیل اخبار آمریکا

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سرپیچی سربازان اسرائیلی از دستورات آماده شدن برای عملیات رفح
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟