Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تیرماه سیزده» یکی از جشن‌های باستانی شمال ایران است که هر ساله برای پاسداشت حماسه آرش کمانگیر، در سیزدهم تیره‌گان، تیرمه سیزده گالشی در روستاهی دهستان جنت رودبار رامسر برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رامسرنوین، یکی از جشن‌ها و آداب و رسوم باستانی شمال ایران جشن «تیر ماه سیزده» است که در بخش‌ها و مناطق مختلف گیلان و مازندران بر اساس شیوه‌های قومی و فرهنگی خاص خود اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ریشه‌یابی این مراسم و جشن می‌توان به حماسه آرش کمانگیر از رویان و رستمدار تاریخی تیر را در کمان قرار داد و برای دفاع از قلمرو ایران جانش را در آن تیر نهاد و با فانی شدن خویش ایران را از گزند تورانیان مصون ساخت.


طبق روایت‌های شفاهی گفته می‌شود مردم شمال ایران برای پاسداشت حماسه آرش روزی که وی به این کار مبادرت ورزید را به جشن شادی مشغول می‌شوند تا حماسه او را پاس دارند.

این حادثه در سیزدهم تیره‌گان «تیر مه سیزده گالشی» و بیست و ششم آبان ماه روی داده است. در نیم قرن پیش به دلیل فقدان تلویزیون و سایر رسانه‌های عمومی، اغلب جشن‌ها و سنت‌های بومی با تفضیل زیاد و شادی و مشارکت کامل مردم برگزار می‌شد.

پس از مدتی فترت و عدم توجه به سنت‌های بومی، در چند سال اخیر توجه زیادی برای بازخوانی هویت فرهنگی و منطقه ای از سوی دوستداران فرهنگی نشان داده شده است و مراسم تیر ماه سیزده نیز در روستاهایی که اهالی و بومیان جنت رودبار در آن ساکن‎اند، برگزار می‌شود.

امروزه به جهت گسترش علم و دانش و آگاهی مردم از پیشینه تاریخی و مطالعه عصر اساطیری ایران پیوند‌های زیادی بین سنت‌ها و آداب و رسوم برقرار شده است، لذا برگزاری جشن تیر ماه سیزده با مفاهیم نوینی همراه است.

در حالی که در چند دهه و سده گذشته آئین تیر ماه سیزده به صورت یکی از جشن‌های ادواری که از گذشته‌ها به نسل فعلی رسیده بود، برگزار می‌شد.

با این حال آداب و رسوم این جشن در روستاهای دهستان جنت رودبار به شیوه‌ای که توضیح داده می‌شود، برگزار می‌شد.

در شب بیست و ششم آبان مردم روستاها اعم از زن و مرد در منزل یکی از ریش سفیدان روستا گرد می‌آمدند. پس از صرف شام، مدعوین انگشترهای خود را در یک ظرف مسی و یا کوزه سفالی که تا نیمه آن آب ریخته بودند، قرار نمی‌دادند.

سپس یکی از حاضران خوش صدا اشعار امیری پازواری را با گویش گیلکی جنت رودباری می‌خواند.

پس از خوانده شدن دو بیت از اشعار امیری، یکی از اعضای کم سن و سال جمع مامور می‌شد از کوزه یک انگشتر را بیرون آورد و با نشان دادن آن انگشتر به حاضران، صاحب انگشتر مشخص می‌شد و به این طریق دو بیت خوانده شده فال آن شخص محسوب می‌شد و آن فرد زندگی خود را می‌توانست با آن شعر تفسیر و تحلیل کند.

به این ترتیب خواندن اشعار امیری تا پیدا شدن آخرین انگشتری از کوزه ادامه می‌یافت و مردم نیز خود را با اشعار خوانده شد همراه می‌کردند.

در گذشته مردم اعتقاد و باور زیادی درباره شگون و تفال داشتند و همچنین باور‌های زیادی درباره این مساله در طول تاریخ زندگی شان شکل گرفت، بنابراین اصطلاح «آمد داشت»در تفکر عامیانه آنها به معنی خیر و برکت بود.

از این رو مراسم امیری خوانی در تفکر عامیانه مردم جنت رودبار نقش مهمی داشت.

این جشن همانند سایر اعیاد این منطقه با جشن و شادی به پایان می‌رسید،در حالی که افراد زندگی خود را با شعر خوانده شده در مورد مطابقت و تحلیل می‌دادند‌.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان قدرت نمایی اوباش در رامسر با شلیک پلیس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سرهنگ سید جلیل نبوی رستاقی افزود: فردی از اراذل و اوباش شهرستان رامسر در روز‌های اخیر با ایجاد درگیری‌هایی در نقاط مختلف شهرستان رامسر اقدام به ضرب و شتم و جراحت تعدادی از شهروندان نموده بود که به محض اطلاع از موضوع، برابر قانون مبنی بر برخورد قاطع، بازدارنده و مطابق با قوانین با اراذل و اوباش مراتب به استحضار دادستان دادسرای عمومی شهرستان رامسر رسید که ایشان هم بر این مهم تاکید و در این خصوص دستورات قضایی لازم را صادرکردند

وی تصریح کرد: با تشکیل تیم‌های اطلاعاتی و عملیاتی و بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف فنی و اطلاعاتی نهایتا مخفیگاه متهم در یکی از نقاط ییلاقی شهرستان شناسایی و تیم‌های ضربت به محل اعزام که متهم با رویت مامورین بدون توجه به دستور ایست پلیس ضمن در گیری با چاقو بهمراه دوتن از همدستانش به سمت مامورین حمله ور شده که مامورین برای دستگیری این اراذل و اوباش سابقه دار مطابق قانون بکارگیری سلاح با شلیک تیر به سمت این متهم و دو هم دستش را دستگیر نمودند و متهم پس از انتقال به بیمارستان و انجام اقدامات درمانی بهمراه هم دستانش به دادسرا معرفی و با قرار بازداشت تحویل زندان شدند.

سرهنگ نبوی تاکید کرد: امنیت شهروندان محترم رامسر خط قرمز پلیس و مجموعه قضایی شهرستان بوده و هشدار داده می‌شود چنانچه متهمین اراذل و اوباش با اعمال مجرمانه بخواهند به امنیت شهروندان خدشه‌ای وارد کند برابر قانون با آنها برخورد بازدارنده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار
  • انعقاد قرار با روس‌ها برای صادرات زیتون رودبار
  • ۱۷۶ رتبه برتر آموزشی در رامسر کسب شد
  • آزادسازی ۲هزار متر از زمین های کشاورزی در رامسر
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • تقلب در تعمیر کولر
  • آزادسازی اراضی کشاورزی در رامسر
  • پیگیری مستقل شدن دو بخش لواسانات و رودبار قصران
  • پایان قدرت نمایی اوباش در رامسر با شلیک پلیس