Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@05:27:25 GMT

خودروسازان وزارت نفت را متهم مي‌کنند!

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۱۷۷۰

خودروسازان وزارت نفت را متهم مي‌کنند!

خبرگزاري آريا - برنامه ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروهاي داخلي با تاخير در حال اجراست اما خودروسازان و وزارت نفت هيچ کدام مسووليت عقب بودن از استانداردهاي جهاني را قبول نکرده و تنها يکديگر را متهم مي‌کنند.
به گزارش ايسنا، موضوع ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروهاي سبک و سنگين توليد داخل به سطح يورو 4 در اواخر دولت دهم مورد توجه قرار گرفت و برنامه زمان‌بندي براي اين موضوع تدوين شد اما خودروسازان در موعد مقرر استاندارد آلايندگي محصولات خود را ارتقا نداده و تقصير را به گردن وزارت نفت انداختند که توزيع سراسري سوخت يورو 4 را آغاز نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد اين موضوع مجددا در دستور کار قرار گرفته و مقرر شد از ابتداي شهريور ماه 1393 استاندارد آلايندگي تمام خودروهاي سبک توليد داخل (شامل سواري و وانت) به يورو 4 ارتقا يابد.
خودروسازان اگرچه در اين موعد برخي خودروهاي به‌روز خود مانند تندر 90 را به يورو 4 ارتقا دادند اما شش ماهي طول کشيد تا همه خودروهاي سبک توليد داخل به استاندارد آلايندگي يورو 4 ارتقا يابند و سرانجام از ابتداي سال 1394 تمام خودروهاي سبک به استاندارد يورو 4 تجهيز شدند.
اما در حوزه خودروهاي سنگين نيز خودروسازان در اواخر دولت دهم در ارتقاي استاندارد آلايندگي به يورو 4 تاخير داشتند و سرانجام از ابتداي سال 1394 استاندارد آلايندگي تمام خودروهاي سنگين توليدي به يورو 4 با DPS (فيلتر دوده) ارتقا يافت.
در حال حاضر که به پايان سال 1396 نزديک مي‌شويم نيز خودروهاي سبک و سنگين داخلي همچنان با استاندارد يورو 4 توليد مي‌شوند. اين وضعيت در حالي است که در اروپا سال‌ها است که استاندارد آلايندگي خودروها به يورو 5 و يورو 6 ارتقا يافته اما هنوز خودروسازان داخلي اقدامي براي ارتقاي استاندارد آلايندگي محصولات خود انجام نداده‌اند.
با اين حال طبق دستورالعمل تدوين شده، استاندارد آلايندگي خودروهاي سبک از ابتداي سال 1398 بايد به يورو 5 ارتقا يابد. همچنين استاندارد آلايندگي خودروهاي سنگين نيز از ابتداي سال 1398 بايد برابر با استاندارد روز اروپا باشد که در حال حاضر يورو 5 و 6 است.
عقب بودن صنعت خودروي ايران از استانداردهاي جهاني در زمينه استاندارد آلايندگي خودروها در حالي است که خودروسازان مسبب اين وضعيت را وزارت نفت مي‌دانند که از توزيع سراسري سوخت مناسب براي ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروها خودداري کرده است.
در اين زمينه دبير انجمن خودروسازان ايران مي‌گويد: طبق مصوبه دولت دهم شش ماه قبل از موعد ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروهاي داخلي به يورو 4، وزارت نفت بايد سوخت بنزين و گازوئيل يورو 4 را به طور سراسري توزيع مي‌کرد که اين اتفاق نيفتاد به همين دليل خودروسازان نيز در ارتقاي استاندارد تاخير داشتند.
احمد نعمت‌بخش با بيان اينکه حتي در حال حاضر نيز هنوز بنزين و گازوئيل يورو 4 به طور کامل و سراسري در کشور توزيع نمي‌شود، اظهار مي‌کند: به عنوان مثال در گازوئيل يورو 4 ميزان سولفور بايد کمتر از 50 PPM باشد اما در حال حاضر در مواردي ميزان سولفور گازوئيل به 50 هزار PPM نيز مي‌رسد که باعث تخريب موتور خودرو و فيلتر آن مي‌شود.
وي در پاسخ به اينکه آيا خودروسازان با وجود عقب بودن از استانداردهاي جهاني در موعد تعيين شده از ابتداي سال 1398 استاندارد آلايندگي محصولات خود را به يورو 5 ارتقا خواهند داد، مي‌گويد: خودروسازان اقدامات لازم براي ارتقاي استاندارد آلايندگي به يورو 5 را آغاز کرده‌اند و برخي نمونه‌هاي خودرو نيز با اين استاندارد توليد شده است اما مشکل اين است که اگر وزارت نفت در موعد مقرر استاندارد آلايندگي بنزين و گازوئيل را به يورو 5 ارتقا ندهد ارتقاي استاندارد خودروها تاثيري نداشته و حتي باعث تخريب خودرو و آلايندگي بيشتر هوا خواهد شد.
در اين شرايط واقعيت اين است که شهرهاي کشور از آلودگي هوا رنج مي‌برند و خودروسازان نيز از استانداردهاي جهاني در اين حوزه عقب هستند. بنابراين براي شهروندان خسته از آلودگي هوا مهم نيست که مقصر عقب افتادن از استانداردهاي جهاني خودروسازان يا وزارت نفت است بلکه مهم اين است که حداقل در موعد تعيين شده براي سال 1398، استاندارد تمام خودروهاي داخلي به يوور 5 و استاندارد روز اروپا ارتقا يابد.
در اين زمينه يک کارشناس صنعت خودرو نيز مي‌گويد: خودروهاي قديمي و بي‌کيفيت در حال توليد مهمترين عامل آلودگي هواي شهرها هستند.
ابوالفضل خلخالي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر در صنعت خودروي اروپا استاندارد آلايندگي يورو 5 و يورو 6 اجرايي شده اما در داخل خودروها همچنان با استاندارد آلايندگي يورو 4 توليد مي‌شوند؛ بنابراين استاندارد آلايندگي خودروهاي توليدي در ايران به‌روز نبوده و عقب‌تر از استانداردهاي جهاني است و به همين دليل خودروهاي در حال توليد شرايط مناسبي از نظر ميزان آلايندگي ندارند.
عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت ي با بيان اينکه ميزان‌ آلايندگي خودروهاي يورو 5 و 6 در حد قابل توجهي کمتر از استاندارد يورو 4 است، تصريح مي‌کند: بنابراين دولت بايد خودروسازان را ملزم کند هر چه زودتر استاندارد آلايندگي محصولات خود را به يورو 5 و 6 ارتقا دهند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۱۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، جدا از اینکه رضا عنایتی در تصمیمی جالب مقابل مس رفسنجان در جام حذفی تعداد زیادی از بازیکنان جوان و گمنام را در ترکیب اصلی قرار داد، حضور یک بازیکن در ترکیب این تیم قابل توجه بود.

علی اصغر صادقی‌نسب بازیکن رفسنجان که در چند سال گذشته عضو مس بود و نیم فصل به جمع خودروسازان پیوست، امروز در شهر خودش فیکس شد. صادقی‌نسب که در بازی قبلی دوتیم در لیگ برتر به صورت تعویضی شانس حضور مقابل تیم سابق خودش را به دست آورده بود، امروز از سوی سرمربی پیکان غافلگیر شد و در ترکیب اصلی قرار گرفت.

این هافبک 23 ساله که در تیم امید هم شاگرد رضا عنایتی بود، در مرکز  میدان عملکرد خوبی در ترکیب خودروسازان داشت و توانست انتظارات را برآورده کند. جالب اینکه او در حالی مقابل مس به میدان رفت که همچون بازی قبلی خانواده‌اش در استادیوم بودند و نظاره‌گر بازی این بازیکن رفسنجانی شدند.

دیگر خبرها

  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش(عکس)
  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست
  • متهم به ۴۶ فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد
  • خودروهای میلیاردی متهم پرونده صندوق سرمایه‌گذاری بهمئی به مزایده گذاشته می‌شود+ جزئیات
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت
  • ارتقای ۱۳ پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور