Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:53:02 GMT

درمان هاي طبيعي براي مشکلات روده ها

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۹۹۷۰

درمان هاي طبيعي براي مشکلات روده ها

خبرگزاري آريا -

امروزه اکثر مردم از سوءهاضمه رنج مي برند
امروزه اکثر مردم از سوءهاضمه رنج مي برند و اين بدان معناست که بخش زيادي از غذاهاي مصرفي به درستي هضم و جذب نمي شوند. از نظر طب سنتي سلامتي غذاي مصرفي در سه مرحله هضم مي شود و به عبارت دقيق تر، يک سوم هضم غذا در دهان، يک سوم ديگر در معده و بقيه هضم به کمک روده و کبد انجام مي گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکثر افراد به علت کم جويدن يا بد جويدن در مرحله اول هضم مي لنگند. لذا غذايي که به خوبي جويده نشده و بطور کامل با بزاق دهان ترکيب نگرديده، راهي معده مي شود و فشار زيادي براي هضم برخي مواد به معده تحميل مي شود و دست آخر برخي از مواد گياهي کم جويده شده، بدون تعيير شکل وارد روده کوچک مي گردند و در نتيجه بي آنکه مواد مفيد موجود در آن ها هضم شوند، از روده بزرگ دفع مي گردند. بنابراين قبل از هر چيز بايد براي غذا خوردن وقت گذاشت و غذا را بخوبي جويد.
مسئله ديگري که ايرانيان با وجود تاکيد اکيد احاديث طبي، مورد توجه قرار نمي دهند، خوردن مقدار کمي نمک دريا يا معدن قبل و بعد از غذا و يا در صورت ناسازگاري مزاجي، خوردن نصف قاشق سرکه طبيعي قبل و بعد از وعده هاي اصلي غذايي مي باشد.
بايد در نظر داشت که کمبود املاح و مواد معدني، بخصوص کمبود مس ، آهن، منگنز، منيزيم، سديم و پتاسيم موجب سوءهاضمه مي گردد. لذا توصيه مي گردد که بجاي نمک هاي تصفيه شده که فقط حاوي سديم هستند، از نمک دريا يا معدن که طيف وسيعي از املاح دارند استفاده شود. و براي رفع کمبود مس بهتر است که هفته اي دو مرتبه قاشق مسي بدون لعاب را در خورشت در حال پخت قرار داد. استفاده گه گاه از ظروف چدني نيز براي بر طرف شدن کمبود آهن توصيه مي گردد. (البته بايد در نظر داشت که ظروف چدني، بايد بدون روکش و بي لعاب باشند و آهن ربا به آنها بچسبد. در غير اين صورت تقلبي و مضر مي باشند.)
در اينجا لازم است که رايج ترين عادات بد غذايي ذکر شود.
1. معمولا هر غذايي تازه اش بهتر از مانده اش است به جز پنير. البته منظور اين نيست که پنيرهاي تازه موجود در بازار را بايد مدتي نگه داشت تا مانده شود بلکه منظور اين است که کارخانجات پنير سازي مي بايست چندين هفته براي ساختن پنير واقعي وقت صرف کنند. در واقع پنيرهايي موسوم به پنير استيلتون يا کپکي، نمونه اي از پنير کهنه و مانده هستند که گرم و زود هضم بوده و خوردن کمي از آن بعد از غذا به عنوان دسر به هضم غذا کمک فراواني مي کند و در ضمن اگر قبل از غذا خورده شود، اشتهاي فرد افزايش مي يابد.
اما متاسفانه پنير تاره که به وفور در کشور توليد و مصرف مي شود، سرد و دير هضم مي باشد و اشتها به غذا را کم مي کند. بايد دانست که مصرف پنير تازه بدون مصلحات گرم، در برخي افراد باعث ايجاد قولنج بسيار شديد و انسداد روده مي شود. البته اگر به همراه پنير تازه، يک قاشق عسل يا ادويه جات گرم خورده شود از اثرات منفي اين نوع پنير کاسته مي شود. در ضمن بعد از مصرف پنير تازه نبايد غذاهاي ديگري خصوصا غذاهاي ترش و ميوه هاي تر تناول شود مگر آنکه اشتهاي واقعي احساس شود.
2. از ديگر عادات غذايي که بايد بر چيده شود، مصرف همزمان سرکه با سفيده تخم مرغ است. بايد دانست که سس مايونز از ترکيب سرکه و سفيده تخم مرغ درست مي شود و در نتيجه خوردن سس مايونز، سلامت روده ها را تهديد مي کند.
3. از نوشيدن آب از نيم ساعت قبل از غذا، حين غذا و تا يک ساعت بعد از خوردن آخرين لقمه غذا بايد پرهيز نمود. البته در صورت شدت عطش بعد از غذا مي توان يک تا دو جرعه آب خنک مصرف نمود.

از نوشيدن آب از نيم ساعت قبل از غذا، حين غذا و تا يک ساعت بعد از غذا بايد پرهيز نمود
4. هيچ نوع گوشتي نبايد همزمان با گوشت ديگر مصرف شود.
5. مصرف همزمان ماست، پنير و شير براي دستگاه گوارش مضر مي باشد.
6. نبايد غذاها و ميوه هايي که طبع سرد دارند همزمان ميل نمود، چرا که در کوتاه مدت يا دراز مدت، دستگاه گوارش ضعيف گشته و ممکن است اسپاسم هاي دردناک روده اي ايجاد شود.
7. مصرف همزمان تخم مرغ و ماهي بسيار زيان بخش مي باشد.
8. مصرف لبنيات بدون مصلحات نه تنها براي روده ها بلکه براي اعصاب هم مضر هستند.
9. نبايد در يک نفس و دفعتا آب نوشيد بلکه مي بايست جرعه جرعه آب نوشيد تا به دستگاه گوارش شک وارد نشود.
10. مصرف همزمان آب با هندوانه يا آب با انگور به روده ها فشار مي آورد. لذا بايد نيم ساعت بين مصرف آن ها فاصله انداخت.
11. در هنگام استرس و عصبانيت نبايد غذا خورد چرا که از يک طرف آنزيم هاي دستگاه گوارش از جمله آنزيم هاي مترشحه از پانکراس و غدد موجود در روده کوچک به خوبي ترشح نمي شوند و از طرف ديگر استرس موجب اسپاسم معده و روده مي شود.
12. براي داشتن دستگاه گوارشي سالم بايد وقتي وعده اصلي غذايي را خورد که در ناحيه زير سينه تا ناف احساس سبکي کنيم و کمي در قسمت زير ناف احساس سنگيني داشته باشيم. از ديگر علامت هاي گرسنگي واقعي اين است که حس شامه، بينايي و شنوايي تيز تر مي گردد و آب دهان کم مي شود. در غير اينصورت غذا خوردن به دستگاه گوارش لطمه مي زند.
13. مصرف شير يا دوغ با ميوه ممنوع است. (کاکائو و قهوه هم نوعي ميوه محسوب مي شوند.)

مصرف شير يا دوغ با ميوه به دستگاه گوارش لطمه مي زند
14. خوردن همزمان باقلا با ماهي، پلو زرشک با مرغ، ماست با تربچه، پياز و سير، پياز و تره، پياز و اسفند، گردو با فندق و پسته، خربزه شيرين و موز، عسل و خربزه، تخم مرغ و موز بسيار خطر آفرين هستند.
15. بعد از غذاي شور نبايد آب گرم يا هر نوع دمنوشي نوشيد و همچنين خوردن آب سرد با ميوه هاي تر ممنوع مي باشد.
با رعايت نکات فوق روده کوچم که مسئول اصلي هضم و جذب پروتئين ها، چربي ها و کربوهيدرات ها مي باشد از آسيب مصون مي ماند و اما براي سلامت روده بزرگ مي باسيت بيشتر از غذاهاي تخمير شده نظير نان هاي حاوي خمير ترش، سرکه هاي طبيعي و لبنيات پروبيوتيک استفاده نمود. اکثر ادويه ها بخصوص هل و اکثر سبزي ها به ويژه تره، دوست روده بزرگ محسوب مي شوند و نان هاي بدون سبوس، مصرف زياد سرخ کردني هاي و نوشيدني هاي کافئين دار براي سلامت روده بزرگ مطلوب نيستند.
نظر به اينکه آنزيم هاي گوارشي مهمي توسط غدد اثني عشر و ساير قسمت هاي روده کوچک و غده پانکراس به داخل روده ترشح مي شود و بدون آن ها هضم و جذب مواد غذايي غير ممکن است، توصيه مي شود که گه گاهي يک قاشق مرباخوري تخم بارهنگ در يک ليوان آب جوشانده و ميل نمود تا ترشح آنزيم هاي دستگاه گوارش تنظيم شود.
در اينجا برخي از رايج ترين مشکلات و بيماري هاي روده ها را عنوان کرده و درمان هاي طبيعي آن ها را بيان مي نمايم.
1. اسپاسم روده (خواه منشأ غذايي داشته باشد خواه منشأ عصبي):
صبح و ظهر و شب هر دفعه نصف قاشق چايخوري پودر رازيانه با نصف قاشق عسل تا حصول بهبودي ميل شود.
2. نفخ روده:
يک قاشق چايخوري پودر زنيان با کمي عسل بعد از غذا ميل گردد. (انواع کلم و تفاله سيب نفاخ محسوب مي شوند).

مصرف پودر زنيان با کمي عسل بعد از غذا, براي درمان نفخ روده مفيد است
3. اسهال:
يک قاشق غذا خوري پودر سماق با کمي آب سرد مصرف شود.
4. يبوست:
يک قاشق غذا خوري دانه اسفرزه را شب خيس نموده و صبح ناشتا، آب آن ميل گردد. براي يبوست کودکان نيز مي توان يک قاشق چايخوري ترنجبين را شب در يک ليوان آب خيساند و صبح بخورد کودک داد. در ضمن بايد دانست که سيب زرد ضد يبوست و سيب قرمز قدري يبوست آور است.
5. سستي و تنبلي روده ها:
گلاب و آب و عسل و همچنين پاچه گوسفند سستي روده ها را بر طرف و فعاليت آنها را بيشتر مي کند.
صبح و شب هر بار يک قاشق چايخوري پودر سنبل الطيب در يک ليوان آب جوش دم کرده و ميل نماييد.
6. انگل هاي دستگاه گوارش:
بايد به مدت يک هفته، هر روز يک قاشق مربا خوري از پودر آويشن برگ پهن به غذاي مصرفي اضافه کرد. و هر شب نصف قاشق مرباخوري از پودر آويشن برگ باريک را در يک استکان آبجوش دم نمود و نوشيد.

مصرف پودر آويشن براي درمان انگل هاي دستگاه گوارش مفيد است
7. کرم کدو:
30 گرم برگ تازه يا خشک گردو را در 4 ليوان آب جوشانيده سپس صاف نموده و صبح، ظهر، عصر و شب هر بار يک استکان ميل کند و اين کار را تا حصول بهبودي ادامه دهد. طب اسلامي براي مبارزه با انگل ها و کرم هاي روده اي خوردن 7 عدد خرما در صبح به صورت ناشتا توصيه مي کند که براي اثر بخشي نبايد تا ظهر چيز ديگري مصرف نمود. در ضمن يکي ديگر از روش هاي از بين بردن انگل هاي روده اي جويدن و خوردن هسته سيب مرکبات است.
8. بواسير:
علت اصلي بواسير يبوست مزاج است بنابر اين مي بايست براي مبارزه با يبوست تا مدتي از خوردن ماست، سيب قرمز، برنج سفيد، نان هاي سفيد و ميوه هاي نارس خودداري کرد و در عوض سبزيجاتي نظير تره و کاهو و ميوه هايي همچون سيب زرد، گلابي، گيلاس، انگور، هلو، ليمو شيرين، هندوانه و خربزه بيشتري ميل نمود. در ضمن بايد توجه داشت که ورزش منظم روزانه بخصوص پياده روي از اهميت زيادي براي جلوگيري از يبوست برخوردار است.
9. شقاق مقعد:
هفت روز پشت سر هم صبح ناشتا، افراد بالغ يک ليوان عناب در دو ليوان آب و کودکان يک استکان عناب را در دو استکان آب جوشانده و پس از نرم شدن عناب ها، آن ها را فشرده و هسته و تفاله ها را جدا نموده و بقيه را ميل کند.
10. عفونت آپانديس:
تحقيقات حاکي از آن است که افرادي که عادت به خوردن گوشت هاي نيمه خام و خوب پخته نشده دارند و همچنين مواد فيبردار مثل سبزي ها و ميوه ها کمتري مصرف مي کنند، بيشتر از سايرين در معرض ابتلا به آپانديسيت قرار دارند. در اين رابطه، حکماي طب سنتي اسلامي براي تناول مخلوط سياه دانه در عسل، نقشي پيشگيرانه و حتي درماني قائل شده اند.
درپايان نکته مهمي براي داشتن دستگاه گوارشي قوي و سالم يادآور مي شوم: با توجه به اينکه هر چه هوا گرم تر شود، قدرت هضم دستگاه گوارش کمتر مي شود و همچنين گرما در وسط روز به اوج خود مي رسد لذا توصيه مي شود که در ايام گرم سال، صبحانه و شام کاملي خورده شود اما وعده ناهار يا بکلي حذف شود يا مقداري ميوه و سالاد به عنوان ناهار ميل گردد.
منبع: ماهنامه دنياي سلامت/برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهاجرت پزشکان و کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی را فاجعه پنهان نظام پزشکی دانست و گفت: مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی منجر به کاهش نیروی مجرب در سیستم دولتی خواهد شد و مردم بالاجبار برای دریافت خدمات درمانی به سیستم خصوصی مراجعه می‌کنند و در نتیجه پرداختی از جیب مردم بین ۱۰ الی ۱۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

مشکلات پایان ناپذیر کادر درمان به ویژه در بخش دولتی، باعث شده برخی از پزشکان و پرستاران، خدمت در بخش خصوصی را به ماندن در بیمارستان‌های دولتی ترجیح دهند.‌

مهر در گزارشی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد، یعنی اینکه اغلب مردم به دلیل هزینه‌های سنگین درمان؛ ناگزیر به انتخاب بخش دولتی هستند و این در حالی است که شرایط ماندگاری کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی تا حدودی سخت‌تر از بخش خصوصی است. به ناچار شاهد مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی هستیم.

آن طور که از اخبار و شواهد امر بر می‌آید، پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی بین ۱۰ تا ۱۵ برابر کمتر از بخش خصوصی است. پرداختی و ویزیت متخصص یا فوق تخصص در بیمارستان‌های دولتی مبلغی در حدود ۱۵ هزار تومان است، در صورتی که اگر بیمار به متخصص و یا فوق تخصص در مطب رجوع کند، حدود ۲۵۰ هزار تومان باید پرداخت کند.

با توجه به پرداختی بسیار کمتر بیمارانی که به بخش دولتی مراجعه می‌کنند و با عنایت به اینکه اختلاف بسیاری در پرداختی بیماران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی وجود دارد؛ سیاست دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که کادر درمان تمایلی به تغییر جابجایی از بخش دولتی به خصوصی را نداشته باشند.

جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهاجرت پزشکان و کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی را فاجعه پنهان نظام پزشکی دانست و گفت: مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی منجر به کاهش نیروی مجرب در سیستم دولتی خواهد شد و مردم بالاجبار برای دریافت خدمات درمانی به سیستم خصوصی مراجعه می‌کنند و در نتیجه پرداختی از جیب مردم بین ۱۰ الی ۱۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت باید انگیزه و مشوق‌های ماندگاری پرستاران و پزشکان در بخش دولتی را فراهم کند، اظهار داشت: امروز پرداختی کادر سلامت در برابر خدماتی که ارائه می‌دهد کافی نیست و انگیزه لازم برای ماندگاری در سیستم دولتی را فراهم نمی‌کند، از طرفی پرداختی‌های کادر سلامت نیز در سیستم دولتی به قدری با تأخیر انجام می‌پذیرد که انگیزه فعالیت از این گروه را می‌گیرد.

میرمحمدی ضمن انتقاد از اینکه پرداختی کادر درمان با تأخیر ۹ الی ۱۰ ماهه است، گفت: پرداختی کادر درمان به صورت پلکانی و مشمول پرداخت مالیات با عناوین مختلف شده است که نه تنها مشوقی برای پزشکان نیست بلکه انگیزه‌ای برای خروج هرچه سریع‌تر از سیستم دولتی خواهد شد و متأسفانه آسیب این کوتاهی‌ها در خدمات پزشکی را مردم متوسط و مستضعف خواهند دید که به ناچار در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از حداکثر توان خود بهره بگیرد تا نیروی متخصص در بدنه دولتی باقی بماند، یادآور شد: امروز دولت با اتخاذ تصمیمات نادرست منجر به خروج کادر درمان از سیستم دولتی می‌شود.

میرمحمدی با اشاره به تلاش مجلس برای ماندگاری نیروی کارآمد پزشکی در بدنه دولتی، ادامه داد: در سال گذشته تلاش شد پزشکانی که دارای مطب در بخش خصوصی نیستند از پرداخت مالیات معاف شوند و طبق مصوبات مجلس ۱۰ درصد مالیات برای آنان تعیین شد، اما تاکنون موفق نشدیم خروجی این مصوبات را بگیریم، البته رئیس مجلس قول قطعی داد که در اولین فرصت این مسئله در داخل صحن علنی به گونه‌ای حل شود تا مصوبه سال گذشته مجلس، امسال نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحث کارانه باید برای پزشکانی که در غیر از مراکز استان در حال خدمت رسانی به مردم مناطق محروم هستند، تغییر کند، یادآور شد: سیاست‌های دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که مشوق یا انگیزه‌ای برای پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص شود تا در مناطق محروم و بیمارستان‌های غیر از مراکز استان‌ها خدمات ارائه دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس تاکید کرد: توجه به این مسئله برای پزشکان هیأت علمی نیز صدق می‌کند چرا که اگر پزشک متخصص هیأت علمی ما انگیزه‌ای نداشته باشد نه تنها آموزش به لحاظ کیفی آسیب می‌بیند بلکه از سیستم نیز خارج خواهد شد و عملاً ما به لحاظ کمی، عضو هیأت علمی نخواهیم داشت تا بتوانیم آموزش‌ها را ارائه دهیم.

در همین حال، همایون سامه یح یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که امروز کادر درمان در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند، گفت: متأسفانه دولت با مشکل تأمین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوءاستفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

دیگر خبرها

  • هفت خان مشکلات پیش روی اراضی هفت آسیاب سنندج
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • درمان معجزه‌آسای حساسیت فصلی با عطر طبیعی
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • چند تکنیک برای درمان سنگ صفرا؛ بهترین نوشیدنی برای سنگ کیسه صفرا چیست؟
  • (اینفوگرافیک) درمان عفونت سینوس بدون دارو
  • غلبه بر عفونت سینوس بدون نیاز به دارو
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند