Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@10:44:23 GMT

طب سنتي

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۲۴۳۶

طب سنتي

خبرگزاري آريا -

طب سنتي در ايران
طب سنتي در ايران -در ايران قديم، خدمات طب سنتي و اسلامي تنها توسط حکيم هاي آن زمان ارائه مي شد. در اوايل قرن گذشته، هنگامي که با تمدن غربي پس از رنسانس علمي اروپا مواجه شديم، با احساس حقارت در برابر تکنولوژي آنها، يک باره از گذشته درخشان علمي خود به خصوص در رشته طب سنتي بريديم و با توسعه طب آلوپاتيک و بي مهري نسبت به حکيم ها وروش هاي درماني طب سنتي، به تدريج تعداد آن ها رو به کاهش نهاد و کتب علمي شان در کتابخانه ها مهجور ماند، يا به وسيله عمّال غرب به تاراج رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما هم براي اين که متهم به واپسگرايي نشويم، آنچه که از پدران خود به ارث برده بوديم، بيرون ريختيم، در حالي که غربي ها علي رغم تظاهر به آتش زدن کتب طب سنتي، با شيوه هاي مختلف،گنجينه هاي ارزشمند طب سنتي را ربوده و با استخدام مترجمين عرب اقدام به ترجمه متون و تحقيق و تفحص در مفاهيم علمي آن نمودند. اکنون که بيش از صد سال از زمان تاراج آن سنت ها و ميراث ها گذشته است، ديديم که ما نيز در همکاري با آنها در طي چند دهه، ميراث هزار ساله خود را آتش زده ايم، لذا به تدريج دستي بر چشم هايمان کشيده و مي خواهيم از خواب گران برخيزيم.
اصول اوليه طب سنتي در ايران باستان:
اصول اوليه طب سنتي در ايران-ايرانيان معتقد بودند که تمام هستي از چهار رکن خاک ، آب ، هوا و آتش شکل گرفته است و معتقد بودند که انسان نمونه کوچکي از اين هستي بزرگ است. توجه به مساله مزاج در درمان بيماري ها، نکته برجسته و شاخصي است که در طب سنتي ايران باستان به چشم مي خورد.آنها معتقد بودند که گرمي ، سردي ، تري و خشکي ، چهار قوه مهم هستند که اعتدال و سلامت بدن، وابسته به اعتدال آنهاست. همچنين معتقد بودند که بدن از دو قوه جسماني و روحاني ترکيب شده و همواره توصيه مي کردند که مردم بايد در تقويت هر دو قوه بکوشند، زيرا سلامتي يا عدم تعادل هر يک در ديگري موثر است.
درمان بيماريها با طب سنتي
در گذشته تمام بيماري ها را با گياهان درمان مي کردند،اکنون نيز چنين علمي وجود دارد و به علم گياه درماني مشهور است و ...
1-گياه درماني (Phytotherapy)

گياه درماني يکي از روشهاي طب سنتي است .درمان بيماري هاي مختلف جسمي و روحي به وسيله گياهان را "گياه درماني" مي گويند.يكي از روش هاي قديمي جهان، طب گياهي است. خداوند حكيم درمان همه بيماري ها و دردها را در طبيعت قرار داده است.«طبيعت خادم طبيعت است».
2-ماساژ درماني (Massage therapy)
ماساژ درماني يکي ديگر از روشهاي طب سنتي است.درمان بيماري هاي عضلاني، اسكلتي، گوارشي، سردردها، رفع استرس و افسردگي، بهبودي جريان خون و افزايش اكسيژن رساني به بافت ها و بهبودي ده ها بيماري ديگر از خواص ماساژ درماني است.
بعضي ماساژهاي درماني عبارتند از: ايروودا، يوميهو، تاي ماساژ، ماساژهاي آرام بخش و ماساژهاي زيبايي.
3-شياتسو (Shiatsu)
فشردن نقاط حياتي بدن براي سلامتي، توسط انگشتان دست را "شياتسو" مي گويند.يك تكنيك سالم و مؤثر كه بيشتر پيشگيري كننده است و به عنوان شكلي از فيزيوتراپي براي بيماري هاي خاص مورداستفاده قرار مي گيرد.بيماران انرژي و نيروي ذخيره شده خود را ازاين طريق بدست مي آورند و افرادي را كه از استرس، تنش، افسردگي و يا بي خوابي رنج مي برند، مي توان با اين روش درمان كرد.

4-حجامت (Cupping)
حجامت يکي ديگر از روشهاي طب سنتي است.در زبان فارسي حجامت به معني مداوا تعريف شده و يك روش خون گيري است كه براي پيشگيري از بيماري ها و درمان بعضي بيماري ها انجام مي گيرد.حجامت خشك بدون تيغ و خونگيري است و حجامت تر همراه خونگيري است.مردم بر اساس توصيه رسول اكرم(ص) كه مي فرمايند:« بهترين عيد، دوره حجامت است»، عيد خون مي گرفتند.حجامت در پيشگيري و درمان بيماري هايي چون آسم، اعتياد به مواد مخدر، نارسايي هضم غذا، سردردهاي ميگرني و اعصاب، چربي خون، غلظت خون و بيماري هاي پوستي كاربرد دارد.
5-بادكش درماني (Dry cupping)
بادكش درماني، ايجاد مكش در نقاط مختلف بدن به منظور انبساط عروقي بدن و انحراف مواد از نقطه خاص است كه حجامت خشك نيز مي نامند.انجام بادكش و چرخاندن ليوان روي بدن افراد فلج شده ناشي از سكته مغزي و قلبي، باعث بهبودي مي شود.در بعضي بيماران انجام بادكش با تركيبي از روغن هاي مخصوص بايد صورت گيرد.
6-زالو درماني(Leech therapy)
يكي از روش هاي خون گيري طب سنتي محسوب مي شود كه به لحاظ نحوه خون گيري و ماده هيرودين كه توسط زالو به بدن وارد مي كند، در طب سنتي از جايگاه ويژه اي برخوردار است. هر زالويي اثر درماني ندارد. در بزاق زالو ماده ضد انعقادي وجود دارد كه موجب رقيق شدن خون، بازشدن عروق تنگ و در نتيجه موجب افزايش خون رساني و اكسيژن رساني موضع يا عضو مي گردد.
اكنون زالو درماني در بيماري هايي چون تنگي عروق قلب، پيوند پوست، پيوند اعضاء، واريس، ضايعات پوستي، بيماري هاي مفاصل، آرتروز، هموروئيد، زيبايي پوست و تقويت سيستم ايمني كاربرد دارد.
7-فصد (رگ زدن) (Fasd)
يكي از روش هاي خون گيري در طب سنتي است. اين عمل باعث دفع بسياري از سموم بدن به خصوص در مواقع غلبه سودا شده و مواد زائدي كه در خون رسوب و افزايش پيدا مي كند را نيز دفع مي كند.فصد در واقع همان رگ زدن است ، ولي بايستي توسط افراد ماهر و متخصص صورت گيرد.كاربردهاي مهم فصد عبارتند از:كمردرد سياتيكي، هموروئيد، پاكسازي طبايع غالب، بيماري هاي گوارشي و... .
8-آب درماني يا آبزن ها (Hydrotherapy)
يكي از روش هاي طب سنتي است كه همراه با اسانس هاي گياهي يا بدون آنها، كاربرد زيادي براي بهبود رعيشه، ضايعات پوستي، دردهاي مفاصل، سياتيك، نشاط و تقويت بدن، تقويت عضلات و اصلاح منافذ بدن، گرم كردن و افزايش رطوبت بدن دارد.../منبع:tebyan,asriran.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۲۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان

ایسنا/هرمزگان مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان از پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد و ۸۲۱ میلیون تومان کمک هزینه درمانی به مددجویان در سال گذشته خبر داد.

حمید باسره امروز هشتم اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد حوزه حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد اظهار کرد: در سال گذشته کمک‌هایی در قالب کمک هزینه درمانی و فرانشیز اسناد پزشکی و تأمین تجهیزات بهداشت فردی به بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت حمایت کمیته امداد استان هرمزگان پرداخت شده است.

وی افزود: از این میزان مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای پرداخت ۱۲ هزار و ۷۰۰ مورد کمک هزینه درمانی بیماران عادی و بیش از سه میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان به منظور پرداخت کمک هزینه فرانشیز اسناد درمانی و تهیه و تأمین تجهیزات بهداشت فردی برای ۴۲۳۳ مورد از بیماران خاص و صعب‌العلاج هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هرمزگان با تاکید بر اهمیت و ضرورت ارتقاء سلامت و افزایش آگاهی مردم از مسائل بهداشتی و به تبع آن ایجاد و حفظ آرامش در بین خانواده‌ها، یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات این نهاد طرح‌های غربالگری، خدمات بهداشت دهان و دندان، توزیع بسته‌های بهداشتی، مخازن ذخیره آب بین خانواده‌های تحت حمایت این نهاد است.

باسره خاطرنشان کرد: در سال گذشته مبلغ چهار میلیارد و ۷۲۱ میلیون تومان نیز به منظور تهیه اقلام مذکور هزینه و بین خانواده‌های نیازمند از قبل شناسایی شده توسط مددکاران کمیته امداد در سراسر استان توزیع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور افتتاح شد
  • بزرگترین سلامتکده طب سنتی کشور در شیراز افتتاح شد
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند