Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-03@03:25:32 GMT

تنش ایران و عربستان، فتیله نفت را بالا می‌کشد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۲۱۰۵

تنش ایران و عربستان، فتیله نفت را بالا می‌کشد

پول‌نیوز - وقوع یک رویارویی نظامی میان ایران و عربستان می تواند، قیمت نفت را به ۲۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

به نقل از سی ان بی سی، در حالی که تنش ها در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است، وقوع یک رویارویی نظامی میان ایران و عربستان می تواند تاثیرات شدیدی بر اقتصاد جهانی به دنبال داشته باشد و قیمت نفت را به 200 دلار در هر بشکه برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تولیدکنندگان عمده عضو اوپک در منطقه حاشیه خلیج فارس حدود 20 درصد از نفت جهان را از طریق تنگه هرمز تامین می کنند که خلیج فارس را به بازارهای جهانی متصل می کند. این تنگه که در باریک ترین قسمت 34 مایل عرض دارد، بین ایران و عمان واقع شده است. در صورتیکه جنگی میان ایران و عربستان در بگیرد، این آبراه حیاتی به راحتی قابل مسدود شدن است.

کشتیرانی از طریق این تنگه حتی بدون شلیک یک گلوله به نفتکش های عبوری هم می تواند متوقف شود. اگر شرکت های بیمه کننده کشتی ها احساس کنند که یک ریسک قریب الوقوع حمل به یک تانکر نفتکش در منطقه وجود دارد، یا پوشش بیمه ای خود را تعلیق می کنند و یا نرخ بیمه کشتی های عبوری را به شکل فوق العاده ای بالا خواهند برد. در این وضعیت، کشتی داران ممکن است تصمیم بگیرند تا زمانی که خصومت ها فروکش کند، نفتی از این مسیر ترانزیت نکنند.

طبیعتا تنگه هرمز ممکن است در نتیجه رویارویی نظامی مستقیم برای مثال از سوی ایران بسته شود. تاثیر بسته شدن تنگه هرمز بر اقتصاد جهانی شدید و فوری خواهد بود. برای مثال، بحران کانال سوئز در سال 1957 موجب حذف 10 درصدی تولید نفت جهان از بازار شد. در صورت وقوع چنین سناریویی، آمریکا و اروپا با یک رکود اقتصادی مواجه خواهند شد که می تواند نزدیک به یک سال به طول بیانجامد.

در سال 1973، جنگ اعراب و اسرائیل و تحریم نفتی اعراب موجب شد تا صف های طویلی در مقابل جایگاه های عرضه سوخت در آمریکا تشکیل شود. این وضعیت همچنین موجب 4 برابر شدن قیمت نفت شد. در جریان ای بحران، صادرات نفت خلیج فارس به آمریکا به میزان 1.2 میلیون بشکه یعنی معادل حدود 7 درصد کل میزان مصرف این کشور کاهش یافت. این شوک نفتی موجب شد تا آمریکا در رکودی فرو برود که برای مدت 2 سال ادامه داشت.

در صورتی که رویارویی نظامی ایران و عربستان منجر به قطع ادامه دار صادرات نفت منطقه خلیج فارس شود، یک رکود جهانی شدید و سریع رخ خواهد داد.

همچون سال 1973، در حال حاضر نیز میزان واردات نفت آمریکا از خلیج فارس 8 درصد کل مصرف این کشور را تشکیل می دهد. در آن سال ها، قطع عرضه نفت خلیج فارس برای کاهش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال های 1973 تا 1075 کافی بود. اما چین و دیگر وارد کنندگان تلاش خواهند کرد در زمینه واردات نفت از کشورهایی نظیر نیحریه، آنگولا و حتی برزیل و کلمبیا از آمریکا پیشی بگیرند. در کل ممکن است واردات نفت آمریکا به میزان 15 درصد از کل مصرف این کشور کاهش یابد که برای فرو رفتن آمریکا در یک رکود عمیق کافی خواهد بود.

از سوی دیگر، وابستگی آمریکا به واردات نفت بعد از انقلاب شیل به شدت رو به کاهش گذاشته است. حتی اگر در صورت رویارویی نظامی ایران و عربستان، مناطق ساحلی آمریکا با قیمت های بالای نفت مواجه شوند، رشد سریع اقتصادی به مناطق لوئیزیانا، تگزاس و داکوتای شالی و آلبرتای کانادا باز خواهد گشت. کاهش 20 درصدی عرضه نفت جهان می تواند قیمت نفت را به محدوده 200 دلار در هر بشکه برساند. در ان صورت صنعت نفت شیل آمریکا شاهد روزهای درخشانی خواهد بود.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۲۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج‌فارس؛ نامی به بلندای تاریخ و شکوه ایران است

 دهم اردیبهشت هم‌زمان با سالـروز اخراج پرتغالـی‌ها از تنگـه هرمـز و خلیج‌فارس، روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده است؛ این روز یادآور عزم و اراده یک ملــتِ بزرگ، شریـف و آزاده است.
 
 روز ملی خلیج‌فارس امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران‌زمین است، تمدنی که بر شالوده مستحکم فرهنگ و هنر بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس آن غیر قابل انکارترین سند هویتی در جهان باشد.
 
 کرانه‌های این مرز نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل برخاسته از این خطه است، اشتراکات فرهنگی بسیار در تجارت و دادوستد تا عرصه‌های متنوع هنر از معماری تا موسیقی و حوزه گردشگری و خوراک و پوشاک شواهدی بر این واقعیت هستند.
 
 بزرگ‌ترین عامل اهمیت خلیج‌فارس وجود معادن سرشار نفت و گاز در کف بستر و سواحل آن است به‌طوری‌که این منطقه را مخزن نفت جهان نام نهاده‌اند.
 
 احمدرضا طاهری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان  با گرامی داشت دهم اردیبهشت‌ماه روز ملی خلیج‌فارس بیان کرد: امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران‌زمین است.
 
 وی با بیان اینکه سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس، در ایران روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده است، افزود: در سال ۱۳۸۹ این مناسبت به‌عنوان میراث معنوی ثبت شده است.
 
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان تصریح کرد: علت برجسته‌کردن این جریان در ایران، به تصمیم اتحادیه عرب در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی که استفاده از نام خلیج‌فارس را برای عرب‌زبانان ممنوع اعلام کرد، و ازآن‌پس گاهی رسانه‌های دنیا بجای نام خلیج‌فارس خلیج عربی را بکار می‌برند.
 
 وی ادامه داد: این مسئله مخصوصاً از دهه هشتاد به بعد با اعتراض گسترده ایرانیان بازتاب جهانی پیدا کرده و در نتیجه در سال ۱۳۸۹ این نام‌گذاری در ایران به‌عنوان میراث معنوی ثبت شد، این اقدام در واقع واکنشی نسبت به تصمیم اعراب در خصوص تغییر نام خلیج‌فارس  بود.
 
 طاهری با اشاره به اینکه از گذشته‌های بسیار دور اسم این خلیج‌فارس بوده است، اظهار کرد: حکام کشورهای عربی با حمایت انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها درصدد گذاشتن اسم جعلی روی آن هستند و توجیهشان این است که آن زمان که نام این خلیج، فارس بوده دولت‌های مهم عرب وجود نداشته‌اند، اما امروز کشورهای عربی بزرگی پیرامون این دریا هستند و جمعیت عرب پیرامون این دریا از فارس‌ها بیشتر است. یا مثلاً معتقدند که سواحل خلیج‌فارس تابع دولت ایران نیستند. یا اینکه تغییر نام مکان‌ها امری طبیعی محسوب می‌شود و موضع‌گیری ایرانی‌ها قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد.
 
 وی خاطرنشان کرد: بیشتر اسناد تاریخی از جمله اسناد سازمان ملل و دیگر کشورها و نقشه‌های رسمی و نیمه‌رسمی از اسم خلیج‌فارس استفاده کرده‌اند، ازاین‌رو تاریخ پشتیبان ماست.
 
 طاهری ادامه داد: گذشته از آن، تقریباً نیمی از سواحل خلیج‌فارس در اختیار ایران است و حتی امروز نیز در مکاتبات جهانی هنوز از عنوان خلیج‌فارس استفاده می‌شود. تغییر چنین اسمی علمی نمی‌باشد و پشتوانه ندارد.

 آنچه که برای ما ایرانی‌ها اهمیت دارد همبستگی و اتحاد دراین‌خصوص است که جای تقدیر و تبریک دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • خلیج‌فارس؛ نامی به بلندای تاریخ و شکوه ایران است
  • نام استقلال در لیگ قهرمانان آسیا عوض می‌شود!
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ |برنت ۸۸ دلار و ۳۳ سنت شد
  •  تغییر نام استقلال مشکل‌ساز می‌شود؟