Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک حقوقدان با هشدار به متوليان بازار سرمايه نسبت به رواج پديده سهام فروشي شرکت‌هاي سهامي خاص در بخش بيمارستاني گفت: فروش سهام يک بيمارستان خصوصي در حال تبديل به فاجعه است و اين بار آبروي بخش پزشکي کشور در خطر است.
کوروش افشار حقوقدان و از وکلاي حوزه پزشکي در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري فارس نسبت به رواج پديده‌اي جديد در جامعه پزشکان به طريق سهام فروشي شرکت‌هاي سهامي خاص هشدار داد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس بايد با نظارت و کنترل بر بازار اوليه سهام مانع از رواج سهام فروشي شرکت‌هاي سهامي خاص به روش شرکت‌هاي سهامي عام و به تبع آن وقوع کلاهبرداري‌هاي گسترده و از بين رفتن سرمايه‌هاي مردم شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به رواج سهام فروشي بيمارستان آتيه 2 در غرب پايتخت گفت: پروژه احداث اين بيمارستان در خيابان فرحزادي شامل 9 طبقه زير زمين و 8 طبقه نيز بيمارستان تعريف شده و تا 35 طبقه نيز کلينيک و مطب پزشکي در آن قرار است تعبيه شود؛ با اين وجود تا به امروز هيچ گونه طرح اقتصادي يا برنامه‌اي که مشخص کند اين پروژه قرار است بر اساس چه هزينه و فايده اي و تا چه سالي تمام شود وجود ندارد.
سهامداري اجباري در پروژه عجيب
اين حقوقدان به ماجراي جذب سرمايه براي پروژه سهام فروشي آتيه 2 اشاره کرد و گفت: در سال 86 اعلام مي‌شود که مي‌خواهيم بيمارستان را توسعه دهيم و بيمارستان جديدي را خريداري کنيم. به 200 نفر از پزشکان سهامدار عنوان مي شود که هر يک 18.5 ميليون تومان پول به حساب شرکت واريز کنند. اين زمين به نام بيمارستان آتيه 2 در غرب تهران خريداري و مابقي آن از بانک پاسارگاد به مبلغ حدود 8 ميليارد تومان تسهيلات دريافت مي‌شود.
افشار ادامه داد: در نهايت شرکت طلوع آتيه غرب و شرکت درمانگران غرب تاسيس مي‌شود تا سهام بيمارستان آتيه 2 را بفروشند. هر چند گفته مي شود خريداري سهام اين بيمارستان بطور اجباري به قيمت‌هاي گزاف به پزشکان ارايه مي‌شود.
به گفته وي مالک بيمارستان آتيه 2 در حال حاضر دو شرکت هستند که مالک همه آنها شرکت کوشک آتيه است که سهامداران خرد آن در دو شرکت آتيه 2 سهامدار نيستند.
افشار يادآور شد: سهام را از طريق تبليغ بر روي بيلبورد در خيابان و سر در بيمارستان و يا بروشورهاي تبليغاتي و آگهي در روزنامه ها و ماهنامه هاي پزشکي بطور گسترده تبليغ و سهام بيمارستان را عرضه عمومي مي کنند بطوري که هر فرد عادي مي تواند با 150 هزار تومان سهام بيمارستان آتيه 2 را خريداري کند.
وي ادامه داد: اين در حالي است که با 1200 ميليارد تومان هزينه و درآمدساليانه 12 ميليارد تومان معلوم نيست چند سال بايد منتظر ساخت اين بيماستان بود؟ اين رقم از طرف نماينده سهامدار خرد در هيات مديره براي مدتي اندک از طريق بررسي مستندات مالي شرکت طلوع آتيه بدست آمده است.
وي افزود: آهن آلات را در اين طرح مبلغ 50 ميليارد تومان برآورد کرده‌اند اما در روز خريد 180 ميليارد تومان بوده است که نشان دهنده انحراف بالاي پيش‌بيني‌ها است.
وي اضافه کرد: عنوان مي شود که مطب را متري 60 ميليون تومان مي‌تواندد به پزشکان بفروشند که عددي واقعي نيست. اگر مراجعه به مطب يک پزشک متخصص در روز را 100 نفر فرض کنيم که گاهي يک نفر همراه نيز داشته باشد بايد چند آسانسور و حجم ترافيک منطقه در دست احداث اين بيمارستان در نظر گرفته شود تا چنين پيش‌بيني‌هاي عجيبي به واقعيت تبديل شود.
وي تصريح کرد: دغدغه اصلي اين است که بيمارستان آتيه تبديل به ماجراي پديده شانديز 2 شود ولي با اين تفاوت که اين بار آبروي بخش پزشکي کشور مي‌رود.
افشار با اشاره به تاريخچه تاسيس شرکت کوشک آتيه گفت: در پاييز سال 77 شرکت کوشک آتيه با ماهيت سهامي خاص و حضور 5 سهامدار براي ايجاد بيمارستان تشکيل مي‌شود . با خريداري کل سهام بيمارستان آتيه به قيمت 35 ميليون تومان شروع به کسب پول از عموم پزشکان به عنوان سهامدار شدن اين پزشکان مي‌کنند بطوريکه با خرد کردن سهام در بخش‌هاي مختلف آن را به عموم پزشکان مي‌فروشند و بعدها همه برگه‌هاي سهام را دوباره از دست آنها به بهانه ارايه برگ سهام جديد جمع آوري مي‌کنند در حالي که نحوه ارايه سهام جديد به سهامداران خرد قابل تامل است.
وي ادامه داد: در زماني که اين سهام فروخته مي شده بطور مثال يک سهم مغز و اعصاب به قيمت 35 ميليون تومان بوده است که امروز بين حدود800 ميليون تومان تا 1.5 ميليارد تومان معامله مي شود. اين ارزش گذاري مبنايي نداشته و تنها بر اساس خريد و فروش هاي ضمني صورت گرفته در بيمارستان ها بدست آورده اند که هر بيمارستاني يک تلرانس قيمتي دارد.
افشار افزود: جريان سوء همه گيري در بخش بيمارستاني کشور به بهانه سهامداري در حال رخ دادن است که باعث الگو برداري تشکيل بيمارستان هاي خصوصي از ماجراي سهام فروشي آتيه شده است. در ميان سهامداران اين بيمارستان اسامي برخي پزشکان معروف کشور که فعاليت هاي سياسي دارند نيز وجود دارد.
کلاف سردرگمي به نام آتيه
به گفته وي در حال حاضر تشکيلاتي به نام هيات موسس آتيه عنوان مي شود در حالي که طبق قانون تجارت بعد از تشکيل هيات مديره جديد و فعاليت شرکت، هيات موسس بايد از بين برود. اين هيات در پاييز سال 1377 که شرکت تاسيس مي شود در ارديبهشت 78 بر اساس مستندات موجود مجمع عمومي فوق العاده تشکيل مي دهند و سهام را از 100 سهم به 150 سهم و 110 سهام ممتاز با 8 برابر حق راي و برخورداري از اولويت حضور 85 درصدي در مجامع به عنوان شرط رسميت آن افزايش مي دهند.
افشار ادامه داد: اين موضوع در تاريخ 12 خرداد ماه 78 به ثبت رسمي مي رسد اما در 29 تير ماه 78 اولين مجمع عمومي شرکت را تشکيل مي دهند و اعلام مي شود که سهام شرکت کوشک آتيه سه ميليون ريال به تعداد 100 سهم عادي است. در صورتي که در ارديبهشت 78 تعداد 150 سهم معادل 110 سهم ممتاز شده بود.
وي به شيوه سهام فروشي اين شرکت سهامي خاص اشاره کرد و گفت: فردي که براي خريد سهام مراجعه مي کرد به وي عنوان مي شد که سهام شرکت سهامي خاص با اولين مجمع عمومي سهامداران و با قصد خدمت براي تاسيس بيمارستان در اختيار دارد در حاليکه در عمل 8 برابر سهامدار عادي حق راي و 50 سهم ممتاز در اختيار سهامدار عمده وجود دارد.
اين حقوقدان تصريح کرد: در حقوق درباره اين وضعيت گفته مي شود که در شرايط واهي که شخص مقهور مي شود تا کاري انجام شود. در ابتدا اگر به هر شخصي عنوان مي شد که وضعيت سهام ممتاز و ترکيب سهامداري به چه شکلي بوده کسي حاضر نبود سهامدار چنين شرکتي شود.
به گفته اين حقوقدان به هر متقاضي رونوشتي از اساسنامه و گزارش اولين مجمع عمومي را ارايه مي کردند که شامل 4 سهامدار بوده در حاليکه تاريخ ثبت دو گزارش مجمع هيات مديره اين شرکت طي 12 خرداد ماه و 28 مرداد ماه 78 حاکي از واقعيت ديگري است.
وي افزود: نام فردي به عنوان اولين سهامدار در هر دو گزارش موجود است با اين تفاوت که در گزارش دوم عنوان شده که بر اساس افزايش سرمايه به مبلغ 7 ميليون و 500 هزار ريال منقسم به 150 سهام عادي با نام است شامل 110 سهم ممتاز و 40 سهم عادي که هر سهم ممتاز داراي 8 راي و 85 درصد سهامداران ممتاز بايد در مجمع حضور داشته باشند تا رسميت يابد. اين نامه در هيچ کجا به سهامدار يا متقاضي خريد سهام ارايه نمي‌شود.
افشار با بيان اينکه رويه اخذ منابع پولي از مردم و بيمارستان تا جايي پيش مي رود که در نهايت برخي سهامداران نسبت به وضعيت سهامداري در سال 93 حساس مي‌شوند، تصريح کرد: با وجود تسويه معامله اما به سهامداران برگه سهام و يا سهام موقت با اينکه تا قبل از 78 سهام را فروخته اند و در سال 85 وارد ترکيب سهامداري شده اند ارايه نمي شود. نامه سهامداري نيز هيچ کدام شماره و تاريخ مشخصي ندارد و عنوان مي شود براي گسترش بيمارستان در مجمع جديدي که قرار است برگزار شود سهام ممتاز را مطرح و کاري خواهيم کرد که سهام ممتاز نيز يک حق راي داشته باشد در حالي که مالک عمده سهام ممتاز همان 5 سهامدار اصلي هستند.
سهامداري به شرط وکالت محضري
وي افزود: در مستندات عنوان شده کليه سهامداران جديد قبل از ورود به شرکت بايد تعهد نامه محضري لغو حق اولويت سهام ايجاد شده را امضا کنند. حق اولويت مذکور دو رضايت نامه اي است که بر اساس آن حق الويت ها و معامله با خود و ساير موارد ديگر را در سال 1380 واگذار کرده اند و اين وکالت ها اکنون براي سهامداراني که نسبت به اين ماجرا آگاهي پيدا کرده اند باطل شده است.
افشار عنوان کرد: اعضاي هيات مديره با تصويب مجمع تعهد کرده اند که منافع ناشي از فروش مازاد سهام هيات موسس در اختيار صندوق رفاه پزشکان سهامدار شرکت پزشکي کوشک آتيه مصوب 26 مهر ماه 1380شرکت کوشک آتيه خواهد بود. اين يعني پول حاصل از فروش مازاد سهام به صندوق رفاه واريز مي شود تا براي گسترش بيمارستان خرج شود. اما طبق نظر کارشناس رسمي يک ريال از اين پول ها در حساب بيمارستان نيامده است.
وي ادامه داد: هدف موضوع تضييع پول عده‌اي سهامدار نيست بلکه جلوگيري از شيوه و فرآيندي مذموم با عنوان سهام فروشي شرکت سهامي خاص است که زمينه‌اي براي يک سوء جريان در بخش پزشکان شده است.
وي افزود: در حال حاضر هر فردي که به آنجا مراجعه کند مي تواند سهامدار شرکت سهامي خاص شود . جالب اينکه شهرداري نيز در پروژه آتيه 2 شريک حدود 10 درصدي است و اگر آتيه به تعهدات خود در زمان مشخص عمل نکند شهرداري مالک کل آن خواهد شد.
افشار با يادآور شدن اينکه در پروژه آتيه 2 تعداد 228 شخص تاکنون سهام خريده اند، گفت: از سال 1386 بيمارستان آتيه به سودهاي نجومي مي رسد و در اين بين از منابع موجود به مبلغ 17 ميليارد تومان شرکت آتيه زيبا کنار تاسيس مي شود ولي اسناد مالي حاکي از مخارج 9 ميليارد توماني است و اصل سرمايه نيز 3 ميليارد تومان است.
اين وکيل دادگستري ادامه مي‌دهد: نحوه هزينه کرد و مخارج صورت گرفته در اين شرکت نيز با توجه به مستندات و گزارش کارشناس دادگستري براي نهاد هاي نظارتي قابل تامل است.
انتهاي پيام/ب

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست

ارزش بازار آلفابت روز جمعه در پی انتشار گزارش مالی این شرکت که سرمایه‌گذاران را مطمئن کرد شرکت مادر گوگل، یک بازیگر بزرگ در هوش مصنوعی خواهد بود، از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد.

به گزارش ایسنا، سهام آلفابت روز جمعه ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۱.۹۵ دلار رسید که بزرگترین افزایش یک روزه از ژوئیه سال ۲۰۱۵ بود و ارزش بازار این شرکت را به ۲.۱۵ تریلیون دلار رساند. این رشد، تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازار آلفابت افزود و یکی از بزرگترین افزایش‌های روزانه را در تاریخ بازار سهام رقم زد. سهام این شرکت امسال ۲۳ درصد رشد کرده است در حالی که رشد شاخص نزدک ۱۰۰، حدود ۵.۳ درصد بوده است.

نقطه عطف ۲ تریلیون دلاری، پس از انتشار نتایج مالی این شرکت حاصل شد. درآمد آلفابت تحت تاثیر عملکرد قوی واحد رایانش ابری این شرکت، فراتر از انتظارات بود. تقاضای ابری، تحت تاثیر رشد هوش مصنوعی بوده است و همزمان، آلفابت با اعلام سود نقدی و برنامه بازخرید ۷۰ میلیارد دلاری سهام، سرمایه‌گذاران را تشویق کرد.

وین کوفمان، تحلیلگر شرکت «فونیکس فایننشیال سرویس» گفت: آلفابت به شکل فوق‌العاده‌ای مدیریت می‌شود. جریان نقدی آزاد آن، فوق العاده مبهوت‌کننده است و یک بودجه عظیم برای تحقیقات و توسعه دارد. از این رو، هر چند هیچ کس نمی‌داند کدام شرکت، بهترین محصولات هوش مصنوعی را دارد اما مشکل بتوان علیه آلفابت، شرط بست.

اگرچه ارزش بازار آلفابت در سال ۲۰۲۱، در یک روز معاملات، از سطح ۲ تریلیون دلار عبور کرد و اوایل ماه میلادی جاری، بار دیگر از این سطح توانست عبور کند اما برای نخستین بار است که در بالای ۲ تریلیون دلار بسته شد. شرکت انویدیا تحت تاثیر تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی، اوایل امسال از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد در حالی که آمازون، فاصله زیادی با این رکورد ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مسیر رسیدن به این نقطه عطف، هموار نبوده است. ارزش سهام آلفابت در بحبوحه انتقادهای جدی نسبت به محصولات هوش مصنوعی این شرکت، نوسان داشته است و قبل از گزارش درآمد، برخی از سرمایه‌گذاران، توانایی آلفابت برای رقابت با شرکتهایی مانند OpenAI در این حوزه را زیر سوال برده بودند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»
  • ابقای اعضای فعلی هیات‌مدیره به‌پرداخت ملت
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟