Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@00:55:20 GMT

دور باطل مذاکره تمام شدنی نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۴۰۹۹

دور باطل مذاکره تمام شدنی نیست

دولت به اشتباه ادراکی دیگری دچار شده است و پس از سلب اعتماد از ایالات متحده، با متفاوت‌انگاری اروپا و آمریکا، درصدد آغاز مذاکره با اروپا در موضوعات غیرهسته‌ای است که گپ موشکی با وزیر امور خارجه فرانسه در همین راستا قابل تحلیل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طوبی گلستان ؛ پرونده هسته‌ای ایران از هنگام به جریان افتادن تاکنون، فراز و فرودهای مختلفی را طی کرده و مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ذی‌مدخل، صورت‌های گوناگونی به خود دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا، مذاکرات هسته‌ای به طرفیت ایران و تروئیکای اروپایی متشکل از آلمان، انگلیس و فرانسه صورت گرفت که ایران در این مذاکرات، استراتژی "اعتمادسازی و سپس غنی‌سازی" را در پیش گرفت.

مذاکرات در این برهه به انعقاد توافقنامه‌های تهران، بروکسل و پاریس انجامید که به موجب آن ایران پروتکل الحاقی و نیز تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را پذیرفت.

مع‌الوصف طرف اروپایی علیرغم اجرای کامل تعهدات توسط ایران و با این بهانه که ایالات متحده آمریکا، کدخدای دنیاست و بدون رخصت او نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم؛ از عمل به تعهدات خود شانه خالی کردند که این عهدشکنی منجر به رفع تعلیق از غنی‌سازی هسته‌ای در واپسین روزهای دولت هشتم شد.

پس از آن رویکرد مذاکراتی ایران بر استراتژی "غنی‌سازی و اعتمادسازی توأمان" استوار شد و دستاوردهای بزرگی به ارمغان آورد که از آن جمله می‌توان به توافق‌نامه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که به "مُدالیته" معروف شد.

با آغاز به کار دولت یازدهم، مذاکره با آمریکا به عنوان کدخدای جهان، در دستور کار قرار گرفت تا دیگربار، با مخالفت آمریکا، مذاکرات به ورطه شکست کشیده نشود.

این دور از مذاکرات النهایه به توافقنامه برجام منجر شد که مقرّر می‌کرد ایران سطح فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد و از دیگر سو، تحریم‌ها علیه ایران لغو و تحریم جدیدی نیز وضع نشود.

با وجود ایفای تعهدات برجامی توسط ایران، آمریکا اما با تصویب تحریم‌های پی‌درپی، جسم و روح برجام را مجروح کرد و بر همگان آشکار ساخت که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست.

مشی پیمان‌شکنانه ایالات متحده آمریکا حتی روحانی را که از مدافعان نظریه مذاکره با آمریکا بود به این جمع‌بندی رساند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

با این همه، به نظر می‌رسد دولت به اشتباه ادراکی دیگری دچار شده است و پس از سلب اعتماد از ایالات متحده، با متفاوت‌انگاری اروپا و آمریکا، درصدد آغاز مذاکره با اروپا در موضوعات غیرهسته‌ای است که گپ موشکی با وزیر امور خارجه فرانسه در همین راستا قابل تحلیل است.

"دیوانگی" توصیف کردن مذاکره با آمریکا توسط روحانی نیز گویای همین گزاره است که دولت، دعوای زرگری اروپا و آمریکا را واقعی تلقی کرده و در دام استراتژی "پلیس خوب_ پلیس بد" گرفتار آمده و معتقد است عهدشکنی آمریکا به شکاف میان اروپا و آمریکا انجامیده است.

با توجه به سیاق تروئیکای اروپایی،  در صورتی که با آنان بر سر مسائل غیرهسته‌ای وارد مذاکره شویم؛ آنان کمافی‌السابق، اجرای تعهدات خود را به موافقت آمریکایی منوط خواهند کرد که ما از عهدشکنی او، به اروپا روی آورده‌ایم و این همان چیزی است که باید نام آن را "دور باطل مذاکره" نهاد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۴۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه پنتاگون مذاکرات با نیجر را برای حفظ نیروهایش در این کشور آغاز کرده تاکید کرد که ایالات متحده به ماموریت خود برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل، به رغم تایید خروج نظامی خود از نیجر، ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش ها، واشنگتن یک هیئت کوچک از نمایندگان پنتاگون و فرماندهی ایالات متحده در آفریقا را برای شرکت در مذاکرات فرستاده است، چند روز پس از آن که چاد آخرین کشور آفریقایی شد که خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی شد.

اخیرا یک منبع دولتی در کشور نیجر تاکید کرد که واشنگتن باید یک جدول زمانی را برای خروج نیرو‌های آمریکایی از نیجر ارائه کند تا در مورد آن در دولت بحث شود.

پیش از این گزارش شد ایالات متحده با از دست دادن پایگاه نظامی خود در کشور آفریقایی چاد مواجه است، زیرا مقامات دولتی تهدید کرده اند که یک توافقنامه امنیتی مهم را فسخ می‌کنند و نفوذ آمریکا در منطقه را به خطر می‌اندازد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • سریال VAR تمام شدنی نیست
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان