Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@12:57:20 GMT

بحرين نماد نبود آزادي رسانه اي/ تحليل

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۷۴۹۶

بحرين نماد نبود آزادي رسانه اي/ تحليل

خبرگزاري آريا - پارس تودي - تشديد خفقان در بحرين بويژه محدوديت‌هاي شديد آل خليفه بر فعاليت اصحاب رسانه انتقاد سازمان‌هاي بين المللي را درپي داشته است.
دامنه اين اعتراضات حتي به سازمانهاي غربي ساکت در برابر اقدام حکام عربي در سرکوب آزاديها نيز کشيده شده است.
در اين زمينه سازمان خبرنگاران بدون‌ مرز با اشاره به محدوديت‌هاي شديد رژيم آل‌ خليفه ضد اصحاب رسانه اعلام کرد، آزادي رسانه‌ها در بحرين برچيده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سازمان خبرنگاران بدون‌ مرز با صدور بيانيه‌اي محاکمه يک خبرنگار و يک وبلاگ‌ نويس بحريني را به اتهام فعاليت‌هاي تروريستي بدون ارائه هيچگونه اسنادي محکوم کرد و صدور حکم‌هاي حبس ابد و 15 سال حبس ضد آنان را مستبدانه و خودسرانه خواند.
در اين زمينه دادگاه کيفري بحرين 30 اکتبر 2017 «علي المعراج» وبلاگ‌نويس و «محمود الجزيري» خبرنگار روزنامه بحريني تعطيل شده «الوسط» را به همراه جمعي ديگر به اتهام فعاليت‌هاي تروريستي به تحمل حبس ابد و 15 سال حبس محکوم کرد.
محاکمه منتقدان نظام در بحرين اوج گرفته و بازداشت و محاکمه ناعادلانه فعالان رسانه اي نيز به بهانه مبارزه با تروريسم ابعاد نگران کننده تري گرفته‌ است.
تشديد نقض حقوق بشر توسط آل خليفه
رژيم آل خليفه با دستاويز قرار دادن قانون موسوم به مبارزه با تروريسم مصوب سال 2015 در جهت ايجاد خفقان بيشتر و تشديد سياست پليسي در اين کشور گام برداشته است.
اقدامات رژيم آل خليفه عملا" بحرين را به يکي از کانونهاي نقض حقوق شهروندي در عرصه هاي مختلف از جمله رسانه اي تبديل کرده است.
رژيم آل خليفه با تشديد برخورد با رسانه ها درصدد است تا مانع از انعکاس يافتن شرايط مصيبت باري شود که اين رژيم استبدادي مردم بحرين را در آن قرار داده است.
رسانه ها نقش عمده اي در تنوير افکار عمومي و تاثير بسزايي در شکل گيري حرکتهاي آزاديخواهانه و آگاه ساختن جامعه از حقوق خود دارد و اين موضوعي است که به شدت رژيم آل خليفه را نگران کرده است و سرکوب رسانه ها را در اولويت سياستهاي خود قرار داده است.
رژيم حاکم بر بحرين همچنان از هر ابزار، سياست و ترفندي استفاده مي کند تا ضمن مهار قيام مردمي مخالفان را از صحنه سياسي و اجتماعي اين کشور کاملا" حذف کند.
در بحرين هر گونه فعاليت سياسي ممنوع است و فعاليت رسانه اي به شدت تحت نظر رژيم آل خليفه قرار دارد و هرگونه حرکت مستقلانه و مخالف سياستهاي اين رژيم عواقب خطرناکي را براي فعالان رسانه اي به همراه دارد.
تحولات بحرين نشان مي دهد که رژيم آل خليفه گام هايش را براي تضييع کامل حقوق سياسي و مدني و اجتماعي مردم اين کشور تسريع کرده است.
اين در شرايطي است که چند سال پيش نمايندگي اتحاديه اروپا در رياض جايزه موسوم به «شاو» براي تقويت حقوق بشر و تلاش براي آزاديهاي رسانه اي در منطقه خليج فارس در سال 2014 را به موسسه ملي حقوق بشر وابسته به وزارت کشور بحرين اعطا کرد.
رژيم آل خليفه در سايه همين حمايتهاي گسترده دولتهاي غربي و برخي از دولتهاي مستبد عربي نظير عربستان با فراغ آسوده به نقض بيش از پيش حقوق مردم بحرين مشغول است.
نويسنده: بيژن نجفي
116/112

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۷۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید

از آغاز جنگ غزه تاکنون دست کم بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند و یونسکو به همین دلیل جایزه امسال آزادی مطبوعات خود را به همه روزنامه‌نگاران فلسطینی اهدا کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) جایزه جهانی آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۴ خود را به همه روزنامه‌نگاران فلسطینی که جنگ غزه را پوشش می‌دهند، اهدا کرد.

مائوریسیو ویبل رئیس هیئت داوران بین‌المللی متخصصان رسانه یونسکو در این باره اظهار کرد: در این دوران تاریکی و ناامیدی، ما می‌خواهیم یک پیام قوی از همبستگی و به رسمیت شناختن آن دسته از روزنامه‌نگاران فلسطینی که در چنین شرایط دراماتیکی این بحران را پوشش می‌دهند، به اشتراک بگذاریم.

وی در مراسمی در سانتیاگو، پایتخت شیلی، در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات، افزود: ما به‌عنوان بشریت، بدهی بزرگی به شجاعت و تعهد آن‌ها به آزادی بیان داریم.

به گفته کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه، که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها فلسطینی هستند، در طول هفت ماهه جنگ غزه و در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

دفتر رسانه‌های دولتی غزه تعداد این افراد را بیش از ۱۴۰ نفر اعلام کرده است.

ویبل در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت که جهان بدهی بزرگی به روزنامه‌نگاران فلسطینی دارد.

وی افزود: ما در سراسر جهان با خطرات زیادی روبرو هستیم و باید بگوییم ایست کنید.

آدری آزولای مدیرکل یونسکو نیز گفت که این جایزه ادای احترام به شجاعت روزنامه نگارانی است که با شرایط سخت و خطرناک روبرو هستند.

لوسیا نیومن خبرنگار الجزیره، که از سانتیاگو گزارش می‌دهد، این رویداد را مراسمی بسیار احساسی توصیف کرد.

او گفت: هنگام اعلام برنده جایزه امسال مردم زیادی در اتاق بودند که گریه می‌کردند. احساسات بسیار و تشویق بسیار قوی وجود داشت. خبرنگاران الجزیره در غزه از جمله کسانی بودند که از ماه اکتبر گذشته مورد هدف حملات اسرائیل قرار گرفتند.

منبع: فارس

کد خبر 750332

دیگر خبرها

  • جلالی: با استمرار «فعالیت رسانه‌ها» و «اعتراضات دانشجویی» موضوع غزه «مساله اول» باقی می‌ماند
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا
  • جدیدترین شاخه مقاومت اسلامی در بحرین چگونه متولد شد؟
  • معاون رئیسی: افکار عمومی غربی به این جمع‌بندی رسیدند که آمریکا نماد ظلم و ستم است
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد
  • عملیات مقاومت اسلامی بحرین علیه «ایلات» برای نخستین بار
  • جزئیات منتشر شده در رسانه‌ها از طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی به حماس
  • ذهن آمریکااندیش
  • آمریکایی‌ها درباره حقوق بشر فقط لفاظی می‌کنند