Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - باغ‌هاي پسته که ارزآورترين محصول کشاورزي را توليد مي‌کنند سال‌هاست در گيرودار حاشيه‌ها فراموش‌شده‌اند و در حالي در آن‌سوي مرزها باغات گسترش مي‌يابند که در رفسنجان آب مي‌روند.
خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها: نسيم پاييزي بر روي دشت‌هاي کويري مي‌وزد و پرتوي خورشيد دست نوازش خود را بر پوست سبزگون مردمان کوير مي‌کشد، هرچند پاييز است اما اينجا خبري از رخوت و ريزش برگ و خزان نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دشت‌هاي رفسنجان فصل کار و تلاش شروع‌شده و قبل از تابش نخستين اشعه‌ي خورشيد ساکنان روستاهاي دشت از خانه‌هاي خشت و گلي خود خارج‌شده و در حال کار و تلاش براي برداشت دسترنج يک سال گذشته خود هستند.
اشعه‌ي زرد خورشيد بر طلاهاي سبز دشت‌هاي رفسنجان مي‌تابد و زندگي يک‌بار ديگر شروع مي‌شود، اينجا قلب تپنده اقتصاد بزرگ‌ترين استان کشور است.
ارزآوري دوميلياردي پسته/ آغاز فصل کار و تلاش
گردش مالي پسته دشت‌هاي استان کرمان حدود 2 ميليارد دلار در هرسال است و اين روزها بيش از يک‌ميليون نفر در اين باغ‌ها در حال کار هستند.

بوي پوست پسته تازه سراسر دشت را در برگرفته است و کشاورزان تلاش مي‌کنند پسته چيده شده را از گزند تابش نور خورشيد در امان نگه‌دارندبسياري از اين افراد در جستجوي کار، پاييز به دشت‌هاي کرمان سرازير مي‌شوند، بوي پوست پسته تازه سراسر دشت را در برگرفته است و کشاورزان تلاش مي‌کنند پسته چيده شده را از گزند تابش نور خورشيد در امان نگه‌دارند و محصول را به ترمينال‌هاي ضبط پسته برسانند، اين‌گونه کيفيت طلاي سبز حفظ مي‌شود و راحت‌تر راهي بازارهاي بين‌المللي مي‌شود.
روستاييان مي‌دانند که پسته رفسنجان با روزهاي درخشان يک دهه گذشته‌اش فاصله دارد و حالا پسته‌هاي آمريکايي و ترکيه‌اي به پشت مرزها رسيده‌اند و هرسال يکي پس از ديگري بازارهاي سنتي ايران را مي‌گيرند.
به همين دليل نگاه روستاييان بيشتر به بازارهاي شرق دور و چشم‌بادامي‌هايي است که گاه و بي گاه بر سرمزارع براي پيش‌خريد پسته ظاهر مي‌شوند. اما تلخ‌ترين خبري که مردم رفسنجان شنيده‌اند اين است که طبق گفته رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران پسته رفسنجان در صورت ادامه خشک‌سالي و کمبود آب فقط تا 10 سال ديگر در کرمان دوام خواهد داشت.
برخي از کشاورزان عمده با درک وضعيت نامناسب در حال انتقال سرمايه‌هاي خود به استان‌هاي پر آب‌تر هستند و به نظر مي‌آيد پيش‌بيني‌ها درزمينهٔ افول پسته در کرمان در حال آغاز شدن است.
يک روز با حاج علي و 46 عضو خانواده‌اش
اما هنوز هم حاج علي يکي از هزاراني است که اين روزها زندگي‌اش با پسته يکي شده است، صبح‌ها با اميد برداشت محصولي باکيفيت بيدار مي‌شود و شب‌ها غصه‌دار خشک‌سالي و خسته از برداشت محصول اما شکرگزار سر به بالين مي‌گذارد.
حاج علي در يکي از خانه‌هاي روستايي اطراف دشت رفسنجان حدفاصل کبوتر خان و شهر رفسنجان زندگي مي‌کند، خانه‌اش بوي قديم‌ها را مي‌دهد، خشت و گل ديوارهاي خانه‌اش را ساخته‌اند و سقف کاشانه‌اش گنبدي است. دورتادور خانه را باغ‌هاي پسته گرفته‌اند و درون حياط و اطراف حوض مزين به شمعداني‌اش چند درخت انار چشم‌نوازي مي‌کنند.
حاج علي به همراه شش پسر و هفت‌دخترش که همگي ازدواج‌کرده‌اند و نوه‌ها و زنش يکي از پرجمعيت‌ترين خانواده‌هايي است که تاکنون ديده‌ام، همگي باهم 46 نفر مي‌شوند. براي من عجيب است اما وقتي نگاه متعجب من را مي‌بينند يکي از دختران مي‌گويد اينجا همه خانواده‌ها جمعيت بالا دارند و همگي در طول سال براي آبياري، هرس، کود دهي و سم‌پاشي درختان پسته کار مي‌کنند و در زمستان که کار زياد نيست، قالي مي‌بافيم و گوسفندها را چرا مي‌بريم.
اگر بچه‌هاي کوچک را کنار بگذارم خانواده 35 نفر نيروي کاري دارد.
اينجا هنوز حال و هواي زندگي‌هاي سنتي را دارد
حياط خانه بسيار بزرگ است و در گوشه‌وکنار خانه انواع ابزار کشاورزي و پسته پوست‌کني قرار دارد و در بخشي از حياط در حال شستن کف سيماني هستند وقتي دليلش را مي‌پرسم مي‌گويند، تعدادي از اعضاي خانواده در خانه مي‌مانند و پسته‌هايي که روز قبل آماده و پوست تازه‌شان چيده شده را با پارو در حياط خانه پخش مي‌کنند.

هر کدامشان وظيفه‌اي دارد، وضعيت زندگي‌شان خوب است و مرفه زندگي مي‌کنند اما هنوز زندگي روستايي و وظايفشان را انجام مي‌دهند.
امسال سال پسته است
حاجي يک «يا علي» مي‌گويد و به همراه ساير اعضاي خانواده راهي زمين‌هاي پسته مي‌شوند، و با لبخند مي‌گويد امسال سال پسته است بايد بيشتر کار کنيم.
وي ادامه مي‌دهد: سال آينده ساله پسته نيست امسال بايد جبران کنيم. بازهم دخترش با لبخند مي‌گويد باغ‌هاي پسته يک سال پرثمر هستند و ما به‌اصطلاح مي‌گوييم که سال پسته است و يک سال هم ثمر کمي دارند و مي‌گوييم پسته نداريم و سال پسته نيست.
دشت رفسنجان 85 هزار هکتار زمين زير کشت پسته دارد و باغ‌هاي پسته حاج علي بخش کوچکي از مجموع باغ‌هاي اين دشت است. حاج علي مي‌گويد: من هزار قصب زمين پسته مثمر دارم و 500 قصب نهال‌کاري کرده‌ام و چهار حبه آب دارم، اين‌ها که مي‌گويد واحدهاي شمارش مردم محلي کرمان است.
حاجي و فرزندانش در لابه بلاي باغ‌هاي پسته از نظرم دور مي‌شوند و من مي‌مانم و افکارم، قرار است همراه دو پسرش چند دقيقه ديگر راهي باغ نزديک خانه شويم.
گرماي تيرماه پسته‌ها را جنين کش کرد
صحبت‌هاي ديروز مدير جهاد کشاورزي رفسنجان يادم مي‌آيد که مي‌گفت: در رفسنجان گونه‌هاي پسته مختلف توليد مي‌شود که شامل؛ اکبري، کله قوچي، فندقي، احمد آقايي ست.
حسين رضايي نگران پوکي 35 درصدي پسته‌هاي اکبري بود و مي‌گفت که باوجوداينکه در سال پرثمر هستيم اما تغييرات آب و هوايي موجب شده که در هر هکتار 300 کيلو پسته پوک داشته باشيم.

نمي‌دانم وقتي حاج علي از زمين‌هاي پسته‌اش برگردد همان لبخند ساده روستايي‌اش را بر لب خواهد داشت يا پسته‌هاي پوک روي دستش، حاصل دسترنج يک‌ساله‌اش را تلخ مي‌کند.
رضايي مي‌گفت که گرماي فروردين‌ماه موجب شد کشاورزان در سال جاري با مشکل مواجه شوند.
مي‌گفت که گرما جنين‌هاي پسته را همان ماه ضعيف کرد و داغي هواي تيرماه و خشک‌سالي آن‌ها را نيمه تابستان کشت.
برداشت 70 هزار تن پسته خشک از دشت رفسنجان
مدير جهاد کشاورزي رفسنجان مي‌افزايد: اوايل امسال تخمين زده شد که حدود 90 هزار تن پسته خشک برداشت شود و بعد باوجود خسارات تا 65 تا 70 هزار تن هم پيش‌بيني شد که باوجود سرمازدگي، گرمازدگي و پوکي اين ميزان به‌طور قابل‌توجهي کاهش پيداکرده است تخمين نهايي ميزان محصول امسال در آبان ماه ارائه خواهد شد و خسارت پوکي محصول امسال حدود 650 ميليارد تومان برآورد مي‌شود.
صداي تراکتور رشته افکارم را پاره مي‌کند و محمد (پسر حاج علي) بلند فرياد مي‌زند که سوار شوم، با استرس اولين تراکتور سواري‌ام و خيره به چرخ‌هاي بزرگ تراکتور، سوارش مي‌شوم.
درختان و باغ‌هاي پسته تودرتوست و سرانجام بعد از 30 دقيقه از راه‌هاي خاکي ميان باغ‌هاي پسته به تلمبه حاج علي مي‌رسيم که باغش را هم اطراف آن کاشته است.
خانواده حاجي و به همراه 10 نفر کارگر که برخي افغان هستند در حال پسته چيني هستند، همه کلاه بر سر گذاشته‌اند که از گزند آفتاب در امان باشند.
چادرشب‌هاي مملو از پسته
تراکتور در مکاني که پسته‌ها روي هم انباشته‌شده و هر از چند گاهي يک نفر يک چادرشب مملو از پسته را در آن خالي مي‌کند متوقف مي‌شود و پسر حاجي به کمک چند مرد قوي‌هيکل با پاروهاي پلاستيکي شروع به بار زدن پسته‌هاي تازه همراه با پوست و شاخ و برگ درختان مي‌کند.
جلوتر مي‌روم هر سه چهار نفر در گروه‌هاي متعدد دورهم جمع شده‌اند چادرشب‌هايي بسيار بزرگي که با نقش‌هاي چهارخانه قرمز و آبي مزين شده‌اند را دورتادور درختان پهن کرده‌اند و اول خوشه‌هاي بزرگ پسته که در شاخه‌هاي پاييني هستند را با دست مي‌چينند. دست‌هايشان با رنگ پوست‌هاي پسته سياه و چهره‌هايشان از شدت آفتاب کوير گلگون شده است.
بعدازاينکه پسته‌هاي پاييني تمام شد با چوب‌هاي بزرگ به جان درخت مي‌افتند و برگ و چوب است که همراه خوشه‌هاي پسته سرازير چادرشب‌ها مي‌شود و وقتي کار تمام مي‌شود به سراغ درخت بعدي مي‌روند.
کشاورزاني که درهرحال شاکرند
حاجي با لبخند بچه‌هايش را نگاه مي‌کند، کنارش مي‌روم و مي‌گوييم وضع محصول امسال چطور است. پيرمرد با لهجه کش‌دار کرماني و رفسنجاني‌اش مي‌گويد: خدا رو شکر هر چه باشد روزي امسال ماست و راضي هستيم.

به بارندگي خوب اواخر سال گذشته اشاره مي‌کند و مي‌گويد: هرچند خشک‌سالي ست اما بارندگي‌هاي مقطعي خوب بود بالاخره آفت و گرمازدگي کار خودش را کرد اما بااين‌وجود برداشتمان از سال گذشته بهتر است.
خيلي ها بخشي از زمين هايشان را خشک کرده اند که محصول بخش هاي مثمر تر بهتر باشد و برخي به اطراف شيراز و خراسان جنوبي و رضوي رفته اند
پيرمرد مي‌گويد: خشک‌سالي مهم‌ترين مشکل ماست هرسال آب کمتر مي‌شود و تلمبه آب کمتر و شورتري مي‌دهد اما خيلي‌ها همين آب را هم ندارند. يکي را مي‌شناسم که چون تمبله اش خشک‌شده يک استخر زده و با تانکر آب مي‌آورد و آبياري قطره‌اي مي‌کند لابد برايش مي‌صرفد.
حاج علي مي‌افزايد: اين‌قدر باران کم باريده و برداشت آب‌هاي زيرزميني زياد بوده که آب هرسال شورتر مي‌شود حتي لوله‌هاي آب قطره‌اي ساروج بسته و مجبورم هرسال لوله‌ها رو عوض کنم.
زمين‌ها خشک و درختان زغال مي‌شوند
آهي مي‌کشد و مي‌گويد: خيلي‌ها بخشي از زمين‌هايشان را خشک کرده‌اند که محصول بخش‌هاي مثمرتر بهتر باشد و برخي به اطراف شيراز و خراسان جنوبي و رضوي رفته‌اند. ما که خرده‌مالکيم و برايمان امکان ندارد اما ارباب‌هاي پسته در دشت‌هاي ترکيه، يونان و آمريکا پسته‌کاري مي‌کنند مي‌گويند آنجا آب زياد است و مشتري بهتري براي پسته است اما هر کار بکنند طعمي که پسته رفسنجان دارد پسته هيچ جاي ديگر دنيا ندارد.
حاجي به نهالستان‌هايش اشاره مي‌کند و مي‌گويد 500 قصب نهال‌کاري کردم اين‌ها آينده پسرهايم را بعد از من تأمين مي‌کند اگر خدا بخواهد صد قصب ديگر سال آينده از حاج کريم مي‌خرم، خدا رو شکر تلمبه ما هنوز آب دارد.

صداي پسر حاج علي دوباره بلند مي‌شود و مي‌گويد: بار تراکتور کامل شده و بايد برگردد من هم همراه پسته‌ها برمي‌گردم.
بوي پوست پسته همه‌جا را فراگرفته و صداي پرنده‌هايي که لابه بلاي درختان اين‌سو آن‌سو مي‌پرند منظره‌اي زيبا به وجود آورده است.
صداي تراکتور که بلند مي‌شود مسيرمان به سمت خانه حاجي تغيير مي‌کند در نزديکي ديوار خانه‌اش انبوهي از پوست پسته روي‌هم تلنبار شده است صداي چرخ کردن پسته‌ها مي‌آيد.
تراکتور به حياط خانه مي‌رود زن‌هايي که در خانه‌مانده‌اند منتظر ما بودند همين‌که از راه مي‌رسيم بار تراکتور بالا مي‌رود و پسته‌ها بر روي زمين پهن مي‌شوند.
زن‌ها هم هم‌زمان کار جمع‌کردن شاخ و برگ درختان را انجام مي‌دهند. بعد از مدتي که شاخ و برگ‌ها جمع مي‌شوند بار ديگر همان مردان قوي‌هيکل با پارو پسته‌ها را با پوست تازه‌شان داخل چرخ مي‌ريزند. پوست‌هاي تازه کنده مي‌شود و روي پوست‌هايي که قبلاً در کنار ديوار ديده بودم انبار مي‌شود و پسته‌ها و با پوست‌هاي چوبي بار ديگر با پارو جمع مي‌شوند.
آبگوشت و نان خانگي در کنار حوض کاشي
ظهر شده تراکتور دوم بار پسته، از راه مي‌رسد و بعد از خالي کردن بارش غذاي کارگران را با خود به باغ مي‌برد سفره‌اي بزرگ هم کنار حوض و شمعداني‌هايش پهن مي‌شود و کاسه‌هاي مسي به همراه نان‌هاي محلي که امروز صبح در تنور طبخ شده‌اند روي سفره قرار مي‌گيرد و همه دور سفره مي‌نشينند و آبگوشت مي‌خورند.
فرصتي براي استراحت نيست، پسته‌هايي که پوست کنده شده‌اند بايد در آفتاب امروز خشک شوند، پسته‌ها در همان قسمتي از حياط که صبح زنان شسته بودند پهن مي‌شود، کار با دقت انجام مي‌شود و سعي مي‌کنند به پسته‌ها آسيب نرسد.
در گوشه‌اي ديگر از حياط خانه در گوني‌هاي سفيد پسته‌هاي خشک‌شده روز قبل جمع شده‌اند. پسر حاجي مي‌گويد اين پسته‌ها را بايد فردا به ترمينال ضبط پسته رفسنجان ببرم و به شرکت پسته تحويل دهم. آنجا عيار سنجي مي‌شوند و مطابق قيمت‌هاي امسال به‌زودي پولش به حسابمان ريخته مي‌شود.

پسر حاجي مي‌گويد: يکي از مهم‌ترين کارها پاکيزه انجام شدن تمام بخش‌هاست چون اگر پوست‌هاي پسته باقي بمانند و يا پسته خوب خشک نشود سم آلاتوکسين باقي مي‌ماند و بعد از آزمايش در ترمينال ضبط پسته‌هايمان برگشت مي‌خورد.
غروب شده و خانواده حاج علي به خانه بازمي‌گردند و در ايوان خانه گرد هم جمع مي‌شوند و لبخند و خاطره و بگومگوها شروع مي‌شود و نوه‌ها از سر و کول حاجي و همسرش بالا مي‌رود و يک روز از يک ماهي که هرروز اين‌گونه تکرار مي‌شود به پايان مي‌رسد.
در استان کرمان فقط دشت رفسنجان به کشت پسته اختصاص ندارد درواقع بزرگ‌ترين دشت‌هاي پسته در رفسنجان، انار، زرند، کرمان، سيرجان، زرند و راور قرارگرفته است.
هرچند گفته مي‌شود پسته دارها پول‌دار هستند اما وقتي کار و سرمايه‌اي که در اين مسير به کار گرفته مي‌شود را از نزديک ببينيد مشخص مي‌شود اين کارها را هرکسي نمي‌تواند انجام دهد و پسته دارهاي پول‌دار مالکان عمده‌اي هستند که چندين هکتار زمين و گاهي يک روستا و ده دارند اما خورده مالکان همان روستاييان عادي هستند که روزگار مي‌گذرانند.
هر چند گفته مي شود پسته دارها پول دار هستند اما وقتي کار و سرمايه اي که در اين مسير به کار گرفته مي شود را از نزديک ببينيد مشخص مي شود اين کارها را هر کسي نمي تواند انجام دهد
امسال به گفته مردم سال پرثمر است و در برخي از سال‌ها برداشت آن‌قدر کم مي‌شود که هزينه تأمين آب، کود و سم نمي‌شود.
پاي صحبت‌هاي يکي از کهنه‌کاران پسته کرمان مي‌نشينم محسن جلال پور يکي از توليدکنندگان و صادرکنندگان عمده پسته استان کرمان و رئيس سابق اتاق بازرگاني ايران آينده پسته و اقتصاد خانواده‌هايي کشاورزان را نگران‌کننده مي‌داند و مي‌گويد: پسته مهم‌ترين محصول ارزآور استان کرمان است و ميلياردها دلار را عايد کشور کرده است اما هميشه به چشم خاصي به اين صنعت نگاه شده است.
خشک‌سالي مهم‌ترين دشمن اقتصاد رفسنجان
جلال پور به روزهاي تحريم اشاره مي‌کند و اضافه مي‌کند: هرچقدر که تحريم کردند اما نتوانستند جلوي ارزآوري پسته را بگيرند و خودشان مشتري پسته کرمان ماندند اما متأسفانه طي سال‌هاي گذشته ما مزيت کشاورزي و روستاييانمان را در دشت رفسنجان حفظ نکرديم.

جلال پور به خشک‌سالي‌هاي متوالي کرمان اشاره مي‌کند و نگران وضعيت منابع آبي است، حرف‌هاي اين مرد کهنه‌کار اقتصاد کرمان را وقتي مي‌توانيم جدي‌تر ارزيابي کنيم که بدانيم طبق اعلام سازمان زمين‌شناسي کرمان دشت رفسنجان به دليل برداشت بي‌رويه آب زيرزميني هرسال شاهد کاهش ارتفاع است و سطح آب‌ها در برخي از جاها تا 10 متر کاهش‌يافته است.
کوچ برخي از کشاورزان
جلال پور به بازارهاي ازدست‌رفته ايران اشاره مي‌کند و روزگاري را به ياد مي‌آورد که پسته ايران راهي آمريکا مي‌شد اما الآن پسته آمريکا پشت مرزهاي ماست و اروپا و آمريکا را تسخير کرده است، نکته جالب حرف‌هايش اين است که برخي توليدکنندگان پسته در آمريکا همين رفسنجاني‌ها و کرماني‌هايي هستند که براي توليد بهتر محصول دشت‌هاي ينگه‌دنيا را پسنديده‌اند.
وي به بي‌توجهي به کشاورزان داخلي اشاره مي‌کند و مي‌گويد: ما اين‌ها را بدون آب رها کرديم، خشک‌سالي امان پسته را بريده است، پسته مهم‌ترين محصول کشاورزي ارزآور کشور است که پشتوانه‌اش ميليون‌ها دلار زيرساخت در ايران و خارج از کشور است و هزاران نفر نيز در استان کرمان از اين راه ارتزاق مي‌کنند.
وي مي‌گويد: بازارهاي عربي را هم ازدست‌داده‌ايم و حالا سراغ چين رفته‌ايم و پسته را به آسياي دور صادر مي‌کنيم.
هرچند سال‌هاست همگان گمان مي‌کنند که پسته داران به‌قول‌معروف پولشان از پارو بالا مي‌رود اما واقعيت اين است که هرسال وضع پسته دارها بدتر مي‌شود و همه به سرمايه‌گذاران بخش‌هاي ديگر تبديل‌شده‌اند.
ترمينال‌هاي ضبط پسته هرسال محصول کمتري دريافت مي‌کنند و کمتر حمايت مي‌شوند هرسال زمين‌هاي بيشتري خشک مي‌شوند و درختان پسته به زغال تبديل مي‌شوند اين تهديد آن‌قدر جدي است که حالا برخي از حاج علي‌ها در روستاهاي اطراف باغ‌هاي کشاورزي زمستان‌ها از دود ناشي از کوره‌هاي زغال مسموم و راهي بيمارستان‌ها مي‌شوند و کار به‌جايي رسيده که دستگاه‌هاي اجرايي و قضايي براي تعطيل شدن اين کوره‌ها وارد عمل شده‌اند.

اما باوجود همه تهديدها و مشکلاتي که وجود دارد هنوز هم پسته مهم‌ترين مزيت اقتصادي استان کرمان است و هرچند گفته مي‌شود به‌زودي کرمان ارجحيت خود را از دست مي‌دهد اما در صورت ادامه روند فعلي و روند رو به نزول توليد در کرمان هنوز هم کرماني‌ها سال‌ها پرچم پسته را در دست خواهند داشت.
کافي ست اين روزها به راسته‌بازارهاي کرمان، رفسنجان و سيرجان و زرند و راور قدم بگذاري بازار پسته آن‌قدر داغ است که گرماي وجودش هنوز هم اقشار کم‌درآمد جامعه را براي تهيه يک کيلو پسته مرغوب از خود دور نگه مي‌دارد.
در اين ميان حاج علي‌هاي زيادي هستند که هنوز طلوع خورشيد را به اميد برداشت محصول بهتر صبح مي‌کنند و آرزو دارند که زمين‌هاي پسته‌شان دست‌به‌دست از پدر به پسر و از پسر به نوه‌هايشان برسد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۵۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان از پیش‌بینی برداشت حدود ۶۰۰۰تن کلزا در مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

کامران پیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اعلام اینکه بیش از 90درصد روغن خوراکی  موردنیاز کشور از طریق واردات روغن یا دانه روغنی تأمین می‌شود، اظهار داشت: کشت دانه‌های روغنی برای خودکفایی و کاهش وابستگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او با بیان اینکه کلزا یکی از محصولات اساسی و استراتژیک برای تأمین روغن است، اضافه کرد: دانۀ کلزا حاوی بیش از 46درصد روغن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به وجود پروتئین 39درصدی در کنجالۀ کلزا، اعلام کرد: کنجالۀ این محصول درصد پروتئین بیشتری از سویا دارد و می‎‌تواند به‌عنوان  خوراک دام و جایگزین سویا استفاده شود.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

پیرزادی با بیان اینکه کاشت کلزا در تناوب با غلات باعث کاهش آفات و بیماری‌ها  در محصولات زراعی و افزایش محصول می‌شود، تأکید کرد: این محصول در توسعۀ صنعت پرورش زنبورعسل هم اثرگذار است.

او بیان کرد: 3504 هکتار سطح زیر کشت دانۀ روغنی کلزا  در لرستان طی سال زراعی جدید است و میانگین عملکرد این محصول نیز 1.7 تن در هر هکتار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: کلزا در سلسله، خرم‌آباد، کوهدشت، پلدختر و  دورود نسبت به سایر شهرستان‌های این استان بیشتر کشت و تولید می‌شود.

پیرزادی اعلام کرد: مبارزۀ شیمیایی با علف‌های هرز کلزا در سطح 768 هکتار به‌صورت پیش‌رویش و مبارزه با علف‌های هرز کشیده‌برگ در 3000هکتار از اراضی لرستان انجام شده‌است.

او با اشاره به مبارزه با علف‌های پهن‌برگ کلزا در سطح 290هکتار از مزارع لرستان، اضافه کرد: مبارزۀ شیمیایی با آفات این محصول در سطح 2538هکتار از مزارع این استان انجام شده‌است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: بیشتر ارقام گندم کشت‌شده در مزارع این استان به بیماری زنگ زرد حساس است.

پیرزادی هشدار داد: کشاورزان به‌دلیل بارندگی‌های اخیر و وجود شرایط لازم برای گسترش زنگ زرد در صورت مشاهده علائم این بیماری مزارع خود را با مشاورۀ کارشناسان سم‌پاشی کنند.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان