Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اسامي 26 انيميشن بلند براي حضور در فهرست اوليه اسکار 2018 اعلام شد و در اين بين هيچ نامي از انيميشن‌هاي ايراني وجود ندارد. به گزارش گروه رسانه هاي خبرگزاري تسنيم، اسامي 26 انيميشن بلند براي حضور در فهرست اوليه اسکار 2018 اعلام شد و در اين بين هيچ نامي از انيميشن‌هاي ايراني وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا هيچ‌گاه انيميشن‌هاي ايراني نتوانسته‌است در رقابت اسکار موفق باشد؟ در سال‌هاي اخير تنها يکبار نام انيميشني ايراني به عنوان نماينده کشورمان در فهرست اسکار ديده شده و آن مربوط به انيميشن «استريپي» به کارگرداني بابک و بهنود نکويي دو برادر انيماتور ايراني است. بابک نکويي در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره ساز و کار حضور انيميشن در اسکار و همچنين دلايل موفق نبودن ايران براي حضور در اين رخداد سينمايي مي‌گويد.
براي شروع، از تفاوت ميان مراحل انتخاب فيلم رئال و انيميشن براي حضور در اسکار بگوييد؟
انيميشن کوتاه در اسکار به دو روش پذيرفته مي‌شود. تفاوتش با بخش فيلم‌هاي غير‌انگليسي‌زبان اسکار اين است که آن بخش مختص فيلم‌هاي خارجي است که در کشورهاي مختلف توليد شده‌اند و قرار نيست با فيلم‌هاي توليد شده در امريکا رقابت داشته باشند، براي همين هر کشوري نماينده خودش را براي حضور در اسکار معرفي مي‌کند، اما در بخش انيميشن همه توليدات با هم رقابت مي‌کنند. رقابت بين‌المللي است و هر‌کس از هر گوشه دنيا مي‌تواند در آن شرکت کند. محدوديتي نيز در پذيرش آثار وجود ندارد، اما روش‌هاي پذيرش ابتدا اينکه آن انيميشن در يکي از جشنواره‌هاي مورد تأييد و معرفي‌شده از سوي اسکار جايزه اصلي را برنده شده باشد و روش دوم نيز به روش تکنيکال معروف است و بيشتر از سوي کمپاني‌هاي ديزني و پيکسار استفاده مي‌شود. آثار درست مانند سينماي رئال بايد داراي اکران تجاري باشند؛ يعني براي اکران در سينماهاي ايالات‌متحده برايشان بليت‌فروشي شده‌باشد.
به عنوان نمونه استريپي بعد از شرکت در جشنواره انسي به برنامه The Animation show of shows يا نمايش نمايش‌ها راه پيدا کرد و به همراه 10 انيميشن ديگر در سينماهاي مختلف امريکا از جمله ارلاندو و تورنتو، مديا آرت و پلازاي نيويورک، پورتلند ميامي و آرک‌لايت هاليوود اکران شد و به اين ترتيب توانست به ليست بلند اسکار راه پيدا کند. متأسفانه آثار ايراني بسيار کم امکان اکران در خارج از کشور و سينماهاي امريکا را پيدا مي‌کنند.
چرا انيميشن‌ ايراني جز در موارد معدود‌ در بيرون از مرزها ديده نشده؟
انيميشن‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي مختلف جهان شرکت کرده و موفق به دريافت جايزه شده‌اند. حتي انيماتور‌هاي ايراني نيز به صورت انفرادي موفقيت‌هايي در سطح بين‌المللي داشته‌اند، مثلاً در دور قبل جشنواره انسي، خانم کشکولي‌نيا ،انيميشن‌ساز ايراني، آثار را داوري کردند. در مجموع انيميشن مستقل ايران شرايط بدي ندارد، اما انيميشن ايران هنوز هم مانند سينما به يک صنعت مستقل تبديل نشده و به لحاظ جريان‌سازي عقب‌تر از سينماي کشورمان است. بنابراين جوايز و دستاوردهاي انيميشن ايران متکي به تلاش افراد و پراکنده است. در واقع انيميشن ايران هرگز موفق به جريان‌سازي در جهان‌نشده و طبيعي است که جشنواره‌هاي جهاني درباره انيميشن ايران‌ شناختي نداشته باشند.
دليل جريان‌ساز نبودن به پايين‌بودن حجم توليدات باز‌مي‌گردد يا جشنواره‌ها نسبت به آثار ايراني سخت‌پسند هستند؟
مسئله اينجاست که انيميشن ايران صنعتي نشده است و انيميشن صنعتي به معناي توليد انبوه نيست. اين صنعت زماني شکل مي‌گيرد که يک اثر انيميشني، چه فيلم، چه سريال يا حتي اثر کوتاه به بازارهاي جهاني راه‌پيدا کند، به عنوان محصول فرهنگي به فروش برسد، سودآوري داشته باشد و تبديل به منبع درآمد کساني شود که در اين چرخه اقتصادي- فرهنگي- صنعتي مشغول کار هستند. توليدات ايراني حتي اين فرصت را ندارند که در ايران به درستي اکران شوند.
انيميشن ايران همواره بر اساس سفارش توليد شده است و انيميشن‌سازان معمولاً به سفارش کانون پرورش فکري کودکان، تلويزيون و نهادهاي اينچنين آثاري را توليد مي‌کنند و اين آثار بعد از يک يا چند‌بار نمايش براي هميشه به بايگاني سپرده مي‌شوند. بنابراين سينماي انيميشن ايران هرگز فرصت بالندگي و جريان‌سازي پيدا نکرده است، اما حتماً افراد توانمند زيادي در کشور داريم که مي‌توانند آثار با کيفيت بسازند.
بخش خصوصي مي‌تواند نقشي در تغيير وضعيت انيميشن داشته باشد؟
بله. حتماً مي‌تواند، ولي به شرط آنکه سرمايه‌گذاران به ويژگي‌هاي توليد انيميشن و فرايند ساخت آن آگاه باشند و توقعات واقعي و منطقي از توليدکنندگان انيميشن داشته باشند. به هر حال توليد انيميشن پرهزينه و زمان‌بر است، اما مي‌تواند بسيار سودآور باشد. اين نکته بايد از سوي بخش خصوصي درک و فهميده شود.
حضور در اسکار مي‌تواند به بالابردن کيفيت توليدات ايراني کمک کند؟
به نظرم بيشترين تأثيرش در بالابردن نام کشور ايران به عنوان کشوري صاحب انيميشن مي‌تواند مؤثر باشد تا اينکه بتواند در کوتاه مدت تغييري در کيفيت آثار ايراني داشته باشد.
بعد از اينکه استريپي در اسکار پذيرفته شد، واکنش‌هاي جهاني به آن چه بود؟
استريپي بعد از اسکار به جشنواره‌ها و رويدادهاي انيميشني دعوت شد، اما قبل از اسکار هم در جشنواره‌هاي متعددي شرکت کرده بود. در مجموع در بيش از 50 جشنواره حضور داشت و به عنوان منتخب CITIA در جشنواره انسي و برگزيده جشنواره North West معرفي شد. مجلات و منتقدان بين‌المللي هم درباره‌اش نوشتند. برايشان جالب بود که يک انيميشن ايراني در اسکار پذيرفته شده و از کار تعريف مي‌کردند.
انيميشن‌هاي ايراني چه زماني مي‌توانند ادعاي رقابت با توليدات بين‌المللي داشته باشند؟
در بخش انيميشن کوتاه، ما همين الان هم آثار توليدي‌مان کاملاً قابل رقابت با نمونه‌هاي خارجي هستند. افتخارات زيادي در بخش انيميشن کوتاه کسب کرده و جوايز خيلي خوبي را به دست آورده‌ايم. البته اميدوارم بر کيفيت جوايزمان افزوده شود.
فکر مي‌کنم در آينده نزديک نيز بار ديگر شاهد حضور انيميشني کوتاه از ايران در اسکار باشيم، اما در بخش انيميشن بلند قضيه کمي فرق مي‌کند و پيچيده مي‌شود. از نظر تکنيکي آثار توليد‌شده در ايران اختلاف فاحشي با آثار خارجي دارند. ما بايد تلاش کنيم تا اين اختلاف سطح تکنيکي را کم کنيم.
از امروز بايد چه کاري انجام دهيم که حداقل براي سال آينده يا حتي دو سال آينده از ايران نماينده‌اي در بخش انيميشن اسکار حضور داشته باشد؟
کم‌کردن اختلاف ميان توليدات بلند انيميشن در ايران و آثار جهاني بايد در بازه زماني رخ دهد و اگر مي‌خواستيم در دو سال آينده به کيفيت جهاني دست پيدا کنيم، حداقل بايد از چهار سال پيش استارت کار را مي‌زديم. انيميشن به اين‌گونه نيست که يک ساله تغييرات ايجاد شود. مسئله ديگر نيز بحث پخش‌کننده خوب است. ما بايد با بازارهاي جهاني ارتباط برقرار کنيم و اين مستلزم اين است که پخش آثار ايراني برعهده شرکت‌هاي بين‌المللي قرار گيرد تا بتواند به حل معضل آثار ايراني کمک کند.
منبع: روزنامه جوان
انتهاي پيام/
بازگشت به صفحه رسانه‌ها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۲۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان

رئیس اتاق بازرگانی الجزایر در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران از دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی امید بازدید کرد. تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده و ایران چهارمین کشور در جهان است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فناکمال حمنی؛ رئیس اتاق بازرگانی الجزایر که در رأس یک هیئت تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود اما قسمت تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالا تکنولوژی، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری‌ها با ایران جزم شد.

به گفته وی، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان آمادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

وی ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاوردهای ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی امید. تاکنون تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این تکنولوژی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

ایران جزو 10 کشور سازنده دستگاه "شتاب‌دهنده خطی درمان سرطان" شد

وی اضافه کرد: به گفته مسئولین دستگاه هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است؛ این امر نشان‌دهنده قدرت ایرانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • معرفی دو گزینه اروپایی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت