Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دبير کل اتاق بازرگاني تهران نخستين قرارداد تأمين اعتبار بانکي پسابرجام به ارزش يک ميليارد يورو بين 14 بانک ايراني و اوبر بانک اتريش امضا شد.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به جمهوري اسلواکي، بهمن عشقي امروز در نشست مشترک تجاري ايران و جمهوري اسلواکي که با حضور سفير جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، گفت: پيشينه مناسبات دو جانبه ايران و چک اسلواکي سابق به بيش از 85 سال پيش باز مي‌­گردد و پس از تفکيک مسالمت آميز چک اسلواکي سابق و تاسيس جمهوري اسلواکي در سال 1993 تاکنون، روابط دوجانبه ايران و اسلواکي مراحل مختلفي را پشت سرگذاشته که طي يک دهه گذشته تا حدودي متاثر از همگامي اسلواکي با نهادهاي اروپايي و فرا آتلانتيکي مخصوصا اتحاديه اروپا و ناتو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وي با بيان اينکه معتقدم که درحال حاضر، در سايه مشارکت­هاي صنعتي و سرمايه ­گذاري مشترک مي‌­توان در مسير تقويت پيوند دو کشور گام برداشت، افزود: با توليد صادرات گرا به بازارهاي بين­ المللي، توازن تجاري ميان خود را بهبود بخشيد. براي دستيابي به اين هدف ضروري است، پيش نيازها و سازوکارهاي لازم از جمله فعال­سازي روابط بانکي، بيمه ­اي و حمل و نقل را فراهم آوريم.
دبير کل اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: طي دو سال اخير، سفرهاي متعددي از جمله سفر نخست وزير، وزراي امور خارجه، اقتصاد و دارائي اسلواکي به تهران و نيز سفر ظريف به براتيسلاوا انجام شده که جملگي نشان دهنده عزم، اراده و حمايت دو طرف در برداشتن گام­هاي موثر براي توسعه همکاري­ هاي سودمند دوجانبه است. 
عشقي تصريح کرد: برخورداري جمهوري اسلواکي از توان فني پيشرفته در صنايع مهم و زيربنائي، لزوم ارتباط مستمر دو کشور را جهت تکميل طرح­هاي در دست اجرا و راه اندازي ساير طرح­هاي توسعه صنعتي در ايران خصوصا در بخش­هاي خودروسازي، انرژي­هاي سبز و تجديدپذير، ارتباطات و مخابرات، کشاورزي، مديريت آب و پسماند، آموزشي و تحقيقاتي، گردشگري و ساير زمينه ­هاي فني ايجاب مي‌نمايد.
وي گفت: در ماه گذشته نخستين قرارداد تأمين اعتبار بانکي پسابرجام به ارزش يک ميليارد يورو بين 14 بانک ايراني و «اوبر بانک اتريش» به امضا رسيد. همچنين علاوه بر امضاي يادداشت همکاري مشترک بين بانک­هاي ايراني و بانک­هاي «AKF» و «اگزيم بانک» دانمارک، 10 بانک ايراني قرارداد 500 ميليون يورويي را با «دانسکه بانک دانمارک» به امضا رساندند. به علاوه، تأمين خط اعتباري 100 ميليون دلاري از طرف بانک صادرات چک، از جمله ديگر گشايش­هاي حاصل شده در مراودات بانکي ايران با کشورهاي عضو اتحاديه اروپاست.
رييس هيات تجاري اعزامي به جمهوري اسلواکي اظهار داشت: همکاري­هاي بانکي بين ايران و اسلواکي از اين لحاظ قابل اهميت است که اسلواکي با دارا بودن نظام بانکداري خصوصي، زمينه­اي را فراهم کرده تا اغلب بانک­هاي بين­‌المللي شعبه‌­اي در براتيسلاوا داير نمايند و اکنون با توجه به اينکه اگزيم بانک اسلواکي، يک خط اعتباري 100 ميليون يورويي براي پروژه ­هاي مشترک دو کشور در نظر گرفته است، ما از شرکت­هاي فعال دو کشور انتظار داريم، تا در صورتي که پروژه‌­هايي با مطالعات امکان سنجي براي همکاري مشترک در اختيار دارند، از اين طريق اقدام نمايند. 
وي افزود: مع الوصف، اميدواريم بانک­هاي ديگر جمهوري اسلواکي نيز اقدام‌هاي مثبت انجام شده در زمينه همکاري‌ بانکي را سرعت بخشند و موضوعات را در جلسات مستمر با همتايان ايراني خود به­ طور جدي دنبال کنند.
وي گفت: به اعتقاد ما جمهوري اسلواکي با همه امکانات و توانايي­هايي که ذکر شد، يکي از کشورهايي است که مي­‌تواند موقعيت و جايگاه ويژه­اي در آينده روابط تجاري و اقتصادي ايران داشته باشد، و اين جايگاه نه تنها در بخش دولتي بلکه در بخش­هاي خصوصي دو کشور نيز به­ وضوح ديده مي­‌شود. جمهوري اسلواکي به ­عنوان عضو مهم اتحاديه اروپا، ضمن ارتباط نزديک با کميسيون و پارلمان اروپا مي‌­تواند طرف خوبي براي رايزني­‌ها جهت رفع موانع رفت و آمد تجار و فعالان اقتصادي دو کشور و نيز تسهيل همکاري­هاي مشترک بوده و نقش سازنده­اي ايفا کند.
عشقي اظهار داشت: اتاق بازرگاني تهران طي ماه­هاي اخير پس از امضاي توافق برجام، اقدامات آينده‌نگرانه ديگري را نيز در دستور کار خود قرار داده که از جمله مي­‌توان به افتتاح مرکز داوري براي رسيدگي به اختلافات احتمالي بين طرفين قراردادهاي تجاري و نيز راه‌اندازي مرکز خدمات جلب سرمايه‌گذاري براي بهبود وضعيت سرمايه‌گذاري خارجي و توسعه همکاري‌ بخش خصوصي ايران با سرمايه‌گذاران خارجي اشاره کرد. ماموريت اين مرکز، رصد مجموعه شرايط سرمايه‌گذاري در ايران، تلاش براي بهبود آن و نيز پيگيري ارتقاي رتبه اقتصاد ايران در رتبه‌بندي‌هاي جهاني از طريق موسسه­ هاي معتبر و شناخته شده بين ­المللي همچون بنياد بوش، موسسه فريزر و PwC است.
وي افزود: اينجانب يک بار ديگر آمادگي کامل اتاق بازرگاني تهران را به ­عنوان بزرگترين تشکل بخش خصوصي ايران براي کمک و همکاري در اين زمينه اعلام مي­‌نمايم و اميدوارم اين گونه تبادل هيات­هاي تجاري بين دو کشور به انجام هرچه سريع­تر و عميق­‌تر همکاري­هاي فني-تجاري منجر شود.
به گزارش فارس، يک هيأت تجاري متشکل از 35 شرکت ايراني در زمينه هاي مختلف بازرگاني در اين سفر حضور دارند، تا از نزديک با فرصت‌هاي تجاري بين دو کشور آشنا شوند.
انتهاي پيام/ب

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۳۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان

در دیدار ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با سرکنسول کشورمان در جمهوری خودمختار نخجوان توسعه همکاری‌های مرزی بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، خالد جنگجو، امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در دیدار با سرکنسول کشورمان در جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان که به منظور بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌ها، مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان و راهکارهای مربوط به تسهیل تردد کامیون‌های حامل کالا و زوار اربعین برگزار شد، اظهار کرد: توسعه و تسهیل مناسبات گمرکی برای هر دو طرف مهم است.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی افزود: توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بدون روان‌سازی و بهبود شرایط گمرکی میان دو طرف امکان‌پذیر نیست.

عزیز منصوری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این دیدار به پیگیری‌های مستمر برای برگزاری نشست‌های مشترک گمرکی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های تأثیرگذار در مبادلات تجاری اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر از زائران خارجی اربعین حسینی از مرزهای آذربایجان‌غربی به کربلا عازم شدند که بیش از دو هزار نفر از این زائران از اتباع جمهوری آذربایجان بودند.

کد خبر 748721

دیگر خبرها

  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟