Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-28@15:12:31 GMT

راز سفید شدن موی سر کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۷۷۱۵

صراط: دیر یا زود سفیدی همه موهای سر ما را در بر می‌گیرد. اینجاست که پرسش‌های مربوط به راه‌حل‌های جلوگیری از این تغییرات ناخواسته آغاز ‌می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،دیر یا زود سفیدی همه موهای سر ما را در بر می‌گیرد. اینجاست که پرسش‌های مربوط به راه‌حل‌های جلوگیری از این تغییرات ناخواسته آغاز ‌می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیدی مو از اینکه یکی از نشانه‌های پیری است، برای برخی‌ها بسیار نگران کننده است در حالی که ممکن سفیدی مو سر کسانی را شامل شود که هنوز خیلی جوان هستند.

در سال‌های گذشته متخصصان علوم پزشکی در تحقیقات خود عوامل متعددی را از جمله «مرگ برنامه ریزی شده سلول‌های سازنده رنگ مو» را دلیل بروز موهای سفید در سر دانسته‌اند. اما اغلب این دانشمندان و محققان پزشکی تا بحال نتوانستند عوامل اصلی سفید کننده موها را با جزئیات «دقیق» توضیح دهند.

اما اکنون گروهی از دانشمندان طی یک پژوهش علمی توانستند «راز» سفید شدن موهای سر را کشف کنند وبحث علمی خودشان را با عنوان « Genes & Development » در مجله بریتانایی «تایم» منتشر کنند.

داستان کشف «راز» سفید شدن مو سر از این قرار بود که گروهی از دانشمندان دانشگاه «ساوث وسترن تاكساس» (University of Texas Southwestern Medical Center) زمانی که در آزمایشگاه در حال اجرای آزمایشی ژنتیکی بر یک موش بودند، به صورت تصادفی پروتینی را به نام KROX20 کشف کردند. این پروتئین در سلول‌های پوست نفوذ می‌کند و پروتئین دیگری را به نام «سلول‌های بنیادین» ((stem cell factor) تولید می‌کند در این آزمایش نشان داده شد که این پروتئین موهای موش را سفید می‌کند.

دانشمندان دریافتند که وجود این پروتیئین در موش‌ها در فرایند طاسی، وسفیدی موهای سر نقش اصلی را ایفا می‌کند. هنگامی که دانشمندان تولید این پروتئین « KROX20» را متوقف کردند، رشد مو نیز متوقف شد. وسپس هنگامی که «سلول بنیادی» را متوقف کردند، موش‌ها یا طاس شدند یا موی آنها سفید شد.

پرفسور لو لی، پژوهشگر و سرپرست مرکز پزشکی جنوب دانشگاه تگزاس، گفت: «گرچه تلاش برای این پروژه به هدف درک چگونگی شکل گرفتن برخی از تومورها شروع شده بود، اما در نهایت به شناخت علل سفیدی مو و هویت سلولی که به طور مستقیم منجر به این سفیدی می‌شود، رسیدیم».

او گفت: «لازم است که تحقیقات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود که آیا فرایند تغییرات این پروتئین در انسان نیز شبیه موش عمل می‌کند یا نه».

این پرفسور افزود: «با استفاده از این اطلاعات و نتایج به دست آمده ما امیدواریم که در آینده بتوانیم ترکیبی خاص برای رفع مشکل سفیدی مو و طاسی که برای زیبایی انسان بسیار مهم است، را برطرف کنیم ».

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، به نظر می‌رسد که رویداد موسوم به بی‌ثباتی بزرگ که هرج و مرج را در بین سیارات ایجاد و غول‌های گازی را در مدار‌هایی که امروز می‌شناسیم مستقر کرد، بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پس از تولد خورشید رخ داده است. 

دانشمندان بر این باورند که سیاراتی نظیر مشتری با بی‌ثبات کردن مدار یک پیش سیاره به شکل گیری قمر زمین منجر شده باشند.

به لطف مطالعات ترکیبات و مکان انواع مختلف سیارک‌ها و دنباله‌دارها، دانشمندان دریافته‌اند که این حادثه در اوایل تاریخ منظومه شمسی رخ داده است. با این حال، هنوز پازل‌هایی درباده اینکه چگونه همه چیز دقیقاً از بین رفته یا شکل گرفته، حل نشده است.

به عنوان مثال، دانشمندان دریافته‌اند که اجرام منظومه شمسی که امروزه می‌بینیم، از جمله زمین، به دور خورشید از قرصی از گاز و غبار تشکیل شده‌اند. با این حال، برخی از آن اجرام، یعنی سیارک‌ها و دنباله‌دارها، به نظر می‌رسد که از موادی تشکیل شده‌اند که در قرص وجود نداشته‌اند. حداقل، این مواد نباید در مکان‌هایی که آن اجرام در حال حاضر در آن قرار دارند، وجود داشته باشد و منطقی‌تر است که این اجرام قبل از پراکنده شدن در نقاط دورتر به خورشید نزدیک‌تر شده باشند. 

به عبارت دیگر، همه این بررسی‌ها صورت گرفته تا نشان دهد که مشارکت مشتری در شکل‌گیری قمر زمین اهمیت زیادی داشته است.

یکی از فرضیات این است که در دوران اولیه تشکیل منظومه شمسی، برهم‌کنش‌های گرانشی بین مشتری و سیاره‌های دیگر انجام می‌شد که در نهایت منجر به تشکیل موج‌هایی در ابرمولکول‌های حاوی میلیون‌ها سیاره کوچک شد که به آرامی گرد و خاک بیشتری تشکیل دادند و در نهایت به شکل‌گیری سیاره‌ها و قمر‌ها منجر شد.

در این فرضیه، نقش سیاره مشتری بسیار مهم بوده چراکه با جذب و کشش گرانشی خود، این سیاره بزرگ منجر به کاهش سرعت چرخش ابرمولکول‌های حاوی ذرات کوچک شده و این کاهش سرعت، منجر به اتصال و ادغام این ذرات بزرگ‌تر و تشکیل شهاب‌سنگ‌ها، سیاره‌ها و حتی قمر زمین شده است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که مشتری در کمک به تشکیل قمر زمین نقش مهمی ایفا کرده است و هرچه فرایند تشکیل ماه پیش می‌رفته، نقش سیاره مشتری افزایش نیز تفزایش یافته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • (ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • ببینید | اردوغان جنجال به پا کرد؛ شانه زدن موهای رئیس‌جمهور هنگام ورود به دادگاه