Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تاروپود زندگي مردمان «کردشير» با مشکلات و محروميت‌هاي بسياري گره خورده به گونه‌اي که پس از 7 ماه از باران سيل‌آسا هنوز خانه‌هاي آن مرمت نشده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم از شيراز، از بارندگي سيل‌آساي فروردين ماه نزديک به 7 ماه مي‌گذرد اما خانه‌هاي گِلي روستا هنوز تعمير نشده و همچنان به همان شکل باقي مانده است صحبت از خانه‌هاي روستاي کردشير، روستايي در بخش صحراي باغ لارستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستايي که نامش در ثبت رسمي کورده شيخ است اما اهالي آن را کردشير مي‌خوانند.
تاروپود زندگي مردمان کردشير با مشکلات و محروميت‌هاي بسياري گره خورده است، «اينجا خبري از معابر آسفالت شده نيست، قطعي آب به صورت روزانه رخ مي‌دهد،گاز رساني در حال انجام است اما بعيد است که امسال گاز به روستا برسد اما بيکاري مهم‌ترين خبر در اين روستاست» عباراتي که سيف‌الله ناقوسي دهيار روستا در گفت‌وگو با تسنيم مي‌گويد.
به گفته وي معابر خاکي روستا پس از هر بار باران شسته شده و خاک آن از بين مي‌رود به گونه‌اي که بايد پس از هر بارش مخلوط‌ريزي شود تا رفت‌وآمد در آن به آساني صورت گيرد. ناقوسي در ادامه اين موضوع به تخريب و ترک برداشتن خانه‌هاي گِلي روستا پس از هر بارش اشاره مي‌کند که براي تعمير مجوز و تسهيلاتي به آن داده نمي‌شود.
منازل تخريب شده در کردشير
به گفته دهيار روستا اين موضوع در بارش سيل‌‌آساي باران در فروردين امسال بحراني‌تر شده است چراکه پس از بارش باران 30 منزل از واحدهاي مسکوني روستا تخريب شده است که البته بنياد مسکن براي نوسازي اين منازل مبلغ 20 ميليون تومان وام مي‌دهد اما ناقوسي معتقد است که اين ميزان تسهيلات براي ساخت يک خانه کافي نيست.
وي مي‌گويد: بنياد مسکن براي خانه‌هاي خشتي و بافت قديمي روستا وام تعميرات نمي‌دهد تنها وام‌هايي که ارائه مي‌شود براي ساخت خانه‌هاي جديد است که آن هم مبلغ کافي نيست و روستائيان نمي‌توانند مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنند.
مشکل ديگري که دهيار کردشير مطرح مي‌کند، وجود زميني در مرکز روستاست که با وجود قرار گرفتن در طرح هادي به عنوان اراضي ملي قرار دارد و مردم روستا نمي‌توانند استفاده‌اي از آن بکنند.
زمين مرکز روستا در انتظار جواب منابع ملي
ناصر زائري، رئيس بنياد مسکن لارستان در گفت‌وگو با تسنيم درباره بحث زمين منابع ملي در مرکز روستا چنين پاسخ مي‌دهد که اراضي متعلق به منابع ملي و طبيعي داراي سند هستند و لزوما اجراي طرح هادي به معناي اين نيست که زمين واقع در يک روستا مي‌تواند به روستائيان واگذار شود.
به گفته وي راهکار اين موضوع آن است که بنياد مسکن درخواستي به منابع طبيعي ارائه دهد تا زمين به بنياد واگذار شود پس از آن با انجام امور مربوط به طراحي و تفکيک، زمين به روستائيان واگذار مي‌شود. زائري تاکيد مي‌کند که البته مبلغي براي اين واگذاري از اهالي دريافت مي‌شود.
رئيس بنياد مسکن لارستان از نامه‌نگاري با منابع طبيعي براي حل مشکل اين زمين خبر مي‌دهد و معتقد است براي حل مشکل بايد منتظر اعلام نتيجه منابع طبيعي بود.
بهسازي روستا در صف انتظار
زائري مشکل بهسازي معابر روستا را نيز چنين توضيح مي‌دهد که علاوه بر اينکه محدوديت اعتباري سبب شده که پروژه‌هاي نيمه تمام در اولويت باشند، طرح هادي اين روستا به تازگي مصوب شده و هنوز در نوبت بهسازي قرار نگرفته است چراکه براي بهسازي ابتدا روستاهايي که طرح هادي آنها سابقه بيشتري داشته باشند، در نوبت قرار مي‌گيرند.
وي در صحبت‌هايش به مشکل تعميرات منازل خشتي نيز اشاره مي‌کند و مي‌گويد: « خانه‌هاي خشتي که سازه محکمي نداشته باشند براساس آئين نامه نمي‌توانند تسهيلات براي تعمير دريافت کنند، اما براي دريافت وام نوسازي مي‌توانند اقدام کنند». به گفته رئيس بنياد مسکن لارستان سياست دولت بر جمع‌آوري بافت فرسوده روستايي و ساخت منازل مقاوم است.
هر چند بنياد مسکن از پرداخت وام 4 ميليون توماني براي تعمير منازل روستايي با سازه محکم و وام 20 ميليون توماني براي نوسازي منازل خبر مي‌دهد اما به نظر مي‌رسد که همکاري و حمايت ديگر دستگاه‌ها براي کمک به روستائيان ضروري باشد.
خبرگزاري تسنيم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هايي به بيان مشکلات و توانمندي‌هاي شهرستان‌ها و روستاهاي استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان مي‌توانند مشکلات و توانمندي‌هاي شهرستان و روستاي خود را از ساعت 8 الي 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاري تسنيم استان فارس در جريان بگذارند.
گزارش از حليمه زارع
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۱۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر

روستای گیامی از توابع بخش رضویه در استان خراسان رضوی است. این روستا نیز از بازش‌های بهاری بی نصیب نماند و میزبان بارش رحمت الهی شد.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از لطافت هوای این روستا را به نمایش درآورد که می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - خراسان رضوی

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت