Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونت غذا و دارو دانشگاه  علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم همکاری مردم در پیشگیری و کنترل بازار قاچاق کالا گفت: داشتن برچسب کالا به معنی اصل بودن کالا نیست و خریدار لازم است با ارسال اطلاعات این برچسب به سامانه پیامکی و یا کنترل آن در اپلیکیشن‌های معتبر سازمان غذا و دارو از اصالت و سلامت کالا اطمینان پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش ،دکتر حاجی محمدی معاونت غذا و دارو دانشگاه  علوم پزشکی تهران در نشست خبری که ظهر امروز در  سالن شورا معاونت غذا و دارو  برگزار شد توجه به اصالت کالا را یک امر مهم و موثر در سلامت جامعه دانست و علاوه بر نظارت دستگاه‌های مربوطه، همکاری و آگاهی مردم را عامل مهم در جلوگیری از قاچاق کالا و محصولات وارداتی اعلام کرد.

حاجی محمودی با اشاره به اینکه قاچاق کالا بیشتر در مورد کالاهایی اتفاق می‌افتد که شناخته شده و برند هستند گفت: در امر قاچاق، توجه به صرفه اقتصادی باعث می‌شود تا برندهای شناخته شده بیشتر در معرض این اتفاق باشند و افرادی که به برند کالا توجه می‌کنند بیشتر قربانی این مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از صاحبان امتیاز برندهای معتبر مدعی هستند که کالای قاچاق برند مذکور، تقلبی است؛ مردم باید خود نیز مراقب سلامتی خود در هنگام خرید کالا باشند و با کمک خدماتی که سازمان غذا و دارو برای این امر ارائه می‌دهد کالای اصلی و تقلبی را تشخیص دهند؛ ما به تنهایی قادر به کنترل بازار نخواهیم بود و علاوه بر نظارت ما، همکاری مردم نیز لازم است.

حاجی محمودی با اشاره به اینکه کالای سلامت مستقیما با حوزه سلامت در ارتباط است و این باعث نگرانی و حساسیت بیشتر در این حوزه می‌شود عنوان کرد: در این خصوص باید فرهنگ‌سازی شکل گیرد و نقش رسانه به عنوان اهرم پخش محتوا، در این مورد اهمیت زیادی دارد.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه صحبت‌های خود، خواستار حساسیت مردم در هنگام خرید محصولات به‌خصوص کالاهای وارداتی شد و بسیاری از مشکلات سلامت جامعه و بیماری‌هایی همچون سرطان را به دلیل استفاده از کالاهای نامرغوب و تقلبی دانست.

وی شاخص اصلی در تفکیک جنس قاچاق از اصل را برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا معرفی کرد و افزود: برای کالاهای وارداتی، چهار مولفه در نظر گرفته شده است که باید بر روی کالا ثبت شده باشند؛ تاریخ انقضا، سری ساخت، شناسه ۲۰ رقمی UID و شناسه جهانی کالا یا ‌GTI‌‌N ؛ البته باید توجه کرد که لزوما داشتن این برچسب به معنای اصالت کالا نیست و هما‌ن‌طور که در نام کامل این بچسب عنوان شده است، برچسب «کنترل» اصالت و سلامت کالاست و نیاز است خریدار از طریق سامانه و یا اپلیکیشن‌های معتبر سازمان غذا و دارو اصالت کالا را چک کند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، سامانه پیامکی 20008822 را تنها سامانه رسمی و واحد سازمان غذا و دارو برای کنترل اصالت کالا معرفی کرد و گفت: دیگر سامانه‌ها مورد تایید این سازمان نیستند؛ علاوه بر سامانه پیامکی، اپلیکیشن‌های مخصوصی که قابلیت کارد هم بر گوشی‌های اندروید و هم اپل را دارند نیز طراحی شده است و یکی از امتیازات استفاده از این نرم‌افزارها، کنترل اصالت کالا بدون  خراشیدن و خدشه‌دار کردن برچسب است.

حاجی محمودی در خصوص کنترل کالاهای تولید اظهار داشت: برای کالاهای داخلی کالای تقلبی تقریبا غیر ممکن است، با این‌حال در این حوزه نیز تدابیری اندیشیده شده است؛ برچسب اصالت کالا برای کالاهای با قیمت بیش از 300 هزار تومان استفاده شده است و داروخانه‌ها موظف هستند چه برای توزیع داروهای وارداتی و چه داروهای تولید داخل،در هنگام ثبت سند بیمه‌ها دوباره اطلاعات برچسب کنترل اصالت کالا را وارد کنند که این به معنای یک بررسی دوباره برای حصول اطمینان از اصل بودن کالاست؛ برای محصولات داروئی شاخص‌های دیگری وجود دارد از جمله پروانه ساخت، نشانگر رنگی ( برای خوراکی‌ها) نشان سازمان غذا و دارو.

وی در ادامه نشست در جمع خبرنگاران در خصوص قاچاق کالا در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: بیشترین بازار مصرف تجهیزات و ملزومات پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند که خوشبختانه به دلیل وجود سامانه مخصوصی که لیست مراکز و کالاهای مجاز و اصلی را معرفی کرده است که بیمارستان‌ها موظف به تهیه کالا خود از این مراکز هستند، بحث قاچاق کالا در حوزه بیمارستانی کنترل شده است؛ در مورد مصرف خانگی  هم به مردم توصیه می‌کنیم که قبل از انجام خرید با مراجعه به سایت سازمان غذا و دارو از مزاکز مجاز که این سازمان معرفی می‌کند، تجهیزات مورد  نیاز خود را تهیه کنند.

حاجی محمدی در پایان با تاکید بر نقش مردم به عنوان بازرس و کمک رسانه‌ها در گسترش فرهنگ « هر مصرف کننده یک بازرس» افزود: اگر کالای قاچاق، بازار و خریدار نداشته باشد، متوقف می‌شود و این امر نیاز به همکاری مردم دارد؛ ما نیز در چهارچوب وظایف خود گشت‌های مشترکی را با اصناف، ستاد مبارزه با قلچاق، تعزیرات و دادستانی داریم و گزارشات این اقدامات به‌صورت مستمر به مقامات مربوطه ارسال و اعلام می‌شود.

انتهای متن/ م

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۴۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا سالاری گفت: پرونده کشف ۶۴۵ عدد منبع تغذیه قاچاق به ارزش پنج میلیارد و ۳۴۶ میلیون ریال در شعبه هفتم بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان شیراز رسیدگی شد.

وی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده، تخلف را محرز و علاوه بر ضبط کالاهای قاچاق کشف شده و تحویل آن به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، یکی از متهمان را به پرداخت ۱۰ میلیارد ریال و متهم دیگر را پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

سالاری ادامه داد: مأموران پلیس آگاهی شهرستان سروستان در اجرای طرح ایست و بازرسی، هنگام بررسی خودروها متوجه خودروی حامل بار قاچاق شدند و گزارش آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

کد خبر 6092121

دیگر خبرها

  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها
  • توقف رشد صنایع بزرگ؟