Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > هنر - مرتضی کاردر:
مریم سالور از هنرمندانی است که بیش از ۳۰ سال است در هنر ایران حضور دارد و نمایشگاه‌های گوناگونی برپا کرده است.

از نمايشگاه كارهاي سفالي تا مجسمه‌سازي، نقاشي و... . نمايشگاه آخر او كه اين روزها روي ديوارهاي گالري ايرانشهر رفته است قاصدك نام دارد كه مجموعه‌اي است از نقاشي‌هايي با موضوع قاصدك.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي در كنار اين تابلوها يكي دو كار چيدمان با قلع نيز اجرا كرده است. با او درباره نمايشگاه آخرش و كارنامه هنري‌اش در طول اين سال‌ها حرف زده‌ايم. نمايشگاه نقاشي‌هاي او تا 23آبان در گالري ايرانشهر داير است.

شما در طول سال‌ها با مواد مختلفي كار كرديد. از سفال شروع كرديد، بعد مجسمه‌سازي كرديد و الان به نقاشي‌هاي نيمه‌انتزاعي رسيديد. چرا اين همه مواد گوناگون؟

راجع به هيچ‌كدام فكر نكرده بودم و با برنامه قبلي به سراغ آنها نرفتم. من از بچگي كارهاي هنري مختلفي مي‌كردم، نقاشي مي‌كردم، مجسمه مي‌ساختم و... منتها هيچ‌وقت تحمل كلاس‌هاي طراحي را نداشتم. در 26سالگي وقتي در فرانسه مشغول تحصيل بودم كار با گل را تجربه كردم. فهميدم كه ماده من براي كار هنري، گل است.

گل همه‌‌چيزهايي را كه سال‌ها در من خفته بود بيدار كرد. آن زمان بود كه فهميدم مواد كار من مداد و كاغذ نيست. از آن زمان كار با سفال را شروع كردم. اما به‌نظرم مهم نيست كه شما با چه ماده‌اي كار مي‌كنيد مهم بيان هنري است. فرقي نمي‌كند كه شما با چوب كار مي‌كنيد يا گل يا فلز، مهم اين است كه شما بتوانيد به بهترين شكل ايده‌هاي خودتان را در اثر هنري بيان كنيد. مهم اين است كه بتوانيد اثر هنري ارائه كنيد.

زماني كه شما كار سفال را شروع كرديد در ميان هنرمندان كار كردن با سفال خيلي رايج نبود و خيلي‌ها سفالگري را بيشتر فن مي‌دانستند تا هنر. نمي‌ترسيديد كه با واكنش منفي جامعه هنري مواجه شويد؟

وقتي برگشتم به ايران با اين ترديد مواجه بودم كه يا توليد انبوه كنم و كاسه و كوزه بسازم يا اينكه كار تك بكنم. به اين فكر نكردم كه من هنرمندم يا صنعتگرم، اين مسيري بود كه من رفتم تا به اينجا رسيدم و در مسير مشخص شد كه چه كاره‌ام. اولين دوره‌اي كه ما در موزه هنرهاي معاصر نمايشگاه سفال گذاشتيم 20نفر بيشتر نبوديم.

از اين 20نفر هم فقط من و دو سه نفر ديگر بوديم كه با رنگ و لعاب كار مي‌كرديم. اما بعد از سال‌ها كه من شدم دبير بي‌ينال سفال و سراميك در آن نمايشگاه 300هنرمند كار ارائه كردند كه همه‌شان با سفال كار هنري انجام مي‌دادند. چيزي كه در آن بي‌ينال عرضه شد هنر سفال و سراميك بود نه توليد انبوه كاسه و بشقاب و سفال كه به‌نظرم اتفاق تازه‌اي بود در هنر معاصر ايران و احياي دوباره سفال. به‌نظرم اين اتفاق در عرض 20سال يك جهش بود. خيلي‌ها فكر مي‌كنند سفال يك ماده قديمي است درحالي‌كه به‌نظر من يك ماده جاودانه است.

بپردازيم به اين نمايشگاه. در اين نمايشگاه سعي كرديد نقاشي‌هاي نيمه‌‌انتزاعي انجام بدهيد. اما به‌نظرم كارهايتان از جهاتي شبيه كارهاي بعضي نقاشان معاصر مثل پرويز كلانتري و ماركو گريگوريان شده است.

كارهاي اين هنرمندان را دوست دارم به‌ويژه كارهاي اوليه پرويز كلانتري را. اما من كار خودم را كرده‌ام. نقاشاني كه نام برديد بافت كارهايشان خشك است و از خود گل در نقاشي‌هايشان استفاده كرده‌اند. اما زمينه كارهاي من فرق مي‌كند، علاوه بر اينكه از رنگ سفيد استفاده كرده‌ام. من تلاش كردم تا به بيان خودم برسم.

چرا قاصدك را انتخاب كرديد؟

قاصدك به‌طور اتفاقي آمد به روي بوم من نشست. و ناخودآگاه ديدم كه من روي بومم قاصدك را نقش كرده‌ام. بعد از آن به شكل آگاهانه شروع كردم به نقاشي قاصدك‌ها و قاصدك‌ المان ثابت نقاشي‌هاي من شد. قاصدك براي من سمبل زيبايي است و يادآور شادي و كودكي. قصد من اين نبود كه از شيء به‌عنوان يك المان تزئيني در كارهاي خودم استفاده كنم بلكه قصدم انتقال تجربه‌هاي زيسته خودم بود. اين المان‌ها در كارهاي من در حقيقت دعوت دوباره آدم‌هاست به ديدن طبيعت.

به‌عنوان هنرمندي كه سال‌ها در خارج از ايران زندگي كرده‌ايد، اوضاع هنر ايران را در بازار جهاني هنر چطور مي‌بينيد؟

گالر‌هايي هستند كه مشتاق كارهاي هنرمندان ايراني هستند. مثلاً‌ در سوئيس گالري ا.ب هست كه كارهاي هنرمندان ايراني را عرضه مي‌كند يا گالري ديگري هست كه مدير آن يك خانم پاكستاني آمريكايي است كه كارهاي فرهاد مشيري را عرضه مي‌كند و فكر مي‌كنم او نخستين بار گالري فرهاد مشيري را معرفي كرد.

گالري‌هاي ديگري هستند كه كارهاي هنرمندان ايراني را به نمايش مي‌گذارند. هنرمندان ايراني هيچ‌چيزي از هنرمندان جهاني كم ندارند، ‌به جز اعتماد به نفس. اگر اين اعتماد به نفس را به‌دست بياورند و به‌خودشان رجوع كنند خيلي خوب مي‌توانند در بازار هنر جهان بدرخشند.

برنامه شما براي نمايشگاه بعدي‌تان چيست؟ دوباره مي‌خواهيد ماده تازه‌اي كار كنيد؟

الان در اين نمايشگاه يكي دو چيدمان با قلع اجرا كرده‌ام كه احتمالاً همين تجربه را ادامه بدهم. در‌ماه مي‌(ارديبهشت) هم قرار است نمايشگاهي در يكي از گالري‌هاي زوريخ در سوئيس برگزار كنم.

در همین زمینه: نمایش هنر خیابانی در گالری هنر معاصر ایران از انزوا خارج شده است نمایشگاه هنر معاصر ایران؛ دهه 40 و 50

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب و علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، قائم مقام و سخنگوی این‌رویداد در نیم طبقه شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

یاسر احمدوند در این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بودجه و درآمدهای نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه کتاب، ردیف بودجه‌ای مستقلی ندارد و هزینه نمایشگاه کتاب از محل بودجه‌های حمایت از نشر تأمین می‌شود. پیش از استقرار دولت فعلی، بیش از ۶۰ درصد از هزینه‌های نمایشگاه را دولت می‌پرداخته و درآمدهای نمایشگاه کمتر از یک‌چهارم بوده است، در واقع فاصله زیادی بین درآمدها و هزینه‌ها بوده است. تلاش ما این است، حجم کمک دولت و حمایت نشر در هزینه‌های نمایشگاه کاهش یابد؛ سال گذشته حدود ۸۰ درصد هزینه متکی بر درآمدها، حمایت‌های مالی و تبلیغات بوده و ۲۰ درصد بر دوش دولت!

وی افزود: اضافه شدن نمایشگاه مجازی هزینه‌بر است اما با توسعه کار نمایشگاه میزان اتکای بودجه نمایشگاه کاهش یافته است و حدود ۲۰ درصد از هزینه نمایشگاه به صورت مستقیم توسط دولت تامین می شود و مابقی توسط حامیان مالی، اجاره غرفه و تبلیغات بوده که دستاورد بزرگی است.

احمدوند گفت: نمایشگاه کتاب با روند سابق در معرض تعطیلی بود؛ از نمایشگاه در حال تعطیل به نمایشگاه خودکفا برسیم و تلاش داریم آنچه دولت به نمایشگاه کتاب اختصاص می‌دهد، صرف یارانه کتاب شود. امیدواریم تا پایان دولت نمایشگاه کتاب همه هزینه‌های خود را تامین کند و کمک دولت در حد خرید کتاب باشد نه هزینه‌های جاری.

رییس سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره شفافیت هزینه‌ها و درآمدهای نمایشگاه کتاب افزود: در موضوع نمایشگاه ناظران قانونی وجود دارند و دیوان محاسبات و مجموعه نظارتی و موسسه حسابرسی به صورت مشخص بر هزینه‌های ما نظارت دارند. عملکرد موسسه خانه کتاب توسط حسابرس رسمی مطلوب ارزیابی شده است. عملکرد شفاف، نظارت‌پذیر، نظارت شده و قابل دفاع است. اتکای هزینه‌های نمایشگاه به هزینه‌های دولتی کاهش یافته است. جزئیات برگزاری نمایشگاه به نهادهای مرتبط اطلاع داده شده است.

وی درباره حضور ناشرانی که سال قبل صرفا در بخش نمایشگاه مجازی شرکت کرده بودند نیز گفت: ناشرانی که به دلایل مختلف در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند، اینگونه نیست که نتوانند در دوره بعد شرکت کنند بلکه امکانش فراهم است اما طبیعی است در ازدحام حضور کسانی که هر سال شرکت می‌کنند اگر اولویت بندی شود، اولویت با کسانی است که حضور مستمر دارند.

یاسر احمدوند درباره ناشرانی که اقدام به کتاب سازی می کنند نیز افزود: ناشری مشخصا به عنوان کتاب ساز در دسته‌بندی رسمی نداریم، این اصطلاحی است که به تعدادی از ناشران پخته‌خوار، اطلاق می‌شود که اغلب با استفاده از گریزگاه و خلأ قانونی کتاب منتشر می‌کنند و حضورشان اشکال قانونی ندارد زیرا از خلأ قانونی استفاده می‌کنند. البته در قیمت‌گذاری هم رعایت انصاف نمی‌کنند تا بتوانند تخفیف بالا ارائه دهند بنابراین تلاش کردیم اگر ناشری روشش اینگونه است که آثار ناشران دیگر را کپی کرده یا استفاده نادرست و غیرقانونی داشته است و این موضوع برای ما محرز شده باشد، در نمایشگاه حضور پیدا نکند. البته این روند نیاز به کار جمعی و گروهی است.

رئیس نمایشگاه کتاب در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره تعداد ناشرانی که حکم محرومیت از نمایشگاه گرفته‌اند، گفت: تعداد ناشران محروم، انگشت شمار است و امسال ۲ ناشر محروم شده و نتوانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند. امیدوارم امسال با همکاری ناشران، تخلفاتی نداشته باشیم که منجر به محرومیت‌شان شود.

علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه نیز در پاسخ به سوالی درباره طرح «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب» نیز گفت: امسال دبیرخانه این رویداد، برنامه مفصل‌تری ترتیب داده است. جانمایی آنها در ورودی نمایشگاه و در بلوار امام رضا(ع) و پشت ناشران خارجی است.

احمدوند در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر افزایش اجاره بهای غرفه ها در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: اگر حساب کنیم هزینه‌های دریافتی به عنوان اجاره بهای غرفه ها نسبت به هزینه‌های نمایشگاه اندک است و بالا نبوده و این عدد قابل عنوان نیست درآمد ناشی از اجاره غرفه‌ها، یک پنجم هزینه برگزاری نمایشگاه را پوشش نمی‌دهد و اگر هزینه برگزاری از ناشران اخذ شود، اجاره غرفه‌ها باید ۵ تا ۱۰ برابر شود. توجه به این نکته ضروری است که دولت همواره تلاش می کند ناشران با کمترین هزینه در نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند.

وی با اشاره به یارانه اعتباری خرید کتاب گفت:امسال تلاش کردیم یارانه ها افزایش یابد و کمک دولت به کتابخوان ها برسد، همچینن تلاش کردیم تا اقشار دیگری بتوانند از یارانه استفاده کنند که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می شود. طبق آیین نامه مصرف بن نهاد ها و سازمان ها تا ۲۰ درصد از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان پذیر است. به طور کلی نیز مصرف بن ها قائده مشخصی دارند که کاملا شفاف و روشن است.البته یارانه تخصصی نیز برای یک هزار مدرسه در نظر گرفته شده است که عمده آنها کتاب کودک و نوجوان خریداری می‌کنند.

احمدوند درباره نحوه خریداری کتاب توسط مدارس نیز گفت: کتاب‌ها در ایام نمایشگاه کتاب توسط مدیران و معلمان انتخاب می‌شود و سپس به مدارس تحویل خواهد شد.

احموند درباره سهم فرهنگ از یک درصد بودجه دستگاه ها و نهادهای مختلف افزود: در موضوع سهم یک درصد در بودجه سال گذشته تلاش می شود که یک درصد درآمد شرکت های دولتی و غیره به فرهنگ اختصاص یابد که هنوز سهمی از این بخش حاصل نشده و فعلا نمایشگاه از این امکان بهره مند نیست.

رییس سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره تغییر مهمان ویژه این رویداد گفت: کشور هند در ابتدا به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب انتخاب شده و اعلام شده بود، این انتخاب به دلیل سابقه دیرینه تمدنی و گسترش ارتباطات فرهنگی با این کشور بود. در فروردین ماه نیز کشور هند به نمایشگاه آمدند و از محل غرفه خود بازدید داشتند اما پس از پاسخ تنبیهی ما به رژیم صهیونیستی در پی حمله به کنسولگری ایران وزارت خارجه سفر اتباع هند به ایران و اسراییل را ممنوع کرد و امکان حضور هندی ها فراهم نشد بنابراین کشور یمن در بین کشورهایی که بودند انتخاب شد البته یمن هم در حوزه فرهنگ بی‌ظرفیت نیست و ارتباطات فرهنگی ما با یمن دیرینه است و ظرفیت یمن نباید کوچک شمرده شود و این تعامل به بسط همکاری‌ها منجر خواهد شد.

رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب نیز در پاسخ به سوالی درباره یارانه و فسادهای مرتبط با آن گفت: از زمان تخصیص یارانه کاغذی به دنبال تدابیری ویژه برای جلوگیری از سودجویی برخی افراد هستیم، در این زمینه در بخش مجازی نیز ما تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌ایم، البته گزارش‌هایی دریافت کردیم اما حجم گزارش‌ها در مرکز پاسخگویی به شدت اندک و در حد یک هزارم هم نیست. اگر کسی پیشنهاد نقد کردن یارانه و بن‌کارت‌ها را داشت، مردم به مرکز اطلاع رسانی نمایشگاه اطلاع بدهند، زیرا این موضوع خلاف قوانین و مقررات نمایشگاه است و بخشی از احکام رسیدگی به تخلفات مربوط به این موضوع است.

وی همچنین افزود: تدبیر ما این است که بر افرادی که در سالهای مختلف از جنس ناشر و کتابفروش تخلف کردند نظارت بیشتری داشته باشیم بنابراین قوانین سختگیرانه پیش‌بینی شده که براساس الگوی رفتاری در نمایشگاه و بازار کتاب سال گذشته با آنها رفتار شود.

در بخش دیگری از این نشست، احمدوند درباره همزمانی روز رای‌گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: طی همکاری با وزارت کشور امکان رای دادن مراجعه‌کنندگان در محیط‌های عمومی مصلی فضایی پیش‌بینی شده است.

وی همچنین درباره محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و انتخاب مصلی امام خمینی برای این رویداد گفت: مصلی امام خمینی (ره) در میان مخاطبان و مسوولان این رویداد مطلوب تر از شهر آفتاب است.

احمدوند درباره وضع قوانین مشخص جهت حفظ و برقراری حجاب و عفاف در میان بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب یک رویداد فرهنگی است در زمینه حجاب نیز سال گذشته موفقیت خوبی را داشتیم و امسال نیز امیدواریم به همان شکل پیش برویم.

کد خبر 6097221 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • آنروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • آونروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • تحسین احمدی‌نژاد از خوانندگی مریم امیرجلالی!
  • اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • آغاز به کار طرح مدرسه هنر در کاشان