Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تبريز - ايرنا - صنعت و توليد شاخص مهم توسعه جوامع و موتور محرکي است که اگر احيا شود و به حرکت درآيد، چرخ اقتصادي جامعه را شتاب مي بخشد و هر گونه رکود در آن تبعات اقتصادي و اجتماعي جبران ناپذيري به دنبال دارد.

به گزارش ايرنا، آذربايجان شرقي از قطب هاي مهم صنعتي و توليدي کشور بوده و صنعتگران و توليدکنندگان استان در بيش از يک دهه اخير در پي بروز عوامل مختلفي مانند اعمال تحريم ها، واردات فله اي کالاهاي چيني، رکود و نبود نقدينگي با مشکلات زيادي دسته و پنجه نرم مي کنند که براي ادامه فعاليت و روي پا ماندن نيازمند توجه ويژه دولت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد، اعمال سياست هاي تنش زدايي با کشورهاي خارجي و برداشته شدن برخي از تحريم ها، ايجاد کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد و ارايه تسهيلات از طرق مختلف، جرقه اي از اميد را در دل صنعتگران و توليد کنندگان استان براي احياي واحدهاي راکد و تعطيل شده و رونق توليد بوجود آورد که تداوم اين سياست ها و کاهش کارمزد تسهيلات پرداختي در اين بخش آن را شعله ورتر مي کند.
ايرنا مرکز آذربايجان شرقي ميزبان نشست يک روزه اي با حضور جمعي از مسئولان و دست اندرکاران صنعت و معدن استان بود تا چالش ها، موانع و مشکلات پيش روي صنعت و توليد و اقدامات، برنامه ها و راهکارهاي احياء و رونق اين بخش حياتي مورد بررسي و واکاوي قرار گيرد.
** آذربايجان شرقي قطب صنعت و توليد در کشور است
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري آذربايجان شرقي گفت: اين استان از قطب هاي صنعت فولاد کشور بوده و 20 درصد توليدات فولاد را به خود اختصاص داده است و با توليد حدود 30 درصد از توليد قطعات خودروسازي از قطب هاي مهم توليد خودرو و قطعات آن در کشور به حساب مي آيد.
حميد هاشم زاده با بيان اينکه هم اکنون بيش از 4 هزار واحد صنعتي داراي پروانه و مجوز در اين استان فعاليت دارد، افزود: حدود 45 درصد از صنايع شيريني و شکلات کشور در اين استان قرار داشته و توليدات اين واحدها به 80 کشور دنيا صادر مي شود.
وي اظهار کرد: آذربايجان شرقي به عنوان استاني کاملا صنعتي در کشور شناخته مي شود و داراي بيش از 50 شهرک صنعتي است و اين شهرک ها با برخورداري از زيرساخت هاي لازم در توسعه صنعتي آن نقش بسزايي ايفا مي کند.
هاشم زاده با اشاره به قابليت هاي بالاي استان در بخش صنعت و وجود کارخانجات مادر از جمله تراکتورسازي، ماشين سازي و پتروشيمي ادامه داد: براساس آخرين ارزيابي مرکز آمار، بخش صنعت 39.7 درصد از سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.
دبير کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد آذربايجان شرقي نيز در اين جلسه با اشاره به نقش صنعت در رشد و توسعه جامعه گفت: صنعت، شاخص و مولفه اي است که تمامي امورات اجتماع اعم از معيشت، خوراک، پوشاک، ساخت و ساز، رفاه و کاهش آسيب هاي اجتماعي جامعه وابسته به آن بوده و در صورت توجه به اين بخش موجبات رشد و توسعه کشور فراهم مي شود.
سخاوت خيرخواه با اشاره به اهميت و جايگاه خاص صنعت در جامعه افزود: آذربايجان شرقي از استان هاي صنعتي و قطب اقتصادي کشور محسوب مي شود و بعد از تهران، کرج، اراک و سمنان نقش مهمي در اين بخش ايفا مي کند.
وي اظهار کرد: براساس آمار پايان سال 95 اين استان با برخورداري از 4 هزار و 355 واحد توليدي و صنعتي داراي پروانه بهره برداري، روند رو به رشد خود در صنعت را ادامه مي دهد.
دبير کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد آذربايجان شرقي يادآوري کرد: اين استان در حوزه صنايع غذايي، خودروسازي، قطعه سازي و چرم جزو صنايع پيشرو کشور بوده و در حوزه لوازم خانگي نيز رو به رشد است.
دبير خانه صنعت، معدت و تجارت آذربايجان شرقي نيز در اين جلسه با بيان اينکه بخش صنعت و معدن در استان داراي قابليت هاي فوق العاده است، گفت: رشد بخش معدن و صنعت در استان قابل ملاحظه بوده و از رشد منفي در سال هاي گذشته به رشد مثبت رسيده که اين روند جاي اميدواري دارد.
سولماز عليپور افزود: تعداد معادن استان در حال افزايش بوده و با توجه به اينکه در زمان کنوني سرمايه گذاران تمايل به سرمايه گذاري در بخش معادن را دارند بايد از اين فرصت نهايت استفاده را برد.
وي يادآوري کرد: در زمان کنوني حدود 900 پروانه بهره برداري و اکتشاف در استان در بخش صنايع معدني فلزي و غير فلزي صادر شده است.
دبير خانه صنعت، معدت و تجارت آذربايجان شرقي با بيان اينکه حدود 250 معدن در استان فعال است، اظهار کرد: حدود 10 درصد از جمعيت استان به صورت مستقيم و غير مستقيم در بخش معدن فعال هستند.
عليپور، با بيان اينکه 52 نوع ماده معدني از 65 نوع مواد معدني موجود در کشور در اين استان شناسايي شده است، ادامه داد: معادن مس، طلا و سنگ هاي زينتي و مواد اوليه مصالح ساختمان از جمله معادن فعال استان به شمار مي رود.
** چالش کمبود نقدينگي، فرسودگي ماشين آلات و ضعف تکنولوژي
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري آذربايجان شرقي با بيان اينکه کمبود نقدينگي واحدهاي صنعتي اولين مشکل اين واحدها است، گفت: تکنولوژي استفاده شده در صنايع استان اغلب قديمي و فرسوده بوده و در اسرع وقت نياز به بازسازي و نوسازي دارد.
حميد هاشم زاده افزود: محدوديت منابع و نبود تکنولوژي پيشرفته در واحدهاي صنعتي استان موجب شده تا محصول توليدي آنها رقابت پذيري پاييني نسبت به توليدات ساير کشورها داشته باشد.
وي با اشاره به اينکه بيشتر واحدهاي استان کوچک و متوسط است، اظهار کرد: اين واحدها به لحاظ ساختاري در مواقع بروز بحران بيشترين ضرر را متحمل مي شود و در دوران تحريم نيز با بيشترين آسيب مواجه شدند.
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري آذربايجان شرقي يادآوري کرد: بروکراسي اداري و قوانين دست و پاگير دستگاه هاي اجرايي از ديگر مشکلات بخش صنعت در استان بوده و بايد اين قوانين براي رفع موانع توليد و رونق اقتصادي حذف شود.
هاشم زاده، ادامه داد: ساختار سفت و سخت سيستم بانکي و کمبود منابع بانکي به علت داشتن مطالبات زياد از دولت هاي گذشته موجب شده تا واحدهاي صنعتي استان به راحتي نتوانند کمبود نقدينگي خود را از طريق دريافت تسهيلات جبران کنند.
وي ضعف مديريت واحدهاي صنعتي و نبود مشاور اقتصادي و عملياتي در آن ها، بهره مندي کم از دانش روز دنيا و نبود بازار فروش را از چالش ها و مشکلات واحدهاي صنعتي و توليدي استان اعلام کرد.
دبير خانه صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي نيز نبود نقدينگي، مطالبه وثيقه هاي سنگين از سوي بانک ها براي اعطاي تسهيلات، نبود ارتباط بين دانشگاه و صنعت و نبود کارآيي سيستم آموزشي براي تربيت کارگر فني در بخش صنعت را از عمده چالش هاي پيش روي واحدهاي صنعتي استان اعلام کرد.
سولماز عليپور افزود: استراتژي هاي منقطع دولت ها در طول سال هاي اخير، رفتار سليقه اي بانک ها در پرداخت تسهيلات، بروکراسي دست و پاگير سيستم اداري، عدم حمايت از طرح هاي دانش بنيان و کارمزد بالاي 18 درصد براي تسهيلات اعطايي به صنعت از مشکلات اين بخش است.
دبير کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد آذربايجان شرقي نيز گفت: با توجه به اينکه توسعه صنعتي و راه اندازي واحدهاي صنعتي مادر در استان در دو دوره تاريخي قبل و بعد از انقلاب روي داده است، ماشين آلات آن ها نيازمند نوسازي بوده و در طول اين مدت اين اتفاق روي نداده است.
سخاوت خيرخواه، ضعف تکنولوژي و فناوري را از مشکلات واحدهاي صنعتي استان اعلام کرد و افزود: فهم نادرست در اجراي خصوصي سازي و سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي و واگذاري هاي واحدهاي توليدي مادر تخصصي به بخش خصوصي و افراد نااهل موجب شده تا برخي واحدهاي صنعتي و توليدي استان که با ضعف تکنولوژي مواجه بودند، به ضعف مديريتي نيز گرفتار شوند.
وي با اشاره به نظرسنجي اين کارگروه از واحدهاي صنعتي و توليدي استان در خصوص مشکلات توليد گفت: در اين نظرسنجي صاحبان صنايع و فعالان صنعت و معدن 30 مشکل را مطرح کرده اند که از جمله شامل سخت گيري سيستم بانکي در همراهي توليد، ضعف مديريت، تکنولوژي و ماشين آلات، ناهمخواني ماليات و جرايم ماليات با توليد موجود، نبود قوانين جامع و ثابت حمايتي و کمبود نقدينگي است.
** جذب سرمايه گذار، حمايت دولت و اعطاي تسهيلات با نرخ کم راهگشاي حل مشکلات بخش صنعت است
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري آذربايجان شرقي گفت: با سياست هاي تنش زدايي دولت در چهار سال گذشته و ايجاد امنيت و ثبات در سياست، راه براي سرمايه گذاري خارجي و نوسازي ماشين آلات واحدهاي صنعتي باز شده است.
هاشم زاده افزود: برگزاري جلسات شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي در استان ظرفيت قانوني براي رسيدگي به مشکلات واحدهاي صنعتي و توليدي و تسريع در رفع آن ها بوده و موجب حل بسياري از مشکلات واحدها شده است.
وي بازديدهاي ميداني مسئولان ارشد استان از فعاليت واحدهاي صنعتي و توليدي و برگزاري کارگروه رفع موانع توليد در يکايک شهرک هاي صنعتي، برگزاري جلسات تخصصي در استانداري، پرداخت هاي مستقيم از طريق استمهال بدهي هاي بانکي و اجراي طرح رونق توليد را از جمله اقدام هاي انجام شده براي حل مشکلات بخش صنعت اعلام کرد.
هاشم زاده اظهار کرد: طرح رونق توليد از سال گذشته با هدف حفظ و تثبيت اشتغال، تامين سرمايه در گردش واحدها و راه اندازي واحدهاي نيمه تمام توليدي بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي آغاز شده است و امسال نيز با رويکرد کمک به اجرا و اتمام طرح ها به ويژه در بخش گردشگري اجرا مي شود.
دبير خانه صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي نيز گفت: محصولات واحدهاي توليدي استان بايد در کشورهاي ديگر معرفي و در معرض ديد مردم آن ها قرار گيرد که اين امر نيازمند حمايت دولت است.
عليپور افزود: دست اندرکاران اقتصادي کشور بايد به توسعه بازار سرمايه اهميت دهند و مردم به جاي سپرده گذاري در بانک ها براي رونق بخش صنعت و معدن اقدام به خريد سهام کارخانه ها و مشارکت در توسعه واحدهاي توليدي کنند.
دبير کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد آذربايجان شرقي نيز گفت: دولت در ارديبهشت سال 94 براي مديريت بحران و حل مشکلات موجود در بخش صنعت، کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد را با هدف شناسايي، تلاش و کمک به حل مشکل رکود و موانع اشتغال، حل اختلافات توليد کنندگان با دستگاه هاي دولتي، کمک به توسعه صادرات و راه اندازي طرح هاي نيمه تمام و حل مشکلات اجتماعي نيروي کار تصويب کرد.
خيرخواه با بيان اينکه در سال 95 در کنار اين طرح، طرح رونق توليد نيز به آن اضافه شد، افزود: در سال 94 اين کارگروه 63 جلسه تشکيل داد و 275 مصوبه تصويب کرد که تعداد جلسات کارگروه در سال 95 به 332 جلسه و تعداد مصوبات به 2 هزار و 461 مصوبه رسيد.
وي حضور در شهرک هاي صنعتي شهرستان ها و برگزاري جلسه با مديران واحدهاي صنعتي براي رسيدگي و حل مشکلات، رصد روزانه مشکلات واحدهاي بحراني، بازديد هاي مکرر از واحدهاي توليدي و پيگيري اجراي مصوبات هر 3 ماه يکبار را از جمله اقدام هاي اين کارگروه براي حل مشکلات واحدهاي بخش صنعت و معدن استان اعلام کرد.
دبير کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد آذربايجان شرقي با بيان اينکه 60 درصد مصوبات اين کارگروه ها اجرا شده است، يادآوري کرد: پارسال اين کارگروه براي حل مشکلات بين واحد توليدي و بانک ها اقدام کرد که در نتيجه آن مشکل 316 واحد توليدي در قالب 53 کارگروه به ارزش 3 هزار و 170 ميليارد ريال رتق و فتق و اشتغال 3 هزار و 658 نفر در اين واحدها تثبيت و حفظ شد.
خيرخواه با بيان اينکه سخت گيري بانک ها موجب کاهش اجراي مصوبات کارگروه مي شود، ادامه داد: در استان حدود 700 طرح نيمه تمام بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي وجود دارد که امسال وزارت صنعت، راه اندازي 455 واحد را در برنامه خود قرار داده و براي آن ها تسهيلات سرمايه ثابت در نظر گرفته است.
وي با اشاره به اينکه ثبت نام اين واحدها انجام شده و در حال معرفي به سيستم بانکي هستند، اظهار کرد: ورود ماشين آلات از جمله وظايف کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد بوده که پارسال 383 مورد مجوز معافيت ورود ماشين آلات براي نوسازي واحد توليدي صادر شده است.
دبير کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد آذربايجان شرقي گفت: امسال نيز 204 مورد معافيت گمرکي و 42 مورد مجوز براي ورود ماشين آلات صنعتي و مواد اوليه صادر شده است.
خيرخواه، با اشاره به طرح رونق توليد افزود: در سال 95 حدود 159 جلسه کارگروه در اين طرح برگزار، از يک هزار و 347 واحد توليدي بازديد انجام و براي دريافت تسهيلات به سيستم بانکي معرفي شده است که 706 واحد توليدي به ارزش 5 هزار و 60 ميليارد ريال تسهيلات دريافت کرده است.
وي گفت: از محل پرداخت مستقيم و استمهال بدهي ها نيز تا پايان سال 95 براي يک هزار و 584 واحد توليدي به منظور حل مشکلات نقدينگي آن ها به ميزان 10 هزار و 800 ميليارد ريال کمک شده است.
دبير کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد آذربايجان شرقي با اشاره به کسب رتبه 3 کشوري در مبلغ پرداختي و رتبه 5 کشوري از نظر تعداد پرداختي در سال 95 يادآوري کرد: اين کارگروه علاوه بر اين اقدام ها به 527 واحد توليدي براي بخشودگي جرايم بدهي بيمه اي کمک کرده است.
خيرخواه با اشاره به تداوم طرح رونق توليد در سال جاري و اضافه شدن تسهيلات بازسازي و نوسازي و خدمات فني و مهندسي و صنوف توليدي به موضوعات آن افزود: در سال جاري آذربايجان شرقي از نظر ثبت نام تسهيلات طرح رونق توليد با ثبت نام 2 هزار و 698 واحد رتبه دوم کشوري را کسب کرده که از اين تعداد حدود 68.9 درصد مربوط به بخش کشاورزي و 31.9 درصد مربوط به واحدهاي صنعتي و معدني است.
وي يادآوري کرد: امسال از اين تعداد ثبت نامي ها 740 واحد توليدي براي دريافت تسهيلات به سيستم بانکي معرفي شده است.
دبير کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد آذربايجان شرقي گفت: امسال از محل تسهيلات طرح رونق توليد براي 112 واحد توليدي به ارزش يک هزار و 160 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است.
خيرخواه ادامه داد: در نيمه اول امسال 161 کارگروه برگزار شده که حاصل آن تصويب 603 مصوبه است.
مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري آذربايجان شرقي نيز گفت: پارسال بيش از 11 هزار و 170 ميليارد ريال از محل طرح رونق توليد، پرداخت مستقيم بانک ها و استمهال بدهي ها براي تامين نقدينگي واحدها در بخش صنعت و کشاورزي پرداخت شده است.
هاشم زاده افزود: امسال حدود 200 هزار ميليارد ريال براي طرح رونق توليد، 100 هزار ميليارد ريال براي بازسازي و نوسازي واحدها و 200 هزار ميليارد ريال نيز براي طرح هاي اشتغالزايي در سطح کشور در نظر گرفته شده است که با لحاظ سهم 4.3 استان از اقتصاد کشور مبلغ در نظر گرفته شده براي استان 21 هزار و 500 ميليارد ريال مي شود.
وي گفت: علاوه بر اين اعتبار از محل پرداخت مستقيم، استمهال بدهي ها و اعتبارهاي بودجه اي و تکليفي دستگاه ها نيز تسهيلاتي براي تامين نقدينگي واحدهاي توليدي پرداخت مي شود.
گزارش از: پرويز بابائي ** انتشار دهنده: عزيزي راد
8023/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۲۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است

گزارش پایگاه خبری برق حرارتی، مسعود مرادی، مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در جریان بازدید وزیر نیرو از این مجموعه با تاکید بر اینکه متخصصان شرکت بی‌وقفه در حال آماده‌سازی واحدهای نیروگاهی کشور برای تولید برق پایدار در پیک تابستان امسال هستند، ادامه داد: به منظور ارتقای آمادگی واحدهای نیروگاهی کشور برای گذر موفق از روزهای اوج مصرف امسال تعداد ۱۸۰ پروژه تعمیراتی به ظرفیت ۱۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات توسط این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران یادآور شد: در طی یکسال گذشته ۱۶ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه‌ها در این مجموعه ساخته شده است که انجام این اقدامات موجب جلوگیری از خروج ۸۰ میلیون یورو ارز از کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مجموعه تعمیرات نیروگاهی ایران حرکت فزاینده‌ای در رفع کامل وابستگی و خودکفایی ساخت قطعات و بازسازی تجهیزات نیروگاهی برداشته است، اظهار کرد: دانش ساخت داخل صنعت نیروگاهی در کشور به عالی‌ترین حد ممکن خود رسیده و ایران به جمع پنج کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی پیوسته است.

مرادی با تاکید بر اینکه هیچگونه وابستگی به خارج از کشور برای تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی نداریم، افزود: در حال حاضر متخصصان داخلی علاوه بر رفع نیازهای کشورمان، در حال صدور خدمات فنی و مهندسی در این بخش و تعمیرات واحدهای نیروگاهی کشورهای منطقه هستند.
شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند صنعت برق کشور با هدف پشتیبانی از تولید برق پایدار و خط مشی انجام تعمیرات تخصصی و فوق‌تخصصی در زمینه صنعت برق، نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع مولد در زمینی به وسعت ۵۰ هزار مترمربع در استان البرز واقع شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899609

دیگر خبرها

  • واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل کردستان شناسایی شود
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ