Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکترای جامعه شناسی گفت: اگر ما می خواهیم میزان مصرف قلیان و یا سیگار را در جامعه کاهش دهیم باید به دنبال جایگزینی مناسب برای آنها باشیم که برخورد قانونی صرف و تعطیلی واحدهای صنفی عرضه این مواد راهکار نهایی نخواهد بود و ممکن است نتیجه عکس دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا سعید نوری، دکترای جامعه شناسی در گفتگو با چشم نیوز اظهار داشت: متأسفانه تعداد متقاضیان مصرف قلیان در روزگار امروز ما زیاد شده که عده ای از آن به عنوان تفریح یاد می کنند و آنقدر غرق آن می شوند که ناخودآگاه به مصرف قلیان عادت می نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دکترای جامعه شناسی بیان داشت: کارشناسان پزشکی با انجام مطالعات گسترده به این نتیجه رسیده اند که مصرف قلیان می تواند خطر ابتلا به بیماری سرطان را تا حد بالایی افزایش دهد و میزان نیکوتین موجود در آن بسیار بیشتر از سیگار است لذا همواره بر عدم مصرف آن به بیماران خود تأکید می کنند.

 

نوری افزود: همچنین مصرف قلیان می تواند زمینه ساز بیماری های دیگری همانند یائسگی زودرس در زنان و کاهش میزان جذب کلسیم در تراکم استخوان و پوکی آن در دراز مدت شود. از طرف دیگر مصرف قلیان از نظر اقتصادی با توجه به هزینه های گزافی که عرضه کنندگان آن از مشتریان خود می گیرند اصلأ به صرف نیست و با تفکری ساده متوجه خواهیم شد با پول هایی که دود می شود ، می توان چه کارهای مهمی را انجام داد

 

وی تصریح کرد: درست است که اگر ما به سمت تعطیلی واحدهای صنفی عرضه قلیان برویم قطعأ سودمند خواهد بود و بار مالی و اجتماعی این امر به مراتب کمتر از فعالیت آن واحد است اما باید به گونه ای عمل کرد که تعطیلی قلیان سراهایی که آشکارا به عرضه آن می پردازند موجب پدید آمدن قلیان سراهای زیر زمینی و عرضه پنهان نشوند که این مسئله مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.

 

دکترای جامعه شناسی  ادامه داد: کنترل مراکز آشکار راحت از واحدهای زیرزمینی است  و امکان دارد میزان جرایم در این صنوف افزایش یابد و معضلات تازه ای را برای اجتماع پدید آورد. تغییر کاربری از نظر قانونی برای هر صنفی دارای سختی هایی نیز است که باید تسهیل شود.

 

وی گفت: مسلما با توجه به این که این قلیان‌ها حاوی تنباکو نیستند، فرد حالت نشاط سابق ناشی از کشیدن قلیان‌های حاوی تنباکو را پیدا نمی‌کند و فقط دریافت‌کننده اکسیژن است، پس ممکن است بعد از یکی دو بار مصرف، سراغ همان قلیان‌های قبلی برود، ولی رفتار قلیان کشیدن همچنان ادامه دارد.

 

نوری اظهار داشت: اگر ما می خواهیم میزان مصرف قلیان و یا سیگار را در جامعه کاهش دهیم باید به دنبال جایگزینی مناسب برای آنها باشیم که برخورد قانونی صرف و تعطیلی واحدهای صنفی عرضه این مواد راهکار نهایی نخواهد بود و ممکن است نتیجه عکس دهد.

 

  دکترای جامعه شناسی  افزود: پاک سازی قلیان سراها به یکباره و بدون ایجاد بسترهای مناسب برای جمع آوری آنها می تواند موجب پدیدار شدن مراکز شبانه و زیر زمینی که کنترل آنها از همه نظر سخت است، شود و یا قلیان را به راحتی در فضای آشکار جامعه (پارک، خیابان مراکز تفریحی و...) مشاهده کنیم.

 

وی گفت: باید قبول کرد که نسل جوان به دلیل طراوت و انرژی بالا، نیازمند تفریح و سرگرمی است که متأسفانه در جامعه امروزی ما، قلیان بخشی از این سرگرمی ها را به خود اختصاص می دهد در نتیجه باید مراکزی بر اساس موازین شرعی و نظارت گسترده  طراحی نمود که با دریافت هزینه های کم تر از قلیان سراها بازی ها و سرگرمی های مهیج تازه ای برای جوانان ارائه دهند تا نشاط به جای نیکوتین وارد بدن آنها شود. 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۱۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آنها است.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم‌ غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذاهای سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

منبع: upi

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901451

دیگر خبرها

  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • از حسرت کودکان نیازمند تا لبخند گرمابخش یک معلم
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • مرگ اسرار آمیز دو جوان در تهران!
  • مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!